جمعه 1 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: خداوند از کسانی که اسلام را در برابر ايران قرار دهند، نخواهد گذشت، ايسنا

سيدمحمد خاتمی گفت: امروز دوست داشتن ايران تنها احساس نيست،بلکه عزم و اراده‌ای برای ساختن و آبادکردن وطن است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمی طی سخنانی در مراسم بزگداشت بيستمين سالياد آيت‌الله حاج سيدروح الله خاتمی در جمع مهمانان شرکت کننده در اين مراسم و تعدادی از مردم استان يزد در مصلی بزرگ اردکان با اشاره به اين سخن از پيامبراکرم(ص) که " حب الوطن من الايمان" خاطرنشان کرد: اين سخن از رسول‌الله که وطن را دوست داشتن از ايمان است به واقع سخنی حکيمانه است، شايد هيچ کسی جز انسانی که دچار بيماری باشد را نتوان پيدا کرد که به وطن و سرزمين خود عشق نورزد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: طبيعی است، دينی که دين فطرت است نيز نمی‌تواند اين مساله را نفی کند، ولو اين‌که اين سخن از پيامبر(ص) هم نباشد، با نگاه عميق و ژرف‌نگر، می‌توانيم دريابيم که دوست داشتن وطن امری واقعا ايمانی و مورد تاييد اسلام است.

وی به شعری از مولوی اشاره و اظهار کرد: مولوی نگاهی عارفانه به اين قضيه دارد؛ دوست داشتن سرزمينی که در آن انسان به دنيا آمده، در آن زيسته است و بخش عمده شخصيت عمده او که عبارت است از خاطرات متبلور شده در وضعيت او، همين سرزمين است.

رييس بنياد باران ادامه داد: من ايران را دوست دارم؛ چراکه ايران سرزمين من است، ايران در موقعيت ممتاز تاريخی و جغرافيايی است، ايران مرکز انديشه‌ها، تمدن و فرهنگ‌ است که جهان را وامدار خود کرده است.

وی يادآور شد: اگر امروز از تمدن بزرگ غرب صحبت می‌شود از ياد نبريم که روزی و روزگاری همين غرب و همه جهان در مقابل تلالو تمدنی که در اينجا شکل گرفته است، خاضع بودند.

وی تصريح کرد: ايران را دوست دارم چون ملتش اسلام بزرگ را با آغوش باز پذيرفت و جان خودرا با آفتاب اسلام بارور کرد، ايرانی نقشی ممتاز در تاسيس و تمدن فاخر اسلامی داشت، ايران را دوست دارم به خاطر اين‌که ملت ايران در طول صدها سال با همه مشکلات،همه شبيخون‌ها، غارت‌ها و حکومت‌های جبار برای آزادگی و آزادی زيستن، هزينه پرداخت.

رييس موسسه بين‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها همچنين گفت: ايران را دوست دارم که در عصر و دوران جديد پيشتاز استقرار جامعه آزاد، آباد و نظامی برآمده از خواست مردم و خاضع در برابر اراده مردم بوده است، ايران را دوست دارم برای اين‌که به پيشوايی پيشوايان بزرگ دينی خويش و مصلحان صدها سال است که همواره در برابر استبداد و استعمار فرياد کشيده است.

وی افزود: ايران را دوست دارم که زادگاه انقلاب شکوهمند اسلامی است،انقلابی که پيشوای بزرگ آن حضرت امام (ره) در عين مبارزه با استکبار و مبارزه با استبداد، خواستار استقلال، آزادی و پيشرفت اين کشور بوده است.

وی تاکيد کرد: ايران اين افتخار را در ميان جنبش‌های اسلامی داشته که پيشنهاد جمهوری اسلامی را داده است، يعنی نظامی که پايه آن مردم هستند، نظامی که برآمده از رای و نظر مردم است و حکومتش مسوول در برابر مردم است و توانسته در عين آزادی، معيارهای دينی، ارزشی و اخلاقی خود را داشته باشد.

رييس جمهور سابق کشورمان تصريح کرد: ايران را دوست دارم چون دارای اين عظمت است و افتخار می‌کنيم که وطن ما ايران است.

وی خطاب به حضار و نيز همه ايرانيان گفت: خواهران و برادران! امروز اين‌که دوست داشتن وطن از ايمان است، تنها احساس نيست، بلکه عزم و اراده ای برای ساختن و آباد کردن ايران است و تبديل کردن ايران به الگويی که در انقلاب اسلامی وعده آن را داديم.

وی تاکيد کرد: ايران عقب مانده و ايرانی که انسان‌های آن از هر جهت احساس غرور و افتخار نکنند، آن ايرانی نيست که خدای ايران و ملت ايران از ما انتظار ساختن آن را دارند.

خاتمی سپس به زادگاه خود اشاره کرد و گفت: يزد را دوست دارم که دارالعباده و کانون هنر فکر انديشه و ايمان است، اگر بخواهيم در سراسر ايران خالص‌ترين فرهنگ اسلامی و ايرانی را بگوييم، آيا منطقه‌ای جز يزد را می‌توان سراغ گرفت که خشونت طبيعت، گرما، سرما و خشکی و بی‌آبی را با همت خويش تبديل به فضايی سرشار از زندگی آفرينندگی و ابتکار کرده است. اردکان را دوست دارم، نه تنها از آن جهت که در آن‌جا زاده شده‌ام، از آن جهت که در ميان مردمی خود را می‌بينم که جانشان سرشار از ايمان، روشن‌بينی، انديشه‌گری، تلاش، خيرخواهی و اخلاق است.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومی سيدمحمد خاتمی، وی با تاکيد براين‌که " وطن ما در درجه اول اردکان، در پهنه گسترده‌تر يزد و باز هم گسترده‌تر از آن ايران است" اظهار کرد: خداوند از کسانی که کوشيده‌اند يا می‌کوشند اسلام را در برابر ايران قرار دهند، نخواهد گذشت؛ زيرا اسلام در ايران بارور شده و ايران از اسلام عزت گرفته است.

وی همچنين با بيان اين‌که " پيشنهادهای خشن، تند و ناروايی امروزه به نام اسلام مطرح می‌شود" هشدار داد: اين پيشنهادها برای اين است که بهانه به دست دشمنان اسلام بدهند، تا اسلام را بکوبند و آن را بد جلوه دهند.

رييس موسسه بين‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با اشاره به اين‌که " در مقابل اين پيشنهادها، مردمسالاری سازگار با دين در جمهوری اسلامی مطرح و عمل شده است" يادآور شد: پيشوای اين انقلاب،حضرت امام خمينی پيشنهاد جمهوری اسلامی را می‌دهد و برای تحقق آن ارزش و حقوق قائل است.

وی ادامه داد: ايران را به خاطر همه اين‌ها دوست دارم و وظيفه همه ماست که برای ساختن الگويی به نام جمهوری اسلامی تلاش کنيم و نيز افتخار کرده و می‌کنم در ايران بزرگ، اين بنده کوچک قطره کوچکی از دريای عشق و ايمان شما مردم اردکان است و درود بر مردم ايران.

وی ادامه داد: اردکان را دوست دارم، به خاطر شخصيت‌های بزرگی که داشته است که اگر بخواهم نام بزرگان گذشته و حال صحبت کنم جلسه به درازا می‌کشد، ولی با اشاره به موضوع جلسه می‌گويم که يکی از آن‌ها آيت‌الله خاتمی بود که امروز بيستمين سالياد او را گرامی داشتيم.

خاتمی در پايان با تشکر از همه بزرگوارانی که برای بزرگداشت مرحوم پدرش به اردکان آمده بودند و نيزمردم شريف و قدرشناس اردکان و استان يزد، خاطر نشان کرد: از خداوند می‌خواهم همه ما را دوستدار اسلام و ايران باقی بدارد.





















Copyright: gooya.com 2016