شنبه 3 تیر 1385

متکی: تعيين زمان برای پاسخ ايران به پيشنهادات گروه ‪ ۵+۱‬غيرمنطقی است، ايرنا

ژنو، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۵/۰۴/۰۳‬

"منوچهر متکی" وزير امور خارجه ايران گفت: جمهوری اسلامی ايران محدود کردن زمان پاسخ به بسته پيشنهادی "گروه ‪ "۵+۱‬تا اجلاس "گروه هشت" در "سنت پترزبورگ" و يا هر جلسه ديگر را غيرمنطقی می‌داند.

متکی در ژنو افزود: ما در سفر "خاوير سولانا" به تهران نيز نه تنها روی تاريخی درباره پاسخ به اين پيشنهاد توافقی نکرديم بلکه برعکس تاکيد شد که اين پيشنهاد بايد به دقت و با حوصله مورد بررسی قرار بگيرد.

وزير امور خارجه ايران اضافه کرد: تصميم‌گيری در چنين جلساتی که احيانا جمهوری اسلامی ايران هم در آنها حضور ندارد با فضای مثبت ايجاد شده برای بررسی همه جانبه موضوع هسته‌ای ايران سازگاری ندارد و می‌تواند به روند مثبت ايجاد شده لطمه وارد کند.

وی تاکيد کرد، از سوی ديگر به اعتقاد ما طرفهای موضوع اين پرونده و بطور مشخص کشورهای اروپايی، روسيه، چين و ديگران بايد از اين نگاه منطقی جمهوری اسلامی مبنی بر برگزاری جلسات مذاکره برای رفع ابهامات، اشکالات و سوالاتی که در اين زمينه مطرح است، حمايت کنند.

متکی اضافه کرد: همانگونه که پيش از اين هم تعهد داده‌ايم درباره محتوای اين بسته تاکنون سخنی مطرح نکرده‌ايم اما از سولانا در همان سفری که ايشان به تهران آمده بود درباره بخش‌هايی از آن سووالاتی را پرسيديم که برای خود ايشان هم جالب بود.

وزير خارجه جمهوری اسلامی همچنين با تاکيد بر اينکه اين مذاکرات می‌تواند همه محورها و موضوع‌های مطرح شده در بسته پيشنهادی گروه ‪ ۵+۱‬به ايران را در بربگيرد، افزود: از سوی ديگر گفت وگوها در اين زمينه نبايد با پيش شرط همراه باشد زيرا اگر طرف مقابل بخواهد پيش شرطی برای مذاکرات مطرح کند، جمهوری اسلامی ايران در اين زمينه تقدم دارد و بدين جهت ما پذيرفته‌ايم که پيش شرطی را مطرح نکنيم اما طبيعی است که شرطی را هم نمی‌پذيريم.

متکی درباره موضع کشورهای مختلف درباره برنامه هسته‌ای ايران نيز گفت:
ما هم در نشست شانگهای و هم در اجلاس گروه کشورهای غيرمتعهد در مالزی و هم جلسه سازمان کنفرانس اسلامی در باکو ضمن تشريح برنامه‌های صلح آميز ايران در زمينه انرژی هسته‌ای، شاهد حمايت قريب به اتفاق اين کشورها از مواضع بر حق و طبيعی جمهوری اسلامی بوديم و از سوی ديگر بر مذاکره نيز بعنوان تنها راه حل موضوع هسته‌ای ايران تاکيد شد و من گمان می‌کنم اين مواضع ترغيب و تشويق خوبی برای همه طرفهای اين پرونده محسوب می‌شود.

وزير امور خارجه ايران در ادامه ضمن تشريح نتايج سفر هفته گذشته خود به برخی کشورهای اروپايی گفت: دولت ايران با رويکردهای جديدی، توانسته مبانی ديدگاهها و نقطه نظرات منطقی خود را با استفاده از فرصت‌های بين‌المللی تا حد زيادی در عرصه جهانی مطرح کند.

وی افزود: در موضوع هسته‌ای نيز متوجه شدند که در يکسال گذشته ما يک خط مستقيم را با شفافيت کامل با بيان استدلالهای روشن دنبال کرده ايم.

متکی ادامه داد: در ميحط بين‌المللی اين تلقی وجود دارد که ايران در اين دوره جديد به مبانی و ارزشهای اسلامی ‪ ۲۷‬سال گذشته برگشته است و با اقتدار مطالباتش را مطرح می‌کند که البته ما سعی کرده‌ايم اين فضا را روشن کنيم که هر چند به لحاظ ارزشی بر مبانی نظام و انقلاب اسلامی در ‪ ۲۷‬سال گذشته تاکيد داريم اما دو نکته ظريف نيز در اين ميان وجود دارد که بايد به آنها نيز توجه کرد.

وزير امور خارجه ايران گفت: نخست اينکه ما در مقابله با شيطنت‌ها عليه جمهوری اسلامی ايران در شرايط ‪ ۲۷‬سال پيش نيستيم زيرا در اين مدت تجربيات زيادی از ابزارهای بين‌المللی که با اهداف معينی بکار گرفته می‌شوند مثل حقوق بشر و بعضی از موضوعات ديگر اندوخته‌ايم.

متکی اضافه کرد: نکته دوم هم اين است که دشمنان جمهوری اسلامی در دنيا تبليغ می‌کردند که انقلاب اسلامی قصد دارد در همه جای جهان و در امور داخلی همه کشورها مداخله کند و ما نيز شايد در گرماگرم مسايل انقلاب و نظام نوپای خود توجه زيادی به چنين تبليغات منفی که آنها در منطقه و جهان اسلام عليه ما براه انداخته بودند، نداشتيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: اما امروز بعد از ‪ ۲۷‬سال تجربه‌اندوزی، خيلی سريع و محکم در چارچوب موازين و با استفاده از فضای مناسب، نظرات خود را بيان می‌کنيم که همين موضوع باعث شده که اعتماد خوبی در وهله اول در جهان اسلام و بعد از آن در کشورهايی که با آنها رابطه داريم، ايجاد شود.

متکی افزود: اين در حالی است که اميدواريم بتوانيم بعد از گذر از مراحل فعلی با توجه به چشم اندازهای برنامه ‪ ۲۰‬ساله توسعه، بعنوان يک کشور مهم در منطقه و در صحنه بين‌المللی گام‌های موثر و نوينی را برداريم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متکی: تعيين زمان برای پاسخ ايران به پيشنهادات گروه ‪ ۵+۱‬غيرمنطقی است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016