پنجشنبه 7 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۰۰ کشته و ۳۰۰ زخمی در بمبئی؛ يک گروه اسلام گرا مدعی حملات مرگبار در هند شد، بی بی سی

در حاليکه حملات مرگبار در هند محکوميت گسترده جهانی را در پی آورده، يک گروه ناشناخته مسئوليت اين حملات را برعهده گرفته است.

روز پنجشنبه، ۲۷ نوامبر (۷ آذر)، گروهی که خود را "مجاهدين دکان" می خواند با ارسال پيام هايی از طريق ئی-ميل برای خبرگزاری های مختلف مسئوليت حملات مسلحانه روز چهارشنبه در نقاط مختلف بمبئی را برعهده گرفته که بيش از يکصد کشته و نزديک به سيصد زخمی برجای گذاشته است.

فلات قاره دکان در جنوب کشور هند واقع شده و ايالت ماهاراشترا، که شهر بمبئی مرکز آن است، در اين بخش از کشور هند قرار دارد.

در عين حال، با اينکه احتمال دست داشتن گروه های اسلامگرای تندرو در حملات بمبئی پيش از اين هم مطرح شده بود، برخی از کارشناسان گفته اند که ممکن است اين پيام ها ساختگی باشد و برخی منابع نيز ارتباط مهاجمان با سازمان های تندرو هندو را هم محتمل دانسته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين حملات که اواخر روز گذشته صورت گرفت، افراد مسلح به اسلحه خودکار و نارنجک تقريبا به طور همزمان نقاط مختلف شهر بمبئی، از جمله ايستگاه های قطار، يک بيمارستان و مراکز تجاری را هدف قرار دادند و با ورود به دو هتل مجلل شهر، افراد داخل هتل را به گروگان گرفتند.

براساس گزارش های رسيده، اين دو هتل در محاصره ماموران امنيتی هند قرار دارد اما هنوز مشخص نيست که آيا گروگانگيری خاتمه يافته يا همچنان ادامه دارد.

به گفته پليس بمبئی، شش تن از کشته شدگان حملات روز چهارشنبه شهروندان خارجی بوده اند.

چهارده مامور پليس از جمله رئيس بخش مبارزه با تروريسم پليس بمبئی نيز در اين حملات جان خود را از دست داده و چهار تن از مهاجمان توسط ماموران از پای درآمده و نه تن ديگر زخمی شده اند.

منابع پليس بمبئی همچنين گفته اند که مهاجمان يک روحانی اسرائيلی و خانواده او را نيز در يکی از مراکز يهوديان به گروگان گرفته اند.

به دليل شرايط غيرعادی در بمبئی، مقامات محلی از ساکنان شهر خواسته اند حتی الامکان از خانه های خود خارج نشوند و بازار سهام اين شهر نيز امروز تعطيل اعلام شده است.

به گفته خبرنگاران، بسياری از مراکز اداری و تجاری شهر نيز بسته است و رفت و آمد چندانی در خيابان های مرکزی ديده نمی شود.

شهر بمبئی پيش از اين نيز هدف حملات مسلحانه قرار داشته و از جمله در يک رشته بمب گذاری در قطارهای شهری در سال ۲۰۰۶، حدود دويست نفر کشته شدند.

با اينهمه، دستگاه های امنيتی هند کمتر توانسته اند عاملان اين قبيل خشونت ها را دستگير و محاکمه کنند که به گفته کارشناسان، سئوالاتی اساسی را در مورد توانايی اين کشور در مقابله با تروريسم مطرح می کند.

محکوميت بين المللی

در سال ۲۰۰۶، برخی مقامات هندی دستگاه های اطلاعاتی پاکستان را به برنامه ريزی اين عمليات متهم کردند و برخی ديگر نيز جدايی طلبان اسلامگرای کشميری را مسئول دانستند اما دولت پاکستان اين اتهام ها را به شدت رد کرد.

در پی حملات روز گذشته در بمبئی، يوسف رضا گيلانی، نخست وزير پاکستان، با صدور بيانيه ای اين حادثه را به شدت تقبيح کرد و گفت که چنين عملياتی تنها باعث آسيب رساندن به افراد بيگناه می شود.

آقای گيلانی گفت که بايد با عاملان اينگونه حملات با مشتی آهنين برخورد شود.

در آمريکا نيز سخنگوی کاخ سفيد گفت که جورج بوش، رئيس جمهوری، در جريان حملات بمبئی قرار گرفته و آن را به شدت محکوم می کند و وزارت خارجه هم ضمن ابراز انزجار از اين حادثه، اعلام داشت که اين کشور آماده حمايت از مقامات هندی برای مقابله با اين حملات وحشيانه است.

سخنگوی باراک اوباما، رئيس جمهور منتخب آمريکا نيز با صدور بياينه ای حملات هماهنگ عليه افراد بيگناه را نشانه وجود خطر جدی تروريسم دانست و اعلام داشت که دولت آمريکا بايد روابط خود با هند و ساير کشورها را تقويت کند و همکاری بين المللی برای خشکاندن ريشه های تروريسم را گسترش دهد.

دميتری مدودف، رئيس جمهوری روسيه، حملات مسلحانه در بمبئی را محکوم دانست و گفت که نبايد برای حل و فصل مسايل به اقدامات تروريستی متوسل شد.

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، حملات مسلحانه در بمبئی را محکوم دانست و گفت که بايد نسبت به آن واکنشی شديد نشان داد.

بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل، در پيامی برای مقامات هندی حوادث روز گذشته در بمبئی را تاسف آور خوانده و ابراز اميدواری کرده است که عاملان آن هرچه زودتر به دست عدالت سپرده شوند.

مانموهان سينگ، نخست وزير هند هم در تماس با مقامات ايالت ماهاراشترا اطمينان داده است که دولت مرکزی آمادگی دارد هر نوع کمکی را برای مقابله با اين بحران در اختيار نهادهای ايالتی قرار دهد.





















Copyright: gooya.com 2016