دوشنبه 15 مرداد 1386

وزير دفاع در نشست خبری: کشور در هيچ شرايط ويژه‌ای نيست، ايسنا

- برای ارائه تکنولوژی و صدور محصولات نظامی به کشورهای منطقه آمادگی داريم
ـ امروز نيازی به قطعات F14 نداريم

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی


وزير دفاع گفت: ‌باتوجه به راهبردی که مقام معظم رهبری درباره انسجام اسلامی مطرح فرمودند، علاقمنديم ارتباط دفاعی‌ ما با کشورهای مسلمان روزبه‌روز گسترش پيدا کند و اميدواريم بيش از گذشته اين ارتباطات صورت پذيرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) سردار سرتيپ مصطفی محمد نجار طی سخنانی در يک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نحوه ارتباط دفاعی ايران با کشورهای همسايه به ويژه کشورهای عربی ادامه داد: ‌حافظت از آبراه‌ها در راستای بومی‌سازی انجام می‌شود، چون بايد نيروهای فرامنطقه‌يی خارج شوند و ما می‌توانيم با همکاری کشورهای منطقه امنيت منطقه را تامين کنيم. هم اکنون آمادگی داريم محصولات نظامی خود را به اين کشورها صادر و حتی تکنولوژی دفاعی خود را به آن‌ها ارائه کنيم. امروز روابط ما با کشورهای مسلمان بسيار گسترده است.

وی درباره اقدام پنتاگون برای اوراق هواپيماهای F14 و عدم فروش کلاه‌خود و لباس‌های مخصوص اين هواپيما گفت:‌امريکايی‌ها در اين زمينه دچار گيجی شده‌اند، تحريم ايران شايد محدوديت‌هايی برای ما ايجاد کرد ولی ما مصمم شديم تا تمام نيازهای خود را بسازيم. آن‌ها اولين بار نيست که ايران را تحريم می‌کنند و می‌خواهند ايران را از امکانات موردنياز خود محروم کنند.

نجار با تاکيد بر اين‌که " تحريم در دراز مدت موجب ايجاد زير ساخت‌های صنعتی و دفاعی خواهد شد" گفت: ‌امروز ما نيازی به قطعات F14 نداريم آن‌ها از اين‌گونه اقدامات بيشتر متضرر شده‌اند و در دراز مدت نيز اين مساله بيشتر به نفع ماست اراده ما ايستادگی در اين راه است، لذا هر مشکلی که پيش بيايد به روش بومی آن را حل می کنيم.

وزير دفاع درباره فعاليت‌های اين وزارت‌خانه در عرصه ماهواره‌يی گفت: ‌بحث هوا و فضا به عنوان راهبرد اولويت پنجم در سند چشم انداز ۲۰ ساله در نظر گرفته شده است. ما نيز در بخش فضايی در بخش ماهواره حاملان ماهواره و ايستگاه‌های فضايی اقداما ت لازم را انجام داده‌ايم که در حضور در اين بخش يک راهبرد و استراتژيک برای ماست.

نجار با بيان اين‌که " به دنبال بومی کردن تجيهزات خود هستيم" تصريح کرد: ‌امروز تعميرات هواپيمايی را خودمان انجام می‌دهيم. در بخش‌های گلوگاهی نيز در حال طراحی تجيهزات مورد نياز هستيم. اين آمادگی برای حفظ وآمادگی نظام جمهوری اسلامی صورت می‌گيرد.

وی درباره اتهامات امريکا‌ و اسراييل جهت مسلح کردن نيروهای عراقی و حزب‌الله و نيروهای فلسطينی گفت: ‌اين اتهامات يک عمليات روانی برای پوششی بر سياست‌های خود است آن‌هاست که بعد از گذشت چندين سال هيچ امنيتی در عراق ايجاد نکردند و امروز نيز دست ياری را به سوی ما دراز کردند. ايران به عنوان مخالف تروريسم، حاضر به کمک برای ايجاد امنيت درعراق است.

نجار با اشاره به کمک امريکا به اسراييل تصريح کرد: ‌پس ازشکست ۳۳ روزه اسراييل جوانان اين رژيم به دنبال ترک سرزمين‌های اشغالی هستند، و اين کمک‌های امريکايی‌ها به خاطر فروريختن هيبت اسراييل است تا بتوانند از اين سلاح‌ها که به اسرائيل می‌دهند، قدرت را به آن‌ها برگردانند. البته ملت‌ها هوشيارند، چون امکانات پيچيده هيچ کمکی به اسراييل نمی‌تواند بکند، در جايی که اراده‌ ملت‌ها وجود دارد، اسراييلی‌ها هيچ کاری نمی‌توانند صورت دهند.

وزير دفاع در پاسخ به سوالی مبنی شرايط ويژه‌ برای کشور خاطرنشان کرد:‌ امروز شرايط ما بسيار عادی است با حضور فرماندهی کل قوا و نيروی مسلح مقتدر و ملت رشيد شرايط ما عادی است و ما در هيچ شرايط ويژه‌ای قرار نداريم.

نجار درباره نوع اطلاع‌رسانی از پرواز آذرخش گفت:‌ ما در مراسمی با حضور فرماندهان ارشد و استاندار اصفهان در استان اصفهان اين کار را انجام داده‌ايم. شايد انعکاس خوبی انجام نگرفته باشد، ولی مهم اين است که ما به وعده خود عمل کرديم.

وی خاطر نشان کرد:‌ اين پروژه با همکاری وزارت دفاع و ارتش انجام شده است و ما نيز پروژه‌های مشترک ديگری داريم. البته درباره عدم حضور خبرنگاران نيز بايد اقدامات بهتری صورت می‌گرفت ولی بايد توجه داشته باشيد که در انعکاس برخی اخبار نيز ملاحظاتی را مورد توجه قرار می‌دهيم.

به گزارش ايسنا وزير دفاع در پاسخ به سوالی درباره فروش تسليحات نظامی توسط امريکا به برخی از کشورهای عربی با بيان اين‌که " ‌اقدامی که امريکايی‌ها انجام داده‌اند برای ما نگرانی ندارد" افزود: امريکايی به چند منظور اين کار را انجام می‌دهند؛ کمپانی‌های تسليحاتی آن‌ها با فروش اين نوع سلاح‌ها سود بالايی کسب خواهند کرد و قصد دارند از اين اقدام بهره‌ لازم را ببرند. حفظ رژيم اشغالگر قدس يکی ديگر از راهکارهای امريکای‌هاست. آن‌ها برای حفظ اسراييل تمام تلاش‌ خود را می‌کنند و برای اين کار تبليغات بسياری انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: آمريکايی‌ها‌ اين نوع تسليحات نظامی را در راستای راهبردهای ابرقدرتانه خود در اختيار کشورهای منطقه قرار می‌دهند نه برای تامين امنيت، چون اين نوع امنيت بومی نيست. آن‌ها هر وقت نياز داشته باشند، نرم‌افزارهای اين سلاح را دست‌کاری خواهند کرد. آن‌ها می‌خواهند راهبرد بحرانی که بين عرب و اسراييل وجود داشت را به بين عرب و ايران تبديل کنند، به همين جهت اين سلاح‌ها را به برخی از کشورهای منطقه می‌فروشند.

وزير دفاع در پاسخ به اين سوال که متولی بخش تبليغات دفاعی کشور کيست نيز اظهار کرد: بخش تبليغات دفاعی موضوع بسيار مهمی است، چون تبليغات مناسب برای بالا بردن اقتدار کشور بسيار لازم و اساسی است و خبرنگاران در اين بخش نقش اساسی دارند. ما وظيفه داريم به نحو احسن اقدامات خود را به نظر ملت ايران برسانيم، اين امر نيز اقتدار نيروهای مسلح را نشان می‌دهد.

نجار افزود: ‌در بخش دفاعی طراحی لازم را انجام داده‌ايم و براساس تدابير مقام معظم رهبری، در وزارت دفاع آن مواردی را که بايد اعلام کنيم، اعلام خواهيم کرد. البته در بخش تبليغات می‌توان بهتر عمل کرد، خبرهای دفاعی از ساير خبرهای اقتصادی و سياسی متفاوت است که بايد ملاحظات لازم را در انعکاس آن‌ها مدنظر قرار داد.

وزير دفاع درباره پاکسازی مناطق آلوده به مين در استان‌های مرزی کشور گفت:‌ در اين بخش سازماندهی بسيار خوبی صورت گرفته و بين وزارت دفاع، ارتش و سپاه و استانداری‌ها هماهنگی‌های لازم انجام گرفته است و در برنامه‌ريزی‌هايی که انجام داده‌ايم مناطق را اولويت‌بندی کرده‌ايم.

نجار خاطرنشان کرد:‌ همچنين درباره اين بخش از امکانات صنعتی نيز مانند استفاده از تانک‌های خنثی کننده مين و لباس‌ها و پوتين‌های مناسب نيز استفاده می‌کنيم تا تلفات به حداقل برسانيم. تجيهزات مين‌ياب و يا امکانات لازم در بخش وزارت دفاع ساخته می‌شود و بودجه‌ مورد نياز در اين بخش تخصيص يافته است.

وی با تاکيد بر اين‌که " پيش‌بينی می‌کنيم تا ۵ سال آينده به طور کامل اين مناطق پاکسازی شوند" گفت: ‌در سپاه و ارتش دو قرارگاه برای اين‌که سرعت اين کار بالا رود، تشکيل شده است. خنثی کردن مين‌ها کار بسيار پرزحمتی است که اميدواريم با پيگيری‌ها وهماهنگی‌های لازم بتوانيم اين کار را هرچه زودترانجام دهيم.

نجار در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که "نحوه‌ رسيدگی به آسيب‌ديدگان مناطق آلوده به مين چگونه است؟" گفت: ‌در خصوص بحث رقم ديه اين افراد تصميمات خوبی گرفته شده و در زمينه بيمه نيز اقدامات لازم صورت گرفته است و به اين مساله نيز رسيدگی می‌شود.

وزير دفاع درباره ميزان بودجه دفاعی در امر تحقيقات خاطرنشان کرد: تمام اقداماتی که صورت می‌گيرد نيازمند تحقيقات لازم است که شما مشاهده می‌کنيد که چه اقدامات بسياری انجام شده است. وزارت دفاع از نيروهای متخصص استفاده می‌کند و اين کار نيز هم‌اکنون ادامه دارد. عاملی که می‌تواند در مقابل تحريمات دشمنان مقابله کند همين بحث تحقيقات است.

نجار درباره خبری مبنی بر بخشش پرداخت غرامت عراق ‌به ايران برای جنگ وهمچنين بازپس فرستادن هواپيما عراقی که درجنگ تحميلی وارد ايران شده‌ است، گفت:‌ اين خبر به صورت رسمی شنيده نشده است و بايد ديد که اصلا اصل اين ادعا درست است يا خير.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که آيا با افزايش سطح مذاکرات ايران و امريکا درباره عراق تغييری در سياست‌های دفاعی ايران صورت خواهد گرفت يا خير؟ اظهار کرد: نشست ما با آمريکايی‌ها در بغداد تنها در جهت امنيت عراق است راهبردی که در اين نشست دنبال می‌کنيم ايجاد امنيت در عراق و مبارزه با تروريسم است.

نجار ادامه داد: ‌ما با هر کشوری که در جهت امنيت عراق کمک کند، همکاری خواهيم کرد، چون جدای از ارتباط‌های دينی و تاريخی با عراق، ما با اين کشور همسايه هستيم.

وزير دفاع با اشاره به پرواز آذرخش گفت: جنگنده‌ نسل دو از همين نوع به زودی آماده خواهد شد و به زودی شاهد پرواز آزمايشی آن خواهيم بود.

به گزارش ايسنا نجار افزود:‌ وعده داده بوديم که پرواز آذرخش يکی دو روز قبل انجام شود که با تلاش وزارت دفاع و ارتش اين پروژه مشترک با زحمت متخصصين توانمند و تلاش‌گران عرصه وزارت دفاع انجام شد. هم‌اکنون اين پروژه وارد توليد صنعتی شده است و در آينده نزديک قادر خواهند بود که تعداد قابل توجهی از اين نوع جنگنده را توليد انبوه کنيم.

وی با بيان اين‌که " پروژه‌های مختلف ديگری نيز در هفته‌ دولت توسط وزارت دفاع انجام خواهد شد" اظهار کرد:‌ از مهمترين پروژه‌ها در حوزه کارهای خدماتی راه‌اندازی کارخانه‌ روغن‌کشی خرمشهر خواهد بود که موجب اشتغال بالای هزار نفر خواهد شد. طرح راه‌اندازی پروژه‌ توپ اسکايوارد ۳۵ ميلی‌متر ـ از تو‌پ‌های ضد هوايی سيستم کنترل آتش ـ نيز در دست اجراست که اين توپ توسط کارخانه صاايران ساخته شده است.

وزير دفاع با تاکيد بر اين‌که " وزارت دفاع براساس قانون وظيفه پشتيبانی از نيروهای مسلح را دارد" تصريح کرد:‌ اين پشتيبانی در چهار فرايند پشتيبانی دفاعی، رفاهی، عمرانی و حقوقی صورت می‌گيرد و وزارت دفاع با ۱۱ مجموعه بزرگ و گسترده به انجام پشتيبانی در اين چهار حوزه می‌پردازد.

نجار درباره بخش تامين و تجهيز نيازمندی‌های دفاعی نيروهای مسلح گفت:‌ ما در چهار سازمان صنايع دفاع‌، صنايع هوافضا و سازمان صنايع هوايی و صاايران عمده‌ فعاليت‌های توليدی وساخت خود را انجام و در دانشگاه و موسسات علوم و تحقيقات کارهای تحقيقاتی خودرا صورت می‌دهيم.

وی ادامه داد:امروز مفتخريم اعلام کنيم که متخصصين و مخترعين توانمند ما موفق شدند تا نيروهای مسلح را از نيازمندی‌های لازم خود خودکفا کنند. امروز موشک‌های مختلفی را در زمينه‌های مختلف خودمان می‌سازيم و طراحی‌های آن را خودمان انجام می‌دهيم و ساخت آن در داخل انجام می‌شود و از مرحله تحقيق، طراحی و توليد و مواد اوليه روز خودبومی و خودکفا شده‌ايم.

نجار تصريح کرد: ‌موشک‌های ضد زره در انواع مختلف انواع راکت‌ها با بردهای متفاوت، ‌موشک زمين به زمين با بردهای مختلف و با کاربردهای متفاوت، انواع موشک‌های کروز و دريايی و توليد انواع پدافند هوايی و موشک‌های ضد موشک امروز دراختيار نيروهای مسلح ما قرار دارد و موجب قدرت نيروهای مسلح ما شده است.

وزير دفاع با تاکيد بر اين‌که " اين صنايع امروز بومی شده است" گفت:‌ در صنايع هوايی علی‌رغم اين‌که قادر به تعميرات اساسی هواپيماهای نظامی هستيم، در بخش غيرنظامی نيز توانايی تعميرات اساسی هواپيماها را داريم. بزرگترين آشيانه هواپيمايی در خاورميانه دراختيار ماست و بسياری از هواپيماهای خارجی نيز برای تعمير به آشيانه ما می‌نشينند و در بخش نظامی در حال برنامه‌ريزی برای ساخت جنگنده‌های نسل پنجم روز برنامه‌ريزی می‌کنيم.

نجار خاطرنشان کرد:‌ امروز هواپيما ايران ۱۴۰ هواپيمای ۵۰نفری است که در بين استان‌ها استفاده می‌شود و در حال وارد شدن به مدار هوايی‌های داخلی است و نيروهای مسلح و نظامی نيز از اين هواپيما استفاده خواهند کرد و در کنار اين هواپيما ساخت موتور و بال هواپيما را دنبال می‌کنيم.

وی ادامه داد : در بخش بالگرد علی‌رغم تعميرات اساسی در حال توليد بالگردهايی از نوع ترابری و تهاجمی هستيم. همچنين انواع هواپيماهای بدون سرنشين و ته‌باز در چهار مدل در حال ساخت است؛ يک نوع برای تصويربرداری، يک نوع برای تهاجمی و يک نوع هم برای ترابری توليد می‌شود که برای مقاصد مختلف کشاورزی و محيط زيست و ساير بخش‌های کشور از اين نوع هواپيماهای قصد استفاده داريم. اين نوع صنعت را بدون نياز خارجی‌های و با هزينه‌ی بسيار کم و ارزان توليد می‌کنيم.

وزير دفاع خاطر نشان کرد: ‌در صنايع دفاعی ما انواع سلاح های مورد نياز چه تفنگ‌ها ی انفرادی و جمعی مانند انواع توپ‌ها و توپ‌های دوربرد را با کاليب‌های مختلف می‌سازيم که اين‌ها همه با مواد اوليه داخلی ساخته می‌شوند.

نجار خاطرنشان کرد: ‌انواع ناو‌چه‌های موشک‌انداز مجهز به توپ و سلاح‌هايی با موشک و مجهز به رادار و الکترونيک مخابرات در حال ساخت است و همچنين زيردريايی‌ها، توپ‌های دريايی ، تانک و نفربر و تجهيزات زرهی از امکاناتی است که امروز در داخل وزارت دفاعی ساخته می‌شود. علاوه بر اين، ساخت مواد شيميايی انفجاری و تجهيزات پدآفندی در داخل صنايع دفاع ساخته می‌شود.

وی با اشاره به ساخت صنايع الکترونيک در کشور گفت: ‌توليد اقلام الکترونيکی اپتيکی، ساختار رادار برای سيستم‌های موشکی و شناورهای مورد نياز در بخش دريا، در داخل و در کارخانه‌ صاايران ساخته می‌شود و در اين زمينه ما به تکنولوژ‌ی‌های مدرن دست پيدا کرده‌ايم. از سويی ديگر در دانشگاه ملاک اشتر و موسسه تحقيقات فرآيند تحقيقات و پژوهش مورد نياز اين پروژه‌ها را و تربيت نيروهای مورد نياز را ساماندهی می‌کنيم.

وزير دفاع با اشاره به فعاليت‌های وزارت دفاع در بخش پشتيبانی رفاهی نيروهای مسلح اظهار کرد: ‌در حوزه خدمات درمانی، بيمه بازنشستگان و مصرف خدماتی را به نيروهای مسلح ارائه می‌کنيم و در حال حاضر در بخش خدمات درمانی انجام امور خدمات درمانی نيروی‌های مسلح و خانواده‌های آن‌ها و بيمه مکمل اقدامات بسيار خوبی صورت گرفته است.

نجار خاطرنشان کرد: با توجه به عنايت رييس‌جمهور به بازنشستگان و بيمه درمان شاخص‌های ما چند برابر آن‌ چيزی است که پيش‌بينی کرده بوديم. در بخش بيمه بازنشستگان اقدامات بسيار خوبی صورت گرفته و در بخش مصرف نيز فروشگاه‌های اتکا نزديک به ۱۴ درصد يارانه مورد نياز به نيروهای مسلح داده است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت دفاع در بخش عمران نيز خاطرنشان کرد: در بخش پدآفند غيرعامل، ‌ساخت و سازها با امکانات مناسب تامين شده و در انتقال به پادگان‌ها و امور املاک ما اقدامات لازم را انجام داده‌ايم.

نجار با اشاره به خنثی‌سازی مناطق مين‌کاری شده گفت:‌ حدود ۱۸ سال از جنگ تحميلی می‌گذرد، ولی متاسفانه هنوز مناطق مين‌کاری شده بسياری داريم که در اين‌خصوص برنامه‌ريزی‌های بسياری صورت گرفته واميدواريم تا پايان امسال دو استان اصلی ما يعنی ايلام و خوزستان از وجود مين خالی شود که در اين بخش نيز تلاش‌های عمرانی صورت گرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير دفاع ادامه داد: در حوزه حقوقی نيز پشتيبانی‌های لازم را انجام داده‌ايم و رسيدگی به دعاوی داخلی و کارهای حقوقی در سطح بين‌المللی صورت گرفته است.

وزير دفاع در ابتدای سخنان خود در اين نشست از خبرنگاران حوزه وزارت دفاع در انعکاس اخبار اين وزارت تقدير و تشکر کرد.

عليرضا ظريفيان مديرکل تبليغات دفاعی وزارت دفاع نيز طی سخنانی در ابتدای اين نشست با اشاره به نقش برجسته رسانه‌ها گفت: توجه به ظرفيت موثر رسانه‌ها که موتور محرک آن‌ها توليد خبر است از ضروريات غير اجتناب در روند فعاليت‌های دفاعی است.

وی افزود: ‌گسترش فعاليت‌های خبری در ساختارهای امنيتی و دفاعی کشور نقش تعيين کننده‌ای در اهداف ملی دارد.

وی عزت، حکمت و مصلحت را از مولفه‌های وزارت دفاع دانست و تصريح کرد:‌ اداره کل وزارت دفاع به عنوان مرکز خبری از آغاز فعاليتش تلاش کرده تا در راستای اين سه حوزه مسائل را مورد پيگيری قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در سال گذشته ۱۸۵ مورد خبر پيرامون فعاليت‌های وزارت دفاع منتشر شده و زمينه ۱۰۶ مصاحبه داخلی و خارجی فراهم شده است.

مديرکل تبليغات دفاعی وزارت دفاع ضمن تقدير و تشکر از تمام خبرنگاران حوزه دفاعی گفت‌: ‌از ميان رسانه‌ها شبکه‌ خبر، خبرگزاری فارس و روزنامه‌ جمهوری به عنوان تلاشگران برتر عرصه‌ خبر در حوزه دفاع شناخته شده‌اند.

در اين مراسم با حضور رييس‌جمهور به خبرنگاران اين سه رسانه لوح تقدير اهدا شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير دفاع در نشست خبری: کشور در هيچ شرايط ويژه‌ای نيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016