جمعه 15 تیر 1386

عبدالله ناصری، مدير عامل سابق ايرنا: به برخی قلم‌های تند و گزنده نيز بايد فضا داد، ايسنا

ـ مهمترين شاخص امنيت ملی مطبوعات هستند
ـ حضور مطبوعات،ميزان مشارکت مردمی راتامين می‌کند


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

مديرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران گفت: گسترش و تنوع رسانه‌ای خصوصا در عرصه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در دولت اصلاحات صورت گرفت، قطعا غيرقابل برگشت است و موهبت الهی بود که آثار آن را بايد در آينده ديد و قضاوت کرد که چه نقشی در تحکيم امنيت ملی در جامعه داشته است.


گسترش مطبوعات و کمک به جهت‌گيری‌های حاکميت و سياست‌گذاری دولت

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار کرد: گسترش مطبوعات که در يک دهه اخيردر کشور ما از برکات دولت اصلاحات محسوب می‌شود، به جهت‌گيری‌های حاکميت و سياست‌گذاری دولت کمک کرده است؛ چراکه مطبوعات و خبرگزاری‌ها تصوير آينده‌ علمی و سياسی و اقتصادی جهان را منتقل کرده و تغيير نگرش‌های جهان را انتقال ‌داده‌اند.

وی افزود: گسترش رسانه‌های داخلی، اقبال مردم به رسانه‌های خارجی را کاهش می‌دهد و اين پديده ميمونی است برای تقويت امنيت ملی در کشور. اما متاسفانه در سال‌های گاهی اخير شاهد تنگ شدن فضای مطبوعاتی خصوصا از طريق هيات نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده‌ايم که اين امر از آن جا که به حرکت‌های دستگاه قضايی و دادگاه مطبوعات در سال‌های ۷۸ شباهت دارد، قابل تامل است.

وی معتقد است: متاسفانه امروزه يکی از شاخص‌های مهم ارزيابی رسانه‌ها و مشخصا مطبوعات و خبرگزاری‌ها برای حاکميت، نقد دولت نهم و مجلس هفتم است که اين شاخصه غلط ارزيابی، باعث شده است که تصميماتی از جمله درباره بسته شدن مطبوعات بگيرند بدين منظور که مطبوعات نبايد خيلی در اين صاحت و حوزه پيش بروند.


به برخی قلم‌های تند و گزنده نيز بايد فضا داد

مديرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران با بيان اين‌که " مطبوعات و خبرگزاری‌ها علی رغم کمبودهای تکنيکی آيينه قابل قبولی از حوادث و پيشنهادات هستند که مردم آن‌ها را پذيرفته‌اند و در بزنگاه‌های اجتماعی کشور مانند انتخابات نقش آن‌ها دو چندان می‌شود." خاطر نشان کرد: اگر بپذيريم که بالاترين عنصرو پديده در ارزيابی امنيت ملی ميزان مشارکت مردم و صحنه‌های انتخاباتی است و ديگرتوانمندی نظامی صرف ملاک نيست و نيز اين‌که بارزترين جلوه حضور مردم در عرصه‌های اجتماعی انتخابات است، پی می‌بريم مهمترين شاخص امنيت ملی مطبوعات هستند که حاکميت برای حفظ اين امنيت بايد به مطبوعات و خبرگزاری‌ها توجه خاص داشته باشند و به آن‌ها فضا بدهد حتی اگر برخی قلم تند و گزنده‌ای داشته باشند.

ناصری ادامه داد: برای دولت مقرون به صرفه است که انتقادهای را تحمل کرده و برای مطبوعات تنگنا ايجاد نکند در انتخاباتی که پيش رو داريم، شرايط بين‌المللی ايران نيز بسيار پيچيده است. در اين شرايط مطبوعات می‌توانند در زمينه امنيت ملی برای حاکميت کمک باشند؛ بنابراين دولت و حاکميت نيز بايد سعه‌ صدر داشته باشند و فضای لازم را به مطبوعات بدهند. اگرچه حتی گاهی ناخواسته از خط کمرنگ قرمز عبور کنند، اما می‌ارزد به اين‌که مسوولان تحمل کنند و به تقويت حضور و گرايش بيشتر مردم در انتخابات بيانديشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مراقب باشيم پرس . تی . وی مانند العالم نشود

وی معتقد است: امروز که شبکه خبری ۲۴ ساعته انگليسی‌زبان از سوی تنها رسانه سمعی و بصری ما راه‌اندازی شده است، قطعا برای جلب مخاطب در دنيا بايد فضای رسانه‌ای ما باز و مطلوب باشد؛ چراکه مخاطب بين‌المللی زمانی جذب رسانه‌های ما می‌شوند که رابطه‌ معناداری ميان حکومت و مطبوعات داخلی وجود داشته باشد و به عبارت ديگر اقبال جهانی به شبکه‌هايی امثال پرس . تی . وی رابطه‌ مستقيم دارد با ميزان توجه حاکميت به فضای رسانه‌ای. بنابراين اگر فضای رسانه‌ای مطلوب نباشد همان اتفاقی برای اين شبکه‌ انگليسی زبان می‌افتد که برای العالم افتاد، يعنی مخاطبان آن کاهش پيدا کردند و نقش اثرگذاری در جهان اسلام و غرب ندارد.


حضور مطبوعات، ميزان مشارکت مردمی را تامين می‌کند

مدير عامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران با بيان اين‌که " در آستانه انتخابات مجلس هشتم حضور مطبوعات، ميزان مشارکت مردمی را تامين می‌کند" گفت: نسبت به توقيف مطبوعات نگرانيم. بنابراين به نفع دولت و حاکميت است که فضا را باز کند تا بتواند ذهن مردم را با انتخابات درگير کند.

Copyright: gooya.com 2016