شنبه 3 تیر 1385

واشنگتن به ايران پيشنهاد کرد از طريق لاريجانی به بسته پيشنهادی پاسخ دهد، ايرنا

نيويورک، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۵/۰۴/۰۲‬

"تونی اسنو" سخنگوی رياست جمهوری آمريکا می‌گويد که واشنگتن صحبت‌های مختلفی از ايران شنيده است، اما به تهران پيشنهاد می‌دهد که پاسخ خود را در خصوص بسته پيشنهادی، از طريق "علی لاريجانی" به "خاوير سولانا" منتقل کند.

خبرنگاری روز جمعه از اسنو سوال کرد که ايران گفته است تا آخر مرداد ماه پاسخ می‌دهد. آيا شما اين زمان را می‌پذيريد، اسنو جواب داد: موضع آمريکا اين است که ايران بايد بتواند قبل از اين تاريخ بررسی خود را انجام دهد.

مجددا از اسنو سوال شد که استفن هدلی (مشاور امنيت ملی آمريکا) روز پنجشنبه گفت که اگر ايرانيان تا قبل از نشست هشت کشور پاسخ خود را بدهند مفيد خواهد بود. آيا اين نظر رئيس جمهور است که ايران تا اين تاريخ پاسخ خود را اعلام کند؟
سخنگوی رياست جمهوری آمريکا پاسخ داد: بله. رئيس جمهور مايل است که اگر پاسخ آنها مثبت است، همين فردا پاسخ بدهند.

وی در پاسخ به اين سووال که "آيا ضرب الاجل مشخص کرده‌ايد" گفت: بوش کسی نيست که خودش به تنهايی (هر چه را که می‌خواهد) ديکته کند. آمريکا با سه کشور اروپايی و در همين رابطه، پنج کشور با آلمان همکاری می‌کنند.

اسنو افزود: همه مذاکره‌کنندگان بر اين نظر هستند که ايران بايد ظرف چند هفته و نه چند ماه پاسخ دهد و پيش شرط آن که مهم‌ترين مسئله است توقف غنی‌سازی اورانيوم و فعاليت‌های فرآوری است. اين پاسخ بايد از طريق کانالی که مشخص شده است، داده شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به اين پرسش که "آيا باتوجه به اينکه ظرف چند ماه ممکن است ايران تسليحات هسته‌ای داشته باشد و تضعيف دولت عراق توسط ايران، شما فشاری روی ايران وارد نمی‌کنيد"، گفت: شما در مورد اطلاعاتی صحبت می‌کنيد که من نمی‌توانم تاييد يا رد کنم. به نظر می‌رسد که شما به نتايجی رسيده‌ايد که ميزان خطر را مشخص کرده‌ايد.

اسنو افزود: آمريکا و ايران در اين موارد صحبت‌هايی کرده‌اند. ايران روی برگرداند. الان موضوع روی شانه‌های ايران است. تهران بايد تصميم بگيرد از سخنگوی بوش سوال شد که "محور مذاکرات فقط مسئله هسته‌ای است"؟ سخنگوی رياست جمهوری آمريکا جواب داد: در اين مرحله در مورد مسئله هسته‌ای صحبت می‌کنيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واشنگتن به ايران پيشنهاد کرد از طريق لاريجانی به بسته پيشنهادی پاسخ دهد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016