چهارشنبه 26 دی 1386

محمدرضا خاتمی: مگر چند تفکر اقتصادی، سياسی و فرهنگی داريم که ۲۵۰ حزب تشکيل شده است، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی


دبيرکل سابق جبهه‌ مشارکت ايران اسلامی گفت: هنوز باور نکرده‌ايم که سياست‌ورزی بدون تحزب امکان‌پذير نيست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) محمدرضا خاتمی طی سخنانی در نشست جبهه مشارکت با موضوع « نقش احزاب در برگزاری انتخابات آزاد» با بيان اين‌که " ‌تحزب نماد يک جامعه مدرن است و در جوامع سنتی اين را نمی‌بينيم." افزود: به مقتضای رشد سياسی، امکان پيشرفت و توسعه‌ احزاب هم وجود خواهد داشت. در جوامعی که رشد سياسی خوبی نکرده، کار سياسی خيلی مشکل است.

وی خاطرنشان کرد که کار سياسی تنها به مفهوم به قدرت رسيدن نيست، بلکه " عضويت در يک حزب و وفادارماندن به آن سخت است. "

وی هم‌چنين با بيان اين‌که " مهمترين علت در جا زدن در عرصه‌ سياسی نبود فرهنگ تحزب بوده است." ادامه داد: به همين دليل با وجود نهضت‌هايی مثل مشروطه، نهضت نفت، انقلاب اسلامی گاهی دچار برگشت به روندهای گذشته‌ايم؛ چراکه هنوز باور نکرده‌ايم که سياست‌ورزی بدون تحزب امکان‌پذير نيست، همان‌طور که علم ورزی بدون دانشگاه امکان ندارد.

وی درباره ازجمله موانع بيرونی و درونی حضور احزاب قدرتمند در جامعه گفت: احزاب که بايد مروج روابط دموکراتيک در جامعه باشند، بايد روابط درونی خود را نيز دموکراتيک کنند. از سويی احزاب بايد با تعليم و تربيت کادرسازی دائمی داشته باشند و اين نمی‌شود مگر اين‌که سازمانی در درون احزاب اين کار را به عهده داشته باشد. از سويی احزاب بايد بررسی کنند و پايگاه مردمی خود را بشناسند.

دبيرکل سابق جبهه‌ مشارکت ايران اسلامی گفت: البته بايد بررسی شود که آيا جامعه‌ ما مثل جوامع غربی دارای طبقات مختلف است يا نه که اين بحث در جبهه‌ مشارکت انجام شده است. فارغ از اين بحث بايد احزاب پايگاه مردمی خود را بشناسند و مطالبات آن قشر را پيگيری کنند.

خاتمی موانع ساختاری بر سر راه تحزب را نيز برشمرد و گفت: می‌گويند مردم ما به احزاب ديد خوبی ندارند ، می‌گويند تا وقتی اقتصاد ما نفتی است دولت مدرن در جامعه‌ ما معنا ندارد، می‌گويند در ساختار مذهبی ايران تحزب شکل نمی‌گيرد. من اين گفته‌ها را به صورت کامل نمی‌پذيرم ولی به نظر من خانه‌ احزاب می‌تواند در اين موارد تحقيقات خوبی انجام دهد.

وی از برخی گروه‌ها که نام حزب را دارند انتقاد کرد و گفت: طبق آمار خانه احزاب ما هم اکنون ۲۵۰ حزب داريم در حالی که بسياری از اين احزاب تنها يک کلوپ دوستانه يا يک گروه صنفی هستند. مگر ما چند تفکر اقتصادی، سياسی و فرهنگی داريم که ۲۵۰ حزب تشکيل شده باشد. متاسفانه ما فاقد حتی يک حزب به شکل استاندارد و جهانی‌اش هستيم.

دبيرکل سابق جبهه‌ مشارکت به موانع بيرونی تحزب در کشور اشاره کرد و گفت: خيلی نبايد اميد داشته باشيم که موانع بيرونی تحزب به اين زودی‌ها در جامعه برطرف شود، مهمترين مانع بيرونی پيشرفت تحزب نبود امنيت برای فعاليت‌های حزبی است. اين‌که تضمين کافی وجود ندارد که احزاب وقتی به قدرت می‌رسند، بتوانند برنامه‌های خود را پيش ببرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در پاسخ به اين پرسش که چه بايد کرد؟ گفت: يکی از وظايف اصلی احزاب تلاش برای رفع موانع بيرونی است و اين که امنيت کافی برای فعاليت حزبی وجود داشته باشد. از سويی بايد احزاب در انتخابات‌ها فعاليت کنند تا بتوانند موانع بيرونی را کنار بزنند.

وی با تاکيد بر اين‌که " دولت اصلاحات دست‌آوردهای خوبی برای تحزب در کشور داشته است" گفت: هم‌اکنون به صورت ظاهری تحزب نفی نمی‌شود، اما اجازه نمی‌دهند که رقبای‌شان در قدرت سهمی داشته باشند.

خاتمی معتقد است: دوران فعلی از حساس‌ترين دوران‌ها برای تحزب است. خيلی مهم است که ما امروز با توجه به نگاه‌های موجود به تحزب به فعاليت خود ادامه دهيم. اين‌که جريان اصلاحی می‌تواند در انتخابات شرکت کند بزرگترين دستاورد فعالان عرصه‌ حزبی است.

Copyright: gooya.com 2016