یکشنبه 3 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازی "هاشمی گونه ی" خاتمی؛ او قطعاً می آيد! انتخاب

خبرگزاری انتخاب : رفسنجانی در انتخابات گذشته، ماههای متمادی با بيان اظهارات دوپهلو از حضور يا عدم حضور خود در انتخابات سخن می گفت و با اين روش، همواره، بحث حضورش تيتر يک نشريات بود...اما، اين بازی و رفتار انتخاباتی، ظاهراً اين دوره در اختيار خاتمی، است. وی که ستادهای انتخاباتی اش، اغاز به کار کرده اند پس از دو سه سالی سکوت، در نزديکی انتخابات دهم با افزايش فعاليت های سياسی خود، انتقادات فراوانی را از دولت کرد.... بسياری از نخبگان ، از حضور خاتمی در انتخابات استقبال می کنند و آرزو می کنند در صورت انتخاب مجدد وی به عنوان رياست جمهوری، وی توان تغيير شرايط فعلی را داشته باشد، اما سئوالی نيز ذهن آنان را آزار می دهد «خاتمی در دوران ۸ ساله ی رياستش چه کرد؟ چه کار انجام نشده ای دارد که امروز، تلاش می کند تا آن را محقق سازد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۴ سال گذشته، ماههای متمادی با بيان اظهارات دوپهلو از حضور يا عدم حضور خود در انتخابات سخن می گفت و با اين روش، همواره، بحث حضورش تيتر يک نشريات و رسانه ها بود.

به گزارش خبرنگار سرويس خبرگزاری «انتخاب»، وی با بيان اظهاراتی چون «نظر سنجی ها مشخص می کند که می آيم يا نه»، يا «بايد اين داروی تلخ (نامزدی) را مصرف کنم»، و يا «اتفاقی که مايل نبودم بيافتد ظاهراً در حال وقوع است»، تلويحاً، خرسندی خود از حضور در اين انتخابات را اعلام می کرد، هر چند معتقد بود «به دليل برخی تندروی ها، مايل به کانديداتوری نيست، اما بسياری خواستار حضورم در انتخابات هستند»

وی در حالی چنين اظهاراتی به زبان می آورد که ستادهای انتخاباتی وی به صورت گسترده در سرتاسر کشور، فعاليت خود را آغاز کرده بود.

وبالاخره آيت الله هاشمی در آخرين روزهای رقابت های انتخاباتی، خبر از حضور خود در انتخابات رياست جمهوری دوره ی دهم داد. دوره ای که هاشمی در دور دوم انتخابات رياست جمهوری دوره ی نهم، در برابر محمود احمدی نژاد شکست خورد و البته در در واکنش به ناکامی اش و البته حرف و حديثی که حول و حوش مخدوشی نتايج اراء بود، گفت: به خدا پناه می برم.

سيد محمد خاتمی: شايد بيايم، شايد هم نه!

اما، اين بازی و رفتار داغ انتخاباتی، ظاهراً اين دوره در اختيار سيد محمد خاتمی، رييس جمهور پيشين کشور است. سيد محمد خاتمی رييس جمهور سابق کشور که چندماهی است می گويد «در حال فکر کردن برای شرکت در انتخابات است»، و ستادهای انتخاباتی وی، اغاز به کار کرده اند پس از دو سه سالی سکوت، در نزديکی انتخابات دهم رياست جمهوری، با افزايش فعاليت های سياسی خود، انتقادات فراوانی را از دولت کرد.

پس از آنکه سه ماه پيش، برخی رسانه ها از برگزاری جلسات متعدد برای «راضی کردن وی» برای شرکت در انتخابات خبر دادند، روزنامه کيهان و برخی دستندرکاران وی، واکنش شديدی نسبت آن نشان دادند ؛ به طوريکه شريعتمداری مدير اين روزنامه در يادداشتی مدعی شد « در صورت حضور خاتمی در انتخابات، وی به دليل اقداماتی که در سفرهای خود به اروپا انجام داده، رد صلاحيت خواهد شد» هر چند خاتمی در واکنش به اين اظهار نظر گفت: چنين تخريب هايی به نفع ما تمام می شود.

خاتمی هنوز حضورش در انتخابات رياست جمهوری را اعلام نکرده

اما، اين اظهارنظر کيهان که نشان از عدم توانايی مسئولانش در شناخت جامعه و سياست های مسئولانش دارد، باع شد خاتمی انتقادات خود از دولت را وارد مرحله ی تازه ای کند، به طوريکه رييس جمهور سابق کشور با بيان اظهاراتی چون «هيچ دولتی، نمی‌تواند با هيچ معجزه‌ای وضع را به چهار سال پيش برگرداند»، «مثل اين که از تظر رسانه های گروهی ، مملکت گل و بلبل است و نه گرانی هست و نه فقر و قحشا! »، « در مسير برنامه چهارم توسعه حرکت نکرده‌ايم»، «توزيع فقر که هنر نيست» ، «اوضاع کنونی را به نفع اسلام، انقلاب، ايران و ولايت فقيه نمی دانم.

به گزارش خبرنگار سرويس خبرگزاری «انتخاب»، خاتمی در ادامه فعاليت هايش، حضور در انتخابات را معطوف به برآورده شدن «دو پيش شرط» عنوان کرد: دو پيش شرط من برای شرکت در انتخابات اين است؛ بتوانم با ملت بر سر خواسته‌‏های‌شان تفاهم کنم. به اعتقاد من خواست قلبی و تاريخی مردم ايران آزادی، پيشرفت و عدالت است در عين سازگاری اين امور با دين و ارزش‌های معنوی و فرهنگی و اين همان گفتمان اصيل اصلاح‌طلبی است که در آينده تلاش می‌‏کنم به صورت مدون آن را به جامعه ارائه نمايم. اگر بر سر اين موضوع بتوانم با جامعه به تفاهمی روشن دست يابم و اين خواسته‌‏ها در ميان اقشار مختلف جامعه جنبه خودآگاهی يابد به پيش شرط نخست خود دست يافته‌‏ام.

خاتمی در بيان پيش شرط دوم خود نيز گفت: با سازوکارهای موجود تا چه حد امکان عملی کردن برنامه‌ها برای رييس‏جمهوری فراهم است؟ اگر واقعاً امکان اجرای برنامه‌ها وجود نداشته باشد و موانعی بر سر راه قرار گيرند، ارائه بهترين و کامل‌ترين برنامه‌ به مردم نيز به منزله اغوا و فريب مردم است.

همچنين وی، با دعوت از چهره های بزرگ جهان چون «کوفی عنان»، ««ماری رابينسون»، رئيس‌‏جمهوری ايرلند، «رومانو پرودی» و «ليونل ژوسپن»، نخست‌‏وزيران سابق ايتاليا و فرانسه ، گيل بوندِويک نخست وزير سابق نروژ ، صادق المهدی نخست وزير سابق سودان ، جورج سامپايو رئيس جمهور سابق پرتغال ، برايسون چين، رهبر مسيحيان پروتستان امريکا و ... بسياری از تحليلگران و رسانه های خبری را به فکر فرو برد. به طوريکه آسيوشيتدپرس، اقدام اخير رييس جمهور سابق را «حمايت کوفی عنان و رهبران سابق جهان از خاتمی در انتخابات رياست جمهوری ايران»، دانست.

خاتمی همچنين اعلام کرده است که برای کمک به گفت و گوی تمدن ها طرح يک شبکه تلويزيونی ماهواره ای را تهيه کرده است.خاتمی به روزنامه اعتماد، گفته است که اين شبکه تلويزيونی به دليل اينکه "ميليون ها دلار پول نياز دارد" تاکنون به راه نيفتاده است. رئيس جمهور پيشين ضمن تاکيد بر مشکلات مادی برای راه اندازی اين شبکه ماهواره ای گفته است که اين تلويزيون اگر راه بيفتد پس از دو سه سال می تواند خودکفا شود.

از سوی ديگر، رييس جمهور سابق کشور نيز که دو سه سال گذشته، از ناخرسندی مادرش برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری سحن گفته بود، ظاهراً موفق به راضی کردن وی شده است. مادر سيد محمد خاتمی در گفت و گويی اعلام کرده که «فرزندش به وی گفته اگر او فدا شود به مراتب بهتر از آن است که وضعيت کشور روز به روز بدتر شود» که وی نيز، رضايت خود از حضور سيد محمد خاتمی در انتخابات را اعلام کرده و گفته «اگر مصلحت باشد در انتخابات شرکت می کند»

انتقادات شديد خاتمی از دولت، سبب طرح مجدد خاتمی شد

اما، «تاملات جدی» خاتمی برای کانديداتوری، «شرايط بسيار سختی» را برای وی به وجود آورده است. وی در آخرين اظهار نظر خود، ظاهراً نسبت به گذشته مصمم تر شده است: اگر انتخابات سالم و آزاد برگزار شود و اگر تصميم به کانديداتوری بگيرم نگرانی از بابت نتيجه ندارم و خواست مردم مبنی بر آری يا خير به من،هر چه باشد را با خيال آسوده می‌‏پذيرم.

خاتمی می آيد؟

اما، براساس انچه به خبرنگاران ما رسيده و البته تجربه ی انتخاباتی دوره ی گذشته، حاکی از حضور قطعی سيد محمد خاتمی در انتخابات رياست جمهوری است.

وی ستادهای مختلفی در شهرهای کشور ايجاد کرده و در جلسات مختلف شخصيت های اصلاح طلب، شرکت کرده و نقطه نظرات خويش در مورد آينده کشور را اعلام و به تشريح برنامه های خود می گردازد.

به گزارش خبرنگار سرويس خبرگزاری «انتخاب»، بنا بر اخبار رسيده، حضور خاتمی در انتخابات با استقبال برخی جريان های سياسی روبه رو شده است. عده ای همچون «ميرحسين موسوی» الويت انتخاباتی را خاتمی می دانند. هر چند گروههای چون سازمان مجاهدين، مشارکت و ... در صدد راضی کردن حجت الاسلام کروبی برای انصراف از کانديداتوری انتخابات هستند، اما وی قاطعانه اعلام کرده «حتی اگر خاتمی و ميرحسين کانديدا شوند، او کناره گيری خواهد کرد»

همچنين بنا به گزارش خبرنگار ما، هاشمی رفسنجانی نيز از موافقان جدی حضور خاتمی در انتخابات است و در صورت کانديداتوری خاتمی در انتخابات، هاشمی به صورت رسمی از وی حمايت خواهد کرد.


ميرحسين موسوی اعلام کرده اولويت انتخاباتی، با خاتمی است

... اما نکته آخر اينکه بسياری از نخبگان و مردم عام، از حضور سيد محمد خاتمی در انتخابات رياست جمهوری دوره ی دهم استقبال می کنند و آرزو می کنند در صورت انتخاب مجدد وی به عنوان رياست جمهوری، وی توان تغيير شرايط فعلی کشور را داشته باشد، اما سئوالی نيز ذهن آنان را آزار می دهد «خاتمی در دوران ۸ ساله ی رياستش چه کرد؟ چه کار انجام نشده ای دارد که امروز، تلاش می کند تا آن را محقق سازد؟

* مصطفی مصلحی





















Copyright: gooya.com 2016