یکشنبه 17 تیر 1386

رييس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران: نفوذ رسانه‌های خارجی از تبعات منفی برخورد نامناسب با رسانه‌هاست، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

رييس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران معتقد است وضعيت رسانه‌ها در حال حاضر در ايران بی‌ثبات و در شرايط دشواريست.

رجبعلی مزروعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) خاطرنشان کرد: به هيچ وجه نمی‌توان پيش‌بينی کرد که آينده رسانه‌ها، چگونه خواهد بود و به عبارت ديگر رسانه‌های ما در حالت خوف و رجا قرار دارند و به لحاظ امنيت شغلی و استقلال حرفه‌يی در مضيقه هستند.

وی با بيان اين‌که " در ايران غلبه با رسانه‌های بخش دولتی و عموميست" ابراز عقيده کرد: فضای رسانه‌يی در ايران برای بخش خصوصی بسيار تنگ و سخت است و همين اندک رسانه‌ای که در اين فضا توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند، اميدی به آينده‌ خود ندارند و در کل وضعيت دشوار و غيرقابل پيش‌بينی برای بخش‌های مستقل و آزاد وجود دارد.

مزروعی نقش رسانه‌ها به‌ويژه مطبوعات را در به صحنه آوردن مردم در عرصه‌ انتخابات موثر دانست و تصريح کرد: از آن‌جا که در ايران غلبه با رسانه‌هايی است که توسط بخش عمومی اداره می‌شود و فضای رسانه‌يی برای بخش خصوصی اندک است، اگر قرار بر اين باشد که مردم در انتخابات حضور فعال داشته باشند، رسانه‌های دولتی به اندازه‌ کافی فضا دارند و رسانه‌های خصوصی در حد اندکی می‌توانند چنين تاثيرگذاری را داشته باشند.

رييس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران گفت: چالش‌های موجود در گذشته و حال و شايد در آينده نشان داده است که کسانی که قدرت به دست‌شان است با هر گرايشی، تحمل و تسامح‌شان در مقابل رسانه‌هايی که خارج از حيطه‌ خاص و اراده آن‌ها قرار گرفته باشند، کم است.

وی با اشاره به فضای مطبوعات در دولت اصلاحات گفت: فضای موجود در زمان خاتمی بهار مطبوعات بود. او نشان داد فضای ويژه‌ای را برای منتقدان قائل است؛ هر چند که در دوره‌ ايشان کسانی که مخالف اين شرايط بوده و ابزارهايی از قدرت را در دست داشتند، بيشترين برخوردها را با رسانه‌ها اعمال کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مزروعی تاکيد کرد: فاصله زيادی با ايجاد فضای آزاد و فعال در عرصه‌ رسانه‌ها به ويژه توسط بخش‌های مستقل در حاکميت داريم.

وی خاطرنشان کرد: بی‌اعتمادی مردم به رسانه‌ها و نفوذ رسانه‌های خارجی از تبعات برخورد نامناسب با رسانه‌هاست. در دنيايی که تمام مرزها شکسته شده و هيچ مرزی باقی نمانده و افراد می‌توانند به راحتی به اخبار و اطلاعات دسترسی پيدا کنند، اگر رسانه‌های داخلی نتوانند به نيازهای خبری، تحليلی و اطلاعاتی مردم پاسخ مناسبی دهند، افراد با تاسی به رسانه‌های خارجی نيازهای خود را تامين خواهند کرد که اين امر به نفع تامين امنيت و حفظ منافع ملی ما نيست.

Copyright: gooya.com 2016