شنبه 16 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۶ آذر روز مبارزات ضدديکتاتوری دانشجويان گرامی باد، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: ۱۶ آذر، روز دانشجو، که همواره يادآور مبارزات ضد ديکتاتوری دانشجويان ايران بوده است در سال ۱۳۳۲ و با شهادت سه دانشجوی دانشگاه احمد قندچی، آذر (مهدی) شريعت رضوی و مصطفی بزرگ نيا در اعتراض به ديکتاتوری پهلوی متولد شد.

در آن روز دانشجويان دانشگاه تهران، در اعتراض به سفر نيکسون معاون رئيس جمهور وقت امريکا به ايران، دست به تظاهرات زدند. سفر نيکسون و حمايت های دولت وقت امريکا از ديکتاتوری پهلوی در حالی صورت می گرفت که چند ماه قبل از آن سفر، دولت مردمی دکتر مصدق طی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ توسط شاه سرنگون شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در تاريخ ۲۴ آبان ماه همان سال اعلام شد که نيکسون معاون رئيس جمهور آمريکا به ايران می آيد تا نتايج “پيروزی سياسی اميدبخشی را که در ايران نصيب قوای طرفدار تثبيت اوضاع و قوای آزادی شده است” (نقل از نطق آيزنهاور در کنگره آمريکا بعد از کودتای ۲۸ مرداد) را ببيند. اين سفر در حالی بود که شرايط خفقان به شدت در کشور افزايش پيدا کرده بود و پس از کودتا هرگونه اعتراض مردم با سرکوب مواجه می شد.

اما سفر نيکسون به تهران زمانی بود که دانشجويان با اعتراض به ديکتاتوری جو خفقان را شکستند. در آن سال نيز از آنجايی که احتمال اعتراض دانشجويان به اوضاع کشور در حين سفر نيکسون وجود داشت، حکومت به افسران گارد دانشگاهی دستور داده بود تا با هرگونه اعتراضی در دانشگاه ها به شدت برخورد شود. اما با اين حال در شانزدهم آذر ماه دانشجويان دست به اعتراضات گسترده ای زدند که طی اين اعتراضات ۳ دانشجو به شهادت رسيدند.

پس از آن، ۱۶ آذر به عنوان نماد آزادی خواهی و مخالفت با ديکتاتوری، برای دانشجويان تبديل شده است.

گر چه در زمان ديکتاتوری پهلوی، آن حکومت با وابستگی به امريکا و تامين منافع آن، به سرکوب مردم کشور برای ادامه حيات خود می پرداخت، اکنون کشورهايی همچون روسيه، چين و کشورهای امريکای لاتين محلی برای تاراج منابع کشور شده اند. در حاليکه فقر و وضعيت بد اقتصادی روز به روز بدتر می شود، احمدی نژاد همزمان با سرکوب دانشجويان، زنان، کارگران و ديگر اقشار مردم، منابع ايران را در اختيار اين کشورها قرار داده است تا از حمايت آنان برخوردار شود.

طی سال های گذشته نيز در حالی که احمدی نژاد از ابتدای کار خود به سرکوب دانشگاه ها پرداخته است اما هر ساله دانشجويان با برگزاری مراسم های مختلف در دانشگاه های مختلف به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو را گرامی داشته اند.

دانشجويان هر ساله به استبداد و سياست های سرکوبگرانه و از جمله بازداشت های دانشجويان، محروم کردن دانشجويان از تحصيل، ايجاد جو خفقان و پادگانی در دانشگاه ها اعتراض کرده اند.

در سال ۸۵ نيز در حاليکه احمدی نژاد قصد داشت برای اولين بار به عنوان رئيس جمهور در روز دانشجو در دانشگاه حاضر شود، در تلاش بود تا با تمهديدات فراوان در دانشگاه پلی تکنيک حاضر شود، اما دانشجويان نمايش وی را برهم زدند.





















Copyright: gooya.com 2016