یکشنبه 16 دی 1386

سخنگوی وزارت خارجه: روابط با آمريکا عادی سازی نمی شود، تأييد ديدار ولايتی با سارکوزی، مهر

سيد محمد علی حسينی با يادآوری موضع تهران در خصوص اصل مذاکره با آمريکا، از ارائه نقطه نظرات کشورمان به طرف عراقی درباره اين گفتگوها خبر داد و گفت: نقطه نظرات خود را درباره اين دور از گفتگوها به طرف عراقی منتقل کرده و در انتظار پاسخ هستيم.
تلاش نافرجام عليه مناسبات منطقه ای

به گزارش خبرنگار مهر، سيد محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه پيش از ظهر امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی درواکنش به مواضع اخير جرج بوش مبنی بر خطرساز بودن جمهوری اسلامی ايران که در آستانه سفر وی به خاورميانه ابراز شده است، اين سخنان را تلاشی نافرجام برای مخدوش کردن مناسبات خوب منطقه ای توصيف کرد.

وی سفر جرج بوش به منطقه را اقدامی در جهت جبران سياست های شکست خورده منطقه‌ای ايالات متحده دانست و گفت: آنها می خواهند روند سازشی را که مرتبا در منطقه پيگيری می کنند با اين قبيل اقدامات شتاب بخشند که البته مخالفت های گسترده ای در اين خصوص وجود دارد و کشورهای منطقه نيز بر خلاف اين اقدامات روابط خود را گسترش داده و تعميق می کند.

حسينی تلاش آمريکا جهت برگزاری اجلاس آناپوليس را از ديگر اقدامات واشنگتن در اين چارچوب دانست وگفت: همانطور که شاهد بوديد صهيونيست ها بلافاصله بعد از آن جريان عملا عدم پايبندی خود به تعهداتشان را نشان دادند و آنچه که امروز در غزه شاهد هستيم نيز تداوم همان رويکرد است.

در انتظار پاسخ آمريکا هستيم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص جديدترين تحولات مربوط به دور بعدی گفتگوهای ايران و آمريکا در خصوص مسائل امنيتی عراق، گفت: ما در خصوص اصل گفتگوهای دور آتی مخالفتی نداريم و نقطه نظرات خود را درباره اين دور به طرف عراقی منتقل کرده و در انتظار پاسخ هستيم.

وی لزوم پايبندی آمريکا به نتايج گفتگو با کشورمان در خصوص عراق را از جمله نکاتی عنوان کرد که در راس مسائل اعلام شده به طرف عراقی قرار دارد.

اخراج ديپلمات آلمانی از ايران

حسينی همچنين خبر منتشر شده مبنی بر اخراج يک ديپلمات آلمانی از ايران را تاييد کرد و گفت: مبانی ذيربط تشخيص دادند که فعاليت هايی غير ديپلماتيک از سوی اين فرد صورت گرفته و لذا اعلام کردند که بايد خاک ايران را ترک کنند.

رای دادگاه آمريکايی و نقض حقوق بين الملل

وی در واکنش به رای يک دادگاه آمريکايی مبنی بر اينکه ايران بايد رقمی در حدود ۵۰۰ ميليون دلار به يکی از شهروندان آمريکايی بپردازد، اظهار داشت: ما هر از چند گاهی با برخی آرای دادگاه های آمريکايی مواجه هستيم که البته بخش های حقوقی ما اعتراضات خود را به اين قبيل اتهامات و آراء صادره اعلام کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه صدور اين قبيل آرا در دادگاه های آمريکايی را اقدامی در تناقض آشکار با مسائل حقوقی و مصونيت دولت ها دانست و يادآوری کرد که هنوز هيچ رايی در اين خصوص واصل نشده است.

مسائل مالی با ترکمستان، عامل قطع گاز؟

در ادامه اين نشست خبری از حسينی در خصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر اينکه عدم پذيرش درخواست ترکمنستان برای افزايش قيمت گاز دليل اصلی قطع صادرات گاز اين کشور به ايران شده است، سئوال شد که وی تاکيد کرد: همانطور که پيش از اين اعلام شده علت اصلی اين موضوع مسائل فنی بوده که حل آن نيز مورد تاکيد مسئولان دو کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به تماس تلفنی متکی با همتای ترکمن خود جهت حل سريعتر اين موضوع اخبار منتشر شده مبنی بر اينکه علت قطع صادرات گاز ترکمنستان به ايران مخالفت تهران با افزايش قيمت گاز اين کشور بوده است را صحيح ندانست و گفت: ما در اين خصوص قراردادی ۲۵ ساله با ترکمنستان داريم که اگر هم مسئله ای وجود داشته باشد در همان چارچوب مورد گفتگو قرار می گيرد و بحث قيمت و اين قبيل مسائل ارتباطی با قطع گاز ندارد و تعاملات ما در چارچوب همان تفاهم نامه ادامه می يابد.

رويکرد جديد در اخراج مهاجران غيرمجاز

سخنگوی دستگاه ديپلماسی همچنين درباره آنچه يکی از خبرنگاران رويکرد جديدی ايران در اخراج مهاجران غير مجاز افغانی از کشورمان می خواند و درخواستی که گويا دولت افغانستان برای بازنگری در اين رويکرد از ايران مطرح کرده اظهار داشت: در مورد اتباع خارجی مقيم ايران اعم از افغانی و غير آن که دارای ورود، اقامت و اشتغال به کار قانونی و مجاز باشند هيچ مشکلی وجود ندارد.

حسينی رويکرد ايران نسبت به مهاجران غير مجاز در کشورمان را متناسب با استانداردهای بين المللی دانست و ادامه داد: اين مسئله در سطح بين المللی امری پذيرفته شده است و کشورها بر اساس قوانين حاکميتيشان مجاز به برخورد با اين مسائل هستند.

وی يادآوری کرد: جمهوری اسلامی ايران همواره در کنار ملت و دولت افغانستان بوده اما نبايد اجازه داد که اين ورودهای غير قانونی ادامه يابد و لذا برخورد لازم جهت مقابله با اين روند بايد صورت گيرد.

خبری از گروگان ژاپنی نيست

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سرنوشت تبعه ژاپنی که سه ماه گذشته از سوی اشرار به گروگان گرفته شد، گفت: خبر تازه ای در اين خصوص نيست و اگر خبری بشود اعلام خواهيم کرد.

تشکيل کميته تحقيق ترور بی نظير بوتو

حسينی در واکنش به تشکيل کميته تحقيق جهت بررسی ترور بی نظير بوتو گفت: ما قبلا اعلام کرده ايم که خواستار شناسايی و مجازات عاملان اين عمليات تروريستی هستيم و طبيعی است که مسئولان پاکستانی برای مشخص شدن ابعاد اين ترور تحقيق کرده و در تلاش باشند.

نماينده ويژه برای سفارت در بوليوی

وی درباره آخرين اقدامات صورت گرفته برای تاسيس سفارتخانه ايران در کشور بوليوی اظهار داشت: بر اساس سياست تقويت مناسبات ايران با کشورهای آن منطقه تدبيری در اين خصوص انجام شده اما بايد مراحل قانونی خود را طی کند.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی از تعيين نماينده ای ويژه برای پيگيری امور مربوط به تاسيس سفارتخانه ايران در بوليوی که به صورت مستقل به اين امور می پردازد خبر داد.

خبرنگار گاردين اخراج شده است؟

حسينی شايعه اخراج خبرنگار گاردين از ايران را تکذيب کرد و گفت: اخراجی در کنار نبوده و روزنامه گاردين می تواند جانشين ديگری را برای اين فرد به ما معرفی کند و اين کاملا طبيعی است که خبرنگاران حاضر در کشورها پس از مدتی تغيير کنند.

وی از رسانه های غربی خواست اين مسئله را بی جهت با مباحث حاشيه ای مخلوط نکنند.

ابراز بی اطلاعی از مذاکرات لاريجانی

سخنگوی وزارت خارجه از جزئيات سفر نماينده رهبر معظم انقلاب به سوريه که پس از سفر وی به مصر انجام شد و مذاکرات وی با مقامات آن کشور ابراز بی اطلاعی کرد.

ديدار ولايتی با سارکوزی

خبرنگاری از حسينی در خصوص ديدار دکتر ولايتی مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل با نيکلا سارکوزی سئوال کرد، که وی با تاييد انجام اين ديدار گفت: حدود سه ماه گذشته ديداری داشته اند.

عضويت در شورای امنيت همچنان در دستور کار

سخنگوی دستگاه ديپلماسی در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينکه عضويت جمهوری اسلامی ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد همچنان در دستور کار ايران قرار دارد گفت: عضويت در شورای امنيت برای سال آتی در دستور کار ماست و البته يکی ديگر از کشورها هم درخواست مشابهی در اين خصوص مطرح کرده است.

وی ادعای يکی از خبرنگاران مبنی بر اينکه ايران حق خود برای عضويت در شورای امنيت را به ليبی که اکنون رياست دوره ای اين شورا را عهده دار است واگذار کرده، رد کرد و گفت: عضويت ليبی در شورای امنيت هيچ ارتباطی با اين مسئله ندارد.

واکنش به مواضع العطيه

حسينی در واکنش به مواضع غير اصولی اخير دبير کل شورای همکاری خليج فارس اظهار داشت: اينگونه ادعاهای تکراری هيچ تاثيری بر اصل حاکميت قطعی جمهوری اسلامی ايران بر جزاير سه گانه نخواهد داشت.

عمليات روانی آمريکا بی تاثير است

سخنگوی وزارت خارجه همچنين بيانيه اخير وزارت خارجه آمريکا در هشدار به اتباع آن کشور برای سفر به ايران را نوعی عمليات روانی وتبليغاتی دانست که هيچ نتيجه ای در بر نخواهد داشت.

وی افزود: اگر نگاهی به مجموعه سفرهايی که اتباع خارجی و ايرانيان خارج از کشور به جمهوری اسلامی داشته اند بيندازيد متوجه می شويد که ديدگاه اين افراد با توجه خاطرات خوش به هنگام خروج از کشور کاملا متفاوت شده است اما اينها با هدف پيشگيری از ورود اتباع خارجی به ايران روند مسموم خود را فضا سازی های مشابه پيگيری می کنند که اين اقدامات تاثيری در اين روند نخواهد داشت.

آيا امارات ژاندارم منطقه است؟

حسينی در واکنش به تحليل يکی ديگر از خبرنگاران مبنی بر اينکه با توجه به آخرين تحولات منطقه، گويا امارات متحده عربی در پی جا انداختن خود به عنوان ژاندارم منطقه است، گفت: ما با هيچ قرينه خاصی که اين ديدگاه را تاييد کند برخورد نکرده ايم و روابط ايران و امارات نيز روابطی دوستانه است که همواره مسئولان دو کشور با تاکيد بر ارتقای آن، تقويت مناسبات را پيگيری می کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روابط با آمريکا عادی سازی نمی شود

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بيايات اخير رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اينکه قطع رابطه با آمريکا هميشگی نيست ، اظهار داشت: نکته ای که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند در واقع توضيح اصولی بود که در گذشته نيز دربياناتشان مطرح کرده بودند .

وی افزود: اين که جمهوری اسلامی ايران غير از رژيم صهيونيستی برای گفتگو با عادی سازی روابط با تمام کشورها آمادگی دارد، نکته ای است که پيش از اين مورد اشاره قرار گرفته و البته در خصوص آمريکا آنچه که از بدو پيروزی انقلاب اسلامی تا به امروز شاهد بوده ايم به کارگيری سياست های خصمانه عليه جمهوری اسلامی ايران بوده است.

حسينی تاکيد کرد: با توجه به تداوم سياست های خصمانه آمريکا عليه جمهوری اسلامی ايران ما برنامه های برای عادی سازی روابط با آمريکايی ها نداريم و اين موضوع در دستور کار ما نيست.

Copyright: gooya.com 2016