یکشنبه 2 مهر 1385

آخرين ايستگاه تا راه‌اندازی نيروگاه بوشهر؟ گـام‌هـای آقـازاده بـه سـوی تـفـاهـم‌نـامـه نـهـایـی در مـسـکـو، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی

مهندس غلامرضا آقازاده به منظور انجام مذاکراتی با همتای روسی‌اش درباره‌ی نيروگاه هسته‌يی بوشهر روز دوشنبه به مسکو سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آقازاده درجريان سفر دو روزه خود به مسکو با همتای روسی‌اش درباره آخرين مراحل و زمان راه‌اندازی نيروگاه هسته‌يی بوشهرمذاکره خواهد کرد.

انتظار می‌رود تفاهم‌نامه نهايی راه‌اندازی نيروگاه هسته‌يی بوشهر در اين سفر به امضای طرفين ايرانی و روسی برسد.

خبرگزاری فرانسه نيز به نقل از سرگئی نوويکوف، سخنگوی آژانس انرژی اتمی روسيه(روس اتم) ضمن اعلام اين خبر افزود که نيروگاه هسته‌يی بوشهر قرار است در نوامبر ۲۰۰۷ ميلادی توليد انرژی را آغاز کند.

نوويکوف ادامه داد که روسيه می‌تواند ارسال سوخت هسته‌يی به ايران را مارس آينده (اسفند ماه سال جاری) يعنی شش ماه پيش از تکميل اين پروژه آغاز کند.

وی تاکيد کرد که رضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران و سرگئی کرينکو، رييس روس اتم منحصرا درباره‌ی راکتور بوشهر صحبت خواهند کرد و به بحث درباره مشاجره‌ی بين‌المللی بر سر برنامه‌ی هسته‌ی ايران نخواهند پرداخت.

دانيل کوبياکوف، عضو مرکز مطالعات سياسی مسکو در اين زمينه گفت:« نيروگاه بوشهر تحت کنترل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است و روسيه از هيچ چيزی بيم ندارد.»

روسيه قراردادی را با تهران امضا کرده است که براساس آن سوخت هسته‌يی مصرف شده برای جلوگيری از احتمال هرگونه استفاده‌ی بيشتر بايد به مسکو بازگردانده شود.

درحالی که در جريان سفر آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران و الکساندر روميانتسف، رييس پيشين سازمان انرژی اتمی روسيه به نيروگاه بوشهر در اسفند‌ماه ۱۳۸۳، دو طرف توافق کردند تا پروژه‌ی بوشهر تا اوايل شش ماهه‌ی دوم سال ۱۳۸۵ راه‌اندازی شود، اما يک سال پس از آن اسد‌الله صبوری، معاون نيروگاه‌های سابق سازمان انرژی اتمی کشورمان، درجريان بازديد سرگئی کرينکو، رييس سازمان انرژی اتمی فعلی روسيه از نيروگاه برق هسته‌يی بوشهر در اسفند ماه ۱۳۸۴ اعلام کرد که راه‌اندازی نيروگاه بوشهر، دوباره به تعويق افتاده است.

هم‌اکنون درحالی شش ماه‌ی اول سال ۱۳۸۵ به پايان می‌رسد که قراراست در اين هفته‌ با حضور روسای سازمان‌های انرژی اتمی دو کشور ايران و روسيه آخرين تفاهم‌نامه‌ی راه‌اندازی نيروگاه بوشهر در مسکو به امضا برسد.

دکتر محمد سعيدی، معاون امور بين‌الملل سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به اين پرسش که پس از چندين بار توافق بر سر راه‌اندازی و تحويل سوخت نيروگاه بوشهر متاسفانه اين توافقات هنوز عملی نشده‌اند، آيا امضای اين تفاهم‌نامه‌ برای آخرين بار خواهد بود؟ به خبرنگار انرژی هسته‌يی ايسنا، گفت:« با توجه به بررسی‌هايی که بر روی مراحل کار و جزييات امر داشته‌ام، فکر می‌کنم که اين تفاهم‌نامه، نهايی باشد.»

وی ادامه داد:« از سويی در بررسی‌هايی که داشته‌ام مساله‌ای را نديدم که روسها بخواهند بر سر آن معطل کنند.»

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران( ايسنا) ارديبهشت‌ماه سال جاری هياتی به سرپرستی دکتر محمد سعيدی معاون امور بين‌الملل و برنامه‌ريزی سازمان انرژی اتمی کشورمان اتمی برای بررسی وضعيت پيشرفت نيروگاه بوشهر و زمان قطعی راه‌اندازی آن و موضوع ارسال سوخت به مسکو سفر کرد.

هدف اصلی از اين سفر رايزنی برای سرعت بخشيدن به مراحل پايانی تکميل نيروگاه بوشهر بود. طرف ايرانی در اين مذاکرات اعلام کرد که با توجه به وضعيت حاکم بر نيروگاه بوشهر می‌توان با سرعت بخشيدن به ساخت تجهيزات و نيز سه شيفت کار کردن در شبانه روز و کار‌های عملياتی تاخيرات موجود را جبران کرد.

هيات ايرانی در ديداری که با سرگئی کرينکو رييس سازمان انرژی اتمی روسيه داشت تاکيد کرد که شتاب مناسبی برای ساخت مراحل پايانی نيروگاه لازم است.

سعيدی در اين ديدار ضمن گلايه از برآورده نشدن تعهد طرف روسی جهت ارسال سوخت به موقع به نيروگاه اعلام کرد که اعتقاد دارد طرف روس بايد تعهدات حقوقی خود را مغتنم شمرده و ضمن جبران تاخير در ارسال سوخت در اولين فرصت سوخت را به سايت نيروگاه بوشهر منتقل کند. با اين وجود زمان دقيق ارسال سوخت به نيروگاه بوشهر در اين دور از مذاکرات تعيين نشد.

همچنين، در مذاکرات مقرر شد تا يک گروه کارشناسی از طرف دو کشور ظرف۲۰ روز ضمن بررسی مسايل فنی، زمانبندی راه‌اندازی نيروگاه بوشهر را به روسای سازمان‌های مربوطه در دو کشور برای توافق نهايی ارايه دهند.

به گزارش ايسنا، به دنبال توافقات اوليه صورت گرفته ميان سازمان انرژی اتمی ايران و روسيه در تاريخ ۷ مردادماه کارشناسان روسيه، امور مونتاژ واحد تسويه شيميايی آب نيروگاه را به انجام رسانده و کار نصب دستگاه‌های واحد تسويه شيميايی آب را آغاز کردند. همچنين، امور مربوط به آزمايش دستگاه‌های الکترونيکی کانال‌های امنيتی و امور مونتاژ سيستم‌های خودکار کنترل روند‌های فنی را انجام دادند.

شرکت «اتم استروی اکسپورت» روسيه در قرارداد مورخ هشت ژانويه سال ‌۱۹۹۵، احداث واحد شماره يک نيروگاه اتمی بوشهر را بر عهده گرفت که بر اساس توافقنامه ميان روسيه و جمهوری اسلامی ايران مورخ ‌۲۵ اوت ‌۱۹۹۲ در زمينه همکاری در احداث نيروگاه‌های برق اتمی در خاک ايران منعقد شده است.

در ديدار محمود جنتيان، معاون رييس سازمان انرژی اتمی ايران و عليرضا مراديان، رييس پروژه‌ی نيروگاه بوشهر با مسولان شرکت روس اتم که درمرداد ماه سال جاری انجام شد، درباره‌ی جدول زمانی تجهيز نيروگاه بوشهر و توليد مستقيم تجهيزات لازم برای اين نيروگاه در موسسات ايرانی بحث و تبادل نظر شد.

در اطلاعيه‌ای که شرکت "اتم استروی اکسپورت" در روند اين ديدار، منتشر کرد، مسايل مربوط به اجرای جدول زمانی تجهيز نيروگاه اتمی بوشهر به وسيله‌ی "اتم استروی اکسپورت"، مسايل فنی تحقق اين پروژه از جمله تحويل تجهيزات و دستگاه‌ها، کارهای مونتاژ و تنظيم و آموزش پرسنل بهره‌بردار، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنين، در اين ديدار مساله‌ی توليد مستقيم تجهيزات لازم برای اين نيروگاه در موسسات ايرانی نيز مورد بررسی طرفين قرار گرفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شرکت روسی "اتم استروی اکسپورت" مسووليت ساخت اولين واحد نيروگاه اتمی بوشهر در ايران را بر عهده دارد و ارزش اين قرارداد که در ماه ژانويه ۱۹۹۵ امضا شد، حدود يک ميليارد دلار است. زمان راه اندازی فيزيکی اين نيروگاه، پايان سال جاری ميلادی در نظر گرفته شده است. در ماه ژوييه‌ ۲۰۰۶ نيز اعلام شد که "اتم استروی اکسپورت" و طرف ايرانی جدول زمانی احداث نيروگاه را امضا کرده‌اند که طبق آن بهره‌برداری از اولين واحد نيروگاه برای نيمه دوم سال ۲۰۰۷ ميلادی در نظر گرفته شده است.

"اتم استروی اکسپورت" يک شرکت روسی است که کار تحقق توافقنامه‌های بين دولتی در زمينه تجهيز تاسيسات هسته‌يی در خارج از کشور را بر عهده دارد. درحال حاضر اين شرکت بطور همزمان کار احداث پنج واحد نيروگاهی در چين، هند و ايران را برعهده دارد.

Copyright: gooya.com 2016