سه شنبه 21 اسفند 1386

ديدار محمدرضا خاتمی با سفير آلمان به روايت کيهان

کيهان - سه شنبه ۲۱ اسفند:

دبير کل سابق حزب مشارکت ابراز کرد نگرانی از پيروزی هسته ای ايران در نشست محرمانه با سفير آلمان

«محمدرضا خاتمی: اين هزار نفر که تائيد شده اند عمدتا افراد عادی هستند که شناخته شده و تاثيرگذار نيستند و گروهی از اصلاح طلبان که تائيد صلاحيت شده اند کسانی هستند که در صورت حضور در مجلس به اصلاح طلبان ضربه بيشتری می زنند. (اشاره به جناح کروبی) آنها با اين رفتار تلاش کردند بين جبهه يکپارچه اصلاح طلبان تفرقه ايجاد کنند و تا حدودی موفق شدند. ... آقای کروبی احتمالا برخی از محافظه کاران (اصولگرايان) منتقد دولت را هم در ليست می گذارند چون ايشان برای رياست جمهوری بعدی برنامه دارد... البته احمدی نژاد يک برگ برنده در انتخابات رياست جمهوری آينده دارد و آن پيروزی در پرونده هسته ای است که در برابر غرب ايستاد و اين در نظرسنجی ها کاملا مشخص است.
سفير آلمان: کشورهای غربی نيز به همين نتيجه رسيده اند که اين فشارها که در پرونده هسته ای وارد شده به نفع احمدی نژاد بوده و در حال حاضر می خواهند اين فشارها را کاهش بدهند.
محمدرضا خاتمی: اصلاح طلبان با لايه ای از محافظه کاران ]اصولگرايان[ ارتباط برقرار کرده اند و همکاری های موثری داشته اند و زمينه همکاری بهتر در آينده فراهم شده است.
سفير آلمان: چرا اصلاح طلبان در روستاها و شهرهای کوچک کانديدا معرفی نمی کنند؟
محمدرضا خاتمی: در شهرهای کوچک و روستاها، نگاه ها منطقه ای و طايفه ای است و شناخته شده بودن و نفوذ داشتن کانديدا از حمايت حزبی موثرتر است. البته در شهرهای کوچک هم کانديدا معرفی کرده ايم ولی شناخته بودن از حمايت حزبی موثرتر است.
سفير آلمان: به نظر من آقای خاتمی قبلا خسته تر بود و کمتر فعاليت سياسی می کرد اما در حال حاضر فعال تر شده است. ايشان در حال حاضر نقش مهمی را بازی می کنند آيا تمايلی به کانديداتوری رياست جمهوری دارند؟
محمدرضا خاتمی: کار اساسی ايشان رهبری جريان اصلاح طلبی است اما درباره رياست جمهوری خود ايشان به دلايل مختلف مخالف هستند ولی اصلاح طلبان و حتی محافظه کاران به ايشان فشار می آورند که کانديدا شود... درباره مسئله هسته ای چه اتفاقی می افتد؟
سفير آلمان: قطعنامه سوم حتما صادر می شود در ماه آينده و اين تصميم ۵ دولت به علاوه آلمان است. مفاد قطعنامه مهم نيست، صدور آن مهم است.
محمدرضا خاتمی: آيا ارسال سوخت توسط روس ها به ايران با هماهنگی دولت های ديگر بود؟
سفير آلمان: ارسال سوخت توسط روس ها بدون هماهنگی با ديگر دولت ها صورت گرفته بود. اما تحويل سوخت به معنای راه اندازی نيروگاه بوشهر نيست.»
مطالب فوق بخش هايی از گفت وگوی محمدرضا خاتمی و سفير آلمان در ديدار محرمانه با يکديگر است و همانگونه که ملاحظه می شود در اين ديدار آقای محمدرضا خاتمی در نقش يک گزارشگر مسائل داخلی ظاهر می شود و سفير آلمان به عنوان نماينده يکی از کشورهای ۱+۵ نقش گزارش گيرنده و گاه نيز توصيه کننده را برعهده دارد.
انتظار آن بود که آقای محمدرضا خاتمی اولا؛ ديدار با سفير يک کشور خارجی را به صورت علنی انجام دهد. ثانيا؛ سفير يک کشور اروپايی متخاصم با جمهوری اسلامی ايران را در زمينه زورگويی ها و قانون شکنی های آمريکا و متحدان اروپائيش به چالش بکشد، ثالثا؛ نزد سفير يک کشور اروپايی همپيمان با آمريکا و اسرائيل، سفره دل خويش و دوستان مدعی اصلاحات خود را باز نکند- اظهارات غيرواقعی که جای خود دارد- و رابعا؛ موضوع مذاکرات و اظهارات رد و بدل شده را بلافاصله در اختيار افکار عمومی قرار دهد که متاسفانه عضو مرکزيت حزب مشارکت و دبيرکل سابق اين حزب نه فقط هيچيک از اين اصول تعريف شده و ضروری را رعايت نکرده است بلکه... تنها «حرف حساب»! در اين ديدار آن است که حمايت پی درپی آمريکا و متحدان اروپايی آن از مدعيان اصلاحات «بی حساب» نيست.
گسترش اعتراضات به رايزنی حزب مشارکت با سفيرآلمان
اعتراضات گروهها و فعالان سياسی کشور به رايزنی پنهانی عضو ارشد حزب مشارکت با سفير آلمان گسترش يافت.
در همين رابطه رئيس ستاد انتخابات يکی از احزاب اصلاح طلب گفت: ما به ديدار خاتمی و سفير آلمان که قبل از قطعنامه جديد انجام شد اعتراض داريم چون اين موضوع باعث شبهه است و جبهه مشارکت بايد بی پروا درخصوص اين ديدار به مردم پاسخ گويد، مجيد محتشمی دبيرجبهه آزادی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: اگر شخصی يا اشخاصی خواسته باشد مذاکره ای را با دولت های ديگر به گونه ای که منافع ملی را خدشه دار کند داشته باشند مغاير با اصول نظام است.
همچنين فومنی عضو شورای عالی حزب همبستگی در اعتراض به رايزنی خاتمی با سفير آلمان گفت: ديدار عضو حزب مشارکت با سفير آلمان خيانت به امام، مردم و نظام بود.
زارع فومنی عضو شورای عالی حزب همبستگی در گفتگو با خبرگزاری فارس افزود: با اين ديدار و مسائلی که در اين ديدار مطرح شد، بايد برای کسانی که ادعای دفاع از امام و خود را خط امامی می دانند متاسف بود و اين افراد به امام راحل ، ايران و اين ملت خيانت کردند.
وی گفت: اينگونه ديدارها برای نظام بسيار خطرناک بوده و حرف هايی که در اين ديدارها مطرح می شود همه از سوی بيگانگان ديکته می شود و اين افراد از بيگانگان دستور گرفته و از عوامل آمريکا هستند و با نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند.
عضو شورای عالی حزب همبستگی در ادامه اين گفتگو تاکيد کرد: اين ديدار خيانت به امام، مردم و نظام بود. وی اين ديدار را ظلم به ملت ايران دانست و گفت: اينکه شخصی با سفير آلمان ديدار کرده و درخواست کند که قطعنامه ای عليه ايران به تصويب برسد جفای بزرگی به مردم صورت گرفته است.
فومنی با اشاره به انتخابات ۲۴ اسفند گفت: افرادی که اميدشان به بيگانگان است بدانند که مردم در انتخابات ۲۴ اسفند مشت محکمی بر دهان آنها و بيگانگان خواهند زد.
وی در پايان گفت: مردم به اين افراد خواهند گفت که هيچ جايگاهی در ميان آنها ندارند و اين گونه افراد از سوی مردم طرد شده اند چرا که به اين کشور و اين ملت خيانت کرده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوی ديگر جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامی در واکنش به ملاقات دبيرکل سابق حزب مشارکت با سفير آلمان در بيانيه ای تصريح کرد کسانی که پشتوانه داخلی ندارند دنبال پشتوانه های خارجی هستند.
جمعيت ايثارگران در بيانيه خود اظهار داشت: «بعداز گذشت چند هفته از ملاقات مخفيانه يک عضو شناخته شده سياسی جبهه دوم خرداد با سفير آلمان، بالاخره دبيرکل سابق اين حزب، با سوالات مکرر عمومی و رسانه ها مجبور شد در يک مناظره، خبر اين ديدار مخفيانه را آن هم با عدم انعکاس محتوای اين ديدار، تائيد کند.
خاتمی دبيرکل سابق حزب مشارکت روز يکشنبه در مناظره ای با حضور باهنر خبر ديدار مخفی اش با سفير آلمان را تاييد و در عين حال ابراز شگفتی کرد که چگونه خبر رايزنی محرمانه اش منتشر شده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديدار محمدرضا خاتمی با سفير آلمان به روايت کيهان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016