سه شنبه 21 اسفند 1386

محمدرضا خاتمی: هيچ چيز پنهانی در ملاقات با سفير آلمان وجود نداشت، صدای آلمان

محمدرضا خاتمی عضو جبهه مشارکت، هفته گذشته با سفير آلمان در ايران ملاقات کرده و اين ملاقات سبب انتقادهای تند جناح موسوم به اصول‌گرايان نسبت به وی شده‌است.

الياس نادران نماينده جناح اصول‌گرايان در مجلس فعلی، امروز در گفت و گو با خبرگزاری فارس، اين ديدار را «شکستن يک تابو» ناميد و اظهار کرد که چنين ديدارهايی تنها يک پيام دارند و آن حمايت خارجی‌هاست.

محمدرضا خاتمی می‌گويد که ديدارش به دعوت سفير آلمان صورت گرفته و موضوعات مورد بحث جز در راستای حفظ منافع ملی ايران نبوده‌است. اين در حالی است که جناج مخالف معتقد است خاتمی در اين ديدار چراغ سبزی برای صدور قطعنامه سوم عليه ايران به اروپا نشان داده‌است.


دويچه وله: آقای دکتر خاتمی، بسيار انتقاد شده به شما، البته بيشتر از طرف جناح اصولگرا، بخاطر ملاقات شما با سفير آلمان در ايران. طبق قوانين ايران آيا تماس با ديپلماتهای خارجی بايد با هماهنگی وزارت امور خارجه صورت بگيرد؟
محمدرضا خاتمی: چنين چيزی وجود ندارد و اصلا در عرف قوانين داخلی و بين‌المللی، طبعا وقتی يک سفير آگرمان می‌گيرد و می‌آيد داخل کشور، يا هر مسئول خارجی ديگری وقتی می‌آيد در داخل کشور، طبيعی‌ست که يعنی آن صلاحيت لازم را دارد برای آنکه بتواند فعاليت‌های سياسی و تنظيم روابط کشور خودش با کشوری که در آنجا ماموريت دارد را انجام بدهد. کما اينکه نماينده‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور هم همينطور هستند. آنها هم آزاد هستند که بروند با شخصيت‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سياسی ملاقات بکنند و طبعا اين ملاقاتها در راستای منافع ملی دو کشور است و گسترش روابط در داخل کشور. ملاقات ما با سفير آلمان هم يک چيز تازه‌ای نيست. من با خود آقای سفير آلمان قبلا ملاقات داشتم، با سفرای ديگر يا نمايندگانی که از کشورهای خارجی می‌آيند، وزرا، مسئولين سابق، سياستمداران اين ملاقاتها انجام گرفته و اين هم منحصر به من يا «حزب مشارکت» نيست. بسياری از سياستمداران ديگر که امروز هم ممکن است جايی در قدرت نداشته باشند، اين ملاقاتها را انجام می‌دهند. اين ملاقاتها رسمی و علنی‌ست و طبعا با توجه به وظايف ذاتی که سازمانهای مختلف در داخل کشور دارند، می‌دانند که در آن چه گذشته است. ما هيچ چيز مخفی نداريم که در آنجا گفته باشيم و خيلی علنی و رسمی اين ملاقات صورت گرفت.

دويچه وله: هدف شما از اين ملاقات چه بوده؟
محمدرضا خاتمی: ملاقات به درخواست آقای سفير آلمان بوده و طبعا در اين ملاقاتها ما تلاش می‌کنيم آن چيزی را که در راستای منافع ملی کشورمان هست پيگيری بکنيم. شما می‌دانيد، به‌هرحال ايران در شرايط حاضر با کشورهای خارجی، و به خصوص با کشورهای اروپايی و آمريکايی دارای تنش هست، کشورهای ۵+۱ الان نقش مهمی در شورای امنيت سازمان ملل برای صدور قطعنامه عليه ايران يا برعکس، برای تشديد تنش بين ايران و جهان خارج دارند. من در اين ملاقاتها هميشه سعی کرده‌ام که طرف مقابل را به اين نکته واقف کنم که آن چيز که امروز از سوی کشورهای ۵+۱ می‌گذرد به نفع ملت ايران نيست. و وقتی به نفع ملت ايران نباشد، طبعا نمی‌تواند به نفع روابط درازمدت ايران با اين کشورها هم باشد. آنها را متوجه عواقب و خطراتی بکنم که در آينده هم ممکن است ايران و هم کشورهای ديگر را تهديد بکند. و در حقيقت اگر در ذهن آنها تحليل غلطی نسبت به ايران وجود دارد، آن تحليل را درست بکنم براساس منافع ملی که تشخيص می‌دهم.

دويچه وله: آقای خاتمی مشخص است که جناح مقابل در اين موقعيت دارد جوسازی می‌کند. اما چرا در آستانه‌ی انتخابات شما اين بهانه را به دست جناح مقابل داديد؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمدرضا خاتمی: ببينيد، اينها همانطور که شما گفتيد، من فکر می‌کنم يک بهانه‌ای‌ست برای انتخابات. خوشبختانه اين بهانه‌ها که عمدتا جنبه‌ی تبليغاتی و بداخلاقی‌های انتخاباتی دارد صورت می‌گيرد، از لحاظ داخلی خيلی تاثير ندارد. يعنی مردم ما الان آنقدر روشن شده‌اند و به نيروهای سياسی خودشان و کارآمدی آنها اعتماد دارند که اصلا توجهی به اين تبليغات طرف مقابل نمی‌کنند. اما به‌هرحال هر وقتی هم که اين ملاقات انجام می‌گرفت، يا هر کار ديگری غير از اين ملاقات صورت می‌گرفت، آنها يک بهانه‌ای را پيدا می‌کردند. بعدهم اگر ما دنبال اين باشيم که ببينيم طرف مقابل چگونه فکر می‌کند و بهانه‌ به دست می‌آورد، اصلا بايد تمام کارهايمان را تعطيل بکنيم و هيچ کاری انجام ندهيم. به نظر من نه. زمان و مکان خاصی در حقيقت اين ديدار برايش تعيين نشده بوده، به طور اتفاقی انجام شده و ما از اين بابت نگرانی نداريم که اين تبليغات بتواند عليه اصلاح‌طلبان موثر واقع شود. البته يک واقعيت هست و نمی‌توانم مخفی بکنم که اينها در هرحال برای نيروهای رقيب خودشان در جناح اصلا‌ح‌طلب دنبال پرونده‌سازی هستند. اما ما آنقدر روشن و شفاف حرکت و عمل می‌کنيم که به نظرم نمی‌رسد از اين اقدام خودشان بتوانند سودی ببرند.

مصاحبه‌گر: ميترا شجاعی

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدرضا خاتمی: هيچ چيز پنهانی در ملاقات با سفير آلمان وجود نداشت، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016