شنبه 9 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: با شعر و شعار هيچ کس به جايی نمی‌رسد، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
نماينده مقام معظم رهبری در شورای عالی‌‏امنيت‌‏ملی با تاکيد بر جايگاه «بسيج قهرمان» و طمع‌ورزی برخی افراد به اين نهاد مقدس گفت: بسيج بزرگ و قهرمان ما متعلق به همه ملت است و هيچ کس حق ندارد به بسيج چشم طمع داشته باشد.

به گزارش "ايلنا"، حسن روحانی طی سخنانی شامگاه جمعه در مسجد شهدای گلشن گرگان، با اشاره به تاريخ ۲۵۰ ساله و پرفراز و نشيب ميان رحلت رسول اکرم (ص) تا غيبت امام عصر (عج)،اظهار داشت: با آن که دشمنان ائمه و حکام جور زمان در طول اين دوره از شيوه‌های مختلفی استفاده کردند و شرايط عصر و زمان، نوع دشمن، قدرت دشمن و نهايتاً قدرت جهان اسلام متفاوت بوده است، اما ائمه اطهار با استفاده از دانش بيکران خود و اتصال به جهان غيب توانستند از تمام اين فرصت‌ها به خوبی بهره‌برداری کنند و به عبارتی تهديد را همواره به فرصت مبدل سازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روحانی با تاکيد بر اين که بخش بزرگی از افتخار نشر و ترويج اسلام در اين دوره نصيب ايرانيان شده است، يادآور شد: مردم ايران با پشتکار، استعداد و فهم خود در اين دوره فرهنگ اسلام را تبلور بخشيدند و بهترين خدمات را به اسلام ارايه کردند. دين اسلام توسط يک تاجر ايرانی به چين برده شد و بهترين ترجمه‌ها از نصوص اسلامی، بهترين تفاسير، دقيق‌ترين کتب فلسفه و عرفان و علم رجال، بهترين کتاب‌های گرامر ادبيات عرب و عميق‌ترين کتاب‌های علمی توسط ايرانيان نوشته شد. حتی ترويج زبان عربی نيز به دست ايرانيان صورت گرفت.
نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان با اشاره به اين که «حربه ائمه اطهار درترويج دين اسلام نه شمشير و اسلحه که علم و اخلاق و ايمان بود» تصريح کرد: می‌خواهم در شب شهادت امام جواد (ع) بگويم که برادران و خواهران، اگر پيرو خاندان رسالت هستيم اکنون و در دنيای امروز نيز بايستی حربه پيشرفت ما علم و دانش و اخلاق باشد. ما شيعه و محب امام جواد، امير المؤمنين، امام صادق و امام باقر العلوم (ع) هستيم و بايد از راه و منش آن‌ها تبعيت کنيم.
روحانی با طرح اين پرسش که «راه حل مشکلات امروز ما چيست؟» ادامه داد: البته بايد دعا کنيم و متوسل به حق باشيم اما وظيفه داريم که در کنار دعا و توسل، دانشمند و عالم شويم. دعا و توسل به تنهايی مشکلات امروز ما را حل نمی‌کند بلکه بايد کشور را با علم و دانش اداره کنيم. چگونه می‌شود که به تعبير ما يک کافر از هر هکتار زمين زراعی ۲۰ تن محصول برداشت می‌کند اما ما فقط يک تن برداشت می‌کنيم؟
وی افزود: ما نيازمند يک حرکت علمی در کشور هستيم. بايد کشور خود را بازسازی کنيم. اين فقط با علم و دانش و فناوری ممکن است.
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اين که دنيای امروز دنيای بخيلی است، گفت: مسلمانان آن زمان که دانش و علم را در اختيار داشتند، بخل‌ورزی نکردند. دنيای اسلام، دنيای علم و دانش بود و اروپا با علم و دانش مسلمانان پيشرفت کرد. دنيای اسلام هيچگاه در انتقال علم خود به جهان غرب بخيل نبود و زکات علم را در نشر و گسترش آن می‌دانست. اساساً اين دنيای اسلام بود که بهداشت و علم را به جهان آموخت همچنان که هنوز کتاب‌های بوعلی‌سينا در دنيای مدرن امروز مورد استفاده قرار می‌گيرد. اما دنيای غرب برای انتقال علم خود به مسلمانان بخل‌ورزی می‌کند.
روحانی با اشاره به فناوری صلح‌آميز هسته‌ای ايران و رفتارهای بخيلانه غرب،افزود: ۲۰ سال پيش رسماً از اروپا خواستيم که تکنولوژی غنی‌سازی را به ايران انتقال دهد اما بخل‌ورزی کرد. سپس سراغ روس‌ها رفتيم اما آن‌ها هم پس از بحث و گفتگوهای فراوان نهايتاً بخل‌ورزی کردند و از انتقال اين دانش به ايران خودداری ورزيدند. بعد از آن سراغ چين رفتيم اما آن‌ها هم در آخرين لحظه و در پای قرارداد به دليل فشارهای آمريکا خودداری کردند. تمام اين مذاکرات و درخواست‌ها به صورت رسمی و آشکار صورت گرفت حال آن که جهان غرب اکنون به دروغ ما را به «مخفی‌‏کاری» متهم می‌کند.
مسئول اسبق پرونده هسته‌ای ايران ادامه داد: پس از آن که تمام کشورهای دنيا بخل‌ورزی کردند، تصميم گرفتيم که خودمان به صورت بومی به دانش هسته‌ای دست پيدا کنيم. البته کار بسيار دشوار و پيچيده‌ای بود و بسياری از کارشناسان در آن زمان می‌گفتند که شدنی نيست. اگر تصميم آيت‌الله هاشمی رفسنجانی و پشتکار ايشان و البته تشويق‌ها و حمايت‌های مهم رهبر معظم انقلاب نبود، هيچگاه موفق نمی‌شديم. سال‌ها در دولت‌های ‌آقايان خاتمی و هاشمی تلاش کرديم تا اين که بالاخره در سال ۱۳۸۰ خودمان با دست خودمان به تکنولوژی غنی‌سازی دست پيدا کرديم.
روحانی افزود: يک سال بعد يعنی در سال ۱۳۸۱، کشورهايی که آن زمان در انتقال دانش هسته‌ای به ايران بخل‌ورزی کرده بودند متوجه شدند که ما به دست خودمان توانسته‌ايم به اين دانش مسلط شويم. از آن زمان جنجال‌ها آغاز شد و هر روز برای ما يک مشکل ايجاد کردند که البته هنوز هم ادامه دارد. اين در حالی است که ما در صدد دستيابی به تکنولوژی و دانش قانونی و مشروعی بوديم که حدود ۴۰ کشور ديگر نيز از آن برخوردار هستند.
نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان در بخش ديگری از اظهارات خود تاکيد کرد: مگر می‌شود جامعه و اقتصاد پيچيده امروز را بدون علم و مشورت مديريت کرد؟ مگر می‌شود کشاورزی و صنعت را آن هم در جهان پيچيده امروز بدون علم و دانش مديريت کرد؟ با شعر و شعار هيچ کس به جايی نمی‌رسد.
روحانی با اشاره به اين که البته در بعضی مواقع، شعار مانند نمک طعام است، گفت: شعار به خودی خود عيبی ندارد و گاهی وقت‌ها بايد شعار داد. اما مساله اين است که با شعار تنها نمی‌توان به پيشرفت و توسعه رسيد. جواد الائمه (ع) به ما شيعيان توصيه کرده است که علم و دانش و تجربه و دقت و برنامه‌ريزی و مديريت علمی و از همه مهم‌تر، اخلاق را در سرلوحه کارهای خود قرار دهيم.
وی با اشاره به روايتی از امام جواد (ع) که فرموده است در صورت تدبير و برنامه‌ريزی ندامت و پشيمانی نخواهد بود، تاکيد کرد: بدون تدبير و برنامه‌ريزی و با تصميم فردی و خودمحوری نتيجه‌ای جز مشکلات جديد و خطاهای جديدتر نخواهد بود.
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اهميت سرمايه اجتماعی در نظام‌های توسعه امروز، تصريح کرد: جامعه تنها با علم پيشرفت نمی‌کند. اخلاق و تعهد در مرتبه‌ای بالاتر از علم قرار دارند. امروزه می‌گويند که سرمايه انسانی از سرمايه ملی مهم‌تر است و سرمايه اجتماعی از سرمايه انسانی اهميت بيشتری دارد. ما نيازمند سرمايه اجتماعی هستيم. نبايد به هم دروغ بگوييم، بايد به هم اعتماد داشته باشيم. جامعه بدون سرمايه اجتماعی به جلو حرکت نخواهد کرد.
روحانی در همين زمينه ادامه داد: اخلاق و تعهد يکی از اصلی‌ترين درس‌های خاندان رسالت است. مگرمی‌شود با بداخلاقی، تهمت، دروغ پيشرفت کرد؟
عضو مجلس خبرگان با اشاره به تخريب برخی از سرمايه‌های انقلاب، گفت: مگر ما چند عالم زندان ديده داريم؟ مگر سرمايه‌های انقلاب مجموعاً چند نفر هستند؟ مگر مجموعاً چند نفر هستند که اوايل انقلاب در کنار امام (ره) بوده‌اند، در فراز و نشيب انقلاب امام را همراهی کرده‌اند و بار انقلاب را در اين سال‌های سخت بر دوش کشيده‌اند؟ اگر صدها هزار هم بودند حق تخريب آن‌ها را نداشتيم. حالا که چند ده نفر بيشتر نيستند آيا تخريب ستون‌های انقلاب جز خوشحالی دشمن نتيجه ديگری هم خواهد داشت؟
روحانی با تاکيد بر جايگاه «بسيج قهرمان» و طمع‌ورزی برخی افراد و گروه‌ها به اين نهاد مقدس تصريح کرد: بسيج بزرگ و قهرمان ما متعلق به همه ملت است. بسيج متعلق به هيچ حزبی نيست. هيچ کس حق ندارد به بسيج چشم طمع داشته باشد. بسيج متعلق به تمام آحاد جامعه و تمام کسانی است که نظام، انقلاب، قانون اساسی و ولايت فقيه را قبول دارند. همه ما از پيرمرد و جوان و ميان‌‏سال عضو بسيج هستيم. بسيج برای همه است و هيچ کس حق ندارد آن را به نفع خود يا گروه خود مصادره کند.
وی افزود: تلاش‌های برخی افراد برای مصادره بسيج مانند آن است که برخی‌ها بگويند آيت‌الله مدرس يا بو‌علی‌سينا يا امام خمينی يا رهبر معظم انقلاب متعلق به ماست!
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک با يادآوری جان‌فشانی‌ها، ايثارها و فداکاری‌های بسيج در طول انقلاب مخصوصاً ايام جنگ تحميلی و تاکيد امام خمينی (ره) بر بسيج ۲۰ ميليونی افزود: بايد از سرمايه‌های ملی پاسداری کنيم و مانع تخريب آن‌ها شويم. سرمايه‌های معنوی ما مهم‌‌تر از سرمايه‌های مادی هستند. بسيج، سپاه، امام خمينی (ره) و رهبری انقلاب متعلق به همه هستند و هيچ کس حق ندارد اين سرمايه‌ها را متعلق به خود بداند.
روحانی در پايان تاکيد کرد: لجن‌پراکنی آسان است اما ما وظيفه داريم با اخلاق اسلامی با يکديگر رفتار کنيم و کشور را با اخلاق اداره نمائيم. در اين شرايط دشوار، وظيفه داريم که همه دست به دست هم بدهيم و بدانيم که پيشرفت بدون علم و اخلاق محال است.





















Copyright: gooya.com 2016