یکشنبه 23 دی 1386

سخنگوی وزارت خارجه: آمريکا از ايران عذرخواهی کند، ايسنا

* بعد از اسفند پرونده هسته‌يی بايد در آژانس عادی شود
* البرادعی آمد تا مستقيما نظرات مسوولان عالی‌رتبه ما را بشنود



خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به سفر اخير محمد البرادعی به تهران گفت: البرادعی به تهران آمد تا نظرات مسوولان عالی‌رتبه ما را به طور مستقيم بشنود و با آنها تبادل نظر نمايد.

به گزارش خبرنگار سياسی – خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان صبح امروز در نشست هفتگی خود به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.


پرونده‌سازی غرب عليه ايران تيزهوشی بيشتر مسوولان را نمی‌طلبد؟

حسينی در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا، که به گزارش اخير منتشر شده از سوی سيا و تامين تجهيزات و فناوری هسته‌يی ايران قبل از انقلاب از سوی رژيم صهيونيستی اشاره کرد و پرسيد: "آيا با قرار دادن اين گزارش در کنار گزارش اخير نهادهای اطلاعاتی آمريکا به نظر نمی‌رسد که اين کشور در حال پرونده سازی عليه فعاليت‌های هسته‌يی کشورمان است و اين امر تيزهوشی بيشتری را از سوی مسوولان کشورمان می‌طلبد؟" به تشريح پرونده هسته‌يی کشورمان پرداخت و گفت: آنچه در گذشته اتفاق افتاده تلاش‌هايی بوده است که از سوی برخی کشورهای غربی و ‌آمريکايی‌ها مطرح شده است و قريب به ۵۰ سال است که آنها نياز ايران به انرژی هسته‌يی را مطرح کرده‌اند و اقداماتی را در اين خصوص انجام داده‌اند که البته برخی کشورهای غربی ديگر هم اين موضوع را پيگيری نمودند.

وی افزود: پس از پيروزی انقلاب اسلامی، ايران با بدعهدی اين کشورها مواجه شد، تلاش‌هايی که جمهوری اسلامی ايران انجام داده است و به اين فناوری مسالمت آميز دست يافته است با تکيه بر توانمندی‌های بومی خود بوده‌اند و در زمان لازم هم آن را به اطلاع آژانس بين‌المللی انرژی اتمی رسانده است. از آن زمان تاکنون تمامی اين فعاليت‌ها زير نظر آژانس ادامه دارد و با گزارشات متعدد آژانس تاکيدی است بر عدم انحراف در اين فعاليت‌ها.


البرادعی آمد تا مستقيما نظرات مسوولان عالی‌رتبه ما را بشنود

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به سفر اخير محمد البرادعی،‌ مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به کشورمان گفت: البرادعی به تهران آمد تا نظرات مسوولان عالی‌رتبه ما را به طور مستقيم بشنود و با آنها تبادل نظر نمايد.

وی با بيان اينکه در اين ديدارها بر حفظ شئونات و استقلال اين نهاد بين‌المللی و اينکه آژانس به لحاظ فنی و حقوقی بايد اين موضوع را بررسی نمايد مورد تاکيد قرار گرفت اظهار داشت: در اين ديدارها همچنين اشاره شد به اينکه در طرح اقدام که مورد توافق ايران و آژانس بوده نتايج مطلوبی به دست آمده که لازم است از اين نتايج حفاظت و صيانت شود.

حسينی تاکيد کرد: همچنان که ارجاع پرونده هسته‌يی ايران به شورای امنيت فاقد يک مبنای قانونی و منطقی بوده است باقی ماندن آن نيز فاقد هرگونه توجيه منطقی است. بنابراين از البرادعی،‌ مديرکل آژانس خواسته شد تا تلاش خود را برای بازگردان موضوع هسته‌يی ايران به آژانس انجام دهد.

وی ادامه داد: طبيعی است ادامه اين روندی که موفقيت‌های خوبی داشته است باعث تقويت جايگاه آژانس خواهد شد.


بعد از اسفند موضوع هسته‌يی بايد روند عادی خود را در آژانس طی کند

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با تاکيد بر اينکه ما در خصوص فعاليت‌های هسته‌يی خود آژانس را مسوول می‌دانيم و در چارچوب معاهده ان.پی.تی خود را متعهد و پاسخگو می‌دانيم اما اين مانع ادامه گفت‌وگوها با ساير کشورها پيرامون مسايل مختلف نخواهد شد تصريح کرد: ما تا اسفندماه آمادگی داريم ابهامات باقی مانده را پاسخ دهيم و از آن به بعد موضوع هسته‌يی ما بايد روند عادی خود را در آژانس طی کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پيام حضور البرادعی در تهران اظهار داشت: وجود و حضور مديرکل آژانس در تهران در خصوص مسايل هسته‌يی بوده است که در اين باره با مسوولان مختلف کشورمان نيز ديدار و گفت‌وگو کرده است و ادامه همکاری‌ها و رفع ابهامات مورد تاکيد قرار گرفت.


همکاری‌ها با آژانس بر اساس طرح اقدام است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتظار ايران از گزارش ماه مارس البرادعی، مديرکل آژانس درباره موضوع هسته‌يی کشورمان با توجه به سفری که اخيرا به تهران داشت گفت: در اين باره پيش داوری نمی‌کنيم بلکه بر اساس طرح اقدام که با آژانس به توافق رسيديم همان روند همکاری‌ها را که به شکل خوبی اکنون در جريان است ادامه می‌دهيم.


واکنش ايران چه خواهد بود؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه اگر پس از پاسخ ايران به تمامی ابهامات پرونده هسته‌يی کشورمان روند طبيعی خود را پيدا نکرد واکنش ايران چه خواهد بود اظهار داشت: مبنای همکاری ما با آژانس معاهده ان.پی.تی است که مبنای حقوقی و فنی دارد و ما آژانس را مسوول اصلی بين‌المللی در خصوص رسيدگی به اين موضوع می‌دانيم.

حسينی تصريح کرد: نظر نهايی آژانس که در خصوص حل و فصل ابهامات مطرح می‌شود برای ما مبنای عمل خواهد بود. ضمن اينکه رويکردهای سياسی و غيرمنطقی را نپذيرفته و نخواهيم پذيرفت.


با کشورهای اروپايی حاضريم گفت‌وگو کنيم

حسينی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه اگر آمريکا مذاکره بدون شرط را بپذيرد آيا ايران حاضر است با آن مذاکره کند گفت: ما درباره مساله هسته‌يی موضع صريح خود را اعلام کرديم و خود را در مقابل آژانس پاسخگو می‌دانيم. ضمن اينکه با کشورهای اروپايی و نمايندگان آنها نيز درباره مجموعه مسايلی که مورد توجه دو طرف باشد حاضريم گفت‌وگو کنيم.


مذاکرات ايران و سولانا

حسينی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آغاز مذاکرات هسته‌يی ايران با سولانا با توجه به سفر اخير مديرکل آژانس به تهران گفت: اکنون در همکاری‌ها با آژانس مصمم هستيم و در برابر ابهاماتی که مطرح می‌شود خود را پاسخگو می‌دانيم. انتظار ما از ساير طرف‌ها اين است که از همين روند که نتايج سازنده‌ای را در برداشته است حمايت کنند ضمن اينکه مخالفتی با ادامه گفت‌وگوها در زمينه‌های مختلف نداريم.


احتمال مطرح شدن موضوعی فراتر از مداليته؟

حسينی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آغاز دور جديدی از همکاری‌های ايران و آژانس و احتمال مطرح شدن موضوعی فراتر از مداليته گفت: همکاری‌های ما با آژانس اکنون در جهت رفع ابهامات در چارچوب طرح اقدام است که سرعت مناسبی داشته و ايران در آن فعال عمل کرده و حتی قبل از آن زمان تعيين شده درباره اصل طرح با آژانس به توافق رسيديم، مسايلی که تاکنون بررسی شده است و از سوی آژانس مختومه اعلام گرديده است نيز در چارچوب همان زمانبندی مشخص انجام می‌شود.


برای تعيين زمان و سطح مذاکرات، آمريکايی‌ها بايد پاسخ دهند

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا، درباره دور بعدی مذاکرات ايران و آمريکا گفت: آمريکايی‌ها پيام‌ها و ملاحظات ما را از سوی مسوولان عراقی دريافت کردند. پس از دريافت پاسخ درباره سطح و زمان آن صحبت خواهد شد.


تعهد طرف آمريکايی به نتايج گفت‌وگوها مهم است

حسينی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری گفت: مهمترين نکته تعهد طرف آمريکايی به نتايج اين گفت‌وگوهاست و بر مبنای تغييری که در عمل و رفتار آمريکايی‌ها در عراق و آمريکا شاهد باشيم در اين باره تصميم می‌گيريم.

وی همچنين تصريح کرد: ما با اصل گفت‌وگوها با آمريکا درباره مسايل مربوط به امنيت عراق مخالفتی نداريم.


تعهدات آمريکا نسبت به ايران در قبال عراق

حسينی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه تعهدات آمريکا نسبت به ايران در قبال عراق چيست اظهار داشت: آنچه که مورد نظر ايران است مساله برخورد جدی با گروهک‌های تروريستی از سوی آمريکايی‌ها، تقويت دولت عراق و برخورد با اين گروهک‌های تروريستی و همچنين واگذاری اختيارات لازم به پليس و نيروهای امنيتی در عراق است. آمريکايی‌ها نبايد سياست‌هايی را اعمال کنند و يا گروه‌هايی را مسلح نمايند که موجبات بی‌ثباتی در عراق را رقم بزند.

وی با بيان اينکه مسايل مختلفی که مربوط به امنيت عراق شود محور اصلی اين گفت وگوها است،‌ ادامه داد: ما حمايت از دولت مرکزی عراق و تلاش برای اتفاق نظر ميان نمايندگان منتخب ملت عراق را نيز يکی از روش‌هايی می‌دانيم که به امنيت و ثبات در آن کشور کمک می‌کند.


رسوايی ديگری را برای آمريکايی‌ها

حسينی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره جنگ روانی که آمريکايی‌ها درباره ناو آمريکايی در تنگه هرمز به راه انداختند گفت: اين موضوع يک اتفاق عادی در چارچوب قانون و مقررات بين‌المللی برای شناسايی ناوهايی که از اين تنگه عبور می کنند بود. آنچه که ما شاهد آن بوديم نشان می‌دهد که برخی جناح‌های داخلی آمريکا همچنان به دنبال سياست ماجراجويی در اين منطقه هستند و در ايام آغازين سال ميلادی جاری رسوايی ديگری را برای آمريکايی‌ها ثبت کرده‌اند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ايران با خويشتنداری از ابتدا اعلام کرد که اين مساله عادی است اما آنها با جنجال‌سازی سياسی سعی کردند کمکی به اهداف بوش در سفر به منطقه درباره انزوای ايران يا ايران هراسی بکنند که البته با بی‌اعتنايی مسوولان منطقه مواجه شدند.


آمريکا از ايران عذرخواهی کند

حسينی تصريح کرد: توصيه ما اين است که مسوولان آمريکايی برای اين تلاشی که به منظور فريب افکار عمومی صورت داده‌اند از ايران، کشورهای منطقه و ملت آمريکا عذرخواهی کنند.


حيات زندان گوآنتانامو بايد پايان يابد

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن اعمال و شکنجه‌های گزارش شده در زندان گوآنتانامو اظهار داشت: جمهوری اسلامی ايران خواهان اقدامات موثر بين‌المللی در پايان دادن به حيات اين زندان می‌باشد.

وی با اسفبار خواندن گزارش‌های رسيده درباره وضعيت زندانيان و شکنجه‌های آنها در زندان گوآنتانامو ادامه داد: به نظر ايران گوآنتانامو يکی از موارد بارز نقض حقوق بشر از سوی آمريکاست و همچنين يکی از نمونه‌های آشکار برخوردهای گزينشی از سوی کشورهای غربی و ساز و کارهای بين‌المللی با موضوع حقوق بشر می‌باشد. متاسفانه کشورهای مدعی دفاع حقوق بشر درباره گوآنتانامو سکوت کرده‌اند و يا اقدام قابل ملاحظه‌ای انجام ندادند. اين کشورها از سازوکارهای بين‌المللی مانند صدور قطعنامه در مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و يا حتی استفاده از صدور بيانيه‌های منظم درباره اين نقض آشکار حقوق بشر خودداری کردند.


سردرگمی مزمن در ميان مقامات آمريکايی‌

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادعای يکی از فرماندهان نظامی آمريکا در عراق مبنی بر اينکه اخيرا شاهد افزايش حملات تروريستی در اين کشور با استفاده از سلاح‌های ساخت ايران بوده‌ايم گفت: اين اتهامات تکراری است و همواره شاهد تناقض در اظهارات و اعلام مواضع مسوولان مختلف آمريکا هستيم. حکايت از نوعی سردرگمی مزمن در ميان مقامات آمريکايی‌ دارد.

وی ادامه داد: در مورد اهميت عراق و ساير مسايلی که مورد نظر مردم، دولت و نمايندگان منتخب عراق است ما بارها موضع خود را به طور شفاف مطرح کرديم و ثبات و امنيت عراق موضوع مهمی است که ما همواره در کمک به تقويت آن قدم برداشتيم.


اسکان آوارگان فلسطينی در کشورهای ديگر پاک کردن صورت مساله است

حسينی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه آيا پيشنهاد بوش مبنی بر اسکان آوارگان فلسطينی در کشورهايی که در حال حاضر در آن اسکان دارند با آرمان‌های مردم فلسطين همخوانی دارد گفت: هيچ همخوانی ندارد و اين پاک کردن مساله اصلی است.

وی ادامه داد: مساله آوارگان فلسطينی همواره مورد توجه همه گروه‌های فلسطينی است و بر ضرورت حل اين موضوع تاکيد کرده‌اند.


ملت‌های منطقه اعتقادی به ميانجی‌گری آمريکا درباره مساله فلسطين ندارند

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که هدف ادعايی بوش در سفر به منطقه به منظور پيشبرد روند صلح در خاورميانه و در عين حال تظاهرات گسترده مردمی که در اعتراض به اين سفر صورت گرفت گفت: اين مخالفت‌ها از ابتدا بوده است چرا که ملت‌های منطقه به ويژه فلسطين هيچ اعتقادی به ميانجی‌گری آمريکا درباره مسايل مربوط به فلسطين ندارند، آنها و ساير ملت‌ها آمريکا و رژيم صهيونيستی را در يک جبهه و عليه منافع ملت فلسطين می‌دانند.


موضع ايران در خصوص حوادث اخير کوزوو

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضع ايران در خصوص حوادث اخير کوزوو گفت: اين موضوع به لحاظ سياسی و فنی پيچيده است. جمهوری اسلامی ايران حوادث در بالکان به خصوص کوزوو را تحت نظر دارد و به موقع در اين باره اظهار نظر خواهد کرد.


اهداف سفر سارکوزی، رييس جمهور فرانسه به خاورميانه

حسينی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اهداف سفر سارکوزی، رييس جمهور فرانسه به خاورميانه و بستن قراردادهای تسليحاتی با برخی کشورهای عربی گفت: حتما اهداف مشخصی را در اين زمينه اعلام خواهند کرد. اما جمهوری اسلامی با سياست‌های مداخله جويانه از سوی هرگونه کشوری مخالف است ولی با همکاری‌های منطقه‌ای آنچنان که منافع کشورهای منطقه را در پی داشته باشد مخالفتی ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اهداف سفر بوش به منطقه

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص اهداف سفر بوش به منطقه گفت: يکی از اهدافی که از سوی رييس جمهور آمريکا اعلام شد مساله انزوای ايران است که البته در گذشته نيز از سوی مسوولان آمريکايی به آن اشاره شده بود، در طول هفت سال گذشته دوره رياست جمهوری بوش چنين سياستی در منطقه و ساير مناطق دنيا دنبال می‌شده است که اين بار شاهد برخورد مناسب و هوشيارانه کشورهای منطقه به اين رويکرد نادرست سياسی آمريکا بوديم و آنها نشان داده‌اند که ارزشی برای اين سياست‌های اعلام شده آمريکا قائل نيستند.

وی ادامه داد: به موازات اعمال اين سياست‌ها شاهد افزايش همکاری و همگرايی ميان کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ايران بوده‌ايم. بنابراين حاصل اين تلاش‌ها در طول هفت سال دوران زمام داری بوش با چنين پاسخی از سوی کشورهای منطقه مواجه شده است و طبيعی است که در ماه‌های آينده هم اين تلاش‌ها ناکارآمد و بی‌اثر خواهد بود.


بوش حداقل مشکلات را به دولت آينده منتقل کند

حسينی تصريح کرد: توصيه ما به بوش، رييس جمهور آمريکا اين است که از فرصت باقی مانده تا پايان دوران زمامداری استفاده کند و سياست‌های نادرست آمريکا در گذشته را بازبينی نمايند و تلاش کند از فشارها بر ملت آمريکا بکاهد و حداقل مشکلات را به دولت آينده منتقل کند.

وی با اشاره به اينکه غير از انزوای ايران و طرح ايران هراسی موضوع تاکيد بر تامين منافع رژيم صهيونيستی نيز مورد توجه بود گفت: اظهاراتی که بوش در سرزمين‌های اشغالی داشت تشديد اختلافات ميان گروه‌های فلسطينی و بی‌اعتنايی به رای مردم و دولت منتخب اين ملت را مورد تاکيد قرار می‌داد.


پيشنهادات رييس جمهور در اجلاس دوحه در دستور کار وزارت خارجه است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری اعلام کرد: پيشنهادات اخير رييس جمهور کشورمان در اجلاس دوحه در دستور کار وزارت خارجه است و همچنين بر اساس مصوبه اجلاس دوحه وزرای خارجه کشورهای حاشيه خليج‌فارس هم اين موضوعات را در دستور کار خود قرار داده‌اند.


اميدواريم قطع صدور گاز از ترکمنستان حل شود

حسينی بار ديگر علت قطع صدور گاز از ترکمنستان به تهران را مسايل فنی عنوان کرد و اظهار داشت: در مورد دريافت گاز با ترکمنستان قرارداد ۲۵ ساله داريم و اصولا در اين قراردادها چارچوبی برای تبادل نظرات تعيين می‌شود، آنچه درباره قيمت گاز مطرح شده قابل پيگيری است که ما نيز آن را در دستور کار قرار داديم.

وی با اشاره به تماس تلفنی وزير امور خارجه کشورمان با همتای ترکمنی خود در اين خصوص ابراز اميدواری کرد با تلاشی که از سوی مسوولان کشورمان صورت گرفته است اين مساله زودتر حل شود.


واردات بنزين خود را کاهش داده‌ايم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص توقف صادرات بنزين به ايران از سوی يک شرکت هندی در راستای تحريم‌ها عليه ايران اظهار داشت: ما با سهميه بندی بنزين واردات بنزين خود را کاهش داده‌ايم. در خصوص اين کشور درباره اعتبار برای کالاها نيز هيچ مشکلی نداريم.


هنوز مشخص نشده است

وی همچنين اعلام کرد: زمان سفر رييس جمهور اندونزی به تهران و احمدی نژاد، رييس جمهور کشورمان به ترکيه هنوز مشخص نشده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوی وزارت خارجه: آمريکا از ايران عذرخواهی کند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016