یکشنبه 19 اسفند 1386

گزارش کامل مناظره محمدرضا خاتمی و محمدرضا باهنر، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی


محمدرضا خاتمی نايب رييس مجلس ششم و محمدرضا باهنر نايب رييس مجلس هفتم در نشست مشترکی که در محل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان برگزار شد، به مناظره پرداختند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) محمدرضا باهنر در ابتدای اين نشست درباره مهندسی اصولگرايان در انتخابات مجلس هشتم گفت:‌ در کشور ما با توجه به ساختار سياسی و قانون اساسی آن، همه مسوولان به صورت مستقيم يا غيرمستقيم توسط مردم انتخاب می‌شوند و ما ناچاريم که چند حزب پاسخگو ـ حال با سيستم دو يا چند حزبی که کشورهای مختلف آن را تجربه کرده‌اند ـ برای مردم داشته باشيم.

وی خاطرنشان کرد: احساس می‌کنم اتفاقی که پس از بحث‌ها و مجادله‌های طولانی منجر به تصويب اصل ‌‌٤٤ قانون اساسی شد، يک اراده ملی بود تا سهم مردم از اقتصاد روشن شود. در سياست راهبردی همه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان موافقند. آن‌ چه در بعد اقتصادی اتفاق افتاد بايد در بعد سياسی نيز رخ دهد و در اين زمينه فرهنگ‌سازی شود.

نايب رييس مجلس هفتم ادامه داد: در بعد مهندسی اصولگرايی به اين دليل که حزبی وجود ندارد،‌ هم اصولگرايان و هم اصلاح‌طلبان از طيف وسيعی از افراد برخوردارند و بسياری جاها ممکن است مرکزيت اصولگرايی و اصلاح‌طلبی و اين‌که چه کسی از چه تريبونی حرف می‌زند مشخص نباشد. ما تلاش کرديم در اين فضا مجموعه اصولگرايان را جمع کنيم و توفيقات نسبی نيز به دست آورديم؛ چراکه به هر حال هيچ توفيقی صفر و صد نيست و توانستيم بالای ‌‌٨٥ درصد اصولگرايان را در تهران و شهرستان‌ها متحد کنيم. البته هنوز بخشی از اصولگرايان هستند که مجموعه ليست‌ها و افراد را قبول نداشته باشند، اما با اين حال بالنسبه خود را موفق می‌دانيم و احساس می‌کنيم اصلاح‌طلبان علی‌رغم اختلافات درونی النسبه به ائتلاف رسيدند.

باهنر همچنين گفت: ما خواسته يا ناخواسته با آمريکا در يک جنگ سرد هستيم. در اين زمان حضور مردم پای صندوق‌های رای بسيار موثر خواهد بود و پيام زيادی دارد. ما اطلاع داريم که آن‌ها بر ميزان حضور مردم در انتخابات توجه می‌کنند، خصوصا در جنگ سرد و اين می‌تواند در اقتدار بيشتر نظام و روابط ديپلماسی اثر داشته باشد.

وی با اشاره به فضای انتخابات در اين دوره گفت: مشکلات داريم؛ قانون تبليغات به نظر من کمی افراطی است و مخالف بودم، اما ساختار مجلس هم در دست يک فرد نيست. ‌بايد فضا بازتر ‌بود. همچنين نزديک شدن به شب عيد و گرفتاری‌های مردم از ديگر مشکلات است، با اين حال آمار نشان داده که بيش از ‌‌٦٠ درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند که اين آمار خوبی است.

به گزارش ايسنا در ادامه محمدرضا خاتمی نيز طی سخنانی در مقايسه مجلس ششم و هفتم خاطرنشان کرد: به نظر من با اين مقايسه‌ها ذهن مردم روشن می‌شود و مروها به مردم نشان می‌دهد که جناح‌های سياسی چه مشی‌ای دارند. من در اصول با آقای باهنر موافق هستم؛ احزاب فراگيری که بتواند پشيتبان مجلس باشد، وجود ندارد و در همه دوره‌ها به خاطر اين ضعف، مجلس به خصوص از نظر کارشناسی، دچار ضعف است.

وی ادامه داد: توجه به همان موضوعاتی که آقای باهنر درباره پاسخگو کردن احزاب، قانون احزاب، اصلاح قانون انتخابات و غيره مطرح کردند، موجب شد مجلس ششم به سياسی‌کاری محکوم شود. ما در اين اصول مشترکيم و در واقع می‌خواستيم همان کاری را انجام دهيم که آرزوی دوستان ما در جناح محافظه‌کار است.

وی هم‌چنين گفت: بخش عمده و اکثريت مجلس هفتم و نيز اصلاح‌طلبان در بنيان‌های اقتصادی با هم اشتراک نظر دارند. اقتصاد کشور نيازمند جراحی عمده است و ما معتقديم که نبايد بر موج مطالبات غيرقابل پاسخ به مردم سوار شد. مثلا زمانی عده‌ای بر موج مطالبات معلمان سوار شدند، رای آوردند يا نه بماند. در اين دوره نيز معلمان همان مطالبات گذشته را مطرح ‌کردند و هرچند مطالبات را حق آن‌ها می‌دانيم اما با توجه به شرايط کشور در جناح اصلاح‌طلب بر موج اين مطالبات سوار نشديم تا رقيب‌مان را از ميدان خارج کنيم. بنابراين در جاهايی از جمله مسائل اقتصادی که اشتراک نظر داريم، اگر بتوانيم هماهنگی انجام دهيم، به نتايج خوبی خواهيم رسيد.

خاتمی در ادامه با بيان اين‌که " می‌خواهم به پزشکی انتخاباتی مجلس هشتم بپردازم" گفت: آن‌چه بر سر اصلاح‌طلبان آمده است را بايد با آمپول، دوا و قرص‌های تقويتی پزشکی شود. متاسفانه مجالی برای حضور اصلاح‌طلبان اصلی در انتخابات باقی نمانده است. معتقديم در ‌‌٢٠٠ حوزه امکان رقابت نداريم و در بقيه جاها نيز نيروهای دست اول ما ـ با احترامی که برای تمام کانديداهای اصلاح‌طلب قائليم ـ ردصلاحيت شدند و سازماندهی‌هايی را که کرده بوديم با يک مهندسی از بين بردند.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی در عين حال تاکيد کرد: با اين وجود ما برای آن‌که جمهوری اسلامی را نظامی می‌دانيم که متعلق به همه ماست نه تنها متعلق به شورای نگهبان و جناح محافظه‌کار، معتقديم که بايد آن را حفظ و با همين اقليت در انتخابات شرکت ‌کنيم. درست است که نتيجه انتخابات اهميت دارد، اما برای ما در درجه دوم خواهد بود.

وی هم‌چنين با تاييد اظهارات محمدرضا باهنر درباره دشمنی‌های آمريکا در عين حال گفت: بايد ببينيم چه کسانی در داخل پاس‌های بلند را به آمريکا می‌دهد.

به گزارش ايسنا باهنر نيز با بيان اين‌که " مشکل اصلی ما با برخی از دوستان راديکال اصلاح‌طلب بود" ادامه داد: معتقديم در ميان اصلاح‌طلبان نيروهای جبهه‌يی عاشق انقلاب و نظام و خط امامی زياد وجود دارد، اما وقتی امور به دست تندروها بيفتد مشکل زياد می‌شود.

دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين گفت: پيش از آن‌که مساله طالبان و تروريسم را آمريکا بر سر زبان‌ها بيندازد، جمهوری اسلامی با طالبان مخالفت داشت و اين در حالی است که در دولت گذشته برخی می‌گفتند بايد با طالبان مصالحه و تفاهم کنيم. در آن زمان شورای امنيت مصوبه‌ای را گذراند؛ چراکه بحث حمله احتمالی طالبان به ايران مطرح بود. اين مصوبه به صورت محرمانه تصويب شد که ما آرايش نظامی خواهيم داشت، اما حمله نمی‌کنيم و متاسفانه اين خبر به گوش يکی از روزنامه‌ها در آن زمان رسيد و اين روزنامه آن را منتشر کرد؛ ما آماده‌ايم و حمله نمی‌کنيم. يا عزيزانی در مذاکرات خارجی به آمريکا می‌گفتند چگونه به ايران فشار وارد کنيم تا ايران تسليم شود و اين موضوع تبديل به مساله اصلی نظام شود. اگر کسی به آمريکا بگويد به ايران چگونه فشار وارد کنيم تا تسليم شود و اگر نشد لايحه سه‌فوريتی می‌دهيم تا اين کار انجام شود، يعنی کسی نتواند يا نخواهد منافع ملی را تشخيص دهد و معاملاتی را با دشمنان رسمی ما انجام دهد، مسلما نمی‌تواند در مجموعه تصميم‌گيران نظام وارد شود. يا برخی دوستان که با سفرای خارجی ديدار می‌کردند، بی‌صبرانه در پی قطعنامه سوم بودند تا کاری کنند که اين داستان پيش از انتخابات مجلس يا رياست جمهوری، به ضرر ايران و يا به نفع جای ديگر تمام شود. ما می‌گوييم دوستان بايد دقت داشته باشند و اگر ما در درون اختلاف نظر داريم ديگران نبايد مطلع شوند. در عين حال دوستان اصلاح‌طلب نيز نبايد به حرف‌های روزنامه‌يی توجه کنند، بلکه بايد نوار و يا فايل صوتی را گوش دهند.

خاتمی خطاب به باهنر گفت:‌ خوشحالم که آقای باهنر حرف خود را اصلاح کردند.

باهنر نيز گفت: من برداشت شما را اصلاح کردم.

خاتمی پاسخ داد: شما حرف‌تان را اصلاح کرديد و اين خوب است که برخی سوءتفاهمات برطرف شود.

وی ادامه داد: اصطلاح راديکال اين روزها نقل محافل شده است. نمی‌دانم دوستان می‌دانند که در درون خودشان نيز راديکال وجود دارد؟ البته که ديدگاه ما نسبت به راديکال متفاوت است. وقتی می‌گويند راديکال از نظر ما يعنی کسانی که حق‌گو و به دنبال حق هستند. آيا کسانی که چنين سخنانی را مطرح می‌کنند در بيان نسبت به بانيان قتل‌های زنجيره‌يی و رد صلاحيت‌ها

اعتراضی کرده‌اند. آيا دوستان اصولگرا نسبت به اتفاقاتی که برای دانشجويان در دانشگاه می‌افتد، اعتراضی می‌کنند؟ اين در حالی است که راديکال را کسانی می‌دانند که سال‌ها به انقلاب و نظام خدمت کرده‌اند. اگر امروز ابوذر حضور داشت، او را نيز به عنوان راديکال ردصلاحيت می‌کردند.

وی افزود: متاسفانه آقای باهنر موضوعی را مطرح می‌کند که اگر اتفاق افتاده باشد مصداق جاسوسی و خيانت است.

در اين حين باهنر پرسيد: آيا شما ملاقاتی با سفير آلمان داشتيد؟

خاتمی پاسخ داد: بله داشتم و تمام مذاکرات مکتوب است.

باهنر گفت: آيا نگرانی از صدور قطعنامه سوم مطرح نشد؟

خاتمی پاسخ داد: ما در همه ملاقات‌ها گفته‌ايم که هر قطعنامه‌ای که عليه ايران صادر شود به ضرر ملت ايران است و روند دموکراسی را به تعويق می‌اندازد.

باهنر گفت: سفير آلمان قول داد که قبل از انتخابات قطعنامه سوم را صادر شود؟

خاتمی با رد اين سخن، گفت: ايشان (سفير آلمان) می‌گفتند حتما در يک ماه آينده قطعنامه‌ای عليه ايران صادر خواهد شد، اما من می‌گفتم اين کار اشتباه است و نبايد اتفاق بيفتد.

وی ادامه داد: جالب اينجاست که اين حرف‌ها را آقای باهنر با اين دقت از کجا شنيده است؟

باهنر گفت: فکر می‌کنيد که نظام نبايد اين حرف‌ها را بشنود؟

خاتمی منتقدانه ادامه داد: متاسفانه داستان‌سرايی‌هايی می‌شود که ريشه در سوابق جناح راست دارد. مثلا در برابر قضيه ميک‌ براون سعی می‌کنند رقيب خود را نيز درگير اين مسايل کنند. اگر واقعا فکر می‌کنيد کسی جاسوس است با قدرت اطلاعاتی و امنيتی او را اعلام کنيد. مساله آقای موسويان به نوعی تسويه‌حساب بد سياسی با رقيب بود.

باهنر گفت: اما شما اسناد مجلس را با خود برديد.

خاتمی پاسخ داد: هرچه در اداره قوانين بود، بيرون نيامده است. ممکن است مقالات خودم را از مجلس بيرون برده باشم، اما به عنوان نايب رييس مجلس ششم صريحا اعلام می‌کنم که حرف يک نفر يا دو نفر با اکثريت مجلس فرق می‌کند.

وی افزود: ما راجع به مساله هسته‌يی ‌نظر خاص خود را داريم اما اين‌که گفته شود لايحه سه فوريتی و امثال اين‌ها، تبليغات سياسی است و خواهش می‌کنم اگر کسی اسرار مملکت را فاش کرده و به آمريکا خط داده است، محاکمه‌اش کنيد، اما علنی. ما هم حمايت می‌کنيم.

باهنر در پاسخ به سوالی درباره عملکرد مجلس هفتم گفت: ما از روز اول که وارد مجلس هفتم شديم در کنار ارتقای اقتدار ايران در سطح بين‌الملل، بحث‌مان اقتصادی بود؛ گفتيم که مردم مشکل بيکاری، تورم و گرانی دارند، ما وارد ميدان شديم تا توسعه سياسی را که دوستان آن را پررنگ کرده بودند، کمرنگ کرده و توسعه اقتصادی را پررنگ کنيم. البته دوستانی امروز به اين نتيجه رسيده‌اند و شعارهای انتخاباتی‌شان با محور توسعه اقتصادی است.

وی افزود: ما اولين مصوبه مجلس هفتم را با عنوان لايحه نظام جامع پرداخت، تقديم آقای خاتمی کرديم، البته مقداری تاخير صورت گرفت و يادم هست که تعدادی از نمايندگان حدود ‌‌٧٠ يا ‌‌٨٠ نفر نامه‌ای را تحت عنوان سوال از رييس‌جمهور به دليل عدم اجرای اين لايحه امضا کردند، اما من همانجا خواهش کردم که اين کار انجام نشود؛ چراکه در کشور ما هنوز پرسش از رييس‌جمهور اتفاق نيفتاده و گفتم که می‌دانم ايشان (خاتمی) هم تلاش می‌کند تا اين لايحه اجرا شود. پيغام فرستاديم تا در فرصت کوتاهی لايحه ارايه شود و در طول مجلس هفتم در تمام دوران درگير اين لايحه بوديم که البته در جامعه هم مشهور شد به لايحه نظام جامع پرداخت در حالی که اصل آن لايحه جامع خدمات کشوری بود.

باهنر ادامه داد: در يک جمله می‌خواهم ادعا کنم که لايحه نظام جامع پرداخت همان انقلاب در نظام اداری بود که از ابتدای انقلاب تاکنون گفته می‌شد و ما آن را نرم‌افزاری دنبال کرديم.

نايب رييس مجلس هفتم افزود: مجلس هفتم حقوق مددجويان را از ‌‌١٨ هزار تومان به ‌‌٥٠ هزار تومان رساند. حقوق بازنشسته‌ها را ‌‌١٠٠ هزار تومان تصويب کرد. حداقل حقوق معلمان را هم ‌‌٣٠٠ هزار تومان تصويب کرد.

وی افزود: معتقدم در دولت مهندس موسوی، آقای هاشمی، آقای خاتمی و آقای احمدی‌نژاد مديريت مصرف انرژی در کشور آرزو بود و ضرورت داشت که قيمت‌ها ‌‌٢ الی ‌‌٥ / ‌‌٢ برابر افزايش يابد، اما ديديم که جامعه نمی‌تواند اين شوک را تحمل کند و دولت نهم نيز بعضا زير بار اين قضيه نمی‌رفت اما توانستيم سالی ‌‌١٠ ميليارد دلار از قبل اين مديريت سود ببريم. من يادم هست که دولت آقای خاتمی هم علاقه‌مند بود که اين کار انجام شود. بنابراين بايد گفت که ما در بحث‌های کلان اقتصادی با اصلاح‌طلبان اختلافی نداريم و اگر ان‌شاءالله دولت پيگير شود، می‌توانيم ‌‌٧٥ درصد از قوانين را اجرا کنيم و انقلاب اقتصادی در کشور صورت خواهد گرفت.

باهنر همچنين در پاسخ به سوال ديگری درباره اقدامات مجلس هفتم در دفاع از حقوق شهروندی گفت: ما از ابتدا تصميم گرفتيم به توسعه‌ اقتصادی و مبارزه با مفاسد اقتصادی بپردازيم و شعار‌مان توسعه سياسی نبود.

به گزارش ايسنا باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر طرفداری مجلس از دولت و تاثيرگذاری مذاکرات گفت: معتقدم اختلافات و گرايش‌های سياسی نبايد باعث شود مجلس و دولت با هم در انجام امور کاری دچار مشکل شوند و نتوانند با هم کار کنند. آقای محمدرضا خاتمی به احتمال زياد يادشان هست که وقتی بحث استيضاح آقای حاجی مطرح بود من چقدر مذاکره و لابی کردم که اين کار انجام نشود و شايد دوستان ديگر نخواستند و يا نتوانستند.

وی يادآور شد: در مجلس پنجم چند سال با دولت آقای خاتمی کار کرديم. زمانی که دولت خاتمی بودجه اول را به مجلس ارائه داد از بد حادثه من رييس کميسيون تلفيق بودم و يادم هست که آقای مهاجرانی ـ که در آن زمان سخنگوی دولت بود ـ با اسم از بنده در رسانه‌ ملی تشکر کرد. من نيز به وی زنگ زدم و گفتم که اين چه کاری بود کرديد. او گفت اين بودجه مصوبه‌ دولت بود و مجلس نيز مدبرانه با آن برخورد کرد.

نائب رييس دوره هفتم مجلس خاطرنشان کرد: ارتباط دولت و مجلس ربطی به گرايش‌ها ندارد و معتقدم مديريت مجلس نبايد چوب لای چرخ دولت بگذارد يا برعکس. البته در دولت آقای خاتمی، در مجلس پنجم ما برخی اوقات اختلافات اساسی داشتيم؛ مثلا در مورد استيضاح آقای مهاجرانی. ما با آقای مهاجرانی اختلافات استراتژيک داشتيم و اين مساله را گفته بوديم. من در مجلس پنجم بيشترين حمايت‌ها را - حتی شايد بيش از حمايتی که از دولت فعلی کردم - از دولت خاتمی کردم و ما وظيفه خود را در هيات رييسه‌ مجلس انجام می‌داديم.

خاتمی نيز در ادامه‌ در پاسخ به سوالی درباره اولويت اول اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس هشتم و پيش‌بينی از اين انتخابات گفت: ما به عنوان يک حزب يا يک جريان سياسی بر اساس قانون و چارچوب مدنی فعاليت می‌کنيم و معتقديم که جمهوری اسلامی ايران ظرفيت و توان لازم را دارد که سلايق مختلف بيايند و نظرات خود را مطرح کنند و مردم را در جريان نظرات خود قرار دهند. البته گاهی اين ظرفيت‌ها محدود و يا گاهی بازتر شده است.

وی با بيان اين‌که " معتقديم بايد جمهوری اسلامی ايران را قدر بدانيم و از اين نظام که مردم به خاطر آن انقلاب کردند دفاع و پاسداری کنيم" گفت: معتقديم که در چارچوب همين جمهوری اسلامی می‌توان اصلاحاتی را ايجاد کرد.

وی تاکيد کرد: معتقديم که بايد از آرمان‌ها حمايت و اگر احيانا انحرافاتی وجود دارد، بايد بازگو کرد. معتقديم تا آن‌جا که می‌توانيم حتی اگر به ما يک فضای کوچک داده شود بايد در آن فضا رقابت کنيم و عرصه را رها نکنيم چون بالقوه نظام جمهوری اسلامی ايران را اصلاح‌پذير می‌دانيم و به تقويت اساس نظام جمهوری اسلامی منهای تفسيراتی که برخی از آن می‌کنند، معتقديم.

اين عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی گفت: از طرف ديگر ما يک حزب سياسی هستيم و بايد سياست‌ورزی کنيم و يک حزب بايد حضورش در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات پررنگ شود.

وی خاطرنشان کرد: علت اين‌که نتيجه در درجه‌ دوم اهميت برای ما قرار دارد، اين است که امکان رقابت نداريم ولی کيفيت برای ما مهم است و فکر می‌کنيم علی‌رغم سخت‌گيری‌های صورت گرفته، تنوعی که در مجلس هشتم پديد خواهد آمد، بيشتر از مجلس هفتم خواهد بود و در آن تضارب آراء وجود خواهد داشت و ما می‌توانيم از آن بستر برای انتخابات بعدی استفاده کنيم.

اين نماينده سابق مجلس شورای اسلامی هم‌چنين در پاسخ به سوالی درباره عملکرد اقتصادی مجلس گفت: يکی از ايرادات مجالس ما اين است که کارخانه توليد قانون هستند و ما نمی‌دانيم که اين قانون‌ها اجرا می‌شود يا نه. همين قانونی که آقای باهنر درباره نظام هماهنگ پرداخت حقوق مطرح کرده و گفتند باعث ايجاد انقلاب اداری می‌شود، در مجلس پنجم نيز تصويب شده بود.

باهنر هم گفت: بايد بگويم مصوبه‌ای که مجلس هفتم تصويب کرد، لايحه خدمات کشوری است که ‌‌١٠ فصل دارد و دو فصل آن مربوط به نظام هماهنگ حقوق است و ‌‌٨ اصل ديگر آن در راستای ايجاد يک انقلاب اداری در ساختار اداری کشور است. آن‌چه در مجلس پنجم تصويب شد، فقط نظام هماهنگ پرداخت‌ها بود و با آن‌چه امروز در مجلس هفتم تصويب شده، متفاوت است. دولت خاتمی نيز برای اين مصوبه زحمت زيادی کشيد.

خاتمی سپس ادامه داد: همه ما قبول داريم که يکی از راه‌های اساسی اصلاح اداری کشور کوچک کردن دولت است ولی اين اتفاق در طول تاريخ جمهوری اسلامی رخ نداده است؛ نه دولت خاتمی، نه دولت احمدی‌نژاد، نه دولت ميرحسين موسوی و نه دولت هاشمی. برای اين‌که اين امر تبعاتی داشت و ما می‌بينيم که دولت مرتب رشد می‌کند. در اين دولت و مجلس نيز حجم دولت زيادتر شد و صحبت از انقلاب اداری يک صحبت آرمانی است.

وی در بررسی عملکرد اقتصادی مجلس هفتم خطاب به باهنر گفت: آقای باهنر شما وقتی مجلس هفتم را در دست گرفتيد تورم چقدر بود؟ جواب دهيد.

باهنر گفت: شما صحبت‌تان را ادامه دهيد.

خاتمی بار ديگر از باهنر پرسيد: آقای باهنر تورم چقدر بود؟

باهنر گفت: عددی که شما می‌گوييد را قبول دارم.

خاتمی هم گفت: پس شما قبول داريد بعد از اين‌که مجلس را در دست گرفتيد تورم رشد داشت؟ آقای باهنر زمانی که شما مجلس را در دست گرفتيد رشد نقدينگی چقدر بود؟ اکنون چقدر است؟ مردم گوشت را به چه قيمتی می‌خريدند و اکنون به چه قيمتی می‌خرند؟

وی در ادامه به طرح تثبيت قيمت‌ها اشاره کرد و گفت: شايد شما اساسا تثبيت قيمت‌ها را قبول نداشتيد، ولی آن ‌را تصويب کرديد. يکی از نمايندگان مجلس هفتم گفت که تصويب تثبيت قيمت‌ها حربه‌ای بود برای زدن رقيب و اکنون نيز می‌گوييم که در اين زمينه اشتباه کرديم. يک آقای وزير هم می‌گويد تثبيت قيمت‌ها باعث شد که صنعت ما بخوابد.

وی هم‌چنين به وجود يارانه در بحث انرژی اشاره کرد و گفت: شما می‌بينيد که چقدر در کشور در مورد انرژی يارانه داده می‌شود و اين يکی از بلايايی است که بايد رفع شود. آقای باهنر آمارها بيانگر اين است که تورم زمانی که شما امور را در دست گرفتيد چقدر بود و اکنون چقدر است؟ شمايی که شعار معيشت را مطرح کرديد. آقای خاتمی چه شاخصه‌هايی را تحويل گرفت و چه شاخصه‌هايی را در سال ‌‌٨٤ تحويل داد و اکنون اين شاخص‌ها چگونه است؟ ترديد نکنيد که از نظر تورم وضعيت بدتر شده است.

وی با اشاره به نگرشی که آن را "‌کميته امدادی حمايتی" خواند افزود: شما در زمينه دفاع از توليد چه اقدامی انجام داده‌ايد؟ هر روز ورزشگاه و کارخانه‌هايی به برکت سرمايه‌گذاری‌های دولت قبل افتتاح می‌شود، آيا برای دولت‌های بعد چيزی برای افتتاح مانده است؟ برای حمايت از سرمايه‌گذاری چه اقدامی انجام داده‌ايد؟ آيا سياست‌های شما حمايت از سرمايه‌گذاری بوده است؟ شما اکنون وضعيت عسلويه را ببينيد چه وضعيتی دارد؟

نايب رييس دوره ششم مجلس با انتقاد از عملکرد اقتصادی مجلس هفتم هم‌چنين به اقدامات اقتصادی مجلس ششم اشاره کرد و گفت: ما قانون تجميع عوارض، حمايت از سرمايه‌گذاری را تصويب کرديم و اين‌ها تحولات عظيمی را در عرصه‌ اقتصاد کشور ايجاد کرد و چرخه‌ توليد را به گردش انداخت.

در ادامه باهنر نيز گفت: در بحث‌های اقتصادی اصولا روندها مهم هستند و اعداد مطلق در شرايط مختلف پاسخگو نيستند.

وی ادامه داد: در اوايل دولت اول آقای خاتمی، وی جلساتی طولانی مدت و چند ساعته را به عنوان سازماندهی اقتصادی برگزار کرد که در آن جلسات کارشناسان مختلف اقتصادی حضور داشتند و حرف‌های خوبی را می‌زدند. جناب آقای خاتمی نيز با دقت مسائل را گوش می‌داد و يادداشت می‌کرد؛ آقای خاتمی گويی شما حضور نداشتيد؟

خاتمی پاسخ داد: نه، من از اقتصاد چيز زيادی نمی‌فهمم. ما آن موقع دنبال توسعه سياسی بوديم.

باهنر نيز گفت: تشکر می‌کنم که گفتيد آن موقع دنبال توسعه‌ سياسی بوديد و اقتصاد را متوجه نمی‌شويد.

خاتمی گفت: آن‌هايی که اقتصاد را می‌فهمند وضعيت را اين ريختی کردند.

باهنر ادامه داد: من در جلسات آخر پيش آقای خاتمی رفتم و به ايشان گفتم ممکن است که شما يک سوال در ذهن‌تان داشته باشيد که من آن را زودتر به شما جواب می‌دهم. شايد شما سوال داشته باشيد که چرا با توجه به صحبت‌های خوبی که در اين جلسه مطرح شد من و امثال من يادداشت‌برداری نمی‌کرديم. پاسخ من اين است که ما اين حرف‌ها را در برنامه‌های اول و دوم و بودجه‌های ساليانه شنيده‌ايم و چندين بودجه تصويب کرده‌ايم. کارشناسان اقتصادی وقتی يک بسته‌ اقتصادی تحويل سياست‌مداران می‌دهند بايد نقاط ضعف و قوت آن‌ها را بگويند ولی متاسفانه بعضا نقاط قوت گفته و نقاط ضعف کتمان می‌شود.

وی افزود: هر تصميم اقتصادی که گرفته می‌شود نقاط ضعف و مثبتی دارد و تصميم‌گيرنده بايد آگاه باشد که اين تصميمی که می‌گيرد چه عوارضی دارد. اگر منافع آن بيش از مضرات است، با شجاعت وارد عرصه شود و تصميم‌گيری کند. ولی متاسفانه اين اراده در کشور ما نيست.

باهنر در ادامه با اشاره به ترکيب تيم اقتصادی دولت گذشته گفت: يادم هست در آن زمان آقای نجفی، آقای نمازی و آقای نوربخش نظرات متفاوتی را داشتند و من بعد از انتخابات رياست جمهوری هفتم ـ به عنوان رييس ستاد رقيب ـ پيش خاتمی رفتم و ضمن تبريک به او گفتم نمی‌دانم اقتصاد را می‌خواهيد چپ يا راست اداره کنيد، ولی تلاش کنيد که تيم اقتصادی‌تان را هماهنگ کنيد. اين ضعفی کبود که خاتمی نتوانست در طول هشت سال آن را سامان دهد و تيم اقتصادی‌اش را هماهنگ کند. يادم هست وقتی که در آن جلسه اين مباحث نتيجه‌گيری شد و بحث ساماندهی اقتصادی پيش آمد، آقای رييس دانا گفت اين مانند غذايی شده است که سالاد آن روسی است، خود غذا چلوکباب ايرانی است و غذای آن اروپايی است.

اين نماينده مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مجلس هفتم مديريت مصرف انرژی را سامان داديم علی‌رغم اين‌که امکان داشت با توجه به اين مساله، مقداری از آرای ما ريزش کند، ما گفتيم مشکلی ندارد و آخرش اين است که مردم به ما رای نمی‌دهند، بايد اين کار را انجام دهيم و اين کار انجام شد.

وی با بيان اين‌که " ما در طول سده اخير با سه شوک اقتصادی در زمينه‌ی نفتی مواجه شديم" گفت: اولين شوک اقتصادی در سال ‌‌٥٤ بود، دومين شوک اقتصادی در سال ‌‌٧٠ و سومين شوک اقتصادی نيز در دو سال اخير از بابت افزايش قيمت نفت بوده است. هر موقع اين شوک‌ها ايجاد شده است، ما مساله بيماری هلندی را مطرح کرده‌ايم.

وی ادامه داد: در سال ‌‌٧٢ اقتصاد در دست کارگزاران بود. اقتصاد دولت خاتمی نيز در دست همين افراد بود و ما ديديم که بر اثر اين شوک اقتصادی، تورم به ‌‌٥ / ‌‌٤٩ درصد رسيد ولی امروز اين تورم ‌‌٢٠ درصد است. شايد مردم تورم صد در صد را احساس کنند ولی طبق آمار و ارقام تورم ‌‌٢٠ درصد است و اگر مجلس هفتم کار نمی‌کرد بر اساس اين شوک اقتصادی امروز نيز تورم به مرز ‌‌٥٠ درصد می‌رسيد ولی با اقداماتی که انجام شد اين تورم به مرز ‌‌٢٠ درصد رسيد. البته من نمی‌گويم ‌‌٢٠ درصد خوب است. معتقدم که دولت و مجلس می‌توانستند با اقداماتی اين تورم را روی مرز ‌‌١٦ يا ‌‌٥ / ‌‌١٦ قرار دهند که متاسفانه اين اقدامات انجام نشد. ترديدی ندارم اگر سياست‌های اقتصادی مجلس ششم اکنون حاکم بود، ما تورم ‌‌٥٠ درصدی را شاهد بوديم.

باهنر هم‌چنين به اقدامات مجلس هفتم در زمينه‌ بازنشستگان و معلمان اشاره کرد و گفت: در اين ارتباط مجلس هفتم اقدامات خوبی انجام داده است.

وی ادامه داد: در مستندات برنامه‌ چهارم که توسط سازمان مديريت و برنامه‌ريزی منتشر شده آمده که برخی گفتند ما برای اين‌که به رشد ‌‌٨ درصدی برسيم، بايد مشکل‌مان را با آمريکا را حل کنيم و بايد هنجارهای سياسی را بپذيريم.

خاتمی از باهنر خواست در اين ارتباط سندی ارائه دهد.

باهنر گفت: توسط سازمان برنامه و بودجه به صورت کتابی منتشر شده است و سند آن هم هست.

وی بار ديگر با حمايت از سياست‌های اقتصادی مجلس هفتم گفت: در زمانی که شوک اقتصادی ايجاد شد، ديديم که تورم در زمان آقای هاشمی چقدر شد. دولت آقای خاتمی نيز نتوانست تيمش را هماهنگ کند و البته آقای نوربخش فوت کردند، آقای نمازی هم که کنار گذاشته شدند ولی بازهم اين تيم اقتصادی هماهنگ نشد.

خاتمی با تاکيد بر اين‌که "‌مطالبی که بيان می‌شود بايد مستندات داشته باشد" به اقدامات دولت گذشته در زمينه‌ کاهش نرخ بيکاری اشاره کرد و گفت: نرخ بيکاری و نرخ تورم در دولت آقای خاتمی کاهش پيدا کرد.

وی با اشاره به نرخ واردات در سال ‌‌٨٥ و اقلام وارداتی و با طرح اين سوال که " مجلس چه اقدامی در مورد اين مسائل انجام داده است؟ " خطاب به باهنر ادامه داد: شما رشد نقدينگی را قبول داريد و می‌دانيد که مهمترين عامل آن بی‌انضباطی است؟ شما چه اقدامی برای جلوگيری از اين بی‌انضباطی انجام داديد؟

وی هم چنين نسبت به کاهش نرخ سود بانکی و نتايج آن انتقاد کرد.

اين عضو جبهه مشارکت ايران اسلامی با اشاره به آمار در اختيار خود به ميزان فاصله بين طبقات پايين و بالای جامعه و فاصله‌ دهک‌های پايين و بالا ـ چه در جامعه شهری و چه در جامعه روستايی ـ و هم‌چنين شوک اقتصادی مطرح شده از سوی باهنر اشاره و از سخنان خود نتيجه‌گيری کرد: عملکرد اقتصادی مجلس هفتم شکست خورده است؛ چراکه ما اين روزها شاهد افزايش تورم هستيم.

خاتمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ديدار وی با سفير آلمان و اظهاراتش در آن ديدار درباره کروبی، و تاثيرات پيروزی هسته‌يی برای دولت با تاکيد بر اين‌که " مطالب شنيده شده بايد درست انتقال داده شود" گفت: من آن‌قدر عقل دارم که وقتی با يک سفير خارجی ملاقات می‌کنم مواضع انقلابی‌ام را حفظ و بر اساس مصالح و منافع ملی حرکت کنم. مصالح ملی را نيز می‌شناسم و می‌دانم که در اين ملاقات‌ها بايد چگونه برخورد کرد. وقتی سفرا به يک کشوری می‌روند اين آزادی را دارند که با شخصيت‌های حقيقی و حقوقی آن کشورها ملاقات کنند. البته منابع امنيتی نيز اين‌ مسائل را زير نظر دارند و ما در اين ملاقات منافع ملی را دنبال کرديم. بحثی در مورد آقای کروبی و فشار به دولت نشد.

وی خاطرنشان کرد: فرق ما با برخی از دوستان اين است که آن‌ها در خلوت يک چيزی می‌گويند و در جاهای ديگر يک چيز ديگر، ولی ما حرف‌مان پشت و رو ندارد و اين روش را نمی‌پسنديم. ما انتقادات خود را در روزنامه‌هايی که نداريم، سايت‌های نيمه بسته‌ای که داريم و سخنرانی‌هايی که داريم بيان می‌کنيم. ديشب من يک سخنرانی داشتم که اتفاقا در آن‌جا گازهای اشک‌آور نيز پخش شد ولی ما حرف‌مان را می‌زنيم و اگر انتقادی داريم رسما اعلام می‌کنيم و الحمدالله در جلسات خصوصی و بسته نيز خيلی محافظه‌کارتر هستيم. اين بداخلاقی‌هايی که بعضا وجود دارد را نمی‌پذيريم.

باهنر نيز در پاسخ به سوالی درباره سياست خارجی دولت نهم گفت: در مورد سياست خارجی ما يک حرف بيشتر نداريم و آن اين است که همه جا ديپلماسی لبخند جواب نمی‌دهد و ما ديپلماسی لبخند و اخم را با هم استفاده می‌کنيم و مصاديقش را می‌توانيم در بخش‌های مختلف بگوييم.

وی در اين ارتباط به موضوع هسته‌يی گفت: در واقع دشمنان می‌خواستند که ما در اين ارتباط قدمی برنداريم ولی ما بعد از تعليقی که صورت گرفت و تصميماتی که گرفته شد، کارمان را شروع و فعاليت‌های‌مان را آغاز کرديم و ديپلماسی را نيز به کار گرفتيم. اکنون وضعيت ترازوی ايران تغيير کرده و به کشوری دارای فن‌آوری هسته‌يی تبديل شده است و صحبت‌های آقای البرادعی و گزارشات مراکز اطلاعاتی آمريکا نيز حقانيت ما را اثبات می‌کند. البته جنگ سرد همچنان وجود دارد. آمريکا برای پيشبرد مقاصد خود فشار می‌آورد و دنيا نيز دنيای بده و بستان است.

وی با بيان اين‌که " ما می‌دانيم قطعنامه صادر می‌شود و ما شبيه اين دوران را در دوران دفاع مقدس نيز گذرانده‌ايم" گفت: ببينيد اگر موضوع هسته‌يی آن‌طور که دشمنان می‌خواهند تمام شود، آن‌ها مساله‌ حقوق بشر و مسائل مرتبط با آن را مطرح می‌کنند.

باهنر با بيان اين‌که " داستان جنگ سرد هم‌چنان ادامه دارد و منافع ما با منافع هيات حاکمه در آمريکا در تضاد است و ما هر قدمی که به جلو برمی‌داريم فضا برای آمريکا تنگ‌تر می‌شود" گفت: ما بايد چيزهايی که گرفتيم و چيزهايی که داديم را با همديگر مقايسه کنيم؛ ما چيزهايی را که گرفتيم خيلی بيشتر از چيزهايی است که فرضا ممکن است از دست داده باشيم. يک زمانی در اين کشور عده‌ای می‌گفتند که با طالبان نيز بايد ساخت و با آن‌ها رابطه اقتصادی و بده و بستان داشت، ولی ما معتقديم که در منافع اقتصادی نيز بايد روی حرف خود بايستيم و من هميشه اين را گفته‌ام که مردم هزينه مقاومت را می‌پردازند و قبول دارند که بپردازند ولی با عجله، شتاب‌زدگی و کم‌تدبيری نبايد هزينه‌ها را افزايش داد و نبايد هزينه‌ اضافی را به مردم تحميل کرد، مردم اين را نمی‌پذيرند.

باهنر درباره نگرانی مطرح شده از سلامت انتخابات گفت: داستان تقلب سازمان‌يافته و تاثيرگذار در انتخابات از آن حرف‌هايی است که عوام جامعه ما از آن عبور کرده‌اند.

خاتمی هم به چند انتخابات اخير اشاره کرد.

مجری خطاب به خاتمی گفت: در انتخابات رياست جمهوری خود مجری بوديد و انتخابات را برگزار کرديد.

خاتمی گفت: منظورم در جايی ديگر است. در ضمن شما بايد اصل بی‌طرفی را رعايت کنيد.

مجری نيز گفت: من سعی کردم اصل بی‌طرفی را رعايت کنم.

باهنر نيز خطاب به خاتمی گفت: من وقتی اين‌جا می‌آمدم دوستان می‌گفتند که آقای خاتمی زود عصبانی می‌شود.

خاتمی گفت: اين‌گونه نيست.

باهنر گفت: عرض من اين است که مساله‌ تقلب سازمان‌يافته و موثر را در جامعه حتی عوام جامعه نيز نمی‌پذيرند و مردم سلامت انتخابات را بارها به چشم ديده‌اند و در اين قضيه ترديدی وجود ندارد و طرح اين مسايل نخ‌نماست و ديگر آن دوران گذشته که مثلا مردم بنشينند آبگوشت بخورند و بی‌بی‌سی گوش بدهند و آن‌ها مسايلی که می‌خواهند را بيان کنند. اکنون رقابت انتخاباتی وجود دارد و سرليست شما می‌آيد و می‌گويد اکثريت مجلس هشتم از آن اصلاح‌طلبان خواهد بود. البته آرزو بر آن‌ها عيب نيست. به هر حال ممکن است که اين امکان عقلی وجود داشته باشد که اين امر محقق شود و در انتخابات ما اين‌گونه نيست که مثلا چند نفر يا گروه دور هم بنشينند و بگويند مثلا در اين انتخابات چه کسی برنده شود. مردم ما در کشور، انتخابات را باور دارند و موثر می‌دانند و نظام نيز به آرای مردم نيازمند است.

خاتمی گفت: همه‌ نيروهای اصلی ما رد شده‌اند و اين از نخ‌نما نيز آن‌طرف‌تر است. در جريان بررسی صلاحيت‌ها تعداد زيادی از اصلاح‌طلبان ردصلاحيت شده‌اند. من فکر می‌کنم شما نيز مخالف اين هستيد که تکليف از قبل مشخص شود. چشم‌مان را چه‌قدر ببنديم. يکی دو مورد نيست و ما اين مسايل را می‌بينيم و می‌گوييم نگرانی وجود دارد. موقعی که هيات نظارت و اجرايی دوگانه بودند اين دو نظارت‌هايی را بر هم انجام می‌دادند ولی اکنون چگونه است؟

در ادامه خبرنگاری با استناد به اخبار روزنامه کيهان سوالی را درباره بخشی از عملکرد انتخاباتی وزارت کشور دولت گذشته مطرح کرد که خاتمی گفت: خبر ندارم و در ضمن کيهان نيز نمی‌خوانم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرنگار گفت: برای کسب اطلاعات عمومی، کيهان را بخوانيد.

سپس باهنر با ارايه نمونه‌هايی از عملکرد مجلس ششم گفت: فردای هفتم تير سالی که قضيه شهدای ‌٧٢ تن رخ داد و دشمنان اين انفجار را انجام دادند تا مجلس را از رسميت بياندازند، مجلس تشکيل جلسه داد و برای اين‌که رسميت داشته باشد آمد و تعدادی از جانبازان آن حادثه را با برانکارد به صحن مجلس آورد تا جلسه‌ علنی تشکيل شود. ولی ما می‌بينيم که در اين نظام عده‌ای آمدند و بحث خروج از حاکميت و بحث خروج از سه قوه را مطرح کردند که آغازگر آن استعفای امام جمعه‌ اصفهان بود. بعد از آن تحصنی در مجلس انجام دادند برای اين‌که مجلس از رسميت بيافتد و جمهوری اسلامی مجلس نداشته باشد.

وی هم‌چنين به قتل‌های زنجيره‌يی اشاره کرد و گفت: قتل‌های زنجيره‌يی چيز خيلی کثيفی بود ولی کسانی که قرار شده بود اين قتل‌ها را پی‌گيری کنند اقداماتی انجام دادند که خود آقای کروبی نيز دادش درآمده بود.

باهنر گفت: می‌گوييد نمی‌دانيم که چه کسانی از صندوق‌ها در می‌آيند

خاتمی هم گفت: می‌دانيم چه کسانی در می‌آيند.

باهنر ادامه داد: می‌گويند اين افراد از قبل انتخاب شده‌اند. ولی نبايد عده‌ای که منويات خود را می‌خواستند به نظام تحميل کنند و ناموفق شده‌اند اين‌گونه با نظام برخورد کنند. آن‌ها بايد خودشان را متعادل کنند. من بارها گفته‌ام که اصولگرا و اصلاح‌طلب نبايد صحنه را به راديکال‌ها واگذار کنند. همين راديکال‌ها بودند که قضيه‌ عبور از خاتمی که خود معمار اصلاح‌طلبی بود را مطرح کردند و گفتند بايد عبور کنيم. معتقدم که بايد هر دو جريان، افراطی‌ها را از دور خود کنار بگذارند.با مذاکرات می‌توان مسايل را حل کرد و دوستانه جلو برد.

خاتمی گفت: همان کسانی که در قضيه‌ هفتم تير با برانکارد آمدند در مجلس حضور پيدا کردند تا مجلس از رسميت نيافتد، اکنون ردصلاحيت شده‌اند و استدلال اين است که وضع فعلی افراد ملاک است.

باهنر تاکيد کرد: بله وضع فعلی افراد ملاک است.

وی پرسيد: آيا دوستان شما نبودند که بحث عبور از خاتمی را مطرح کردند؟

خاتمی گفت: در مجلس بحث عبور از خاتمی مطرح نشد.

باهنر گفت: دفتر تحکيم وحدت دوست شما نبود که مساله‌ عبور از خاتمی را مطرح کرد؟

خاتمی گفت: دوستان شما نيز که با شما در يک ليست بودند و رای آوردند می‌گويند اکنون نمايندگان مجلس وکيل‌الدوله هستند.

وی هم‌چنين به ارتباط جبهه مشارکت و دفتر تحکيم وحدت اشاره کرد و گفت: معتقديم که می‌توانيم با دفتر تحکيم وحدت کار کنيم. البته اختلافاتی وجود دارد و شما می‌دانيد که آن‌ها بيشترين نقدها را به ما داشتند.

وی هم‌چنين درباره بحث قتل‌های زنجيره‌يی گفت: چرا تلاش می‌شود قصه واژگون جلوه داده شود؟ مگر نه اين‌که بررسی اين مساله از وزارت اطلاعات دولت خاتمی گرفته شد؟ بگوييد که متهمين در دست چه کسانی بودند. در دست افرادی خارج از قوه‌ مقننه و مجريه.

باهنر گفت: اختيارات اين قضيه به آقای خاتمی داده شده بود.

خاتمی گفت: آقای خاتمی(سيدمحمد خاتمی) يک فرد قانون‌گرا بودند و می‌گفتند که جنايتی رخ داده است و برای رسيدگی به پرونده، قضيه به يک نهاد بی‌طرف واگذار شد. ولی آقای باهنر! الان شما بگوييد که آن‌ها که گفتيد الان کجا هستند؟ فيلم و عکس‌های آن‌ها وجود دارد. متهمان وقتی که آزاد شدند ما سعی کرديم اتفاقاتی که بر آن‌ها افتاده است را پی‌گيری کنيم ولی ما را در آن زمان متهم به تندروی کردند و گفتند اين مجلس چه می‌کند؟ ما در کميسيون اصل ‌٩٠ مساله را پی‌گيری کرديم که آن‌ها محاکمه شوند.

وی اظهار کرد: من از شما می‌خواهم که در اين‌جا بياييم و با هم متعهد شويم و پی‌گيری کنيم تا آن‌ها محاکمه شوند. قبول دارم که جريانی که در اين موضوع رخ داد ربطی به هيچ جريان کشور نداشت و همه‌ ما عقلانيت داشتيم که از اين اتفاقی که افتاد بهره‌برداری سياسی نکنيم. آقای باهنر! من از شما می‌خواهم در اين‌جا اعلام کنيد که خواهان افشای آن محاکمات و پی‌گيری عاملان هستيد.

باهنر گفت: ببينيد! اشکالی که من به شما وارد می‌کنم در همين جاست. وقتی که يک اتفاق ناميمون در کشور رخ می‌دهد بايد همه بررسی کنند که چرا اين اتفاق افتاده است. وقتی که خبرنگار خارجی کشته می‌شود شما تاکيد می‌کنيد که قاتل آن بايد شناسايی شود ولی در همان کشور يک دانشجوی ايرانی مورد ضرب پليس قرار می‌گيرد. شما برای آن دانشجو چه کرديد؟ شما در اين‌جا به من می‌گوييد بياييم هم‌قسم شويم تا افشا کنيم. ببينيد! من معتقدم که اگر جرمی رخ داده بايد مجرم شناسايی و به اشد مجازات محکوم شود. شما می‌گوييد بايد افشا کرد. من می‌گويم درست نيست. به هر حال حادثه‌ای پيش آمده، بايد پی‌گيری شود ولی با مساله‌ای که شما می‌گوييد موافق نيستم. حرف ما اين است که راديکال‌ها در آن مدت که اين اتفاقات افتاد يک اتهام بزرگ به وزارت اطلاعات، ناجا و دستگاه‌های امنيتی ما وارد کردند، دستگاه‌هايی که بايد اقتدار کشور را تامين کنند. آن اتهامات بزرگ به وزارت اطلاعات باعث شد که اين وزاتخانه بپکد، ولی هنوز نتوانسته جان بگيرد. ببينيد! اگر در بدن انسان ميکروبی نفوذ می‌کند بايد ميکروب را دفع کرد نه اين‌که بدن را داغان کرد.

خاتمی هم با تاکيد بر اين‌که " بحث ما بر روی مساله‌ پی‌گيری است و در مجلس ششم نيز اطلاعاتی را به دست آورديم" گفت: شما نيز بايد در نظر بگيريد که ما منافع ملی را می‌شناسيم و بر اين اساس پيش می‌رويم و در آن ماجرا نيز تلاش کرديم جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود. موافق افشا نيستيم ولی بايد اين مساله را دنبال کرد. آيا شما پی‌گيری کرديد که قاتل آن خبرنگار محاکمه شود؟ نه نکرديد.

باهنر نيز گفت: شما وقتی پی‌گير ماجرای آن قتل بوديد، پی‌گير وضعيت آن دانشجو نيز بوديد که در آن کشور مورد ضرب پليس قرار گرفته بود؟

خاتمی گفت: معتقديم که بايد ماهيت مسايل روشن شود و بر اساس آن پيش رفت.

وی هم‌چنين از تحصن نمايندگان مجلس ششم دفاع کرد و گفت: نمايندگان مجلس ششم وقتی که با ردصلاحيت‌ها مواجه شدند اقدامات زيادی انجام دادند ولی وقتی به نتيجه نرسيدند اين اقدام را انجام دادند و اين آخرين اقدام قانونی نمايندگان بود که در آن راستا انجام دادند و در آن زمان از سوی آقای کروبی و آقای خاتمی گفته شد که ‌١٩٠ کرسی مجلس از قبل مشخص شده است که البته سياست‌شان اين بود که هم‌چنان در انتخابات شرکت کنند ولی سياست ما اين نبود. ما حتی در آن قضيه گفتيم نمايندگان مجلس را ردصلاحيت کرده‌ايد، چرا رقبای جدی‌تان را در حوزه‌های انتخابيه نيز رد کرده‌ايد؟ می‌گفتيم چرا آدم‌های محترمی که در شهرستان‌ها رقيب جدی شما هستند را رد کرده‌ايد؟ آن زمان که بحث تحصن نبود که آن‌ها را اين‌گونه رد کرديد.

اين مناظره به مدت ‌١٢٠ دقيقه طول کشيد و محمدرضا باهنر و محمدرضا خاتمی در طول اين مناظره از سخنان يکديگر نت‌برداری می‌کردند و مجری برنامه نيز در ابتدا به اشتراکات و اختلافات اين دو فرد اشاره کرد از جمله اين‌که باهنر اصولگرا است، مهندس است و محمدرضا خاتمی دکتر است و اصلاح‌طلب. و وجه اشتراک هردو اين است که زمانی نايب رييس مجلس ششم و هفتم بوده‌اند و هر دو از منطقه کوير، يکی از کرمان و يکی از يزد هستند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش کامل مناظره محمدرضا خاتمی و محمدرضا باهنر، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016