جمعه 2 تیر 1385

لاريجانی: اگر پيش‌شرط می‌گذارند، برای چه مذاکره کنيم، ايسنا

- اگر رفتار و استراتژی آمريکا تغيير کند، گفت‌وگوی تلفنی موردی ندارد

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی


گاردين به نقل از علی لاريجانی نوشت که آمريکا قصد دارد چه مساله‌ی مربوط به برنامه‌ی هسته‌يی اين کشور حل شود يا نشود، دولت ايران را سرنگون کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در گفت‌وگو با روزنامه انگليسی گاردين گفت که خصومت آمريکا در برابر ايران مستحکم‌تر شده است.

وی اظهار کرد: مساله هسته‌يی فقط يک بهانه است. اگر موضوع هسته‌يی مطرح نباشد آنها با چيز ديگری جلو خواهند آمد.

لاريجانی با رد درخواست اخير جورج بوش، رييس جمهور آمريکا از ايران مبنی بر تعليق تمامی فعاليت‌های غنی سازی اورانيوم گفت که مجموعه پيشنهادی غرب درباره‌ی فعاليت‌های هسته‌يی ايران برابر با يک موعظه است.

وی افزود: اگر آنها می‌خواهند اين پيش شرط را قرار دهند، اصلا برای چه مذاکره می‌کنيم؟ آقای بوش مثل يک رياضيدان است. زمانی که کار بر روی معادله بسيار مشکل می‌شود، تمايل دارد تمامی آن را پاک کند، فشاری که آنها بر ما وارد می‌کنند، دليل کافی برای آن است که ما ظنين باشيم.

گاردين اظهارات لاريجانی در اين باره را منفی‌ترين ارزيابی خوانده که وی از زمان ارايه‌ی مجموعه پيشنهادی غرب تاکنون داشته است و نوشت که اين امر نشان می‌دهد حل سريع مساله بعيد است.

اين گزارش با ذکر اينکه ديپلمات‌ها می‌گويند ايران ضرب‌الاجل نيمه‌ی ژوييه را برای پاسخ رسمی به پيشنهاد غرب دريافت کرده است، افزود: اما لاريجانی گفت که ايران پيشنهادات گسترده‌ و مفصل متقابلی را فقط زمانيکه آماده‌ی انجام آن باشد ارايه خواهد کرد؛ با اين وجود کميته‌های کارشناسی به صورت شبانه روزی بر روی آن کار می‌کنند.

لاريجانی گفت که سياست‌های آمريکا در خاورميانه از عراق گرفته تا فلسطين عميقا متزلزل کننده است و تلاشها برای رسيدن به يک معامله را پيچيده کرده است.

دبير شورای عالی امنيت ملی اظهار کرد: اگر آنها به اين مسير ادامه دهند، قيمت نفت سر به فلک خواهد کشيد و اراده‌ی ما را تقويت خواهد کرد.

وی افزود: آنها می‌خواهند منطقه را به آتش بکشند، استراتژی آمريکا،‌ توسل به زور برای تضمين منافع‌اش است.

لاريجانی هم چنين رژيم صهيونيستی را برای بسياری از مشکلات منطقه سرزنش و اظهار کرد: فکر می‌کنم آنهايی که به سازمان اطلاعات و امنيت آمريکا سيا مشاوره می‌دهند، صهيونيست هستند، آنها [آمريکايی‌ها] را به سوی باتلاق جنگ هل می‌دهند.

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان گزارشات مبنی بر آنکه ايران قصد دارد مسير‌های صادرات نفت را در سراسر تنگه هرمز در صورت مورد حمله واقع شدن و يا اعمال تحريم‌های سازمان ملل مسدود کند، را تکذيب کرد و هشدار داد که اگر اقدامی خصمانه در شورای امنيت سازمان ملل اتخاذ شود،‌ ايران در روابطش با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تجديدنظر خواهد کرد.

لاريجانی اظهار داشت که با خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا در تماس مستمر است.

وی پيشنهاد کرد که اگر سياست‌های آمريکا تغيير کند با کاخ سفيد گفتگو می‌شود.

لاريجانی اظهار داشت: تحريم‌های آمريکا و صحبت‌ درباره تغيير رژيم بايد کنار گذاشته شود. اين چيزی است که ما به دنبال آن هستيم. اگر آمريکايی‌ها رفتارشان در منطقه و استراتژی‌شان را تغيير دهند، به شما اطمينان می‌دهم که گفتگويی تلفنی مشکلی جدی نخواهد بود.

دبير شورای عالی امنيت ملی با انتقاد از تلاشهای آمريکا برای دخالت در امور ايران به نام ارتقای دموکراسی گفت: آنها گفته‌اند می‌خواهند عراق را به چراغ راهنمای دموکراسی تبديل کنند و در کل آن ماجرای ابوغريب و جناياتی را شاهد بوديم که به صورت روزانه مرتکب می‌شوند. فلسطينی ها دولت حماس را انتخاب کردند.؛ چرا آنها نسبت به اين مساله اين اندازه خصمانه رفتار می‌کنند؟

وی اختصاص بودجه‌ی ۷۵ ميليون دلاری دولت بوش برای تلاش‌های تبليغاتی در ايران را توهين خواند و با لبخند پر طعنه‌ای اظهار کرد: صادقانه بگويم فکر می‌کنم اين پول بسيار کمی است. حداقل مبلغ بايد ۷۰ ميليارد دلار باشد تا شهروندان اين کشور دست کم چيزی دست‌شان را بگيرد.

لاريجانی از گفتگو درباره‌ی جزييات پيشنهاد متقابل ايران خودداری کرد و گفت: اما کافی است بگويم که [مجموعه‌ی غرب] نکات مبهم بسياری دارد. اين ابهامات از ابتدا تا انتهای مجموعه وجود دارد؛ در بسياری موارد ما نمی‌دانيم که آنها قصد دارد چگونه رفتار کنند. اين مجموعه بيشتر شبيه يک بيانيه‌ است. اگر ما قصد داشته باشيم به توافق برسيم به موعظه نيازی نداريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت، ترديدی نيست که تضمين‌های امنيتی به عنوان بخشی از هر معامله‌ای نياز است، اما نه آنچه آنها درباره‌اش صحبت کرده‌اند. آنها نبايد سعی کنند نيازهای‌شان را به عنوان مشوق‌ها بسته‌بندی کنند و آن را به عنوان مصالحه به ما پيشنهاد کنند.

دبير شورای عالی امنيت ملی بار ديگر تاکيد کرد که ايران تمايلی ندارد به قابليت تسليحات هسته‌يی دست يابد و گفت: ما تلاش نمی‌کنيم که بمب بسازيم. ما بمب نمی‌خواهيم. آمريکايی‌ها اين را می‌دانند و آقای [جان] نگروپونته، مدتی پيش اعلام کرد که ايرانی‌ها بمب ندارند و حتی اگر بخواهند که داشته باشند، تا بيش از ۱۰ سال آينده قادر به توليدش نخواهند بود.

وی از اعمال استانداردهای دو گانه غرب در رد تحقيق و توسعه محدود در ايران در حاليکه برنامه‌های تسليحات هسته‌يی تل آويو و دهلی را می‌پذيرند، ‌به شدت انتقاد کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لاريجانی: اگر پيش‌شرط می‌گذارند، برای چه مذاکره کنيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016