دوشنبه 18 شهریور 1387

رجبعلی مزروعی: هيچ مرجعی را نمی‌توان برای هدايت ذائقه‌ مردم در انتخابات موثر دانست، ايسنا


يک عضو دفتر سياسی جبهه مشارکت ايران اسلامی گفت: مردم در تقاطع مجموع طلاعاتی که دريافت می‌کنند و نيز عملکرد دولت و منتقدان آن ذائقه‌ سياسی خود را انتخاب می‌کنند و اساسا نمی‌توان گفت مرجعی می‌تواند اين ذائقه را در انتخابات آينده هدايت کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رجبعلی مزروعی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) خاطرنشان کرد: دو راه برای تشخيص ذائقه‌ سياسی مردم وجود دارد؛ يکی نظرسنجی و ديگری انتخابات و راهی جز اين دو وجود ندارد. البته به دليل آن‌که متاسفانه هيچ‌يک از اين دو، چندان موضوعيت ندارند نمی‌توان ذائقه سياسی جامعه را به درستی تشخيص داد.

وی افزود: مردم، مجموعه‌ای از اطلاعات را دائما از جامعه می‌گيرند، از اطلاعات مساوی که شامل درآمدها، هزينه‌ها و نوع گذران زندگی‌شان می‌شود تا اخبار، تحليل‌های مسايل داخلی و خارجی، همه تاثير می‌گذارد بر اين‌که هر فردی چه نوع برداشت و موضع‌گيری داشته باشد و چه ذائقه سياسی را بپسندد و به دليل آن‌که اين موارد متغير است، طبعا می‌توان گفت همواره تغييراتی در جهت‌گيری و ذائقه افراد اتفاق می‌افتد و شايد بهترين راه برای تشخيص اين ذائقه، نظرسنجی‌های نوبه‌ای است.

وی با بيان اين‌که " مهم‌ترين نقطه‌ نمود ذائقه سياسی مردم، انتخابات آزاد است" گفت: عملکرد دولت حاکم و پاسخگو بودن آن و نيز عملکرد بخش‌های منتقد دولت بر ذائقه سياسی مردم تاثير بسزايی دارد. اما در عين حال نمی‌توان هيچ مرجعی را برای هدايت ذائقه‌ مردم در انتخابات موثر دانست؛ چرا که هر شهروندی در تقاطع مجموع اطلاعاتی که دريافت می‌کند، نتيجه‌گيری می‌کند و اين اطلاعات را نهادهای مختلفی از جمله رسانه‌ها ارايه می‌کنند.

اين عضو دفتر سياسی جبهه مشارکت تاکيد کرد: به نظر من اصل بر اين است که مردم، خود تصميم گيرنده هستند و اراده دارند و بر اساس دريافت‌ها موضع خود را تعيين می‌کنند و اين‌که بگوييم کسی يا حرفی می‌تواند در آن انحراف ايجاد کند را اساسا باور ندارم و به نظرم صحيح نيست.

Copyright: gooya.com 2016