چهارشنبه 28 شهریور 1386

سخنگوى دولت: آيا رييس‌جمهور به احزاب باج بدهد درست است؟ ايسنا

ـ اكنون شرايط، شرايط جنگى نيست
ـ عده‌اى نمى‌خواهند كه مردم راضى و آرام باشند
ـ اقدام انقلابى يا غيرانقلابى دولت در مورد دانشگاه آزاد متوقف شد



خبرگزارى دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسى

سخنگوى دولت گفت: مرجع تصويب سياست‌هاى دولت اعم از داخلى و خارجى مشخص است و اين تصميمات توسط رييس‌جمهور رقم مى‌خورد و نحوه‌ اجرايى شدن آن مشخص مى‌شود و به طور كلى مرجع سياست‌گذارى مشخص شده است.


برخى سفرها تاثيرى در پرونده هسته‌يى ايران ندارد

به گزارش خبرنگار سياسى خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا) غلامحسين الهام در نشست خبرى خود با خبرنگاران درباره سفر روحانى به آلمان و احتمال ديدار با افرادى مانند سولانا و مقامات برجسته اروپايى و اين‌كه آيا اين ديدار‌ها ماموريتى از سوى دولت است؟ با بيان اين‌كه " به هر حال در كشور ما آزادى مسافرت وجود دارد. اصل آزادى رفت و آمد و گفت و شنود است و هر كس هر جا دلش مى‌خواهد مى‌تواند سفر كند و با هر كسى كه مى‌خواهد صحبت كند." خاطرنشان كرد: ولى اصل آزادى رفت و آمد، صحبت و مذاكره تاثيرى بر پرونده‌ هسته‌يى ايران ندارد.

وى گفت: اگر بخواهند با برخى سياست‌ها و گفت‌وگوها در مسير هسته‌يى ايران كه ناشى از عزم ملت ايران است تغييراتى ايجاد كنند در اشتباه هستند. اين راه مسير خود را با قاطعيت جلو مى‌برد و نمى‌توان با برنامه‌ريزى اين سياست درست را كه مورد حمايت مردم نيز هست متوقف كنند. آن‌ها نمى‌توانند دولت را از سياست درستى كه ناشى از عزم مردم است منحرف كنند و متاثر از سياست‌ها و برنامه‌ريزى‌هاى خود كنند.


اكنون شرايط، شرايط جنگى نيست

سخنگوى دولت، همچنين در پاسخ به سوال خبرنگارى مبنى بر اين‌كه با توجه به تهديداتى كه برخى از كشورهاى غربى كرده‌اند و جوسازى رسانه‌اى كه در اين ارتباط به وجود آمده آيا ايران در صورت بروز جنگ از تنگه‌ هرمز استفاده خواهد كرد يا نه؟ گفت: اكنون شرايط، شرايط جنگى نيست و بعيد است كسى به اين گزينه احمقانه روى آورد و به قول رييس‌جمهور كسانى كه يك جنگ را زاييده‌اند در پرورش زاييده و مولود خود مانده‌اند. در سياستى كه در پيش گرفته‌اند ناتوان هستند و به سمت ساقط شدن پيش مى‌روند.

وى ادامه داد: اين‌ها همه جنگ روانى است و مى‌خواهند توفيقات ايران را با اين جنگ روانى تحت‌الشعاع قرار دهند. جنگ براى همه مضر است و همه از آن آسيب مى‌بينند. اگر چنين شرايطى پيش آيد ايران از همه‌ ظرفيت‌هاى دفاعى خود استفاده كرده و از آن بهره مى‌گيرد و دفاع از تماميت ارضى براى ما يك اصل مهم است. آن‌ها مى‌خواهند توفيقات ايران را تحت‌الشعاع قرار دهند ولى بايد بدانند كه افكار عمومى جهان از جنگ بيزار است و همه به دنبال صلح هستند. جمهورى اسلامى ايرانپرچمدار صلح و برادرى است.


صدور قطعنامه بر روى فعاليت‌هاى قانونمند هسته‌يى ايران تاثيرى ندارد

به گزارش ايسنا الهام در پاسخ به پرسشى درباره اين كه گفته مى‌شود آمريكا پيش‌نويس قطعنامه‌اى را عليه ايران آماده كرده و مى‌خواهد در اجلاس ۱ + ۵ مطرح و تصويب كند، گفت: صدور قطعنامه بر روى فعاليت‌هاى قانونمند هسته‌يى ايران تاثيرى ندار‌د. روند فعاليت‌هاى هسته‌يى ايران هميشه قانونى بوده و اكنون نيز به مجراى قانونى خود برگشته است و موضوع در آژانس است، آژانس نيز مرجع رسمى و قانونى در مورد پرونده هسته‌يى ايران است و خود آژانس نيز گزارش خود را در مورد پرونده هسته‌يى ايران ارايه داده و گفته ابهامى در اين ارتباط وجود ندارد؛ از اين رو به صلاح مجامع جهانى نمى‌بينيم كه اين پرونده را به مسير غيرقانونى بكشند. اگر آن‌ها بخواهند پرونده‌ ايران را به مسير غيرقانونى بكشند كارشان از نظر حقوقى قابل دفاع نيست و موجى از بى‌اعتبارى نهادهاى زير نظر سازمان ملل متحد را ايجاد مى‌كند.

وى گفت: صدور قطعنامه بر ضد ايران براى اين كشورها سودى ندارد؛ چراكه مسير فعاليت هسته‌يى ايران صلح‌آميز و قانونمند است و مردم در ادامه اين مسير متحدند.

سخنگوى دولت گفت: عده‌اى در مورد پرونده‌ هسته‌يى ايران اشتباه كرده‌اند و اكنون نمى‌خواهند از اين اشتباه درس بگيرند. آبروى آن‌ها رفته است و براى جمع‌آورى آبروى خود اين اقدام را انجام مى‌دهند. اين اقدامات آن‌ها ناشى از درماندگى و ناچارى است. ما به آن‌ها مى‌گوييم به اين اقدامات بيهوده دست نزنند و آب در هاون نكوبند.

الهام هم‌چنين گفت: بعيد مى‌دانم اين‌ها به موفقيت برسند و بتوانند اين خواسته را پيش ببرند. بايد اجازه دهند پرونده ايران در مسير آژانس ادامه‌ طريق دهد.


فعلا در مورد ويزاهاى سفر به نيويورك وقت داريم

سخنگوى دولت هم‌چنين در پاسخ به پرسشى درباره سفر رييس‌جمهور به نيويورك و اين‌كه آيا ويزاى تمام اعضاى هيات همراه رييس‌جمهور آماده شده است يا نه؟ گفت: فعلا در مورد ويزاها وقت داريم. بخشى از ويزاها صادر شده و بخشى هنوز صادر نشده است. به طور كلى بايد بگويم اين زمان وجود دارد كه ويزاى هيات همراه رييس‌جمهور كامل شود. كار هنوز نهايى نشده كه بخواهيم اظهارنظر كنيم و زود است كه اظهارنظر نهايى شود.

وى ادامه داد: رييس‌جمهور در مجمع عمومى سازمان ملل متحد حضور پيدا و در آن سخنرانى خواهد كرد و در مدتى كه در آن‌جاست با سران برخى از كشورها نيز طبق برنامه ديدار و در مورد روابط دو جانبه و مسائل جهانى و منطقه‌يى گفت‌وگو مى‌كند. از ديگر برنامه‌هاى جانبى رييس‌جمهور نشست با ايرانيان خارج از كشور است.


درست نيست كه آمريكا خود را آقاى اروپا بداند

سخنگوى دولت همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگارى كه از وى درباره تصميم آمريكا مبنى بر اين‌كه اگر كشورهاى اروپايى بيش از يك حد مجاز در ايران سرمايه‌گذارى كنند مورد تحريم قرار مى‌گيرند؟ پرسيد، گفت: اين درست نيست كه آمريكا خود را آقاى اروپا بداند. اين يك نوع توهين و تحقير به ملت‌هاى اروپايى و نفى استقلال آن‌هاست؛ چرا كه هر كشورى در تصميم‌گيرى مستقل است.

وى افزود: ما به آن‌ها توصيه مى‌كنيم تحت اين فشارها، زورگويى‌ها و سلطه‌گرى‌ها سياست خود را رقم نزنند. اين تهديدها ضررهايى را متوجه خود كشورهاى اروپايى خواهد كرد؛ كشورهاى اروپايى كه از ارتباط اقتصادى با ايران منتفع مى‌شوند.

سخنگوى دولت با بيان اين‌كه " جمهورى اسلامى ايران نشان داده كه مى‌تواند نيازهايش را تامين كند و به جاى خاصى متكى نيست" اظهار كرد: تجربه نشان داده ما هر جا در فشار بوده‌ايم توانمندتر و راسخ‌تر به جلو حركت كرده‌ايم.

وى گفت: اين‌ها تلاش‌هايى است كه من به نتيجه رسيدن آن را پيش‌بينى نمى‌كنم، اين سياست‌ها موقعيت خود آمريكا را زير سوال مى‌برد.


سياست دولت در مورد نقدينگى مشخص است

سخنگوى دولت در ادامه در پاسخ به پرسش ديگرى درباره گزارش اخير صندوق بين‌المللى پول در ارتباط با نرخ تورم و نقدينگى در ايران گفت: سياست دولت در مورد نقدينگى مشخص است. ما بحث كاهش سود تسهيلات بانكى را مطرح كرده‌ايم كه موجب كاهش نرخ تورم مى‌شود. دولت در اين چارچوب كار مى‌كند و اصلاحاتى را در نظام بانكى شروع كرده كه شما خود در جريان آن هستيد.


از حقوق ايرانى‌ها به صورت همه‌جانبه دفاع مى‌كنيم

وى در پاسخ به پرسش ديگرى درباره قتل فرزند يك ديپلمات ايرانى در مسكو، هم‌چنين تعرض چندى پيش به يك ايرانى در آمريكا گفت: مسوولان خارجى كشور از جمله كنسول‌گرى‌ها و نمايندگى‌هاى ما در خارج از كشور مسووليت دارند كه حافظ حقوق ايرانى‌ها باشند و انتظار ويژه‌ دولت از آن‌ها اين است.

سخنگوى دولت گفت: شوراى عالى ايرانيان خارج از كشور به دليل اهميتش ادغام نشد كه يكى از وظايف آن تدوين سياست‌هاى درست و به موقع در جهت حمايت از حقوق ايرانى‌هاست. ما بايد از حقوق ايرانى‌ها به صورت همه‌جانبه دفاع كنيم. در اين زمينه وزارت خارجه مسوول است و بايد پيگيرى‌هاى لازم را انجام دهد.


اصلاحات ساختارى در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى انجام شده است

وى هم‌چنين در پاسخ به پرسشى مبنى بر اين كه گفته مى‌شود در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى تغييراتى در حال رخ دادن است و قرار است سازمان به سطح يك معاونت رياست‌جمهورى ارتقاء پيدا كند، گفت: اصلاحات ساختارى در اين سازمان در حال انجام شدن است ولى هنوز نهايى نشده كه بخواهم آن را اعلام كنم.


نبايد فشارهاى وارد شده بر قيمت انرژى را بر اوپك تحميل كنيم

به گزارش ايسنا الهام در پاسخ به سوالى در مورد افزايش قيمت نفت، گفت: كشورهاى صادر كننده نفت معتقدند كه قيمتى كه براى نفت در نظر گرفته مى‌شود قيمت نازلى است و قيمت واقعى اين ماده‌ مهم نيست.

سخنگوى دولت با بيان اين‌كه " اوپك بخشى از انرژى جهان را تامين مى‌كند" گفت: براى اين‌كه قيمت انرژى يا نفت به قيمتى كه برخى از كشورها مى‌خواهند برگردد، به سازمان جهانى نفت(اوپك) فشار بياورند حرف درستى نيست و نبايد فشارهايى كه بر قيمت انرژى وارد شده است را بر اوپك تحميل كنيم.

وى گفت: قيمت نفت بايد قيمت واقعى خود را داشته باشد و در حال حاضر خيلى از كشورهاى منطقه متكى به درآمدهاى نفتى هستند و افزايش قيمت نفت براى آن‌ها امرى مناسب است.


درآمد ناشى از افزايش قيمت‌ نفت به جيب دولت نمى‌رود

الهام با اشاره به برخى مواضع داخلى گفت: عده‌اى تصور مى‌كنند كه با افزايش قيمت نفت درآمدهاى نفتى حاصل از اين امر وارد جيب دولت مى‌شود و اكنون دولت ثروتمند شده است در صورتى كه بايد توجه كنيم سهم دولت از درآمدهاى نفتى سهم روشنى است كه در قانون بودجه آمده است و دولت نمى‌تواند بيش از آن‌چه كه در قانون بودجه پيش‌بينى شده استفاده كند و اين درآمدهاى اضافى كه فراتر از قانون بودجه و ناشى از افزايش قيمت‌هاى نفت است به كيسه و جيب دولت نمى‌رود و سهم دولت از افزايش قيمت جهانى نفت از درآمدهاى نفتى افزايش پيدا نمى‌كند. سهم دولت همان مقدارى است كه در قانون بودجه آمده است. اين درآمدهاى اضافه به حساب ذخيره‌ ارزى مى‌رود و دولت نيز نمى‌تواند بدون اجازه مجلس شوراى اسلامى و مصوبه‌ آن از اين حساب ذخيره‌ ارزى برداشت كند. در واقع ارزش قيمت جهانى نفت باعث افزايش حساب ذخيره‌ ارزى مى‌شود و آن را تقويت مى‌كند نه بودجه‌ جارى دولت را.

وى خاطرنشان كرد: از جمله وظايف حساب ذخيره‌ ارزى كمك به بخش خصوصى است و ما مى‌توانيم از اين افزايش حساب در راستاى تقويت بخش خصوصى استفاده كنيم.


سياست ايران درباره گسترش رابطه با مصر مشخص است

سخنگوى دولت، در پاسخ به سوالى در مورد روابط ايران با مصر، گفت: ما توسعه‌ روابط خود را با همه كشورها به جز كشورهايى كه ذكر كرده‌ايم در دستور كار قرار داده‌ايم و در چند ماه گذشته نيز جمهورى اسلامى ايران سياست خود را در رابطه با مصر و گسترش رابطه با مصر اعلام كرده است. رييس‌جمهور نيز چندى پيش سياست جمهورى اسلامى ايران در اين ارتباط را اعلام كرد و از نظر ما همان سياست اعلام شده اكنون نيز حاكم است و تغييرى در اين سياست ايجاد نشده است.


به صلاح مقامات فرانسوى نيست كه حرف ديگران را تكرار كنند

وى در مورد صحبت‌هاى اخير برخى از مقامات فرانسوى در مورد تهديد ايران، گفت: ما به فرانسوى‌ها توصيه مى‌كنيم كه حرف خودشان را بزنند و حرف ديگران را تكرار نكنند.

الهام با بيان اين‌كه " مردم فرانسه مردمى با فرهنگ و ريشه‌دار هستند" گفت: به صلاح مقامات فرانسوى نيست كه حرف ديگران را تكرار كنند و ما به مقامات فرانسوى توصيه مى‌كنيم كه دنباله‌رو سياست‌هاى شكست خورده‌ ديگران نباشند و به اعتبار مردم فرانسه در عرصه‌ جهانى آسيبى وارد نكنند.

سخنگوى دولت گفت: به نظر ما اين‌گونه مسائل جدى نيست و اين‌ها ناشى از آماتورى اين سياستمداران است تا سياستمداران فعلى حرفه‌يى و آببندى شوند، ممكن است كه چنين مسائلى از آن‌ها سر بزند. ما آن را جدى نمى‌گيريم و آن را آزمون دوران آماتورى قلمداد مى‌كنيم و اميدواريم آن‌ها هر چه زودتر حرفه‌يى شوند و فرصت‌ها را از دست ندهند.


اقدام انقلابى يا غير انقلابى دولت در مورد دانشگاه آزاد متوقف شد

به گزارش ايسنا، در ادامه خبرنگارى پرسيد كه در حال حاضر ما در آستانه آغاز سال تحصيلى مدارس و دانشگاه‌ها هستيم، رييس‌جمهور در مورد شهريه‌ دانشگاه آزاد گفته بودند كه يك اقدام انقلابى انجام مى‌دهند؛ حال دولت در اين راستا چه اقدامى انجام داده است؟ سخنگوى دولت پاسخ داد: اقدام انقلابى يا غير انقلابى دولت در مورد دانشگاه آزاد متوقف شد و بحث دانشگاه آزاد از پيگيرى‌هاى رياست جمهور بنا به دلايل و مصالحى كه احتمالا مى‌دانيد از دستور كار خارج شد و فعلا دولت در مورد دانشگاه آزاد مداخله‌اى ندارد. مسوول سياست‌هاى اعمال شده در اين دانشگاه، مسوولان ذيربط و هيات امناى اين دانشگاه هستند و اقدام عادى و انقلابى در مورد دانشگاه آزاد از دستور كار دولت خارج شده است و فعلا دولت دخالتى در مورد آن ندارد.

وى در پاسخ به سوال خبرنگارى كه چرا دولت ديگر در مورد دانشگاه آزاد دخالتى ندارد و اقدام انقلابى نمى‌كند؟ گفت: همين مقدار كه گفتم كافى است كه خبرنگار به وى گفت: آيا محرمانه است؟ سخنگوى دولت گفت: آنقدر آشكار است كه نيازى به توضيح ندارد.


مبارزه با مفاسد از دستور كار خارج نشده است

سخنگوى دولت همچنين در پاسخ به سوالى مبنى بر اين‌كه آيا مبارزه‌ دولت با مفاسد اقتصادى و ادارى با توجه به اين‌كه در حال حاضر كمتر در مورد آن سخن گفته مى‌شود، متوقف شده است؟ گفت: دولت همچنان در بحث مبارزه با مفاسد ادارى جدى است و ما سعى مى‌كنيم در اين حوزه بيشتر عمل كنيم؛ چراكه اقدام اجرايى در اين عرصه مهمتر است. دولت مبارزه با مفاسد را در تمام بخش‌هاى مربوط به خود در دستور كار دارد و از دستور كار خارج نكرده و يا آن را متوقف نكرده است اين امرى مستمر است. نظام ادارى ما بايد سريع، پويا، مبتنى بر عدالت و خدمت به مردم باشد.

وى گفت: بعضا يك نوع سوءاستفاده در ارتباط با اشخاص و روابط جارى در جامعه وجود دارد كه مرتبط با دولت نيست و وظيفه‌ دستگاه قضايى است كه به اين مسائل رسيدگى كند ولى دولت در سالم‌سازى دستگاه‌هاى ادارى و ايجاد نظامات و ساخت و كارهاى مناسب در اين ارتباط مصمم است و كار خود را دنبال مى‌كند.


مردم در روز قدس جواب سياست‌هاى نادرست حاميان رژيم نامشروع صهيونيستى را خواهند داد

به گزارش ايسنا الهام در پاسخ به سوالى در مورد سفر اخير رايس به فلسطين كه عنوان شده براى براى عادى‌سازى روابط رژيم صهيونيستى با كشورهاى عربى صورت گرفته است، گفت: تلاش آمريكا براى حمايت از رژيمى كه در حال حاضر در ضعيف‌ترين وضعيت خود به سر مى‌برد نادرست و اشتباه است.

الهام افزود: استمرار سياست‌هاى غلط كاخ سفيد در اين ارتباط نادرست است و هرچه آمريكا در اين مساله استمرار بيشترى به خرج دهد، فرصت‌هاى بيشترى را در جهان اسلام و منطقه از دست مى‌دهد و اصرار بر حمايت از رژيم نامشروع صهيونيستى كه در دوران ضعف خود به سر مى‌برد چيزى جز بى‌اعتبار كردن بيشتر حاميان اين رژيم به دنبال نخواهد داشت.

وى گفت: ما در آستانه روز قدس هستيم و يك بار ديگر در اين روز حاميان رژيم اشغالگر قدس شاهد وحدت و انسجام جهان اسلام و فراتر از آن در راستاى دفاع از مردم مظلوم فلسطين خواهند بود؛ چرا كه مساله فلسطين يك مساله‌ فراتر از مساله جهان اسلام است و مردم در روز قدس جواب اين سياست‌هاى نادرست را به حاميان اين رژيم نامشروع خواهند داد.


عده‌اى نمى‌خواهند كه مردم راضى و آرام باشند

خبرنگار گفت: وزير مسكن اعلام كرده وجود نقدينگى در جامعه باعث افزايش قيمت مسكن شده است و از طرفى ديگر اعلام شده بود كه باندهايى در اين ارتباط فعاليت مى‌كنند. گويى سخنان مسوولان در مورد بحث قيمت مسكن متفاوت است و ما از تجربه‌ آزمون و خطا در اين مساله استفاده مى‌كنيم.

سخنگوى دولت نيز گفت: طرح دخالت مافيا در قضيه‌ مسكن داراى اسناد و مداركى است. وقتى كه يك بانك خصوصى بيايد و يك جا خريد عظيمى را در مورد مسكن انجام دهد، مطمئنا بازار مسكن دچار التهاب مى‌شود. خريد يكجا و سنگين در اين ارتباط اثراتى را به بازار مسكن وارد مى‌كند. مثلا در تهران در يك منطقه هزار ميليارد تومان در اين ارتباط خريدهايى صورت گرفته باشد، واضح است كه عده‌اى نمى‌خواهند كه مردم راضى و آرام باشند. دوست ندارند كه مردم زندگى آرام و با رفاهى داشته باشند. مى‌خواهند مشكلات مردم در اين ارتباط زياد باشد.

وى با بيان اين‌كه " مساله‌ مسكن داراى وجوه مختلفى است و دولت در مورد مسكن طرح جامع مسكن را ارايه داد و اقداماتى را در زمينه‌ مسكن روستايى و حمايت از بخش خصوصى در راستاى توليد انبوه مسكن انجام داد" افزود: دولت شرايط را براى سرمايه‌گذارى بخش خصوصى در زمينه مسكن فراهم كرد و سرمايه‌گذاران را در اين زمينه تشويق كرد. كارگروهى در زمينه‌ مسكن تشكيل شده كه زير نظر رييس جمهور جلسات خود را برگزار مى‌كند.

سخنگوى دولت همچنين به اقدامات دولت در زمينه مصالح ساختمانى اشاره كرد و گفت: تلاش دولت در زمينه مسكن ادامه دارد و در دولت در اين راستا تصميمات خوبى در زمينه قيمت زمين گرفته‌ايم.

الهام گفت: دولت در نظام بانكى تغييراتى ايجاد كرد تا بانك‌ها وارد سرمايه‌گذارى در جهت‌هايى مانند مسكن كه حوزه‌ فعاليت ديگر بخش‌هاى اقتصادى از جمله بخش خصوصى است، نشوند و كاملا به مساله گردش مالى روى آورند.


آمار مقطعى بانك مركزى از نرخ تورم نبايد مبناى تصميم‌گيرى ما باشد

وى درباره آمار بانك مركزى از نرخ تورم گفت: بانك مركزى آمار خود را بعضا روزانه، هفتگى و ماهانه ارايه مى‌دهد و ممكن است شاخص تورم در يك ماه نسبت به ماه قبل تغيير كند و اين گزارشاتى كه مقطعى ارايه مى‌دهد نبايد مبناى تصميم‌گيرى و نتيجه‌گيرى ما باشد بلكه بايد ما متوسط اين آمار را در نظر بگيريم و مسائل را در سال مورد توجه قرار دهيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

برنامه‌ها و روش‌هاى جديد دولت براى دور دوم سفرهاى استانى

سخنگوى دولت در پاسخ به سوالى مبنى بر اين‌كه اعلام شده كه دور دوم سفرهاى استانى به شيوه‌ جديد بعد از ماه مبارك رمضان آغاز خواهد شد، گفت: طراحى‌هايى براى دور دوم سفرهاى استانى انجام شده است و برنامه‌ريزى‌هايى نيز صورت گرفته است و ما اميدواريم اين برنامه‌هاى جديد با روش‌هاى جديدى كه در نظر گرفته شده به خوبى پيش برود و فرصت مناسب‌ترى را براى دولت جهت خدمت به مردم فراهم كند و تعامل دولت با مردم براى پيگيرى مسائل و حل مشكلات آن‌ها و نظارت بر امور عميق‌تر شود و گام‌هاى بلندترى را در اين زمينه بردارد.


"ايران" به عنوان ارگان رسمى دولت تعريف نمى‌شود

وى در پاسخ به سوالى مبنى بر اين‌كه دولت اعلام كرده كه وارد مسائل سياسى نمى‌شود ولى ما بعضا مى‌بينيم روزنامه‌ ايران كه متعلق به اين دولت است وارد مسائل سياسى و جناحى مى‌شود و مقالاتى را بر ضد يك جناح به نگارش درمى‌آورد، گفت: دولت اصلا سياسى است، مگر دولت غير سياسى نيز مى‌شود. اما ما تاكيد كرده‌ايم كه اين دولت وارد جريان‌ها و چالش‌هاى حزبى و جناحى نمى‌شود و با وارد شدن به اين مسائل نمى‌خواهد فرصت خدمت‌رسانى را از دست بدهد.

سخنگوى دولت گفت: روزنامه‌ ايران نيز يك روزنامه‌ دولتى است ولى به اين معنا كه ارگان دولت باشد نيست و هر موضع‌گيرى كه مى‌كند حتما موضع دولت نيست. البته برخى از روزنامه‌ها نيز هستند كه دولتى هستند و از منابع دولتى و عمومى استفاده مى‌كنند ولى دولت را مورد نقد قرار مى‌دهند و منتقد دولت هستند و تحليل‌هاى حزبى دارند. روزنامه ايران نيز درست است كه دولتى است ولى به اين معنا نيست كه هر چه مى‌نويسد تفكر دولت است و به عنوان ارگان رسمى دولت تعريف نمى‌شود.

وى افزود: اين روزنامه داراى ساختارى جدا و هياتى امنايى مستقل است ولى ما به تمام دست‌اندركاران دولتى تاكيد مى‌كنيم وارد جدال‌هاى سياسى و جناحى كه مخل خدمت به مردم است نشوند.


آيا رييس‌جمهور به احزاب باج بدهد درست است؟

به گزارش ايسنا سخنگوى دولت در پاسخ به پرسشى درباره سخنان اخير رييس‌جمهور در مورد احزاب مبنى بر اين‌كه به احزاب باج نمى‌دهم، گفت: يعنى شما نظرتان اين است كه رييس‌جمهور به احزاب باج بدهد؟ من نمى‌دانم ابهام و اشكال اين حرف كجاست؟ آيا باج دادن خوب است؟ آيا رييس‌جمهور به احزاب باج بدهد درست است؟ مگر احزاب دنبال باج‌گيرى هستند كه وقتى رييس‌جمهور مى‌گويد به احزاب باج نمى‌دهم عده‌اى ناراحت مى‌شوند؟ باج‌گرفتن و باج‌دادن هر دو بد هستند.

وى گفت: حرف رييس‌جمهور حرفى درست و مورد قبول ملت است. اين رييس‌جمهور برگزيده‌ ملت است و اين‌كه احزاب به دنبال باج‌گيرى باشند، يك جور خودزنى است.

سخنگوى دولت گفت: ما دو جور دولت داريم؛ يك دولت حزبى كه مردم در انتخابات به كانديداى حزب راى مى‌دهند و در ادامه‌ آن دولتى كه انتخاب مى‌شود افراد خود را از افراد حزب انتخاب و سياست‌هاى حزب را پيگيرى مى‌كند، پاسخگويى در برابر حزب را بر عهده دارد و حزب نيز در برابر مردم مسووليت دارد كه چنين رويكردى در تشكيل اين دولت نبوده است و احزاب ما نيز چنين عادتى را در پاسخگويى حزبى ندارند. نوع ديگر از دولت نيز هست كه شخصى بر سر كار مى‌آيد نه به عنوان يك شخصيت حقوقى كه عضو يك حزب است؛ ولى بعد از اين كه روى كار آمد، مى‌آيد و حزبى را ايجاد مى‌كند؛ يعنى يك حزب دولت‌ساخته و مطالبه مردم را در قوطى حزب قرار مى‌دهد؛ در صورتى كه مردم در آنجا به حزب راى نداده‌اند؛ بلكه به آن شخص راى داده‌اند و يك مطالبه‌ عمومى داشته‌اند.

الهام افزود: دولت احمدى‌نژاد دولتى است كه كانديداى هيچ حزبى نبوده و مستقيم توسط مردم انتخاب شده و در برابر مردم مسوول است، اين گونه نيست كه به جناح خاصى متعلق باشد و بخواهد افراد خود را از يك جناح انتخاب كند. عضويت و عدم عضويت در يك حزب در اين دولت شاخصى براى سپردن مسووليت به افراد نيست و اگر امروز كسى در اين دولت باشد و عضو حزب نيز باشد، نبايد به حزب خود تعهد داشته باشد؛ بلكه تعهد او بايد به مردم و سياست‌هاى دولت باشد. به علاوه امكانات كشور از جمله امكانات اقتصادى نبايد به سمت يك جناح يا حزب سوق داده شود.

وى گفت: اين دولت احزاب را نقد نمى‌كند. احزاب مى‌توانند در چارچوب قانون فعاليت خود را داشته باشند، ما نيز از فعاليت موثر آن‌ها استقبال مى‌كنيم و اگر فعاليت آن‌ها مخرب باشد خود مردم آن‌ها را كنترل مى‌كنند. ما حقوقى را كه قانون براى فعاليت احزاب در نظر گرفته شده، قبول داريم و حقوق مشروع آن‌ها را منع نمى‌كنيم، ولى اين دولت رويكرد حزبى ندارد و مردم نيز نمى‌خواهند دولت رويكرد حزبى داشته باشد.


برخى سخنان انتقاد نيست، حملات كينه‌جويانه نسبت به دولت است

سخنگوى دولت در ادامه در پاسخ به پرسش ديگرى درباره اظهارات يكى از شخصيت‌هاى سياسى درباره اين كه دولت نهم هيچ شاخص مثبتى ندارد و ميزان امنيت در چند استان كاهش پيدا كرده، گفت: اين سخنان انتقاد نيست بلكه حملات كينه‌جويانه نسبت به دولت است. اين حرف‌ها ناشى از دردهاى گذشته‌ى انتخاباتى است. اين حرف‌ها هجوم به مردم و انتقاد از مردم است.

وى با بيان اين‌كه " رويكرد اين دولت مثل روز روشن است" گفت: آن‌ها در واقع با اين سخنان مى‌خواهند از مردم به خاطر انتخابى كه داشته‌اند تاوان بگيرند؛ يعنى در واقع مردم تاوان انتخاب خود را بدهند.

الهام گفت: اين دولت شاخص‌هاى عملكرد خود را به صورت مستمر به مردم ارايه مى‌كند و اين شاخص‌ها بيانگر موفقيت دولت از جمله در مساله امنيت است.

سخنگوى دولت افزود: ادبياتى كه آن‌ها استفاده مى‌كنند ادبيات متناسب با خدمت‌رسانى به مردم نيست. يكى از افرادى كه از اين طيف فكرى بود چندى پيش اقتصاد كشور را به الاغى تشبيه كرده بود كه به هدايت نياز ندارد و راه خود را طى مى‌كند.

وى گفت: اين افراد از جرگه‌ منتقدان دولت خارج هستند؛ چراكه دولت از نقدهاى منصفانه استقبال مى‌كند و آن را فرصتى براى اصلاح امور مى‌داند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوى دولت: آيا رييس‌جمهور به احزاب باج بدهد درست است؟ ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016