سه شنبه 25 دی 1386

جرج بوش بار ديگر درباره حادثه تنگه هرمز هشدار داد، راديو فردا

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در دومين روز سفر خود به عربستان سعودی بار ديگر به ايران هشدار داد که رفتارش در خليج فارس می تواند «پيامدهايی جدی» به دنبال داشته باشد.

وی روز سه شنبه در يک کنفرانس خبری در رياض، به واقعه ششم ژانويه در تنگه هرمز که آمريکا آن را «تهديد شدن رزمناو آمريکايی از سوی سپاه پاسداران» توصيف می کند اشاره کرد و گفت که برای او، تفاوتی ندارد که حمله به نيروهای آمريکايی به دستور تهران انجام شود يا فرمانده يک قايق در اقدامی خودسرانه چنين کاری را انجام دهد.

جرج بوش گفت: «برای من فرقی نمی کند که اينگونه باشد يا آن گونه. (اين مسئله) پيامدهای بسيار جدی در پی خواهد داشت.»

مقام های آمريکايی مدعی هستند که در روز ششم ژانويه، سه قايق تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به رزمناوهای آمريکايی نزديک شده اند و در مکالمات راديويی، نيروهای آمريکايی را تهديد کرده اند.

آنها می گويند که نيروهای آمريکايی در آستانه شليک به قايق های ايرانی قرار گرفته اند.

ايران اين ادعا را تکذيب کرده و می گويد که اين حادثه، تنها يک مکالمه معمولی بوده و قايق های گشتی سپاه پاسداران، برای شناسايی رزمناوها به آنها نزديک شده بودند.

بر اساس گفته تهران، قايق های بعد از مکالمه ای ساده و شناسايی هويت رزمناوها از آنها فاصله گرفته اند.

درخواست بوش از اوپک

آقای بوش در اين کنفرانس خبری، همچنين از کشورهای عضو سازمان اوپک خواست که توليد روزانه نفت را افزايش دهند و هشدار داد که افزايش قيمت نفت، اقتصاد ايالات متحده آمريکا را با بحران رو به رو خواهد ساخت.

وی که پس از ديدار با وزير نفت عربستان سعودی در اين کنفرانس خبری حاضر شده بود، گفت: «افزايش قيمت انرژی می تواند به اقتصاد مصرف کنندگان انرژی ضربه بزند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس جمهوری آمريکا که تا ساعاتی ديگر ميهان ملک عبدالله، پادشاه عربستان خواهد بود افزود: «اين موضوع [افزايش قيمت نفت] بر روی خانواده های ما تاثير می گذارد. پرداخت بيشتر برای بنزين، به برخی خانواده های آمريکايی ضربه می زند و من اين موضوع را برای او [پادشاه عربستان] با شفافيت خواهم گفت.»

وی تاکيد کرد که با افزايش قيمت نفت، مصرف کنندگان انرژی در جهان، دشواری های بسياری را متحمل می شوند و ابراز اميدواری کرد که کشورهای عضو اوپک، نفت بيشتری به بازار بفرستند.

کشورهای صنعتی جهان که مصرف کننده های اصلی نفت هستند اميدوارند تا با افزايش سقف توليد روزانه اوپک، قيمت نفت در بازارهای جهانی که به آستانه بشکه ای صد دلار رسيده است، کاهش يابد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جرج بوش بار ديگر درباره حادثه تنگه هرمز هشدار داد، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016