جمعه 25 مرداد 1387

احمدی نژاد در ترکيه: در کشورمان مقدار زيادی از آزادی را شاهديم، البته برخی مسوولان در اجرای قانون سلايق خود را عملی می‌کنند، ايسنا

- امپراطوری آمريکا به پايان راه خود رسيده است
- به زودی اولين ماهواره مخابراتی ايران به فضا پرتاب می‌شود

رييس‌جمهور کشورمان گفت: کشورهای بزرگ نمی‌خواهند عراق، سوريه، ترکيه و ايران در سايه‌ی همکاری‌های متقابل قدرت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی نژاد که در ترکيه به سر می‌برد، امروز صبح در ديدار با جمعی از نخبگان، نويسندگان و اهالی رسانه‌های ترکيه با بيان اين مطلب، افزود : نمی‌خواهند بگذارند که اين چهار کشور پيشرفت کنند. شما ببينيد در عراق خرابی‌ها صد برابر بيشتر شده است. همين‌طور شما می‌بينيد که نمی‌گذارند ايران پيشرفت‌های صنعتی داشته باشد. آنها اقتدار اين چند کشور را نمی‌خواهند، اما مهم نيست. ما اگر با هم همکاری داشته باشيم می‌توانيم مشکلات را حل کنيم. ايران و ترکيه در گذشته‌ای نه چندان دور دو تمدن بزرگ بودند که در جهان بسيار اثرگذار بودند. ما دليلی نمی‌بينيم که آن توانمندی و شکوه دوباره احيا نشود.

وی در بخش ديگری از سخنان خود در پاسخ به سوال يکی ديگر از حضار درباره‌ی پرونده‌ی هسته‌يی ايران گفت: پرونده‌ی هسته‌يی ايران يک پرونده‌ی سياسی است و علت مخالفت کشورهای قدرتمند با آن، همان چيزی است که در مبحث قبلی گفتم. آمريکا و متحدانش نمی‌خواهند ايران و ترکيه به فن‌آوری‌های پيشرفته‌ای نظير فن‌آوری هسته‌يی دست پيدا کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی ادامه داد: ۱۵ سال قبل که اصلا بحث هسته‌يی ايران مطرح نبود، آمريکا ايران را تحريم کرد و حتی در ابتدای انقلاب جنگ تحميلی را به وسيله‌ی صدام عليه ايران به راه انداخت. آنها با پيشرفت ايران مخالفند و از بمب نمی‌ترسند، چرا که خودشان بمب دارند.

وی گفت: ما به دنبال بمب نيستيم و آن را قبول هم نداريم، اما آنها اين مسايل را بهانه کرده‌اند، برای مقابله با ما.

رييس‌جمهور کشورمان در ادامه افزود: هشت سال پيش به ما گفتند برای اين‌که شما بتوانيد ۲۰ سانتريفيوژ را فعال کنيد، بايد ۱۰ سال با ما مذاکره کنيد تا شايد به شما چنين اجازه‌ای بدهيم ،اما امروز که چند هزار سانتريفيوژ در ايران فعاليت می‌کند، تنها از ما می‌خواهند که برای مدتی تعداد اين سانتريفيوژها را اضافه نکنيم. اما ملت ما مسير خود را انتخاب کرده و ايستاده و به فضل الهی پيروز خواهد شد.

احمدی‌نژاد افزود: پنج سال پيش آنها نگران بودند که ايران اقتدار خود را به دست بياورد و امروز نگرانند که خودشان از دست بروند و تسلط ۶۰ ساله‌شان بر جهان از بين برود. آنها فکر می‌کردند که با صدور قطعنامه و تهديد و تحريم می‌توانند ايرانيان را به عقب‌نشينی وادار کنند، اما چنين نشد و آنها هم‌اکنون نگرانند که اصل شورای امنيت زير سوال ببرد.

رييس‌جمهور کشورمان در بخش ديگری از سخنانش گفت: بگذاريد برای شما خاطره‌ای بگويم؛ جلسه‌ای با شورای روابط خارجی آمريکا داشتم که سوالات زيادی از ما پرسيدند و ما پاسخ آنها را گفتيم. در نهايت گفتند که خواسته‌ی شما منطقی است و حرف شما قانونی است، اما اگر به شما اجازه بدهيم فردا مجبور می‌شويم به ترکيه و ساير کشورهای منطقه نيز چنين اجازه‌ای بدهيم و من در پاسخ به آنها گفتم که اگر قانونی است چرا آنها نبايد داشته باشند؟ و اگر قانونی نيست هيچ‌کس نبايد داشته باشد.

وی گفت: ما همان‌طور که قبلا هم گفته‌ايم اهل مذاکره‌ايم، اما آنها بايد بدانند که از تقابل با ما سودی نخواهند برد. هم‌اکنون روند به سمت پيروزی ملت ايران و ملت‌های منطقه است و آنها هم کاری نمی‌توانند بکنند.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری ازسخنان خود با اشاره به جايگاه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت: در ابتدا قرار بود اين آژانس راه دستيابی کشورها به انرژی اتمی را فراهم کند و هم‌چنين کشورهای مسلح به بمب اتمی را خلع سلاح کند، اما اين آژانس به هيچ‌کدام از اهداف خود نرسيده است. نه تنها اين کارها را نمی‌کند، بلکه گاهی مانعی برای دستيابی کشورهای در حال رشد به اين انرژی است.

رييس‌جمهور کشورمان درباره‌ی پتانسيل‌های روابط دو کشور ايران و ترکيه يادآور شد: ما توانمندی‌های مختلفی در حوزه‌های علمی، سياسی و فن‌آوری داريم که می‌تواند مکمل همديگر باشد. بايد با تشکيل اتحاديه‌های منطقه‌ای و تقويت اکو و D۸ بتوانيم نقش تعيين‌کننده‌ی خود را در منطقه و جهان ايفا کنيم. ترکيه و ايران بايد در همکاری‌هايشان به نقطه‌ی مطلوب برسند و در اين صورت ديگر نيازی به ديگران نخواهند داشت.

يکی از حاضران درباره‌ی احتمال تغيير سياست‌های خارجی ايران با توجه انتخابات آينده و هم‌چنين همين اتفاق در آمريکا پرسيد، که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: اهداف و استراتژی‌های سياست خارجی ايران با تغيير دولت‌ها تغيير نخواهد کرد؛ چون از عمق تاريخ و اعتقادات مردم ايران برخاسته است.

وی ادامه داد: اما در طرف آمريکايی امکان تغيير رويکرد بسيار زياد است. در آمريکا هرکس به قدرت برسد بايد جهت‌گيری‌های خود را در سياست خارجی تغيير دهد. آنها نيازمند دو کار هستند؛ يکی اين‌که توان خود را از کشورهای مختلف جمع‌آوری و به داخل کشور خود ببرند، تا مشکلاتشان در حوزه‌های اقتصادی حل شود. اقتصاد آمريکا هم‌اکنون در آستانه‌ی فروپاشی است. آمريکا که روزی مدعی حاکميت مطلق بر اقتصاد جهان بود امروز با بحران‌های جدی مواجه است.

رييس جمهور کشورمان همچنين ادامه داد: در عرصه‌ی جهان، آمريکا که مدعی مديريت جهان بود امروز از حل کوچک‌ترين مسايل خود ناتوان مانده است. به نظر من دوران اثرگذاری آمريکا در دنيا به پايان رسيده است و حوادث گرجستان اين مساله را نشان داد. آنها نتوانستند به دولت متحد خود در گرجستان کمک کنند. در عراق نيز آمريکا از حل مشکلات خود عاجز مانده است. در آمريکا هم‌اکنون ۴۰ ميليون انسان فقير و فاقد هر نوع پوشش بيمه‌ای زندگی می‌کنند و هر دولتی سر کار بيايد بايد اين مساله را حل کند.

وی اضافه کرد: دومين تغيير در سياست خارجی آمريکا بحث گفت‌وگو با ايران است. آمريکا بدون گفت‌وگو با ايران قادر نيست به هدف اول خود دست پيدا کند. به همين دليل است که می‌بينيم رقابت اصلی ميان دو کانديدای مطرح در آمريکا بر سر تعامل با ايران است و اين‌که هرکدام در تعامل با ايران مثبت‌تر حرف می‌زند، رای بيشتری دارد. به نظر من امپراطوری آمريکا به پايان راه خود رسيده است.

احمدی‌نژاد گفت: ۲۷ سال است که آمريکا رابطه‌اش را با ما قطع کرده است. آنها فکر می‌کردند با اين کار فضای تنفسی ما را قطع خواهند کرد و ما تسليم می‌شويم، اما چنين نشد و من اين خبر را به شما می‌گويم که ما به زودی اولين ماهواره مخابراتی خود را با موشک و پرتابگر خود به فضا پرتاب خواهيم کرد و اگر آمريکا در آن زمان با ما قطع رابطه نکرده بود، ما چنين پيشرفت‌هايی در کشور نداشتيم. پيش از قطع رابطه، ۵۰ سال با آمريکا رابطه داشتيم و هيچ نتيجه‌ای نگرفتيم، اما الان هم تکنولوژی اتمی داريم و هم هوافضا. ما از آمريکا به خاطر قطع رابطه و تحريم تشکر می‌کنيم.

رييس‌جمهور کشورمان در بخش ديگری از سخنان خود درباره‌ی وضع آزادی‌ها در ايران اظهار داشت: ما در کشورمان مقدار زيادی از آزادی را شاهديم. هم‌اکنون حتی مردم ما در انتخابات‌ها محدود به احزاب هم نيستند و ميزان کانديداها ۲۰ تا ۳۰ برابر بيشتر از ظرفيت کانديداهاست و از همه‌ی اقشار جامعه اعم از کارگر، کشاورز و استاد دانشگاه برای انتخابات ثبت نام کردند. کسانی هم که در انتخابات‌ها ردصلاحيت شدند بر اساس معيارهای قانونی، شرايط ثبت نام را نداشتند.

وی افزود: البته بعضی فعاليت‌ها در کشور ما ممنوع است مانند خريد و فروش شراب، و اين کار هم قانونی است. اما در کشور ما هرکس هر جايی می‌تواند ساکن باشد و می‌تواند هر شغلی داشته باشد و خانواده‌ها هم در داخل آزادی مطلق دارند. البته بعضی محدوديت‌ها در حوزه‌ی اجتماعی وجود دارد که مانند قوانين ترافيکی، اموری قانونی است. در عين حال معتقدم برخی مسوولان در اجرای قانون سلايق خود را عملی می‌کنند و ممکن است در مقام اجرايی، برخی قوانين را درست اجرا نکنند که اينها را بايد به مرور اصلاح کرد. ما تلاش می‌کنيم اين نوع اعمال سليقه‌ها را محدود کنيم.

رييس‌جمهور کشورمان همچنين درباره‌ی ميانجی‌گری ترکيه برای ايران در پرونده‌ی هسته‌يی گفت: منظور من از سخنانی که مطرح کردم، بحث ميانجی‌گری نبود. اين‌که ترکيه عضو اتحاديه اروپا بشود اتفاقی است که ما از آن خوشحال می‌شويم. اين اتفاق هم برای ترکيه خوب است، هم برای اتحاديه اروپا؛ چرا که قبول نداريم ملت‌های منطقه با اروپايی‌ها در جدال باشند و اميدواريم روزی برسد که ملت‌ها در صلح و دوستی با هم باشند. عضويت ترکيه در اتحاديه اروپا اتفاقی است که به نفع کشورهای اروپايی است و آنها نادان هستند که اجازه نمی‌دهند چنين اتفاقی بيافتد. بايد از ترکيه خواهش کنند که عضو اتحاديه شود. نگاه ما به اين مساله راهبردی و استراتژيک است. ترکيه خواستگاه يک تمدن بزرگ است و هيچ‌کس نمی‌تواند او را حذف کند. ترکيه برای دنيا حرف دارد و اتحاديه اروپا و آمريکا نيز نمی‌توانند آن را در خود هضم کنند.

احمدی‌نژاد گفت: دوران استفاده از زور و فريب و دوران بمب و هواپيما و موشک به پايان رسيده و دوران انسانيت آغاز شده است و اين بر همه چيز غلبه خواهد کرد.

رييس‌جمهور در پايان سخنان خود در پاسخ به اعتراض يکی از حضار نسبت به تدابير شديد امنيتی برای سفر وی به استانبول گفت: من در اين زمينه تصميم‌گيرنده نيستم و از اين بابت از ملت ترکيه عذرخواهی می‌کنم.

Copyright: gooya.com 2016