سه شنبه 28 اسفند 1386

واشنگتن تايمز: ۱+۵ درصدد ارايه مجموعه‌ای جديد از پيشنهادات به ايران است، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی


آمريکا و چهار عضو دايم ديگر شورای امنيت سازمان ملل در حال آماده کردن مجموعه‌ای از مشوق‌ها با هدف ارايه به مجلس منتخب جديد ايران به اين اميد هستند که به برنامه‌ی غنی سازی اورانيوم ايران که "مانعی اصلی در بهبود روابط ميان ايران و غرب است" پايان دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) مقامات آمريکايی و اروپايی روز دوشنبه گفتند که اين پيشنهاد شامل مزايای اقتصادی، فن‌آوری و امنيتی، قطعات يدکی برای ناوگان فرسوده هواپيمای بويينگ و کمک به توسعه‌ی برنامه‌ی انرژی هسته‌يی غير نظامی در ايران است.

بر اساس گزارش روزنامه‌ی واشنگتن تايمز، اين تلاش نظير پيشنهادی است که در سال ۲۰۰۶ به ايران ارايه شد و تهران آن را نپذيرفت و در پی رد آن تحريم‌هايی عليه ايران اعمال شد.

مقامات ياد شده گفتند که اين بار اعضای دايم شورای امنيت درخصوص زمان بندی مشوق‌ها بسيار دقيق خواهند بود. آنها هم چنين ابراز اميدواری کردند که اين پيشنهاد، اعضای جديد مجلس ايران را متقاعد کند.

يک مقام انگليسی گفت: ما مشتاق هستيم راه‌هايی را برای اطمينان يافتن از اينکه مردم ايران می‌دانند پيشنهادی که به آنها ارايه می‌شود چه چيزهايی است، پيدا کنيم.

يک مقام عالی‌رتبه‌ فرانسوی گفت که اعضای دايم شورای امنيت متشکل از آمريکا، انگليس، فرانسه روسيه و چين به همراه آلمان تلاش خواهند کرد تا درباره‌ی زمان بندی و مزايايی که ايرانی‌ها می‌توانند بدست آورند، دقيق‌تر باشند.

در پيشنهاد سال ۲۰۰۶، شش کشور ياد شده پيشنهاد کردند انرژی هسته‌يی را در اختيار قرار دهند از جمله راکتور آب سبک، مالکيت نسبی يک تاسيسات غنی سازی روسی و ذخيره پنج ساله اورانيوم غنی شده‌ای که تحت نظارت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نگهداری شود.

آنها هم چنين گفتند که اگر ايران غنی سازی را تعليق کند، از پيوستن تهران به سازمان تجارت جهانی حمايت خواهند کرد و به مدرنيزه کردن زير ساخت‌های مخابراتی در اين کشور نيز کمک می‌کنند.

قدرت‌های جهانی به علاوه چين پيشنهاد کردند که يک کنفرانس جديد برای ارتقای گفت‌وگو و همکاری درباره‌ی مسايل امنيتی منطقه‌يی تشکيل شود. پيشنهاد ۲۰۰۶ تغييری اساسی در سياست آمريکا بود که تا آن زمان با همه تلاش‌های ايران برای توسعه انرژی هسته‌يی از جمله نيروگاه بوشهر مخالف بود.

آمريکا هم چنين پيشنهاد کرد که قطعات يدکی هواپيماهای غير نظامی را به ايران بفروشد و وعده داد تحريم‌های يک جانبه‌ای را که نزديک به سه دهه بر ايران اعمال شده، متوقف کرده و در صورتی که ايران غنی سازی را تعليق کند با اين کشور وارد مذاکره شود.

دولت ايران اين مجموعه را رد کرد و شورای امنيت نيز در پی آن سه قطعنامه تحريم را عليه جمهوری اسلامی تصويب کرد.

اعضای دايم شورای امنيت و آلمان اميدوارند نمايندگان جديد مجلس ايران مجموعه جديد مشوق‌ها را بپذيرند.

يک مقام فرانسوی گفت: برای دانشجويان خيلی جالب خواهد بود که کشورشان با کشورهای غربی در عرصه فناوری همکاری کند.

وی ادامه داد: ايران کشوری است که در آنجا دانشجويان می‌توانند با اينترنت کار کنند و از آنچه در جهان رخ می‌دهد کاملا مطلع هستند. بنابراين بايد از اين کانال‌ها استفاده کنيم تا ببينيم چطور می‌توانيم پيام را برسانيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مقامات آمريکايی و اروپايی گفتند که در مراحل ابتدايی دوباره فکر کردن به اين پشنهاد قرار دارند و از آن به عنوان بسته بندی دوباره پيشنهاد سال ۲۰۰۶ ياد کردند. جان ولفستال، عضو ارشد مرکز مطالعات استراتژيک و بين‌الملل لندن مدعی شد که احتمالا آنچه ايرانی‌ها بيشتر خواهان ديدن آن در مجموعه مشوق‌ها هستند، حضور کامل و فعال آمريکا است.

وی ادامه داد: اروپايی‌ها آخرين بار آمريکا را به داخل مساله کشيدند اما آمريکا فقط به دليل واداشتن شورای امنيت به موافقت با تحريم ايران با آن موافقت کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واشنگتن تايمز: ۱+۵ درصدد ارايه مجموعه‌ای جديد از پيشنهادات به ايران است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016