پنجشنبه 28 شهریور 1387

حسن روحانی: هنوز برای کانديداتوری تصميم نگرفته‌ام، رييس جمهور بايد درعمل فراجناحی باشد، ايسنا


جمعی از مديران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها چهارشنبه شب با حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی، رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار کردند.

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا، در اين مراسم افطاری که به ميزبانی دکتر روحانی برگزار شد، وی درباره‌ی موضوع کانديداتوری خود و خاتمی در انتخابات آينده گفت:« من هنوز برای کانديداتوری تصميمی نگرفته‌ام و در مورد آقای خاتمی هم از خودشان بپرسيد، اگر ايشان به من هم وکالت می‌داد نمی‌توانستم جواب شما را بدهم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روحانی در پاسخ به درخواست يکی از روزنامه‌نگاران در مورد تحليل انتخابات رياست جمهوری آينده گفت:« انتخابات را بايد در حد و ظرف خود ديد. رياست جمهوری همه‌ی کشور و همه‌ی سرنوشت کشور نيست و به مفهوم تغيير در همه‌ی ابعاد حکومت هم نيست، اما نقش و اهميت خود را دارد؛ به طوری که در ميان سه قوه هيچ کدام نقش و تاثير دولت را ندارند.»

وی افزود:« درست است که مجلس در راس امور است و نقش ارزشمند نظارتی دارد، اما دولت هم نقش مهمی دارد؛ مثلا اگر سياست‌ها را مجمع تدوين می‌کند پيش نويس آن از سوی دولت نوشته می‌شود، سياست برنامه‌ی پنج ساله پنجم توسط مجمع تصويب شده و اکنون نزد مقام معظم رهبری است تا آنها را تاييد و ابلاغ کنند. همين سياست‌ها اول از سوی گروه کارشناسی دولت نوشته و به مجمع آورده شد . درست است که برخی از آنها در مجمع تغيير کرد اما پيش نويس اوليه بسيار مهم است.»

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد:« يکی ديگر از موضوعات مهم درباره دولت اين است که گرچه مجلس به وزرای معرفی شده از سوی رييس جمهور رای می‌دهد اما مگر اين افراد چقدر تغيير می‌کنند؟ ممکن است در اين دولت اين تغيير بيشتر و در دولت‌های قبل کمتر بوده باشد اما قطعا دولت در برنامه‌ريزی و اجرا نقش زيادی دارد. همچنين نقش دولت و به ويژه رييس جمهور در سياست خارجی ، سياست داخلی و مسائل فرهنگی يک نقش کليدی است؛ به همين دليل اگر در کشورمان مقايسه‌ای بين انتخابات‌های مختلف داشته باشيم انتخابات رياست جمهوری مهمترين يا از مهمترين‌هاست که دولت در آن شکل می‌گيرد؛ مخصوصا اگر کانديداها با برنامه مشخص درصحنه ظاهر شوند.»

روحانی همچنين تصريح کرد:« شايد قبلا تصور می‌شد چون ما مجلس، مجمع تشخيص و برخی نهادهای ديگر را داريم دستگاه‌ اجرايی کار زيادی نمی‌تواند بکند و بايد صرفا در اين چارچوب حرکت کند، اما در اين سه سال ديديم که دولت نقش زيادی در سياست خارجی ، اقتصاد ، مسائل فرهنگی و ديگر تصميماتی که اتخاذ می‌شود، دارد و می‌بينيم که دولت چقدر راحت تعرفه‌ها را بالا و پايين می‌کند. به اعتقاد من نقش دولت از مجلس و قوه قضاييه بيشتر است.»

وی يادآور شد:« يکی از رسالت‌های رسانه‌ها اين است که مردم را برای اين انتخابات سرنوشت‌ساز آماده کنند. در انتخابات مجلس حضور مردم چندان مطلوب نبود، بايد سعی کنيم غايبين انتخابات مجلس در انتخابات رياست جمهوری حضور داشته باشند؛ با اين احساس که انتخابات در سرنوشت آنها اثر دارد. انتخابات حداقل در معيشت مردم و تورم اثر دارد. اگر در روايات راجع به فقر صحبت شده و فقر مرز کفر دانسته شده به خاطر اهميت مساله‌ی معيشت است و ديديد که دولت چقدر در پمپاژ پول به جامعه نقش دارد به طوری که در دو - سه سال گذشته حجم نقدينگی از دو برابر هم بيشتر شد و تاثير آن در زندگی مردم کاهش قدرت خريد آنها است که قابل مشاهده است.»

روحانی اظهار کرد:« رسانه‌ها بايد اهميت انتخابات رياست جمهوری را برای مردم توضيح و تشريح کنند تا مردم برای حضور در انتخابات احساس وظيفه کنند و حداقل برای زندگی خودشان بدانند که اين حضور نقش‌آفرين است.»

اين عضو مجلس خبرگان رهبری همچنين گفت:« من نمی‌خواهم بگويم الگو يا مبنا آقای احمدی نژاد باشد يا ديگران. می‌خواهم بگويم رييس جمهور بالذات نقش زيادی در مسائل مختلف اقتصادی ، فرهنگی و ... دارد در دوره‌های آقای هاشمی و خاتمی تاثيرات آنها را در مسائل مختلف ديديم و معتقدم اين مسائل را بايد برای مردم باز کنيم و بعد ببينيم مردم چطور پای صندوق‌های رای حضور پيدا می کنند. حتما مردم بايد اعتماد کنند. اگر اعتماد مردم خدشه‌دار شود و فکر کنند رای‌شان تاثيری ندارد طبيعتا حضور آنها در انتخابات هم کم‌رنگ‌تر می‌شود.»

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه باتاکيد بر اينکه «قطعا مردم با رعب، شايعه و عدم اعتماد پای صندوق نمی‌آيند» گفت که مطبوعات و رسانه‌ها می توانند با همکاری نخبگان، نمايندگان و کسانی که در وزارت کشور يا شورای نگهبان حضور دارند، برخی شبهات را رفع و برای آن راه حل پيدا کنند.

به گزارش ايسنا، وی همچنين در مورد ويژگی‌های مورد نياز برای يک رييس جمهور نيز گفت:« اگر به همان ويژگی‌هايی که قانون اساسی نوشته عمل شود بسياری چيزها حل می‌شود به طور مثال عبارت رجال سياسی و مذهبی که در قانون آمده معنای خاص خود را از نظر سياسی و تاريخی دارد. اين رجل در برابر امرآت نيست و عدد آنها محدود است. شورای نگهبان گفته بود که شرايط رجل سياسی را می‌شکافيم اما انگار وقتی ما شعار زياد می‌دهيم نتيجه اش برعکس می ‌شود و اين کار انجام نشده است.»

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه رييس جمهور برای اداره‌ کشور نبايد ذهن خود را منحصر به يک گروه ، حزب و جناح کند، اظهار کرد:« ‌در اين صورت اين گرفتاری وجود دارد که رييس جمهور جمع و جناح خود را بياورد و بقيه را بيرون بريزد مثل اينکه می‌گويند اتوبوسی آمدند و اتوبوسی رفتند. رييس جمهور نبايد در تنگنای مسائل حزبی و جناحی گرفتار شده باشد؛ بلکه بايد ملی ببيند و بيانديشد. اشکالی ندارد که از حزبی بيرون بيايد يا حزبی از آن حمايت کند يا حتی در سوابق‌اش از يک جناح بوده باشد، اما وقتی انتخاب شد نماينده‌ ملت است و بايد خود را رييس جمهور ملت ايران بداند نه جناح الف يا ب و مهم‌تر اينکه در مقام عمل فراجناحی باشد.»

وی با بيان اينکه رييس جمهور بايد به کار کارشناسی اهميت دهد تصريح کرد:« رييس جمهور هرچقدر با استعداد و با سواد هم باشد يک نفر است و بايد کار کارشناسی را از سوی گروه‌های کارشناسی بپذيرد . مقام معظم رهبری در ديدار دولت هم تاکيد کردند که دولت چطور از نقد ديگران استفاده کند خط ، حزب و جناح نبايد در کار کارشناسی حاکم باشد زيرا اين علم است و علم مرگ نمی‌شناسد. همچنين رييس جمهور بايد اهم و مهم را تشخيص دهد . رييس جمهور بايد جامعيتی داشته باشد و به طور خلاصه با مسائل سياسی و اقتصادی آشنا باشد و اين فلسفه است که قانون، رجل سياسی بودن را از شرايط رييس جمهور خوانده.»

روحانی در ادامه‌ی اين ديدار گفت: « مگر می شود در دنيای امروز دور کشور ديوار ايجاد کرد؟‌ مگر بدون رابطه با دنيا، اداره‌ی کشور امکان‌پذير است؟ قطعا ما بايد بر مبنای منافع و مصالح خود تصميم بگيريم، اما مگر می شود واقعيت‌های جهان و منطقه را ناديده گرفت؟ پس آثار و تبعات آن چه می‌شود؟ همين‌هاست که ضرورت مدير ومدبر بودن رييس جمهور را هم مشخص می‌کند. يک رييس جمهور بايد از خودش، حزب و جناحش بگذرد و خود را برای کشور، ملت و نظام وقف کند و بداند که وقف چگونه است.»

اين عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:« اگر فردی بخواهد رييس جمهور شود فکر نمی‌کنم مشکلی در برقراری ارتباط او با مجلس به وجود بيايد. مثلا آقای هاشمی در دور اول انتخابات رياست جمهوری خود با مجلس سوم همزمان بود که به اصطلاح در اختيار نيروهای چپ بود و در ادامه‌ی آن هم با مجلس چهارم که در اختيار نيروهای مقابل بود، همزمان شد. اما با هيچ کدام مشکل آنچنانی نداشت يا مثلا دور اول رياست جمهوری آقای خاتمی با مجلس پنجم مصادف شده بود که رييس اين مجلس رقيب ايشان بود و بعد از آن هم مجلس ششم روی کار آمد که خود آقای خاتمی بارها گفته بود مجلس پنجم بهتر از مجلس ششم با من ساخت. در حقيقت اگر رييس جمهور در مقام عمل فراجناحی عمل کند، مشکل خاصی پيش نمی‌آيد.»

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه درباره‌ِ گفته‌های يکی از حاضران در خصوص رفتار جمهوری اسلامی با منافقين گفت:« خيلی از منافقين پشيمان شدند و برگشتند و جمهوری اسلامی هم با سعه‌صدر با توابين برخورد کرد. هيچ کشوری از اين آدم‌ها نمی گذرد، اما اکنون خيلی از آنها در سال‌های اخير برگشته‌اند و بسياری از آنها هم آزادند. به نظرمن در اين مورد تدبير خوبی داشتيم و موفق هم عمل کرديم.»

Copyright: gooya.com 2016