شنبه 26 خرداد 1386

بولتون: حماس و حزب‌الله لبنان نفوذ ايران را در منطقه افزايش می‌دهند، ايسنا


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی


سفير سابق آمريکا در سازمان ملل گفت: من فکر می‌کنم ما در عراق به دليل عملياتی که ايرانيان عليه نيروهای ائتلاف در آنجا انجام می‌دهند، عملا در حال جنگ با ايران هستيم؛ ولی فکر می کنم آنچه اين نشان می‌دهد اين است که ايران در منطقه به حرکت درآمده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، جان بولتون، سفير سابق آمريکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با فاکس نيوز در پاسخ به اين پرسش که حماس گفته است قصد باقی ماندن (در مراکز فتح در غزه) را ندارد و آنها فقط برای خنثی کردن کودتايی اقدام کردند که می‌گويند خواسته جناحی در درون فتح است که به آنها به رغم آن که مشروع انتخاب شده‌اند اجازه فعاليت نمی‌دهند، گفت: اگر به حوادث چند روز در غزه نگاه کنيد، يک مبارزه نظام‌مند، مستمر و خوب طراحی شده بود. فکر می‌کنم اين يک کودتاست و محمود عباس در اين مورد درست می گويد و اين مساله ادامه خواهد داشت.

بولتون با طرح اين پرسش که موضوع واقعی اين است که آيا حماس راسا تصميم گرفت اين کار را انجام دهد يا بعضی نيروی خارجی مانند ايران ارتباطی با آن دارند در مورد مدارک ادعاهای خود اظهار داشت: هيچ ترديدی وجود ندارد که ايران پول و تسليحات در اختيار حماس قرار می‌دهد. مساله (آن را به صورت پرسش مطرح می‌کنم) اين است که آيا ايران چيز ديگری در سر دارد، آيا آنها در اينجا مسوول هستند و آيا امکان دارد ايران حزب الله را تشجيع کرده و سعی کند دولت لبنان را سرنگون سازد.

بولتون در ادامه با بيان اين ادعا که من فکر می کنم ما در عراق به دليل عملياتی که ايرانيان عليه نيروهای ائتلاف ما در آنجا انجام می دهند، عملا در حال جنگ با ايران هستيم تصريح کرد: فکر می کنم آنچه اين نشان می دهد اين است که ايران در منطقه به حرکت درآمده است. آنها فشار وارد می کنند و هيج فشاری به آنها وارد نمی‌آيد. اگر حماس در به دست گرفتن کنترل در ساحل غربی و غزه موفق شود و اگر حزب الله در لبنان به حرکت در آيد در آن صورت فکر می کنم شاهد يک ايران بانفوذ بيشتر از گذشته در منطقه خواهيد بود.

وی با اشاره به فعاليت‌های هسته‌يی ايران و احتمال حمله نظامی خاطرنشان کرد: در ارتباط با برنامه هسته‌يی ايران گزينه نظامی يک گزينه مهم می باشد. فکر می کنم در ارتباط با حمايت از تروريسم در سراسر منطقه گام هايی وجود دارد که بدون نيروی نظامی می توانيم برداريم و اين به ايران نشان خواهد داد ما به هيچ وجه اين را تحمل نخواهيم کرد.

وی ادامه داد: ما بايد اروپائی‌ها را متقاعد کنيم که ايران هم به خاطر تعقيب سلاح های هسته‌يی و هم به خاطر حمايت از گروه های تروريستی تهديدی جدی است. و متاسفم که بگويم تا اين تاريخ اروپايی‌ها تهديد ايران را آن گونه که ما می بينيم، نمی‌بينند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سفير سابق آمريکا در سازمان ملل در خصوص حمايت‌های اروپا از آمريکا بعد ار تونی بلر اظهار داشت: در مورد برنامه تسليحات هسته‌يی ايران، در يک مقطع، در اروپا کسی بايد بگويد که ما اين راه را به مدت چهار سال امتحان کرديم. ما اين نگرش رفتاری را آزمايش کرده‌ايم، چيزی که آنها آن را تلاش برای تغيير رفتار ايران می‌خوانند و رفتار ايران تغيير نمی کند.

وی افزود: بعد از چهار سال شکست، فکر می‌کنم اکنون زمان ترک آن روش است و با رييس جمهور شدن سارکوزی در فرانسه، به خوبی امکان دارد شانسی برای آن وجود داشته باشد.

بولتون در ادامه گفت: اسرائيل در برابر ايران و حزب الله قرار دارد. پرسش اين است که آيا طرح بزرگی از سوی ايران وجود دارد يا آن که اين‌ها فقط مناقشات محلی هستند که بايد کنترل شود. فکر نمی کنم برای هيچکدام از هر دو حالت مدرکی داشته باشم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بولتون: حماس و حزب‌الله لبنان نفوذ ايران را در منطقه افزايش می‌دهند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016