سه شنبه 18 تیر 1387

اوباما: موضع گیری علیه ایران نفت را گران کرد، بی بی سی

باراک اوباما، سناتور دموکرات و نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می گوید موضع گیری کشورش در برابر برنامه هسته ای ایران به افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی دامن زده است.

به گفته آقای اوباما اتخاذ موضع آرام تر در برابر ایران می تواند به کاهش تنش در بازارهای جهانی انرژی کمک کند.

باراک اوباما که در یک جلسه مطبوعاتی در شهر سنت لوئیس در ایالت میسوری صحبت می کرد، در پاسخ به سوالی درباره توان ایالات متحده در کنترل افزایش بی سابقه بهای نفت، نحوه برخورد با ایران را در جلوگیری از ادامه روند صعودی قیمت ها مهم دانست.

او گفت: "بعضی از مسائل مربوط به جغرافیای سیاسی بر بهای نفت تاثیرگذار است. باید در موضوع های مربوط به ایران از شعارها بکاهیم و به دیپلماسی جدی و سخت مشغول شویم. این می تواند به آرام کردن بازارها کمک کند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

افزایش بی سابقه بهای نفت خام اقتصاد آمریکا را دچار مشکلاتی کرده است. هفته گذشته بهای هر بشکه نفت خام سبک در بازار نیویورک به ۱۴۵ دلار رسید. این رقم در معاملات روز دوشنبه با حدود ۴ دلار کاهش، ۱۴۱ دلار و ۸۷ سنت بود.

آقای اوباما همچنین مخالفت خود را با استفاده از دخیره راهبردی سوخت آمریکا برای کنترل بازارهای انرژی اعلام کرد.

از سوی دیگر، مقام های ارشد پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان، موسوم به گروه ۱+۵، پاسخ ایران را به بسته پیشنهادی جدید مشوق ها و تنبیه های هسته ای در یک تماس تلفنی بررسی کرده اند.

گفتگوی تلفنی

به گفته شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، معاونان سیاسی وزیران خارجه این شش کشور روز دوشنبه در یک تماس تلفنی مشترک درباره پاسخ هفته گذشته مقام های ایرانی به بسته پیشنهادی گفتگو کردند.

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران روز جمعه از ارائه پاسخ کتبی به بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ به خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داده بود.

تاکنون مفاد پاسخ ایران به بسته پبشنهادی به طور رسمی اعلام نشده است. این بسته که ماه گذشته به وسیله خاویر سولانا به سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تحویل داده شده بود، شامل توقف فعالیت های غنی سازی اروانیوم به عنوان پیش شرط شروع گفتگوها درباره نحوه ارائه مشوق ها به ایران است.

به گفته آقای مک کورمک، ایالات متحده در حال رایزنی با سایر اعضای گروه ۱+۵ درباره پاسخ ایران است.

شان مک کورمک درباره پیام های دریافتی از ایران گفت:" به طور مشخص در دولت ایران درباره نحوه پاسخ (به بسته پیشنهادی) بحثی در گرفته یا این که حداقل گفتگویی در جریان است."

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران روز دوشنبه در سخنانی در مالزی تاکید کرد ایران از حق خود برای غنی سازی اورانیوم دست برنخواهد داشت و درخواست کشورهای غربی برای توقف این فعالیت ها را رد کرد.

پیش تر منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران از فضای جدید گفتگوهای هسته ای استقبال کرده بود.

خاویر سولانا پاسخ ایران به بسته مشوق های بین المللی را سخت و پیچیده خوانده است و می گوید پاسخ تهران نتوانسته او را "کاملا خوشبین" کند.

در این حال، به گفته آقای سولانا به نظر می رسد ایران تا حدی آماده گفتگو است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اوباما: موضع گیری علیه ایران نفت را گران کرد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016