شنبه 8 مهر 1385

آيين گشايش سال تحصيلی جديد دانشگاه ها،احمدی نژاد: شيوه آموزشی بايد تغيير کند، ايسنا

وزيرعلوم: رشته‌های دانشگاهی در جهت اشتغال‌زايی بازنگری می‌شود

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشی

آئين گشايش سال تحصيلی جديد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور رييس‌جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آيين گشايش سال تحصيلی ۸۶ - ۱۳۸۵ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور دکتر احمدی نژاد رييس‌جمهور، سخنگوی دولت، وزرای علوم و بهداشت، رييس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از پژوهشگران، اعضای هيات علمی و دانشجويان در تالار علامه امينی دانشگاه تهران برگزار شد.
رييس‌جمهور گفت: کسانی که می‌گويند ايران در دست‌يابی به انرژی صلح‌آميز هسته‌يی مخفی‌کاری کرده دروغ بزرگی می‌گويند؛ اين دروغ و تهمت بزرگی است.


ملت ايران بر خواسته‌ی خود پافشاری می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهور کشورمان صبح روز شنبه در مراسم بازگشايی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه تهران طی سخنانی درباره‌ی پرونده‌ی هسته‌يی کشورمان با اشاره به اين که انرژی فسيلی در سطح جهانی در حال اتمام است و نمی‌توان در آينده کشور را فقط با اين نوع انرژی اداره کرد، در عين حال آلودگی‌های ناشی از استفاده از انرژی فسيلی را يادآور شد و خاطرنشان کرد: به همين دليل سعی داريم به انرژی صلح‌آميز هسته‌يی برای استفاده در صنعت و ديگر عرصه‌ها دست پيدا کنيم؛ چراکه دارای مانند سوخت‌های فسيلی آلودگی ندارد، در ضمن می‌توان با کاهش استفاده از سوخت‌های فسيلی، از آن‌ در مصارف ديگری بهره برد، ولی در حال حاضر برخی با دست‌يابی ايران به چرخه‌ی سوخت هسته‌يی مخالفند و اين در حالی است که ملت ايران بر اين خواسته‌ی خود پافشاری می‌کند.

وی با يادآوری اين که " ايران از چهل سال پيش عضو آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است و در طول اين مدت به طور کامل مقررات را رعايت کرده است" گفت: کسانی که می‌گويند ايران در دست‌يابی به انرژی صلح‌آميز هسته‌يی مخفی کاری کرده دروغ بزرگی می‌گويند؛ اين يک دروغ و تهمت بزرگ است. طبق قانون کشورهايی که عضو آژانس هستند بايد فعاليت‌های خود را طی مراحلی به آژانس اطلاع بدهند و لزومی ندارد که اين اطلاعات به روز باشد، بلکه می‌تواند به صورت مقطعی باشد، مثلا موقعی که يک کشور می‌خواهد به چرخه‌ی سوخت دست پيدا کند، ‌بايد ۱۸۰ روز قبل از اين‌که اورانيوم را تزريق کند، آژانس را مطلع کرده و بخواهد که بر فعاليت‌هايش نظارت کند. فعاليت‌های ما نيز از همان ابتدا زير نظر آژانس بود و هيچ‌گاه قانون را زير پا نگذاشته‌ايم.


چرا مخالف پيشرفت ما هستند؟

احمدی‌نژاد با طرح اين سوالات که "‌چرا برخی از کشورها با دست‌يابی ايران به چرخه‌ی سوخت هسته‌يی در جهت مصارف صلح‌آميز مخالفت می‌کنند؟ آيا آن‌ها با سلاح هسته‌يی مخالف هستند؟" به آن پاسخ داد: نه اين‌ها دروغ می‌گويند. آن‌ها دروغگويان بزرگی هستند. آن‌ها مخالف سلاح هسته‌يی نيستند؛ چراکه ما می‌بينيم در همين منطقه‌ی خاورميانه چه کشورهايی دارای سلاح‌های هسته‌يی شده‌اند و عضو آژانس نيستند و آژانس هيچ نظارتی بر فعاليت‌های هسته‌يی آن‌ها نمی‌کند.

رييس جمهور با اشاره به اين که " تاکنون دو هزار نفر روز آژانس از فعاليت‌های هسته‌يی ايران بازديد کرده و بيش از هزار سند نيز ارايه شده است" گفت: حال باز هم سوالم را تکرار می‌کنم چرا برخی کشورها با پيشرفت ايران و دست‌يابی ايران به انرژی مخالف هستند؟

وی گفت: ما اعلام کرده‌ايم که دارای چرخه‌ی سوخت هستيم و آن را در معرض عموم قرار داديم، ولی دولت‌هايی که با ايران مخالفت می‌کنند دارای بمب‌های نسل اول، نسل دوم و سوم هستند و آن را آزمايش می‌کنند. آن‌ها در مخالفت با دست‌يابی ايران به سلاح هسته‌يی می‌گويند ممکن است که ايران در آينده از فعاليت‌های صلح‌آميز انحراف پيدا کند و اين نگران کننده است. آيا به نظر شما اين استدلال‌ها خنده‌دار نيست؟

وی در ادامه به ديدار خود با اعضای شورای روابط خارجی آمريکا در نيويورک اشاره کرد و گفت: اعضای اين شورا، افراد پشت ‌صحنه‌ی آمريکا هستند و من به همين خاطر متن گفت‌وگوی خود با آن‌ها را داده‌ام تا منتشر شود و مردم بدانند که من چه حرفی زدم و آن‌ها چه حرفی زدند. در اين جلسه پيرمردی ۸۰ ساله - که رييس يکی از بنيادهاعلمی و فرهنگی محض و ترويج کننده‌ی انديشه‌ی ليبراليسم و تحقير کننده‌ی ديگر ملت‌هاست - که اگر اسمش را بگويم او را می‌شناسيد ، وقتی جلسه تمام شد به من گفت که استدلال شما درست است. شما قانونی عمل کرده‌ايد و قانون نيز بايد از شما حمايت کند. ولی وی در اين مخالفت خود با دست‌يابی ايران به چرخه‌ی سوخت يک استدلال آورد. او به من گفت اگر شما به اين انرژی دست پيدا کنيد بعد از آن ديگر ملت‌ها از جمله عربستان و مصر نيز می‌خواهند به اين انرژی دست پيدا کنند و ما آن موقع به آن‌ها چه بگوييم. ببينيد چه استدلال سطح پايينی آورد. وقتی که نمی‌تواند استدلال قانع کننده‌ای پيدا کنند به چنين استدلال‌های سخيفی متوسل می‌شوند. من به وی گفتم اگر انرژی هسته‌يی به صورت صلح‌آميزش مفيد است، چرا فقط يک عده از آن استفاده کنند. چرا ديگر ملت‌ها نتوانند از آن استفاده کنند اگر چيز خوبی است بايد تمام ملت‌ها از آن استفاده کنند و اگر چيز بدی است شما نيز نبايد از آن استفاده کنيد.

رييس‌جمهور اظهار داشت: کشورهايی که با پيشرفت ايران در اين زمينه مخالف هستند خود از مسير صلح‌آميز منحرف شده‌اند. اين ملت‌ها به ديگر ملت‌ها زورگويی می‌کنند. به من آن‌ها می‌گويم شما که منحرف شده‌ايد و زورگويی می‌کنيد، چرا فعاليت‌های هسته‌يی خود را مخفی می‌کنيد؟ چرا بمب‌های خود را مخفی می‌کنيد؟ اگر راست می‌گوييد که در مسير صلح‌آميز حرکت می‌کنيد، بايد اجازه دهيد که از فعاليت‌های شما بازديد شود، مثل ما که اين زمينه را فراهم کرديم که از فعاليت‌های هسته‌يی‌مان بازديد به عمل بيايد. من در همين جا از وزير علوم می‌خواهم که زمينه‌ای را فراهم کند که استادان و دانشجويان از فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی کشورمان بازديد کنند. فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی افتخار ماست و ما آن را پنهان نمی‌کنيم.

احمدی‌نژاد گفت: آقايان از فعاليت‌های هسته‌يی ايران نگران هستند، در صورتی که اين نگرانی آن‌ها بيهوده است. فعاليت‌های ايران صلح‌آميز بوده و تحت نظارت آژانس است. ايران هيچ‌گاه به دنبال سلاح نبوده است. ما به آن‌ها می‌گوييم نگران نباشيد.

وی يادآور شد: در حاشيه‌ی اجلاس سازمان ملل متحد يکی از نخست‌وزيران غربی با من ديداری داشت و من به وی گفتم که چرا شما خود را در اين بازی سياسی دخالت داده‌ايد. همه می‌دانيد که اين يک بازی سياسی است. چرا شما اين بازی سياسی را جدی گرفته‌ايد. اين عاقبتی برای شما ندارد و چيزی عايد شما نمی‌کند.


ترس از تبديل‌شدن به قدرت جهانی

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور افزود: برخی از کشورها در گوشه‌ای از دنيا نشسته‌اند و دائم با پيشرفت ايران مخالفت می‌کنند، آنها می‌دانند جوانان ايرانی دارای استعداد هستند و اگر به فن‌آوری دست يابند، به سرعت می‌توانند به يک قدرت جهانی تبديل شوند.

رييس‌جمهور گفت: من حدود ۳۰ الی ۴۰ ديدار در سفر اخير خود به چند کشور داشتم و نصف بيشتر آنها به من مضمون اين عبارت را می‌گفتند که اگر ايران به يک قدرت جهانی تبديل شود، ما می‌خواهيم مناسبات خود را با ايران گسترش دهيم، چرا که ايران يک ملت است، ملت ايران دست‌ساخته نيست؛ ملت ايران ملتی نيست که با زور اسلحه در جايی جمع شده باشد و به زور بخواهد يک مملکت را به وجود بياورد. بارها کشور ما اشغال شده، ولی ايرانی هيچ‌وقت هويت خود را از دست نداده و سايه‌ی ملت ايران از زير اشغال بيرون زده است، ملت ايران تا آخر می‌ماند و به کسی وابسته نيست، ملت ايران ملتی نيست که تازه يک نفر بخواهد بيايد کشفش کند، مثل کشورهايی نيست که تازه يک نفر آن را کشف کند، من به آمريکای جنوبی رفته بودم، مردم آمريکای جنوبی آگاهی‌شان رفته بالا، مسخره می‌کردند و می‌گفتند ما همان ملتی هستيم که کريستف کلمب می‌خواست ما را کشف کند، ما گم شده بوديم.


تاريخ گواه ايستادگی ايرانيان است

رييس‌جمهور گفت: تاريخ اين سرزمين گواهی می‌دهد که ملت ايران همواره وجود داشته است، ملت ايران آزاده است، ملتی نيست که زير بار اشغال برود.

احمدی‌نژاد افزود: ايران هميشه در حال رشد و شکوفايی بوده، ساليان قبل ما رشد و شکوفايی زيادی داشتيم و در بسياری از رشته‌ها حرف اول را می‌زديم، قبل از اسلام ما رشد کرده بوديم و بعد از اسلام نيز رشد کرديم، بعد از اسلام نقطه‌ی شکوفايی عزت ملت ايران آغاز شده است.

رييس‌جمهور گفت: آنهايی که با پيشرفت ايران مخالف هستند، فشار می‌آورند که شما فعاليت‌های خود را تعليق کنيد. ما می‌گوييم چرا؟ آنها می‌گويند چون ما به شما اعتماد نداريم. آنها می‌گويند ما بايد به شما اعتماد کنيم. ما به آنها می‌گوييم عجب! به يکی از همين آقايان گفتم که من چندين بار NPT را مطالعه کرده‌ام، اما در هيچ کجای آن نيامده که برای دست‌يابی به سوخت هسته‌يی بايد اعتماد شما را جلب کنيم. ما از آنها می‌پرسيم چگونه اعتماد شما را جلب کنيم؟. در اين ارتباط سوال و پافشاری می‌کنيم و آنها در پايان پاسخ می‌دهند زمانی که شما فعاليت هسته‌يی نداشته باشيد، اعتماد ما جلب شده است. ما به آنها می‌گوييم عجب! آنها از پيشرفت ايران ناراحت هستند. آنها از اين که ما بدون وابستگی توانستيم چرخه‌ی سوخت را به دست آوريم ناراحتند. آنها از اين که ما توانسته‌ايم با اتکا به جوانان‌مان به اين پيشرفت دست پيدا کنيم عصبانی هستند. از اين که اين فن‌آوری در ايران در حال بومی شدن است ناراحت هستند.

احمدی‌نژاد گفت: هفت – هشت ماه پيش آنها يک جو روانی را به وجود آورده بودند و دائم می‌گفتند حمله می‌کنيم و فلان تاسيسات را می‌زنيم. آقای کوفی عنان با من تماس گرفت. به وی گفتم اين فن‌آوری در ذهن جوانان و در مغز آنهاست و کسی نمی‌تواند آن را از ما بگيرد. من به وی تاکيد کردم که کسی نمی‌تواند به تاسيسات ايران حمله کند و اگر نيز حمله کند، چون اين فن‌آوری در دست و در ذهن جوانان ماست، آنها می‌توانند بهترش را ايجاد کنند.

وی گفت: آنها به ما دائم فشار می‌آوردند که تعليق و کار را تمام کنيد. آنها در ابتدا به ما گفتند شش ماه کار را تعليق کنيد. بعد گفتند سه ماه، بعد گفتند يک ماه و ما مخالفت کرديم و حال نيز می‌گويند به مدت کوتاه و يک روز. ما به آنها می‌گوييم چرا تعليق کنيم؟. آنها به ما می‌گويند چند روز تعليق کنيد و بگوييد به دليل مشکل فنی تعليق کرده‌ايد. ما به آنها گفتيم آخر ما مشکل فنی نداريم که بخواهيم تعليق کنيم. چرا به ملت خود دروغ بگوييم، ما مشکلی در اين ارتباط نداريم.

رييس‌جمهور گفت: ما در پيشرفت در ارتباط با فن‌آوری صلح‌آميز هسته‌ای در قدم‌های اول به سر می‌بريم و ان‌شاءالله پيشرفت‌های زيادتری نيز انجام خواهيم داد، ما تازه قدم‌های اول را برداشته‌ايم.


اصرار به تعليق برای جوسازی روانی

وی گفت: آنها می‌خواهند ما فعاليت‌های هسته‌يی خود را حتی برای مدت کوتاهی تعليق کنيم و بعد از آن جوسازی و از آن سوءاستفاده کنند و بگويند ديديد ايران نيز فعاليت‌های خود را تعليق کرد و به زانو درآمد و حرف ما محقق شد و خواسته‌ی ما را گوش داد.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که ملت ما روی پای خود ايستاده و موانع را تا کنون از پيش پا برداشته و در راه حق خود ايستاده است، گفت: ملت ما به جوانانش اعتماد کرده است. آنها به ما می‌گويند چرا مقاومت می‌کنيد؟. آنها می‌خواهند ما عقب‌نشينی کنيم. آنها جنگ عراق و افغانستان را ايجاد کردند که ما را در باتلاق بيندازند، در لبنان جنگ به راه انداختند که ما را دچار مشکل کنند.

رييس‌جمهور گفت: هيچ کس حق ندارد از حق ملت ايران بگذرد، هيچ کس حق ندارد عقب‌نشينی کند، ما با تدبير و درايت خواسته‌ی ملت ايران را به جلو می‌بريم و هيچ کس حق ندارد از آن عقب‌نشينی کند. ما به آنها می‌گوييم بيست و هفت سال تجربه برای شما کافی نيست. شما در طول اين بيست و هفت سال دائم ايران را تهديد و تحريم کرديد، ولی به جايی نرسيديد. گويی در اين کشورها عاقل کم پيدا می‌شود، گويی اين کشورها به منافع ملت خود نيز نمی‌انديشند، ملت‌ها از اين زورگويان متنفر شده‌اند، حتی مردم کشور خودشان نيز از سردمداران‌شان متنفرند. يک نفر به من می‌گفت چرا ملت شما می‌گويد، مرگ بر آمريکا و شما در برابر اين شعار آنها سکوت می‌کنيد. مرگ، چيز بدی است. من به وی گفتم بله مرگ چيز بدی است، ولی شما نيز اگر خود را جای ملت ايران بگذاريد، چيزی جز اين نمی‌توانيد بگوييد. شما بايد به جنايت‌های اين کشور در حق ملت ايران توجه کنيد. شما عبارتی بگوييد که ملت ايران از آن استفاده کند، آيا عبارتی غير از اين می‌شود به کار برد.

رييس‌جمهور گفت: شما جنايتکاران در عراق جنگ به راه انداختيد و باعث شديد روزانه صدها کودک و غير نظامی کشته شوند، شما برای ملت عراق چه چيزی به ارمغان آورديد. آيا برای اين ملت چيزی جز کينه‌توزی و نفرت به همراه داشتيد. اقدامات شما باعث افزايش کينه‌توزی در صحنه‌ی جهان شده، شما در حال منزوی شدن هستيد.

وی گفت: ۱۱۸ کشور غيرمتعهد در يک بيانيه‌ی مستقل از فعاليت‌های هسته‌يی و صلح‌آميز ايران حمايت کرده‌اند و گفتند حق ايران است. ۵۷ کشور اسلامی از فعاليت‌های ايران حمايت کرده، گروه D۸ از فعاليت‌های ايران حمايت کرد و گفت نبايد شورای امنيت در اين مساله دخالت کند.


دست مستکبران رو شده است

احمدی‌نژاد خطاب به استکبارگران گفت: شما بيش از گذشته در حال منزوی شدن هستيد. دست‌تان برای ملت‌ها رو شده است. ديگر ملت‌ها از شما حساب نمی‌برند. دست شما به ملت ايران نمی‌رسد. شما نمی‌توانيد کاری بکنيد. اگر می‌توانستيد انجام داده بوديد، منتظر اجازه‌ی ملت ايران نبوديد و هشدار نمی‌داديد. موقعی که جوانان ما را ترور می‌کرديد و يا از صدام برای حمله به ايران حمايت کرديد، آيا از ملت ايران اجازه گرفتيد؟. شما به ما نيازمند هستيد، ولی حرف خود را از موضع غرور و قدرت بيان می‌کنيد، شما به ما نياز داريد و نياز خود را از موضع طلبکاری می‌بينيد. من به شما می‌گويم ادبيات امپراطوری و شاهنشاهی مرد. امروز گفتمان صلح و عدالت در جهان حاکم است.


آنها که از اجرای عدالت می‌ترسند

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور در ادامه به هدف دولت در توزيع عادلانه‌ی امکانات و منابع بانکی اشاره کرد و گفت: چندی پيش با مديران عامل بانک‌ها جلسه‌ای داشتيم، بانک‌ها مانند شبکه‌ی خون عمل می‌کنند که بايد خون را به صورت مناسب از ناخن تا موی سر برساند تا برای بدن مشکلی ايجاد نشود. در اين جلسه مديران عامل بانک‌ها گفتند ما مقداری زيادی معوقه داريم، يعنی اين که کسانی از بانک‌ها تسهيلات گرفته‌اند، ولی آن را پس نمی‌دهند، به نحوی که بيشتر اين تسهيلات و رقم‌های ريالی در اختيار ۵ درصد است.

وی گفت: به کسانی که تسهيلات گرفته‌اند، ولی آن را پس نداده‌اند، نامه نوشته و خواسته شده آن را بازگردانند، ولی آنها گفته‌اند يعنی چه؟ و بعد از اين نامه‌ها بود که تلفن‌های سياسی و غيرسياسی شروع شد و در اين ارتباط فشار می‌آروند، بعد از آن نيز گفتند اين آقايان اقتصاد مملکت را خراب می‌کنند، آنها از توليدگر حمايت نمی‌کنند، گفتند می‌خواهند فقر را در جامعه توزيع کنند، در صورتی که ما اين را نمی‌خواستيم. ما می‌خواهيم امکانات به صورت عادلانه توزيع شود. به تازگی جلو يک مورد از اين واگذاری‌های کلان را گرفتيم، اين اقدام توسط گروهی داشت صورت می‌گرفت که در کشور به ثروت‌اندوزی مشهور هستند و همه، آنها را می‌شناسند. آنها سال پيش صدها هزار هکتار زمين را گرفته و ادعا کرده بودند که می‌خواهيم گاوداری تاسيس کنيم. آنها ميلياردها تومان نيز تسهيلات بانکی دريافت کرده بودند ولی اگر اکنون به آن زمين نگاه کنيم، می‌بينيم که هيچ اثری نيست و چنين چيزی محقق نشده است.

رييس‌جمهور گفت:‌ ما به آنها گفته‌ايم بايد اين تسهيلات را برگردانيد، ولی وقتی اين موارد را می‌گوييم بيانيه می‌دهند و مطلب می‌نويسند.

وی گفت: اين در حاليست که دانشجويان ما از دانشگاه فارغ‌التحصيل می‌شوند، ولی نمی‌توانند برای خود شغل ايجاد کنند، تسهيلات ندارند، کسی می‌خواهد کتاب شعر منتشر کند، پول ندارد، می‌خواهد مطب بزند، پول ندارد.

رييس‌جمهور گفت: وقتی دولت می‌خواهد منابع بانکی را به صورت عادلانه توزيع کند و در مقابل اين سوءاستفاده‌ها بايستد، فرياد می‌زنند، آنها البته نمی‌گويند که دولت می‌خواهد دست ما را از بيت‌المال کوتاه کند، برای خود دلايل ديگری می‌آورند و حرفهای ديگری می‌زنند. چندی پيش مطلبی در روزنامه‌ها درباره وضعيت اقتصادی کشور از سوی کسی منتشر شده بود که وی را به خوبی می‌شناسم و می‌دانم چگونه ليسانس گرفت و اگر ۶۰ سال نيز دانشگاه می‌آمد، نمی‌توانست ليسانس بگيرد. آن شخص نوشته بود احمدی‌نژاد اصلا از علم اقتصاد چيزی نمی‌داند، من مطلب را کامل خواندم تا ببينيم چه چيزی در آن نوشته شده و اگر چيز مفيدی هست استفاده کنم، در تمام مطلب تکرار شده بود که اين آقا از علم اقتصاد چيزی نمی‌داند.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اهميت عدالت گفت: اجرای عدالت از سخت‌ترين مراحل ايجاد يک جامعه‌ی الگوست. بدون اجرای عدالت امکان شکوفايی استعدادها نيست. دولت معتقد است بايد عدالت به نحوی باشد تا يک جوان مريوانی، يزدی و دشت‌آزادگانی نيز بتواند استعداد خود را شکوفا کنند. اين گونه نيست که تمام استعدادها در پايتخت متمرکز شده باشد. بدون عدالت استعدادها شکوفا نمی‌شود، مهرورزی ايجاد نمی‌شود.

رييس جمهور گفت: نمی‌گويم دعوا کنيد، ولی می‌گويم بايد عدالت و مهرورزی حاکم شود. بايد فرهنگ را درست کنيم. بايد مطالبه کنيم، بايد عدالت را خواست، بايد فرهنگ عدالت را ايجاد کرد. من به استادان دانشگاه می‌گويم اگر صد سال کار کنيد ولی اين کارتان به تحقق عدالت منجر نشود، بی‌فايده است.


دانشگاه محل کسب نيست

وی افزود: دانشگاه بايد فريادگر عدالت و مهرورزی و محيط ادب باشد. دانشگاه بايد برای جامعه‌ی ما در اين جهت الگو باشد. از دانشگاه بايد اخلاق، ادب، مهرورزی و سلامت به کل جامعه تزريق شود.

احمدی‌نژاد هم‌چنين با بيان اين‌که دانشگاه نبايد به محيط کاسب‌کاری تبديل شود، گفت: من از وزارت علوم می‌خواهم اجازه ندهد کسانی که می‌خواهند دانشگاه را به محل کسب تبديل کنند، دانشگاه تأسيس کنند. هدف دانشگاه علم است نه کسب پول.

رييس‌جمهور گفت: بايد در دانشگاه به دانشجو عشق و علاقه را ياد داد. نبايد در دانشگاه به اين نحو باشد که فرد بنشيند و با خود حساب کند که ۵ درصد از شهريه‌ی دانشگاهها را پنهانی بدون اينکه کسی بهفمد افزايش می‌دهد و از اين ۵ درصد مثلا ۳۰ ميليارد تومان يا دلار نصيبش می‌شود.

وی ادامه داد: بارها دانشجويان به من گفته‌اند پول نداريم، شهريه دانشگاه را بپردازيم، پول نداريم شهريه‌ی دانشگاه آزاد و شبانه را بپردازيم و من بارها گفته‌ام که بايد اين‌چنين مواردی مديريت شود. بهترين مديريت بايد در دانشگاه اعمال شود. من خودم عرق دانشگاهی دارم و چنين چيزهايی را می‌دانم. من معتقدم که در دانشگاهها بايد محدوديت‌ها برطرف شود و مراقب بود و زمينه‌ای را فراهم کرد که دانشگاه به محل علم و دانش تبديل شود. در برخی از دانشگاههای غيردولتی از دانشجو پول می‌گيرند ولی اين پول صرف علم و دانش آن دانشجو نمی‌شود. چندی پيش به يکی از مجتمع‌های آموزشی در شمال تهران سر زدم و ديدم پولی که از دانشجويان گرفتند صرف زمين و بلوار و موارد اينچنينی شده، در صورتی که با يک پنجاهم اين هزينه می‌شد يک مکان آموزشی را فراهم کرد. من نمی‌خواهم خيلی چيزها را بگويم که در مواردی بيهوده هزينه شده، نمی‌خواهم بگويم که کام مردم تلخ شود. ملت ما عاشق علم‌آموزی هستند. يک پدر کارگر سه بچه دانش‌آموز دارد و علاقه‌مند است فرزندان خود را به دانشگاه بفرستد، بارها دانشجويان و خانواده‌های آنها در اين زمينه به من نامه نوشته‌اند و گفته‌اند ما کارگر هستيم و نمی‌توانيم اين هزينه‌ها را بپردازيم.


دولت در خدمت دانشگاهيان است

وی گفت: استادان، وزرای محترم و جوانان بزرگ‌ترين سرمايه‌های ملت ايران هستند، آنها امانتند، ما اکنون در دانشگاهها و کشورمان کسانی را داريم که اگر به آنها توجه شود بالاتر از ابوريحان و بوعلی و سعدی و حافظ و مرحوم دکتر حسابی خواهند بود، بايد به آنها توجه کرد، بايد سطح کار دانشگاهها را بالاتر برد. بايد زمينه‌ای را فراهم کرد که جوانان ما به قله‌های بلند دانش دست پيدا کنند. همت دانشگاهيان ما بايد راسخ باشد. دانشگاه ما بايد محل علم و دانش باشد، دانشگاه ما از همه‌ی محيط‌ها پاک‌تر و منزه‌تر است، چراکه محيط علم است و دولت نيز در خدمت دانشگاهيان است.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور هم‌چنين با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجويان و شکر خدا به دليل حضور در محيط علم و دانش در حضور دانشجويان، درگذشت دکتر مهرآذين را به عنوان يکی از استادان برجسته دانشگاه، فردی دلسوز، امين، درستکار و فداکار در خدمت به جامعه دانشگاهی، تسليت گفت.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که در جمع دانشجويان و دانشگاهيان صحبت از علم و فن‌آوری، زيره به کرمان بردن است، در عين حال تجليل از دانشگاه و دانشگاهيان را بر خود لازم دانست.

وی اظهار داشت: پيامبران دارای سه ماموريت بودند؛ اول: تربيت انسانهای موحد، خلاق، شجاع، عدالت‌خواه و مهرورز. آن‌ها ماموريت داشتند که انسان‌های شايسته را پرورش دهند. دوم: برپايی جامعه‌ی نمونه، الگو و شاهد. سوم: ايجاد عدالت در عرصه‌ی جهان. آن‌ها بايد با ايجاد عدالت زمينه‌ای را فراهم می‌کردند که انسان‌ها به نقطه‌ی کمال و مطلوب برسند. همه‌ی پيامبران الهی بشريت را يک گام به سمت جلو سوق داده‌اند. بعد از پيامبران، پيامبراعظم اسلام که آخرين پيامبر است، مهم‌ترين گام را در جهت پيشرفت بشريت به نقطه‌ی مطلوب برداشت.

رييس‌جمهور در مقايسه‌ی ماموريت دانشگاهيان و پيامبران گفت: اولين مسووليت دانشگاه تربيت انسان‌هاست و اين در راس ماموريت دانشگاه است. دانشگاه بايد انسان‌هايی عالم، خلاق، نوآور و شجاع را برای فتح قله‌های بلند کمال پرورش دهد. ماموريت دوم دانشگاه کمک به تحقق يک جامعه‌ی نمونه است. اگر دانشگاه ۵۰۰ سال تلاش کند و اين ۵۰۰ سال منجر به ايجاد يک جامعه‌ی سعادتمند نشود، فايده‌ای ندارد و تلاش بيهوده صورت گرفته است. استادان بايد خود را در خدمت دانشجويان و دانشگاهيان قرار دهند و دانشگاه نيز بايد در تحقق يک جامعه‌ی نمونه حرکت کنند. بايد تلاش دانشگاه منجر به تحقق يک جامعه‌ی الگو شود. امروز خوشبختانه همه‌ی بشريت به سرعت در حال بيداری هستند و مطالبه‌ی آن‌ها ايجاد يک جامعه‌ی نمونه است.


ايران؛ پرچمدار جامعه الگو

احمدی‌نژاد خطاب به دانشگاهيان با بيان اين که " به عنوان يک همکار کوچک شما، به دليل مسووليتی که بر عهده دارم شايد بيش از شما در معرض اخبار و اطلاعات باشم" افزود: امروز از شرق دور تا غرب دور از شمالی‌ترين تا جنوبی‌ترين کشورها خواهان ايجاد يک جامعه‌ی الگو و نمونه هستند. ما مطالبه‌ی آن‌ها را برای ايجاد يک جامعه‌ی نمونه و الگو شاهديم. مطالبه‌ی آن‌ها به سرعت در حال گسترش است و ما می‌توانيم آن مطالبه را مشاهده کنيم. آن‌ها خواهان عشق و مهرورزی و جامعه‌ی سعادتمند هستند.

وی خاطرنشان کرد: ملت ايران ۲۷ سال است که پرچمدار توحيد و عدالت است و امروز نيز بايد پرچمدار جامعه‌ی الگو باشد. امروز در حال حاضر يک مطالبه‌ی جهانی از ايران وجود دارد و آن ايجاد يک جامعه‌ی الگو و شاهد است. شما فکر نکنيد که اين فقط خواسته‌ی دولت‌هاست بلکه اين خواسته‌ی ملت‌ها نيز هست. روزانه درخواست‌های زيادی برای رفع مشکل و ياری و ارائه‌ی الگو از ما می‌شود و ما با درخواست‌های زيادی برای يک الگوی متعالی و ياری مواجه هستيم. حتی برخی از کشورهايی که تصور می‌کنيد چون پيشرفته هستند، مشکلی ندارند و يا مشکلاتشان کم است و به نقطه‌ی تعادل رسيده‌اند نيز چنين درخواستی را دارند و مطالبه‌ی اين کشورها بعضا از مطالبه‌ی ديگر کشورها زيادتر است.

وی يادآور شد: در سفر اخيرم به سازمان ملل يکی از دانشگاه‌های آمريکا قبل از سفر از من درخواست کرده بود بروم در آن دانشگاه سخنرانی کنم ولی فرصت چنين اجازه‌ نمی‌داد و مستلزم اين بود که سفرم را يک روز طولانی‌تر کنم، به همين خاطر گفتم اين کار بماند برای موقعيت بعدی. ولی در هنگامی که در آن‌جا بودم مسوول برگزارکننده برنامه و يکی از روسای دانشگاه که خانمی بود آمد و به من گفت سخنرانی شما در دانشگاه خواست دانشجويان و دانشگاهيان است. آن‌ها می‌خواهند حرف ملت ايران را بشنوند. آن‌ها می‌خواهند راهکارهای ايران در جهت حل معضلات بين‌المللی بدانند. آن ها به دنبال راه روشنی هستند و من با توجه به اين سخنان گفتم که اين وظيفه‌ی من است و من حضور پيدا می‌کنم ولی در همانجا به دوستان گفتم که اين امر محقق نمی‌شود. بعد از آن بود که گروه‌های مختلف دانشگاهی و اساتيد اطلاعيه صادر کردند و فضای دانشگاه پر شده بود از دعوت دانشگاهيان و اساتيد برای حضور در اين جلسه و قرار بود ما در آن‌جا سخنرانی کنيم و بعد از آن چند ساعت قبل از برگزاری جلسه به ما گفتند که به دلايل امنيتی نمی‌شود چنين برنامه‌ای برگزار شود. من به دوستان از قبل گفته بودم که چنين برنامه‌ای برگزار نخواهد شد و اين امر قابل پيش‌بينی بود.

وی هم‌چنين گفت: در ملاقاتی که من با سران کشورهای مختلف داشتم آن‌ها از ما جهت کمک و ارائه‌ی الگو مطالبه می‌کردند و يک شور وجود داشت، يک مطالبه‌ی سنگين وجود داشت. ما در آن‌جا با يهوديان، روشنفکران و استادان دانشگاه ملاقات کرديم و اگر يک موقع صدا و سيما اين جلسات را پخش کند، شما مشاهده می‌کنيد که در اين جلسات چه گفته شد و ما چه جواب داديم و متوجه می‌شويد که آن‌ها چه مطالباتی داشتند.

رييس‌جمهورخاطرنشان کرد: همه می‌دانيم که نظام مارکسيسم غربی که مادی‌گرا بود از بين رفت و به انتها رسيد و در حال حاضر نيز نظام مبتنی بر انديشه‌های ليبرالی نيز به پايان خود رسيده است و نمی‌تواند مسائل جهان را حل کند؛ در عراق و افغانستان به بن‌بست رسيده است، نمی‌تواند تصميم بگيرد که بماند يا برود.

وی در ادامه‌ی سخنان خود به سفرش به کشورهای آمريکای جنوبی از جمله ونزوئلا اشاره کرد و گفت: در آن سفر من به استان‌های مختلف اين کشور سفر کرده و در جمع مردم، دانشجويان و دانشگاهيانش مشاهده کردم که همه خواهان جامعه‌ی عدالت‌محور و توجه به خداپرستی و مهرورزی هستند و هرکس اين را به گونه‌ای مطرح و از ما مطالبه می‌کند، از ما می‌پرسند الگو و حرف شما چيست، برای مسائل اقتصادی، فرهنگی و جهانی چه الگويی داريد؟

رييس جمهور گفت: ما در حال حاضر علاوه بر اين‌که وظيفه داريم کشور خود را بسازيم، جامعه‌ی خود را به پيش ببريم بايد يک الگو برای جهانيان ارائه کنيم و اين يک مطالبه است. شما نبايد فکر کنيد که اين خواست فقط از سوی کشورهای موحد و خداپرست است. در بسياری از کشوها که در آن پيامبران الهی نيز حضور ندارند ما اين خواسته را مشاهده می‌کنيم. کشورهايی که در آن بودايی و هندو هستند نيز چنين خواسته‌ای وجود دارد. من با چنين افرادی ملاقات کرده‌ و ديده‌ام که آن‌ها چنين خواسته‌هايی دارند. يا من به جمع آن‌ها رفته‌ام يا آن‌ها خود را به ما رسانده‌اند و مطالبه‌ی خود را به سرعت مطرح کرده‌اند.


پرچم "می‌توانيم" از دانشگاه بلند شده است

احمدی‌نژاد گفت: دانشجويان عزيز ما بايد ايران را بسازيم. بايد برای جهانيان الگو ارائه دهيم. ما می‌توانيم و امروز به لطف خداوند پرچم "می‌توانيم" از دانشگاه بلند شده است.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور با بيان اين که دانشمندان در بالاترين مرتبه‌ی اجتماعی قرار دارند، گفت: چقدر زيباست که در حال حاضر دانشگاه ما پرچمدار علم، ايمان و عمل صالح است.


هيچ کس به ما کمک نمی‌کند؛ خودمان بايد کشور را بسازيم

وی خطاب به دانشجويان اظهار داشت: دانشجويان عزيز من و استادان بزرگوار! امروز مسووليت عظيمی بر عهده‌ی ماست. ما بايد خود کشورمان را بسازيم. شما خود از روابط حاکم بر مناسبات جهانی آگاه هستيد. هيچ دولتی ما را ياری نخواهد کرد. هيچ دولتی در برپايی يک جامعه الگو به ما کمک نخواهد کرد، نه اين که نخواهد، بلکه نمی‌تواند.

رييس‌جمهور گفت: آنها حتی حاضر نيستند قطعات هواپيمای مسافربری به ما بدهند. می‌گويند شما را تحريم می‌کنيم، تحريم يعنی اينکه دانش و فن‌آوری به شما نمی‌دهيم. خب! ما در طول اين ۲۷ سال هم تحريم بوديم،‌ ولی خودمان پيشرفت کرديم، البته اگر نمی‌گفتند تحريم می‌کنند، باز هم فن‌آوری خود را در اختيار ما قرار نمی‌دادند.

وی گفت: در سفرم به سازمان ملل، عده‌ای در مورد مناسبات ايران با جهان و ديدگاههايش در ارتباط با مسائل بين‌المللی از من سوال می‌کردند. آنها تصور می‌کردند گويی ما با دنيا دعوا داريم. من گفتم ما با دنيا دوست هستيم. امام(ره) وقتی انقلاب پيروز شد، گفتند ما با تمام کشورها به جز دو کشور آفريقای جنوبی به دليل حکومت آن زمانش و رژيم صهيونيستی ارتباط برقرار خواهيم کرد، ولی متأسفانه از همان ابتدا تمام کسانی که مدعی طرفداری از سرنوشت و حقوق ملتها هستند، ما را تحريم کردند، در طول اين ۲۷ سال يک قطعه‌ی اساسی که بتواند مشکل اساسی ما را حل کند، به ما ندادند. برای اين که خساست آنها را نشان دهم ضروری می‌دانم يک مورد را بگويم.

رييس‌جمهور با اشاره به تصميم دولت برای گازسوز کردن خودروها گفت: برای اين کار دو جور لوازم احتياج داريم. لوازمی برای موتور که سوخت به موتور تزريق شود که در اين ارتباط خوشبختانه مشکلی نداريم و در داخل می‌توانيم چنين کالايی را توليد کنيم، ولی به يک کپسول گاز نيز نياز داريم که فشار را از بالا تحمل کند و تا کنون نتوانسته‌ايم آن مقدار را که می‌خواهيم از اين نوع کپسول توليد کنيم، اما اين کشورها نيز حاضر نشدند اين نوع کپسول را در اختيار ما قرار دهند. ببينيد! کسانی که فرياد محيط زيست محيط زيست، سر می دهند، وقتی ما می‌خواهيم محيط زيست را در کشورمان حفظ کنيم و آلودگی را کاهش دهيم، کمک نمی‌کنند؛ هر چند که سهم ايران در آلودگی جهانی کم است و البته ما نمی‌خواهيم که اين مقدار سهم را نيز داشته باشيم.

وی ادامه داد: هواپيماهای مسافربری را که بايد التماس کنند تا بفروشند به ما نمی‌دهند.

احمدی‌نژاد در ادامه با بيان اين‌که در يک دوره‌ی طولانی دانشگاههای ما پرچمدار توليد علم بوده‌اند و ما امروز می‌توانيم اين کار را انجام دهيم، گفت: دانشجويان ما در توليد سلول‌های بنيادين و در قضيه‌ی هسته‌ای و ترميم ضايعات نخاعی چه کردند، در درمان بيماری‌های صعب‌العلاج چه کردند، ما در هوا و فضا تاکنون پيشرفت‌های زيادی کرده‌ايم چنان‌که آنها از پيشرفتهای ما در اين عرصه خيلی عصبانی هستند، آنها به ما می‌گويند چرا بدون اجازه‌ی ما در اين عرصه پيشرفت کرده‌ايد. ما اکنون در درمان برخی بيماری‌های صعب‌العلاج جزء کشورهای دوم و سوم جهان هستيم و دانش آن را در اختيار داريم.

وی گفت: ما بايد در راه ساختن قدم برداريم، ۲۰ تا ۳۰ سال در تاريخ يک کشور برای رسيدن به يک هدف بلندمدت طولانی نيست، اما بايد قدر تک تک لحظه‌ها را بدانيم و مواظب باشيم.


بايد از دانشگاه صيانت شود

رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنانش گفت: دوران دانشجويی بهترين و زيباترين دوران زندگی است. دوران دانشجويی دوران صفا، صميميت، همت‌های بلند و عزم‌های راسخ است. بايد اين فضا را قدر دانست و از آن استفاده کرد. دانشگاه ما بايد سرشار از عشق و محبت باشد، البته اختلاف سليقه نيز بايد باشد. دانشگاه بايد کانونی برای طرح سلايق، ديدگاهها و تضارب افکار باشد، ولی بايد با هم دوست بود. بايد در يک فضای صميمانه گفت‌وگو کرد، نبايد دعوا کرد، ما يک خانواده هستيم، همه يک وطن و يک آرمان داريم، محيط دانشگاه بايد الگويی برای زندگی اجتماعی باشد و بايد از محيط دانشگاه صيانت کرد.

احمدی‌نژاد افزود: من از ۳۱ سال پيش که در دانشگاه حضور پيدا کردم، همواره ديده‌ام که دستهايی بوده که دانشگاه را تخريب و از ماموريت اصلی منحرف کند، در پشت اين دست‌ها پايگاه و جبهه‌ی استکبار قرار دارد. آنها می‌خواهند ما را تحقير کنند و بگويند شما عرضه‌ای نداريد، نمی‌توانيد هيچ کاری بکنيد و بايد پشت سر ما حرکت کنيد، حق نداريد جلو بزنيد. آنها می‌خواهند در محيط دانشگاه یأس و کينه‌توزی را پرورش دهند، اما همانطور که گفتم بايد از اين محيط صيانت شود و دانشگاه بايد محل خودسازی باشد.

رييس‌جمهور در ‌ادامه گفت: علم بدون اصلاح، آرمان و ايمان نمی‌تواند در خدمت بشر قرار بگيرد و بشر را به تعالی برساند.

وی با اشاره به دانشمندانی که امروزه در سطح جهان در خدمت مستکبران و به دنبال توليد سلاح‌های مخرب و شيميايی هستند، در عين‌حال اظهار داشت: در حال حاضر دانشمندان بيولوژيست ما برای پيشرفت ايران در جهت صلح‌آميز تلاش می‌کنند، ولی بيولوژيست‌های برخی از کشورها به دنبال توليد سلاح‌های هسته‌يی و اورانيوم ضعيف‌شده هستند تا انسان‌ها را از بين ببرند و پايگاه اقتصادی نظام سلطه را حفظ کنند. در همين جاست که بايد گفت علم بی ايمان نمی‌تواند در خدمت کمال انسان باشد، حتی کمال خود آن انسان عالم.


پژوهش فقط برای استادان نيست

وی خطاب به دانشجويان گفت: دل شما دانشجويان پاک است. پژوهشگری فقط برای اساتيد نيست برای دانشجويان نيز بايد مهم باشد. ببينيد! می‌دانم ذهن شما متوجه اشتغال است، اشتغال برای جوانان مهم است ولی نبايد اين مساله ذهن دانشجو را کاملا به خود جلب کند. نبايد دانشجو فقط به اين فکر کند که بعد از فراغت از تحصيل می‌خواهد چه کاری بکند. من به شما می‌گويم آن‌چه که می‌ماند عمل صالح است و تلاش برای پيشرفت.


بايد شيوه آموزشی تغيير کند

رييس‌جمهور خطاب به وزرای علوم و بهداشت تاکيد کرد که " بايد شيوه‌ی آموزشی ما تغيير کند" و توضيح داد: شيوه‌های آموزشی ما بايد به نحوی کارآفرين باشد، توسعه کمی و کيفی دانشگاه لازم است ولی دانشگاه‌ها خود بايد مولد باشند. دانشگاه‌ها بايد در جهت آرمان‌ها حرکت کنند. دانشگاه بايد به نحوی عمل کند که دانشجو بعد از فارغ‌التحصيل شدن خود شغل ايجاد کند نه اين‌که دنبال شغل بگردد. نظام آموزشی ما بايد خلاق‌پرور باشد نه مصرف‌کننده. جوانان ايران دارای استعدادهای خوبی هستند، دانشجويان ما مبتکر هستند. دانشجوی ما تلاش می‌کند و بايد راه را برای دانشجو باز کنيم و دولت نيز از دانشجويان حمايت می‌کند.


دانشگاه بايد مظهر عدالت‌خواهی باشد

وی با بيان اين که "دانشگاه بايد مظهر عدالت‌خواهی باشد" اظهار داشت: دانشگاه بايد فرياد عدالتخواهی و مهرورزی را بزند. آن‌چه که دانشجو را به جلو می‌برد عشق به انسان‌ها، خدا و پاکی است و اين‌ها هستند که به ما هويت می‌دهند، ماندگاری می‌دهند. البته من می‌دانم که اجرای عدالت و عدالتخواهی سخت‌ترين مرحله‌ی ايجاد يک جامعه‌ی الگوست و به آسانی برخی از افراد زير بار عدالت نمی‌روند.

وی بار ديگر يادآور شد: وقتی در سازمان ملل سخنرانی می‌کردم، برخی از سياسيون غربی از حرف‌های من عصبانی شدند و به لطف خدا نمی‌توانستند چيزی بگويند؛ چراکه ما در آن‌جا حرف از عدالت زديم و گفتيم که بايد عدالت حکمفرما باشد. ما گفتيم چطور در فلسطين عده‌ای را از اقصی نقاط جهان جمع و به زور ملت ايجاد می‌کنند ولی مردم آن منطقه را با زور اسلحه آواره می‌کنند. ما در آن‌جا در ارتباط با وضعيت جهان و تبعيض‌ها و نابرابری‌ها سخن گفتيم و اين افراد از سخنان ما ناراحت شدند و نمی‌توانستند جواب دهند. من در شورای روابط خارجی آمريکا اين مطالب را مطرح کردم. مواضع ايران را گفتم ولی آن‌ها توهين کردند و من به آن‌ها گفتم از توهين شما متشکرم، ولی ملت ايران هيچ‌گاه توهين نمی‌کند. ملت ايران مواضع خود را بيان می کند و بر روی آن می‌ايستد. ملت ايران به دنبال عدالت است و اين يک هدف است، يک آرمان است.


دانشگاه‌ها بزرگترين وزنه تضمين کننده امنيت کشورند

رييس دانشگاه تهران در اين مراسم در سخنانی با تاکيد بر لزوم توجه به دانشگاهها و مراکز علمی کشور، گفت: دانشگاه‌ها بزرگترين وزنه تضمين کننده امنيت کشور هستند.

آيت‌الله عميد زنجانی با اشاره به تقارن سه مناسبت آغاز سال تحصيلی جديد، ‌ماه مبارک رمضان و هفته دفاع مقدس گفت: اين سه تقارن پرمعنا و مبارک، هر کدام معنای ديگری را تکميل می‌کند.

وی با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با آغاز سال تحصيلی جديد، گفت: در فرهنگ ما بزرگترين عبادت علم است و به توصيه معصومين نيز حتی در شبهای قدر، علم عبادت محسوب می‌شود.

رييس دانشگاه تهران با بيان اينکه دانشگاه‌ها در حال حاضر دو رسالت پيشتاز را پيشرو دارند، گفت: اولين رسالت دانشگاهها تربيت نيروهای انسانی کارآمد برای رفع نيازهای کشور و رسالت ديگر دانشگاهها نيز توسعه مرزهای دانش نه تنها در سطح داخلی بلکه در سطح بين‌المللی است.

وی گفت: کشور ايران امروز با پشت سر گذاشتن بيش از يک دهه از جنگ تحميلی، برای اينکه بخواهد دوباره به پاخواسته و تاريخ تمدن اسلامی را در جهان بر پا کند بايد از طريق دانشگاه‌ها اقدام کند.

رييس دانشگاه تهران تاکيد کرد: برای برپايی تمدن اسلامی در جهان بايد به بازسازی فضاهای آموزشی و تجهيزات علمی پرداخت که اين امر به همت بالا در سطح ملی نيازمند است و هيات دولت و مجلس بايد در اين باره تلاش کنند.

عميد زنجانی افزود: بايد با به روز کردن آزمايشگاه‌ها و بازسازی آنها، کشور توانمند ايران را يک بار ديگر بنيانگذار تمدن اسلامی در جهان کرد.

وی تاکيد کرد که دانشگاهيان برای بازسازی فضای آموزشی و تجهيزات علمی به همت والا در سطح ملی نياز دارند و هيات دولت همراه با مجلس شورای اسلامی بايد برای ۳۰ سال آينده دانشگاهها تصميم تاريخی بگيرد.

رييس دانشگاه تهران تصريح کرد: پيشرفت دانشگاه‌ها زيرساخت تمام پيشرفت‌هاست، اگر دانشگاهی با مقام والا داشته باشيم می‌توانيم همه نيازهای کشور را رفع کنيم.

وی افزود: امروز اکثر فرهيختگان که زمام امور مملکت را بر عهده دارند فرزندان امام (ره) هستند و يک جهش می‌تواند توانمنديهای آنها را به حداکثر برساند.

به گفته رييس دانشگاه تهران، دانشگاه‌ها بزرگترين وزنه تضمين کننده امنيت کشور می‌باشند و اگر به امنيت ملی اهميت می‌دهيم سرمايه بزرگ آن مربوط به دانشگاه‌هاست و کمک به دانشگاه‌ها می‌تواند امنيت کشور را تضمين کند.

وی تصريح کرد: امروزه در دنيا هر کس که از نظر علمی دارای توانمندی باشد قدرتمند است، مبتکرين در جهان کسانی هستند که بيشترين علم را به خود اختصاص داده‌اند و بايد توجه داشت که توليد علم از هر جهت موجب امنيت است.

وی ابراز اميدواری کرد که دولت با همتی بلند به مسائل دانشگاهی توجه کند.

رييس دانشگاه تهران در ادامه ضمن عذرخواهی به دليل تاخير در برگزاری برنامه،‌ گفت: اين تاخير به خاطر رعايت حال رييس جمهور بود که از سفری پر تلاش برگشته و ره‌آوردهای ارزشمندی را برای مملکت آورده است.

رييس دانشگاه تهران افزود: همه مشاهده کردند که در رسانه‌ها چگونه اين سفر منعکس شد و متفکران نسبت به استدلالهای نظام چگونه استقبال کرده و خضوع نشان دادند.

وی از سفر رييس جمهور برای ابراز چند نکته استفاده کرد و گفت: در فرهنگ ما مسلمانان، مقدس‌ترين کلمه سوگند به خداوند است و خداوند متعال نيز خود به چيز ديگری همچون علم سوگند می‌خورد.

وی افزود: آنچه قلم می‌نويسد تحقيقات و علم است، آنچه که بايد گسترش يابد نيز علم است، نظام اسلامی يکی از خصوصيتش ارج نهادن به علم است و نيمی از دولت نيز به معنا و مفهوم علم می‌باشد.

عميد زنجانی در خاتمه خاطرنشان کرد: اينکه رييس‌جمهور مملکت اولين رييس‌جمهور عضو هيات علمی می‌باشد می‌تواند بسيار پرمعنا باشد، بنابراين حرکت نظام نيز بايد به سمت علم باشد.


۳۰ درصد مقالات علمی کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران توليد می‌شود

رييس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگرچه تنها ۱۲ درصد اعضای هيات علمی علوم پزشکی کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران تدريس می کنند، با اين حال ۳۰ درصد مقالات علمی کشور در اين دانشگاه توليد می‌شود.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر عليرضا مصداقی‌نيا از استادان پيسکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز در آئين گشايش سال تحصيلی جديد دانشگاه‌ها، اظهار کرد: ما بسيار خوشحاليم که رييس جمهور ما يکی از همکاران دانشگاهی و از اعضای هيات علمی دانشگاه است و اميدواريم که در اين دوران دانشگاه‌ها بتوانند جايگاه ارزشمند و استراتژيک خود را کسب کرده و استقلال کشور را در همه زمينه‌ها به ارمغان آورند.

وی افزود: کشور ايران با جمعيت جوان، آگاه و امکانات طبيعی می‌تواند در منطقه و جهان پرچمدار پيشرفت همراه با عدالت باشد، اميد که با برنامه ريزی مسئولين اجرايی کشور به جايگاه مطلوب خود برسد.

وی با بيان اينکه دانشگاه‌ها برای ارتقای علمی کشور نقش آفرينی می‌کنند، گفت: تربيت نيروی انسانی کارآمد، پژوهش و تحقيق ازجمله مهمترين وظايف دانشگاه‌هاست.

وی در ادامه با اشاره به وضعيت دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران از قديمی ترين موسسات آموزش عالی کشور است که عمر خدمت اين دانشگاه به بيش از ۷۰ سال می‌رسد، اين دانشگاه هم اکنون دارای هفت دانشکده است که دانشکده هشتم آن با عنوان دانشکده علوم نوين پزشکی در دست احداث است.

رييس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۲۵۰ عضو هيات علمی دارد از اين تعداد ۱۲۰ نفر استاد و بيش از ۲۷۰ نفر دانشيار هستند.

وی همچنين اظهار کرد: ۹ هزار دانشجو در مقاطع مختلف رشته‌های علوم پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در اين دانشگاه مشغول به تحصيل هستند که از اين تعداد ۳۵۰ نفر در مقطع phD، يک‌هزار نفر در دوره بالينی، ۶۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۲۳ نفر در مقطع فوق تخصصی و ۱۲۰ نفر در دوره‌های MPH دانشگاه تحصيل می‌کنند.

وی با اشاره به اهميت دانشگاه علوم پزشکی تهران در تربيت نيروی انسانی، اظهار کرد: دانشگاه ۱۶ بيمارستان آموزشی و ۴۴۰۰ تخت فعال آموزشی دارد و ۸۵۰ نفر از اعضای هيات علمی دانشگاه نيز در بيمارستانها مشغول به آموزش هستند.

دکتر مصداقی‌نيا با اشاره به موفقيت‌های دانشگاه در فعاليت‌های بالينی، اظهار کرد: بيمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تا کنون ۳ هزار پيوند کليه، ۳۴۴۰ پيوند مغز استخوان، ۳ مورد پيوند قلب و ريه، ۹ مورد پيوند کبد و ۹ مورد پيوند ريه داشتند و مرکز پيوند مغز استخوان دانشگاه نيز در دنيا رتبه سوم را کسب کرده است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران ۳۷ مرکز تحقيقاتی ازجمله مرکز تحقيقاتی اخلاق، ايدز و اعتياد دارد.

به گفته وی، اعضای هيات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در قالب مراکز تحقيقاتی ۱۶۰۰ پروژه تحققاتی در دست انجام دارند، همچنين حاصل تحقيقات انجام شده نيز انتشار ۱۴۰۰ مقاله در سال ۸۴ بوده است که از اين تعداد ۱۲۰۰ مورد در سايت‌های معتبر علمی ايندکس شده اند.

رييس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران به حدود ۴ ميليون نفر در جنوب تهران خدمات ارايه می‌کند.

وی با بيان اينکه دانشگاه برای کسب جايگاه مطلوب در سطح منطقه اقدامات زيادی را آغاز کرده است، اظهار کرد: افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در مقاطع تحصيلات تکميلی، ارائه آموزشهای پودمانی برای توسعه آموزش گيرندگ

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گروه آزمايشی زبانهای خارجی : سهيل عشقی (برق دانشگاه شريف)، مونا ارباب (پزشکی تهران) و الهه قائمی مهدوی ( زبان و ادبيات انگليسی دانشگاه علامه طباطبايی)

فهرست نفرات برتر سهميه شاهد کنکور ۸۵

گروه آزمايشی علوم رياضی و فنی : محمد امين حيدری زارع (برق دانشگاه شريف)
گروه آزمايشی علوم تجربی : سيد محمدمهدی آذری (پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران)
گروه آزمايشی علوم انسانی: هانيه عابدی تهرانی (روانشناسی دانشگاه تهران)
گروه آزمايشی هنر: مرتضی قلی پور سدهی (سينما دانشگاه هنر تهران)
گروه آزمايشی زبانهای خارجی : وحيد منهاج (برق دانشگاه صنعتی شريف)


رشته‌های دانشگاهی در جهت اشتغال‌زايی بازنگری می‌شوند

هيچ ممنوعيت و محدوديتی در ثبت‌نام پذيرفته‌شدگان کارشناسی ارشد وجود ندارد

وزير علوم، تحقيقات و فناوری در حاشيه آيين گشايش سال تحصيلی جديد دانشگاهها با بيان اينکه هيچ محدوديتی برای ثبت‌نام دانشجويان پذيرفته شده دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها وجود ندارد، گفت: از نظر وزارت علوم کليه پذيرفته‌شدگان دانشجو هستند و هيچ ممنوعيتی برای ثبت‌نام آنها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمد مهدی زاهدی با بيان اينکه نبايد نگران جوسازيهای سياسی در اين باره بود، گفت: مهم اين است که در جهت توليد علم حرکت کنيم.

وی با تاکيد بر ضرورت بازنگری برخی از رشته‌های دانشگاهی در جهت اشتغال زايی، اظهار کرد: از سال گذشته وزارت علوم بحث ايجاد رشته‌های ميان رشته‌ای را در گروه‌های آموزشی علمی، مهندسی، علوم پايه و انسانی به صورت جدی دنبال می‌کند، به عنوان مثال در بحث حقوق به جای راه اندازی دوره کارشناسی حقوق می‌توانيم اين رشته را به صورت تخصصی و کاربردی همانند حقوق IT اجرا کرد.

وزير علوم تاکيد کرد که با اجرای اين طرح کليه فارغ التحصيلان در بخش‌های دولتی و غير دولتی به راحتی جذب خواهند شد.

وی در خصوص دغدغه اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهی، اظهار کرد: از سال گذشته بودجه‌ای جدی برای کارآفرينی در دانشگاه‌ها اختصاص يافته است که طی آن اکثر دانشگاه‌ها با همکاری وزارت تعاون و کار، واحد کارآفرينی در دانشگاه خود ايجاد کرده‌اند و فکر می‌کنيم طی دو سه سال آينده بتوان نسبت به خود اشتغالی فارغ التحصيلان اقدامات جدی انجام داد.

به گفته وزير علوم، همچنين ايجاد دوره‌های کاردانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی نيز منطبق بر نياز منطقه‌ای کشور و نيازهای کاربرديست که اين دوره‌ها نيز در ايجاد اشتغال بسيار موثر است.

دکتر زاهدی در رابطه با لغو معافيت سربازی نفرات برتر کنکور نيز اظهار کرد: اين طرح در بنياد نخبگان به صورتی جدی دنبال می‌شود.

وی همچنين با اشاره به بحث ساماندهی شهريه که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی مطرح است، اظهار کرد: در اين رابطه بحث موافقت يا مخالفت وزارت علوم مطرح نيست، بلکه وزارت علوم ساماندهی شهريه را با مديريت، کارعلمی و کارشناسی از بهمن ماه اجرايی کرده و لزومی ندارد که چنين طرحی مجددا در مجلس مطرح شود، چرا که اين طرح عملا از بهمن ماه در تمام دانشگاه‌های دولتی، غير دولتی و آزاد اسلامی عملياتی شده است.

وی درخصوص افزايش شهريه دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری، اظهار کرد: احتمالا افزايش ظرفيت اين دانشگاه در هيات امنای دانشگاه آزاد تصويب شده است، ولی هنوز هيچ افزايش شهريه‌ای به تصويب وزارت علوم نرسيده است و هيچ گزارش توجيهی نيز از سوی اين دانشگاه ارسال نشده است.

به گزارش ايسنا، وی در خصوص افزايش شهريه دانشگاه پيام نور نيز اظهار کرد: دانشگاه پيام نور در سال جاری افزايش شهريه‌ای نداشته است و افزايش شهريه دانشجويان جديد نيز پس از بررسی به ميزان ۱۵ درصد کاهش يافت.

وزير علوم در خاتمه با اشاره به ظرفيت پرستاری دانشگاه شيراز، گفت: متاسفانه دانشگاه مربوطه به موقع ظرفيت مربوطه را برای پذيرش اعلام نکرده است، در شهريور ماه درست قبل از اعلام نتايج، اعلام آمادگی کرد و در اين موعد نيز امکان اعمال نظر وجود نداشت با اين حال اگر هم اکنون ظرفيت خود را اعلام کنند شايد بتوان در بهمن ماه برای آنها دانشجو پذيرفت.

قول مساعد رييس‌جمهور برای رفع مشکل خوابگاه دانشجويان کارشناسی ارشد شبانه دانشگاه تهران

همچنين جمعی از دانشجويان کارشناسی ارشد شبانه دانشگاه تهران امروز از رييس‌جمهور خواستار رفع مشکل خوابگاهی خود شدند.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين دانشجويان با حضور در برابر تالار علامه امينی دانشگاه تهران، محل برگزاری مراسم آغاز سال تحصيلی جديد، از عدم ارايه خوابگاه برخلاف مفاد دفترچه ثبت‌نام از سوی دانشگاه اعتراض کردند.

دکتر احمدی نژاد پس از شنيدن سخنان دانشجويان معترض، تاکيد کرد: مشکل خوابگاه دانشجويان کارشناسی ارشد شبانه حل می‌شود و در دست پيگيريست.

وزير علوم نيز در جمع اين دانشجويان، تصريح کرد: ‌عليرغم اينکه تعهدی برای ارايه خوابگاه به دانشجويان شبانه نداريم و به اين دانشجويان هيچ امکاناتی اختصاص داده نمی‌شود، اما پس از بازديد از خوابگاه دانشجويان کارشناسی ارشد نوبت دوم اعلام شد که مسوولان دانشگاه تهران برای رسيدگی به اين امر بسيج شوند.

يکی از دانشجويان معترض کارشناسی ارشد شبانه در اين رابطه به ايسنا گفت: در زمان ثبت‌نام اعلام شد که خوابگاه در اختيار ما قرار می‌گيرد، درصورتی که تنها برای هفت روز در يک زيرزمين بدون امکانات اجازه اسکان داده شد که در اين ميان برخورد نامناسب برخی از کارمندان خوابگاه، محيط غيربهداشتی محل اسکان، عدم برخورداری از امنيت لازم و حتی عدم پذيرش دانشجويان دختری که از شهرستان آمده و جايی برای اسکان ندارند از ساير مشکلات خوابگاهی دانشجويان کارشناسی ارشد نوبت دوم است.

در حاشيه‌ اين مراسم تعدادی از دانشجويان که برخی از آن‌ها نفرات برگزيده کنکور بودند، مشکلات خود را در ارتباط با مسائل مختلف از جمله تحصيل با رييس جمهور بيان کردند.

رييس جمهور همچنين دقايق طولانی را در جمع دانشجويان گذراند و دانشجويان در اين ديدار مطالبات خود را در زمينه‌ی تحصيل مطرح کردند که از جمله موارد مطالبات دانشجويان اشتغال و همچنين مساله‌ی خوابگاه‌ها بود. تعدادی از دانشجويان هنگام بيان مشکلات‌شان نزد رييس‌جمهور گريه کردند.

Copyright: gooya.com 2016