سه شنبه 28 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پورمحمدی: برکناری من اشتباه بود، ايلنا

- نبايد با ابزار تند و تيز با رسانه‌‏ها برخورد کرد
- خطر حرف‌‏های اوباما کمتر از حمله نظامی نيست


تهران- خبرگزاری کار ايران
مصطفی پورمحمدی در روزی که محصولی به عنوان سومين وزير کشور دولت نهم توانست از مجلس رای اعتماد بگيرد، در جمع دانشجويان به بيان مطالبی در باب برکناری خود از سمت وزارت کشور پرداخت که در گذشته به آنها اشاره نکرده بود.

برکناری من اشتباه و به ضرر دولت و مردم بود
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، مصطفی پورمحمدی در پنجمين جشنواره نشريات دانشجويی دانشگاه اسلامی واحد علوم تحقيقات وزير سابق کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر علت برکناری وی از وزارت کشور، اظهار داشت: از کسانی که بنده را برکنار کردند، بايد پرسيد. من که استعفا ندادم، اگر نظر من را می‌‏پرسيد، می‌‏گويم برکناری من اشتباه و به ضرر دولت و مردم بود که متاسفانه سبب به وجود آمدن درگيری‌‏هايی شد و پيامدهايی داشت که دولت دچارش شد.
وی در عين حال گفت: وزارت کشور، شاکله مديريت عمومی کشور است و اگر دچار آفت شود، به ضرر کشور خواهد بود. بنابراين بايد کمک کنيم که اين حوزه، هرچه سريع‌‏تر سرپا بايستد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير سابق کشور ادامه داد: وقتی رئيس‌‏جمهور به من گفتند که می‌‏خواهيم تو را جابجا کنيم، من هيچ سوالی از ايشان در مورد دلايل اين تصميم نپرسيدم و تنها گفتم که وزارت کشور برايم مهم است. شما بگوييد که چه کسی را می‌‏خواهيد پيشنهاد دهيد، اگر سرپرست است، توجيهش کنم و اگر بخواهد به عنوان وزير به مجلس برود، حاضرم برای وی در مجلس رايزنی کنم که رئيس‌‏جمهور گفتند من فکر تو هستم و چند پيشنهاد مسووليت به من دادند که من قبول نکردم و گفتم وظيفه‌‏ام اين است که نگذارم وزارت کشور خراب شود.
وی با بيان حديثی از اميرالمومنين (ع) گفت: اميرالمومنين می‌‏فرمايند مردم مديريت می‌‏خواهند و کسی را می‌‏خواهند که کارهای آنهارا اداره کند. چه خوب باشد و چه نامناسب.
اگر در پشت صحنه حرف‌‏هايی نمی‌‏زدم، حداقل مجبور به کنار گذاشتن من نمی‌‏شدند
پورمحمدی در پاسخ به سوالی در مورد اينکه شما پس از خروج از دولت، منتقد دولت شده‌‏ايد، اظهار داشت: معتقدم هر کس در هر مسووليتی که دارد، بايد تعصب آن حوزه را داشته باشد. زمانی که در دولت بودم، بايد شئونات دولت را رعايت می‌‏کردم البته در پشت صحنه تلاش کردم اصلاحاتی را انجام دهم و حرف‌‏های زيادی زده شد واگر در پشت صحنه حرف‌‏هايی نمی‌‏زدم، حداقل مجبور به کنار گذاشتن من نمی‌‏شدند. من وظيفه داشتم که کار خود را انجام دهم و در ظاهر بايد از حريم خانواده دولت دفاع می‌‏کردم و اين، با انتقاداتی که امروز از دولت می‌‏کنم، متفاوت است.

در امر نظارت ملاحظه هيچ کس را نمی‌‏کنم
وی ادامه داد: تا زمانی که به سازمان بازرسی نرفته بودم، حرفی نمی زدم ولی زمانی که مسووليت قبول کردم، گفتم که وظيفه نظارت دارم و ملاحظه هيچ کس را نمی‌‏کنم؛ چرا که احساسم اين است که بايد کارم را خوب انجام دهم و گزارشات مفصلی در دو، سه ماه گذشته به مجلس، رئيس‌‏جمهور و مقام معظم رهبری فرستادم ولی نيامدم که هوار بکشم. برخی از گزارشات را روزنامه‌‏ها تيتر کردند که براساس اقتضائات کاری آنها بود.
پورمحمدی در پاسخ به سوالی در مورد برکناری کردان از وزارت کشور از سوی مجلس اظهار داشت: هر جراحی، منافع و عوارض خاص خود را دارد. بايد سعی می‌‏شد با عوارض کمتری اين کار صورت می‌‏گرفت. معتقدم بر سر اين ماجرا بحث‌‏های به هم ريخت که اصلًا شايسته نبود؛ هرچند که مجلس به وظيفه خود عمل کرد.
پورمحمدی در پاسخ به سوالی در مورد معرفی محصولی به عنوان وزير کشور گفت: وقتی مجلس می‌‏خواهد به يک نفر رای دهد، بايد راجع به سوابق وی تحقيق کند و ما موظفيم در صورتی که از ما استعلام بخواهند، پاسخ دهيم؛ ولی شخصاً در سازمان بازرسی در ارتباط با پرونده ايشان چيزی نشنيده‌‏ام.

برای کنترل دارايی‌‏های مديران عالی قانونی نداريم
رييس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درمورد نظارت بر اموال سران دولتی اظهار داشت: اصل ۱۴۲ قانون اساسی تاکيد دارد که سران قوا و خانواده هايشان بايد ليست اموال خود را در ابتدا و انتهای مسووليت ارايه دهند.خوشبختانه در صفوف بالای مديريتی کشور مشکلی در اين مورد نداريم البته يک سری انحرافات مربوط به سطوح ميانه مديريتی است و ما برای کنترل دارايی‌‏های مديران عالی قانونی نداريم که اميدواريم با قانونی که در مجلس در حال بررسی است، اموال طيف وسيع‌‏تری از مديران، مديريت شود.
پورمحمدی درپاسخ به سوالی در مورد اموال خانواده رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام وصحبت‌‏هايی که در اين ارتباط مطرح است، اظهار داشت: رسيدگی به اموال آقای هاشمی و خانواده ايشان در اختيار ما نيست که قضاوت کنيم ولی آنچه که مسلم است، بايد مرزبندی روشنی داشته باشيم. آقای هاشمی به عنوان شخصيت ممتاز، سابقه‌‏دار و مقاوم از دوران رژيم گذشته تاکنون بوده و امروز برخی از مسايل درارتباط با نزديکان ايشان وجود دارد که بايد مرزها را ازهم جدا کرد.
وی ادامه داد: زمانی به آقای هاشمی گفتم که فلان مطالب در مورد اموال شما و اطرافيانتان گفته می‌‏شود، ايشان تاکيد کردند با قوت و خشونت برخورد کنيد و اگر گزارشی هست، به من اعلام نماييد. مساله آنجاست که آقای هاشمی نگاه‌‏های مديريت خاص خود را دارند که شايد هر کسی نپسندد و اينها را بايد از هم جدا کرد.

مشکلاتی که داريم در نتيجه برخی تدابير صورت گرفته است
وزير سابق کشور در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه به کارنامه دولت احمدی‌‏نژاد چه نمره‌‏ای می‌‏دهيد، گفت: اين که در جامعه نسبت به عملکرد دولت نهم، رضايتمندی وجود دارد يا خير را شما بايد پاسخ دهيد تا بتواند مبنای قضاوت بنده نيز باشد. در برخی محيط‌‏ها، کارهای زيادی شده است. دولت از جهت فعاليت و توجه به نقاط دورافتاده، راندمان بالايی دارد و قابل تقدير است و البته مشکلاتی داريم که در نتيجه برخی تدابير صورت گرفته و برخی فعاليت‌‏ها را تحت‌‏تاثير قرار داده است. فکر می‌‏کنم بايد برخی تدابير اتخاذ شود تا در کنار فعاليت مثبت دولت فضايی مناسبی را ايجاد کند.

خطر برخوردهای نرم سياسی و اقتصادی کمتر از حمله نظامی نيست
پور محمدی در پاسخ به سوالی در مورد انتخاب اباما به عنوان رئيس‌‏جمهور آمريکا، تصريح کرد: عملکرد تيم دموکرات‌‏ها حکايت از اين دارد که رويکرد نظامی و خشن نسبت به مسايل ندارد و همين موضوع هم سبب گرايش مردم آمريکا به اباما شد ولی حرف‌‏هايی که امروز اوباما می‌‏زند، برای ما حرف‌‏های خوبی نيست. نکاتی که وی مطرح می‌‏کند مبنی بر برخوردهای نرم سياسی و اقتصادی است که خطرش کمتر از حمله نظامی نيست.
وی ادامه داد: برای مقابله با برخورد‌‏های پنهان و نرم بايد رفتار دقيقی داشت و تاکيد بر مديريت هوشمندانه‌‏تر نيز بر همين مبنا است.
پور محمدی در عين حال تاکيد کرد: معتقدم ظرفيت‌‏های جمهوری اسلامی به‌‏گونه‌‏ای است که قادر باشد با نقشه‌‏های نرم آمريکا مقابله کند؛ به شرط آنکه از فضاهای پرت فاصله بگيريم و اين امکان را به وجود آوريم که تهديد را به فرصت تبديل کنيم.

ضمانت اجرای کار ما مردم هستند
رئيس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه در حوزه وظايف وی تا چه ميزان ضمانت اجرا وجود دارد، گفت: اگر اين فرهنگ حاکم شود که به دليل نداشتن ضمانت اجرايی، نبايد کاری انجام دهيم،به اين معنا است که نظم و قانون در کشور حاکم نيست. شما بايد از ما بخواهيد که محکم بايستيم و ضمانت اجرايی ما مردم هستند. بايد موانع قانونی برداشته شود و مجلس به مقررات خود بيش از ديگران احترام بگذارد.

سعی می‌‏کنم از کنار برخی شيطنت‌‏ها از سوی رسانه‌‏ها عبور کنم
پورمحمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر توقيف هفته‌‏نامه شهروند امروز گفت: علت دقيق بسته شدن شهروند را نمی‌‏دانم و نمی‌‏توانم قضاوت دقيق داشته باشم ولی معتقدم که نبايد با ابزار تندوتيز با رسانه‌‏ها برخورد کرد. شخصاً سعی می‌‏کنم با برخی شيطنت‌‏ها از سوی رسانه‌‏ها، برخورد نکنم و از کنار آنها عبور کنم مگر، جايی که به طور مستقيم با مرزها برخورد دارد. به دليل نداشتن اطلاعات کافی در مورد علت بسته شدن اين نشريه، نمی‌‏توانم قضاوت کنم.

بسياری از انتقادات به دانشگاه آزاد صحيح نيست
وی در پاسخ به سوالی در مورد علت برخورد نامناسب با دانشگاه آزاد اظهار داشت: سوال سختی است. اجازه دهيد که پاسخ ندهم.
پورمحمدی در عين‌‏حال گفت: البته يک بحث وجود دارد؛ دانشگاه آزاد می‌‏گويد، من روابط خاص خود را دارم و مثل موسسه عمومی غيردولتی فعاليت می‌‏کنم اما در مباحثی، دولت توقع دارد که همراهی بيشتری از سوی دانشگاه آزاد مشاهده کند و چون اين همراهی را مشاهده نمی‌‏کند، اختلافاتی پيش می‌‏آيد. همچنين برخی توفيقات در دانشگاه آزاد به سرعت اتفاق می‌‏افتد که در دولت به اين سرعت اتفاق نمی‌‏افتد. اين موضوعات سبب ايجاد انتقاد می‌‏شود. هرچند که همه ما بايد در مسير کمال باشيم و انتقادها را بپذيرم.
وی تاکيد کرد: برخی قضاوت‌‏ها در رابطه با دانشگاه آزاد از مباحث تخصصی خارج و با مقاصد سياسی مطرح می‌‏شود. البته باب مباحث سياسی باز است و معتقدم که بسياری از انتقادات، صحيح نيست.

افزايش سن ازداواج جوانان خطر بزرگی برای کشور است
وی در پاسخ به سوالی در مورد اينکه آيا اگر شما جای ما بوديد، در شرايط کنونی کشور ازدواج می‌‏کرديد، اظهار داشت: در شرايط سخت، حکم به تاخير ازدواج، بدترين درمان است. افزايش سن ازدواج دختر و پسر در جامعه ما خطر بزرگی برای کشور است لذا، بايد تلاش کنيم اين فرهنگ، بازسازی شود.
در برخی از حوزه‌‏ها نمی‌‏توانيم چشم‌‏انداز روشنی را به جوانان ارائه دهيم
پور محمدی در پاسخ به سوالی در مورد اينکه چرا بايد شرايط کشور به گونه‌‏ای باشد که نتوان برای آينده، تصوير روشنی داشت،گفت: اعتقاد عميق دارم که شرايط ما در کشور برای رشد و بالابردن شاخصه‌‏ها و پاسخگويی به نيازهای شهروندان مهيا است و ما نيازمند مديريت قوی‌‏تر و هوشمندانه‌‏تری در حوزه دولتی و عمومی هستيم. بايد دانش مديريتی ما تقويت شود و متاسفانه در برخی از حوزه‌‏ها نمی‌‏توانيم چشم‌‏انداز روشنی را به جوانان ارائه دهيم.
تلاش می‌‏کنم به ارتقاء نظام مديريتی کمک کنم
پورمحمدی در پاسخ به سوالی در مورد امکان کانديداتوری خود در انتخابات دهم رياست جمهوری اظهار داشت: حرف ما اين است که مردم می‌‏خواهند نظام اداری کارآمد داشته باشند و جايگاه مديريت عالی آنها، پاسخگوی مطالباتشان باشد. من به عنوان مديراحساس مسووليت می‌‏کنم تا در اين ارتقا، تشريک مساعی داشته باشم و اين نياز جدی ماست ولی برای اينکه انسان بخواهد در آن جايگاه قرار بگيرد علت و عوامل زيادی دخيل است ولی اينکه قرار باشد همه کارهای خوب عالم را يک نفر يعنی مثلاً من انجام دهم چنين تلقی ندارم ولی تلاش می کنم تا به ارتقاء نظام مديريتی کمک کنم.
پورمحمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا برخورد با نشريات مانع پويايی جامعه می‌‏شود، گفت: هر رفتار اجتماعی، ضوابط و مقررات دقيقی دارد. قوانين بايد شفاف و در حوزه تخصصی هر امری تدوين شده باشد.





















Copyright: gooya.com 2016