چهارشنبه 28 فروردین 1387

تحليل احمد شيرزاد درباره فاز جديد فعاليت های هسته ای ايران، نوروز

احمد شيرزاد نماينده مجلس ششم و دکترای فيزيک در گفت وگويی به پرسش هايی درباره نصب سانتريفوژهای جديد در نطنز پاسخ داد.

وی در اين زمينه گفت؛ شواهد امر نشان می دهد که «برنامه يی» برای نصب شش هزار دستگاه سانتريفوژ وجود دارد، نه اينکه اين تعداد نصب شده است. سه آبشار ۱۶۴ تايی نصب شده است اما ما بايد صبرکنيم تا گزارش بازرس های آژانس توسط آقای البرادعی منتشر شود و تاييد کند که چه تعداد سانتريفوژ نصب شده و چه تعداد از آن در حال کارکردن است.

شيرزاد افزود؛ نصب سانتريفوژ های جديد در اين مرحله ديگر چيزی را عوض نمی کند. فقط مقداری به لحاظ کمی به ظرفيت غنی سازی ايران اضافه می کند. اگر برآوردی داشته باشيم از زمانی که تنها يک آبشار نصب شده بود، گذار به مرحله يی که اين تعداد به حدود دوهزار رسيد تحول مهمی بود و نشان می داد ايران قادر شده با آهنگ سريع تری اورانيوم را غنی کند. اين به لحاظ توان استراتژيک و قدرت به دست آوردن اورانيوم غنی شده مهم بود. اما اين فرآيند، زمانی به لحاظ فنی مهم خواهد بود که ايران به حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار عدد دستگاه سانتريفوژ دست پيدا کند. در آن صورت می تواند ادعا کند که قادر است سوخت حداقل يک نيروگاه را تامين کند. ولی اين فاصله بين سه هزار تا هفت يا هشت هزار تحول چنان مهمی محسوب نمی شود. اگرچه به لحاظ سياسی اين تحول مهم است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين نماينده مجلس ششم در پاسخ به اين سوال که آيا ايران عزم خود را جزم کرده به سمت ۵۰ هزار دستگاه سانتريفوژ برود و آيا به لحاظ فنی چنين امکانی وجود دارد، گفت؛ بايد صبرکرد و ديد اين شش هزار سانتريفوژی که از آن صحبت می شود به کجا می رسد. به دو شکل می شود به اين مرحله نگاه کرد.

يکی اينکه ايران به عنوان يک قدرت استراتژيک هسته يی آيا می تواند اورانيوم کافی برای دستيابی به يک توان استراتژيک هسته يی غنی کند يا نه؛ که تقريباً می شود گفت ايران از اين سطح گذشته و توانايی اين را دارد تا درصدی به غنی سازی اورانيوم بپردازد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحليل احمد شيرزاد درباره فاز جديد فعاليت های هسته ای ايران، نوروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016