یکشنبه 21 مرداد 1386

صفارهرندی: محيط رسانه ای آلوده به بدبينی است، ايسنا

ـ خبر بايد عاری از عصبيت باشد
ـ برخی اخبار دو سال اخير در اطلاع‌رسانی کتمان ‌شد
ـ تعصب سياسی در خبر اجحاف در حق مردم و خدمتگزاران آنان است


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگرچه ممکن است طی يکی دو سال گذشته انتقادهايی نسبت به عملکرد رسانه‌ها در کانون‌های اطلاع‌رسانی اعم از خبرنگاری و مطبوعات و يا حتی صدا و سيما به عنوان يک رسانه ملی مطرح بوده باشد، اما اين انتقادها در جای خود بايد به صورت معقول و منطقی ديده شده و جدی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حسين صفارهرندی طی سخنانی در حاشيه‌ مراسم تقدير از خبرنگاران ـ که از سوی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در تالار وحدت برگزار شد ـ افزود: خبر بايد عاری از عصبيت و تعصب باشد، تعصب غير از غيرت است، عصبيت ريشه شيطانی دارد و اگر خبر بخواهد متاثر از عصبيت باشد خود به خود بخشی از سلامتيش را از دست خواهد داد. اگرچه هميت قسمتی خوب است، اما اگر باعث شود که به عرصه‌هايی غير از عرصه‌های لازم دست درازی کنيم، باعث به وجود آوردن جنگ تعصب‌ها خواهيم شد و در اين حال واقعيات پيش پای اين تعصب‌ها قربانی می‌شود.

صفارهرندی با بيان اين‌که " يکی از عصبيت‌های موجود درحال حاضر عصبيت سياسی است" گفت: برخی از افراد به اعتبار اين‌که يک مشی سياسی را قبول ندارند، خبر مربوط به آن جريان را دست کاری کرده و با اين کار تنها حق مردم ضايع می‌شود و آگاهی در اين راستا فدای يک عصبيت خواهد شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکيد بر اين‌که " بسياری از خبرهای مربوط به يکی دو سال اخير توسط برخی از فعالان عرصه‌ اطلاع‌رسانی کتمان می‌شود" گفت: در يکی از جلسات مطبوعاتی خبرنگاری گفت که از ما توقع نداشته باشيد انعکاس دهند‌ه فعاليت‌های دولت باشيم، چون ما با شما رقابت داريم و تلاش می‌کنيم شما را به زير کشانده و خودمان را بالا ببريم.

صفارهرندی تصريح کرد: نگاه فوق خالص‌ترين نگاه اما همراه با عصبيت است و با اين رويکرد در حق خدمتگزاران و مردمی که به دنبال واقعيات هستند، اجحاف خواهد شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: قبل از اين‌که به اين عرصه خدمتگزاری وارد شوم تاکيد کردم که به شدت طرفدار اين هستم که احزاب و گروه‌های سياسی ارگان حزبی داشته باشند؛ چراکه وقتی يک ارگان حزبی شکل بگيرد مردم از ديد آن به مسايل نگاه می‌کنند و در اين راستا اگر نشريه‌ای بدون اين‌که تابلوی يک حزب را بالا ببرد فعاليتی در راستای مشی آن حزب داشته باشد، مردم دچار حيرت خواهند شد.

وی محيط رسانه‌يی در حال حاضر را آلوده به بدبينی از اطراف دانست و افزود: نقطه‌ ضعف ما در نظام‌های اطلاع‌رسانی است و اين باعث دلخوری شده است.

وی افزود: در عدم شکل‌گيری يک خبر خوب و درست، نبود بنيه حرفه‌ای کاملا به چشم می‌خورد و اين امر را می‌توان هم به نظام اطلاع‌رسانی وهم به کسانی که سوژه‌های اطلاع‌رسانی هستند، تعميم داد. کسانی که به خبر از موضع حرفه‌يی نگاه نمی‌کنند بابت هر نوع اطلاع‌رسانی شاکی می‌شوند.

وی با بيان اين‌که " بعضی وقت‌ها ما حرفی می‌زنيم و بعد تامل می‌کنيم و می‌گوييم کاش آن حرف را نزده بوديم" خاطرنشان کرد: اين امر در ميان قشرهای مختلف وجود دارد؛ چراکه نگاه حرفه‌يی در ميان برخی مخاطبان وجود ندارد و می‌خواهند خبر طوری تنظيم شود که مطابق خواسته خودشان باشد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درموارد محدودی به خاطر سطح قضيه و اهميت موضوع برخی مسايل که در ارتباط با امنيت و منافع ملی است، شايد به مصلحت نباشد تا خبری که اتفاق افتاده منعکس شود. چنانچه در قانون نيز چنين امری پيش‌بينی شده است.

صفارهرندی در ادامه بر ضرورت وجود دوره‌های آموزشی در عرصه‌ خبر اشاره کرد و گفت: شخصا معتقد نيستم که هر کس وارد دانشکده خبر می‌شود و از منظر آکادميک به يادگيری می‌پردازد، خبرنگار خوبی است. چنانچه بعضی از خبرنگاران بدون گذراندن دوره‌های آکادميک و کار علمی به دليل داشتن استعدادهای فراوان خبرنگار خوب و قابلی بوده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با تاکيد بر اين‌که " در بسياری از موارد يک خبر اشتباه می‌تواند منشا دعوا و ستيزه‌جويی شود" افزود: برخی مواقع به دليل برداشت غلط خبرنگار از يک کلام و به اين دليل که ادبيات گوينده برای خبرنگار مفهوم نبوده، خبرنگار عکس آن را منعکس کرده است و اگرچه ممکن است برخی مواقع يک اشتباه با اصلاحيه جبران شود، اما آن‌چه که در بدو امر در ذهن‌ها شکل می‌گيرد با يک اصلاحيه به طور کامل مرتفع نمی‌شود. هم‌چنين گاهی خبرنگار می‌تواند با بصيرت، اشتباه لفظی گوينده را تصحيح کند و عدم انجام چنين کاری از سوی يک خبرنگار زرنگی او نيست، بلکه غيرحرفه‌يی بودن و غيراخلاقی بودن را می‌رساند. هم‌چنين بايد توجه داشت حاصل چنين روندی به شکل‌گيری يک خبر نامناسب منجر شده و از اعتماد مردم کاسته می‌شود.

صفارهرندی با بيان اين‌که " وقتی تعداد اصلاحيه‌ها برای يک رسانه زياد شد به محيط حرفه‌يی کار مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی لطمه می‌زند" گفت: رسانه‌های ما بايد اصلی‌ترين مرجع انعکاس ديدگاه‌های مردم باشند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکيد کرد: بهترين کار برای سالم‌سازی رسانه‌ها اين است که آن‌ها از خودشان شروع کنند و به سالم‌سازی اين عرصه بپردازند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'صفارهرندی: محيط رسانه ای آلوده به بدبينی است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016