شنبه 3 تیر 1385

حسين شريعتمداری: آمريکا مذاکره را برای مذاکره می‌خواهد؛ نه برای حل مشکلات، ايسنا

- غرب نتيجه مورد نظرش را به عنوان پيش شرط تعيين کرده است

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی

شريعتمداری گفت: ساده‌انديشی است اگر تصور کنيم که آمريکا دست از مقصود استراتژيک خود برای مقابله با ايران برداشته است، آمريکا مذاکره را برای مذاکره می‌خواهد نه برای حل مشکلات.

حسين شريعتمداری، مدير مسوول روزنامه کيهان، در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: مذاکره با آمريکا اساسا به دليل نوع برخوردی که با ايران داشته ساده‌انديشی است، شواهد و قرائن و دلايل معتبر حاکی از آن است که مذاکره با آمريکا به ضرر ما خواهد بود، نه به سود ما.

وی ادامه داد: بعضی معتقدند که اگر با دست پر بر سر ميز مذاکره با آمريکا بنشينيم برد با ما خواهد بود؛ در صورتی که مساله چيز ديگری است، آمريکا مذاکره را برای مذاکره می‌خواهد؛ نه برای حل مشکلات.

وی افزود: بنابراين به مجرد آن که ما چراغ سبز نشان دهيم ( متاسفانه بعضا نشان داده می‌شود) آمريکا از آن برای بدنام کردن جمهوری اسلامی ايران و ارسال پيام سازش به نهضت‌های اسلامی در سراسر جهان استفاده خواهد کرد و اين چيزی است که سال‌ها به آن احتياج داشته‌اند.

مدير مسوول روزنامه کيهان با اشاره به اظهارات علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان مبنی بر اين که هدف آمريکا براندازی دولت ايران است و موضوع هسته‌يی بهانه است، گفت: اين که آمريکا براندازی ايران را به عنوان يک هدف استراتژيک در دستور کار خود قرار داده است قابل انکار نيست و مسوولان آمريکايی بارها به اين مطلب اشاره و تاکيد کرده‌اند که جا به جايی دولت‌ها نيز اين مهم را از اولويت نمی‌اندازد.

وی با بيان اين که واقعا موضوع هسته‌يی برای آن‌ها تنها يک بهانه است اظهار داشت: مطمئنا بعد از پايان ماجرای هسته‌يی بهانه‌ای ديگر خواهند تراشيد؛ چرا که اين خصومت در زمانی که حتی اين موضوع ( موضوع هسته‌يی) مطرح نبود، وجود داشت که می‌توان به نمونه‌هايی از آن مانند برنامه‌ريزی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، جنگ تحميلی و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: ساده‌انديشی است اگر تصور کنيم آمريکايی‌ها دست از مقصود استراتژيک خود برای مقابله با ايران برداشته‌اند، آن‌ها تاکنون هر چه از دستشان بر می‌آمده انجام داده‌اند و اگر جايی کاری نکرده‌اند، به خاطر اين بوده است که نتوانسته‌اند.

شريعتمداری با اشاره به مهلت دو ماهه درخواستی ايران برای پاسخگويی به بسته پيشنهادی ۵+۱ و واکنش شديد غرب و آمريکا گفت: بسته‌ای که اروپايی‌ها پيشنهاد کرده‌اند مورد تاييد کشورهای ۵+۱ است چيز جديدی در آن وجود ندارد و عمدتا تکرار خواسته‌ها و پيشنهادهای قبلی آن‌هاستغ ولی با اين شرط که ابتدا بايد به خواسته غيرمنطقی آن‌ها مبنی بر تعليق غنی‌سازی عمل کنيم؛ يعنی بهای نقد از ما می‌گيرند در برابر وعده‌های نسيه.

وی ادامه داد: اين که آمريکايی‌ها می‌گويند زمينه زيادی برای چانه‌زنی وجود ندارد و اين زمان مدت زيادی است حرف درستی است، ما نيز معتقديم که درحال حاضر به نقطه اصلی نزديک شده‌ايم، تاکيد ما در برخورداری از غنی‌سازی اورانيوم است؛ در حالی که آن‌ها می‌خواهند اين حق را از ما بگيرند.

شريعتمداری گفت: اين مهلت دو ماهه و واکنش‌های شديد غرب و آمريکا تغييری در صورت مسئله ايجاد نمی‌کند، اين‌ها ماجراهای فرعی و قابل چانه‌زنی است.

وی در خصوص اظهارات وعيدی مبنی بر اينکه اين مهلت دو ماهه برای اين است که موضوع در ميان عناصر مختلف که دارای ديدگاه‌های متفاوت می‌باشند بررسی شود لذا اين زمان بر است، گفت: از گذشته تا به حال به اين شکل بوده است که موضوع هسته‌يی کشور در يک نقطه خاص بررسی و تصميم گيری نشده است، بلکه يک عقل و نگاه جمعی در اين زمينه نظر داده است، ولی بايد ديد نتيجه اين بررسی‌ها به چه چيزی ختم می‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: به نظر من جايی برای بررسی وجود ندارد؛ چرا که ما به نقطه اصلی نزديک شده‌ايم و جاده‌های فرعی طی شده است و ديگر موضوعات جانبی به طور جدی وجود ندارد، ما می‌خواهيم روی چه چيزی فکر کنيم؟ تعليق غنی‌سازی؟! چنين چيزی امکان ندارد.

مدير مسوول روزنامه‌ی کيهان همچنين با اشاره به بخش ديگری از اظهارات وعيدی، معاون امنيت ملی شورای عالی امنيت ملی کشورمان مبنی بر اين که ايران تعليق را نه به عنوان پيش شرط و نه به عنوان نتيجه مذاکرات نمی‌پذيرد اظهار داشت:‌ اين ترجمان ديگری است از آنچه که ايران تاکنون بارها اعلام کرده است مبنی بر اين که از حقوق خود در برخورداری از چرخه سوخت و غنی‌سازی اورانيوم دست برنخواهد داشت.

وی ادامه داد: آن‌ها خواهان مذاکره نيستند؛ چرا که از قبل نتيجه مورد نظر خودشان را به عنوان پيش شرط مذاکره مطرح می‌کنند و آن نتيجه‌ای که آن‌ها به دنبال آن هستند همان چيزی است که ما اصرار داريم به هيچ وجه به آن تن نخواهيم داد.

شريعتمداری در خصوص اين که ايران اعلام کرده است در صورتی که پرونده به تحريم در شورای امنيت کشيده شود، در رفتارش با آژانس تجديد نظر خواهد کرد گفت:‌ اين کاری است که از مدت‌ها قبل بايد صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: در شورای حکام پرونده ما به استناد به ماده ۱۲ C به شورای امنيت ارسال شده است که اصلا در مورد پرونده هسته‌يی کشورمان مصداق ندارد؛ لذا ارسال پرونده هسته‌يی کشورمان به شورای امنيت غير قانونی بوده است.

وی افزود: وقتی پرونده هسته‌يی کشورمان بدون در نظر گرفتن معيارهای فنی و حقوقی آژانس و با زير پا گذاشتن اين معيارها و مفاد NPT و پادمان مربوطه به شورای امنيت ارجاع شده است، اساسا به اين معنی است که معاهده NPT وجود ندارد.

Copyright: gooya.com 2016