جمعه 25 مرداد 1387

طرح مسائل دانشگاه زنجان در جلسه اصلاح طلبان استان زنجان

دکتر نصيری: دانشجويان در يک محيط علمی چگونه می توانند توطئه‌ای را سامان دهند؟


در جلسه ی اصلاح طلبان استان زنجان که روز چهارشنبه با حضور فعالين مدنی و سياسی شهر زنجان و با حضور نمايندگان شهر زنجان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، مسائل بسياری از جمله وضعيت دانشجويان دانشگاه زنجان پيگيری شد.
نماينده مردم زنجان و طارم، انصاری، در خصوص دستگيری دبير و يک عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه زنجان ، گفت: به نظر می‌رسد در جامعه ما جايگاه‌ها عوض شده است و آن‌هايی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند بيشتر مورد اتهام قرار گرفته و بيشتر مورد پيگرد هستند و آن‌ها که خود منکر را انجام می‌دهند از حاشيه امنيت بيشتری برخوردارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

انصاری ابراز داشت: بسيار جای شرمندگی دارد که فردی با استفاده از موقعيت شغلی موجب تخلف شده و در حوزه‌هايی ورود پيدا کرده که احساس امنيت را از خانواده‌ها گرفته و به راحتی با خطای او کنار آمده و خطای او را چندان بزرگ جلوه ندهند و کسانی که برای ممانعت از اين منکر دخالت کرده‌اند با آن‌ها به عنوان اخلال در نظم عمومی برخورد ‌شود.
نايب رييس فراکسيون خط امام مجلس تاکيد کرد: حتی اگر بعضی از دانشجويان تخلفات انضباطی مرتکب شده باشند به اعتبار توافقی که دکتر نصيری به عنوان نماينده مردم با وزارت علوم و دانشجويان کرده بودند و يکی از بندهای آن عدم پيگرد دانشجويان بود ، نبايد مرتکب اين عمل می‌شدند.
انصاری در پايان گفت: دکتر نصيری پيگيری ويژه‌ای در رابطه با مسائل دانشگاه زنجان انجام داده اند. آنچه که در تفاهم نامه با وزارت علوم بود تا کنون مورد تخطی قرار نگرفته و موضوع دستگيری ها در حوزه‌ای غير از وزارت علوم رخ داده که ما حتی آن‌ را نيز پيگيری خواهيم کرد.
در ادامه اين مراسم نماينده ديگر مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نيز در سخنانی اظهار داشت: خوشبختانه با پيگيری نمايندگان استان و مديران دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، وزير بهداشت در نهايت موافقت اصولی خود را در رابطه با مجوز تأسيس دانشکده دندانپزشکی در زنجان اعلام نمودند.
دکتر سعداله نصيری در بخش ديگری از سخنان خود با اظهار تأسف نسبت به حادثه دانشگاه زنجان ، خاطرنشان ساخت: اين حادثه برای استان قضيه خوبی نبود و تأثيرات منفی به همراه داشت زيرا زنجان به شهر دارالمؤمنين مشهور است.
عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه داد: با توافق بنده و مسئولين وزارت علوم مقرر شد که با دانشجويان متحصن برخورد صورت نگيرد و در عوض متحصنين نيز به تحصن خود پايان دهند. لذا طی جلسات مختلف ، بر اهميت برخورد مناسب با متحصنين تأکيد کرديم و امروز نيز پيگير اين امر هستيم و از سوی ديگر معتقدم مديريت دانشگاه می توانست در اين حادثه عملکرد مطلوب تری داشته باشد.
نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با طرح اين پرسش که "دانشجويان در يک محيط علمی چگونه می توانند توطئه‌ای را بر عليه يک فرد و يا نظام سامان دهند؟" اضافه کرد: بايد به خواسته‌های صنفی و سياسی دانشجويان بنا به فرموده مقام معظم رهبری توجه نمود و در اين گونه حوادث نبايد دانشجويان را دستگير کرد مگر اينکه حکم قاضی صادر شده باشد.
نصيری به بازداشت دو تن از اعضای انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه زنجان اشاره و خاطر نشان ساخت: با دادستان عمومی و انقلاب زنجان در رابطه با بازداشت آقايان واحدی و هاشمی صحبت کرده ايم و ايشان اعلام نموده اند که اين دو نفر شاکی خصوصی داشته و برای پاسخ دادن به پاره ای از سؤالات فعلاً در اختيار اين دستگاه می باشند.

يکی از فعالان دانشجويی دانشگاه زنجان نيز در اين برنامه گفت: دبير و يکی از اعضای انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه زنجان که نتوانستند سوء استفاده معاون دانشجويی دانشگاه را از سمت و جايگاهش ببينند ، اکنون در زندان به سر می برند.
وی که به نمايندگی از فعالان دانشجويی دانشگاه زنجان در اين مراسم سخن می گفت ، يادآور شد: از زمانی که رييس فعلی دانشگاه زنجان در اين جايگاه قرار گرفت ، با اعمال سياست های محدود کننده فرهنگی و سياسی ، دانشگاه زنجان که يکی از فعال ترين دانشگاه کشور در حوزه فرهنگی و سياسی بود ، به دانشگاهی حاشيه ای در اين زمينه تبديل شد. فعالان دانشجويی بارها و بارها با تذکر در رابطه با فضای محدود حاکم بر دانشگاه ، توجه مسئولين را به عواقب چنين فضايی جلب کرده بود.
اين فعال دانشجويی اضافه نمود: به طور خاص در مورد معاون سابق دانشجويی چه از طريق انجمن اسلامی و چه از طريق طيف های مختلف دانشجويان ، تذکراتی به مسئولين داده شد و حتی بسيج دانشجويی نيز به طور شفاهی و کتبی در بيانيه شماره يک ، مشکلات اين معاون را بارها به اطلاع رياست دانشگاه رسانده بودند. در چنين شرايطی دانشجويان خود وارد عمل شده و مجبور به برخورد شدند.
وی ادامه داد: در نهايت شخص رئيس دانشگاه در جمع دانشجويان حاضر و ضمن پذيرش وقوع چنين حادثه ای ، از اينکه چنين فردی را به معاونت خود برگزيده ، از محضر خدا ، امام زمان ، دانشگاه و دانشگاهيان عذر خواهی نمود ، دانشجويان نيز ضمن درک شرايط کشور ، حسن نيت خود را نشان داده و پس از قول مساعد دکتر نصيری نماينده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر پيگيری خواسته هايشان ، به صورت مسالمت آميز به تحصن خود پايان دادند.
اين فعال دانشجويی تاکيد کرد: متاسفانه پس از دو ماه از وقوع اين حادثه دو فعال دانشجويی دستگير شده اند و از وضعيت آنها اطلاعی در دست نيست.
وی تصريح کرد: از همه افراد آگاه جامعه خواستار حمايت همه جانبه هستيم چرا که عده ای در تلاشند مقصرين اصلی را بی گناه و دانشجويان را گناهکار جلوه دهند و با وصل کردن اين حادثه به مسايل امنيتی ، در پی سياسی کردن اين قضيه می باشند در حالی که اين حرکت اعتراضی کاملا صنفی بوده و دانشجويان از ابتدايی ترين حقوق خود يعنی برقرای امنيت برای تمام دانشجويان در دانشگاه دفاع کرده اند.
اين فعال دانشجويی دانشگاه زنجان در پايان ، گفت: حرکت دانشجويان دانشگاه زنجان مورد تاييد برخی مراجع از جمله آيت الله بيات زنجانی ، نهاد های مدنی ، تشکل های دانشجويی سراسر کشور و اکثر انسان های آگاه و با وجدان جامعه قرار گرفته است و از اين رو از نمايندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ، احزاب و فعالان سياسی و مطبوعات درخواست می کنيم که در پيگيری حقوق دانشجويان و آزادی آنان مصر باشند.

اين سخنان نمايندگان شهر زنجان در مجلس شورای اسلامی در حالی گفته می شود، که مسئولين دانشگاه زنجان و همچنين دادستانی زنجان، همچنان سعی در ديگر گون جلوه دادن ماجرا هستند و فيوجی، مدير روابط عمومی دانشگاه زنجان، همچنان بر نظرات دادستانی زنجان تاکيد می کند و سعی بر سناريو سازی برای ماجرای زنجان ادامه دارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'طرح مسائل دانشگاه زنجان در جلسه اصلاح طلبان استان زنجان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016