جمعه 6 اردیبهشت 1387

آمريکا: رويارويی کشتی آمريکايی با دو قايق در خليج فارس، راديو فردا

آمريکا روز جمعه اعلام کرد که يک کشتی غير نظامی تحت اجاره وزارت دفاع اين کشور برای جلوگيری از نزديک شدن دو قايق که به نظر می رسيد ايرانی باشند، به سوی آنها شليک کرده است.

اين در حالی است که شبکه تلويزيونی عرب زبان العالم به نقل منابع نيروی دريايی سپاه پاسداران ايران اعلام کرده است که رويارويی بين قايق های ايرانی و کشتی آمريکايی رخ نداده است.

ناخدا ليديا روبرتسون، سخنگوی فرماندهی ناوگان پنجم آمريکا، گفت:«اگر آنها رويه های موجود در اين باره را رعايت می کردند می شد از بروز اتفاق جلوگيری کرد، اما انها به اخطار های بی توجهی کردند»..

به گفته اين مقام نيروی دريايی آمريکا اين حادثه در روز پنجشنبه حدود ساعت هشت بامداد به وقت محلی و هنگامی رخ داد که کشتی وسترن ونچر در آبهای بين المللی از شمال به سمت مرکز خليج فارس در حال حرکت بود، دوقايق به آن نزديک می شدند و به پيام های راديويی آن پاسخ ندادند.

به گفته اين مقام نيروی دريايی آمريکا اين دوقايق ناشناس کوشيدند تا به کشتی نزديک وسترن ونچر نزديک شوند، خدمه اين کشتی ابتدا اقدام به شليک منور اخطار کردند. اما اين قايق ها به نزديک شدن خود ادامه دادند.

ناخدا ليديا روبرتسون افزود: در پی شليک نيروهای امنيتی حاضر بر عرشه اين کشتی قايق های تندرو به سرعت از محل حادثه دور شدند.

در همين حال يک مقام آگاه به خبرگزاری دولتی ايرنا، گفت :«خبر هرگونه تعرض کشتی آمريکايی به سوی قايق متعلق به جمهوری اسلامی ايران را تکذيب» می کند

اين مقام آگاه که خواست نامش ذکر نشود، گفته است:« نيروهای بيگانه به سياست های ما در منطقه آشنايند و می‌دانند که در صورت انجام هرگونه تعرض با پاسخ قاطعانه دلاورمردان کشورمان روبه رو خواهند شد.

به گزارش ايرنا اين مقام نظامی افزوده است : «درصورت واقعيت داشتن اين خبر مطمئن باشيد با توجه به استعداد نظامی و آمادگی ما در منطقه قطعا هيچ اثری از منبع شليک کننده باقی نمی‌ماند تا بتواند خبر اين حادثه را به ديگر منابع اعلام نمايد.»

اين در حالی است که يک مقام آگاه ديگر که نامش فاش نشده به خبرگزاری مهر نيز گفته است که خبر شليک کشتی امريکايی به قايق های ايرانی صحت ندارد.

اين مقام آگاه گفته است:« اگر چنين شليکی صورت گرفته باشد و خبر رسانه های فوق صحيح باشد، نيروهای آمريکايی احتمالا به قايق های غير نظامی و يا ماهيگيری شليک کرده اند که در اين صورت نيز ايرانی بودن آنها قطعی نيست».

به گفته اين مقام آگاه «شليک کشتی های آمريکايی حاضر در خليج فارس و دريای عمان به قايق های غير نظامی سابقه دارد و آنان هر قايقی را تهديد به حساب آورده و قبل از حصول اطمينان از اطلاعات نظامی اقدام به شليک می کنند».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نيروی دريايی ايالات متحده در همين زمينه بيست و سوم فروردين از نزديک شدن سه قايق تندرو به يک ناو گشتی آمريکايی در خليج فارس خبر داده بود.

شبکه تلويزيونی سی ان ان و به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده است، گزارش داده بود که قايق های ايرانی تا ۲۰۰ متری ناو آمريکايی تايفون پيش رفته اند.

نتان کريستين سن، يکی از سخنگويان ناوگان پنجم آمريکا در بحرين، همچنين گفته بود:«ناو جنگی تايفون در حال گشت زنی در شمال خليج فارس بود که سه قايق تندرو، که هويت آنها نامشخص بوده، به آن نزديک شده اند، که پس از شليک اخطار توسط ناو آمريکايی، دور شده اند»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمريکا: رويارويی کشتی آمريکايی با دو قايق در خليج فارس، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016