سه شنبه 3 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله تسخيری: اعلاميه اسلامی حقوق بشر بر اعلاميه‌ جهانی ارجحيت دارد، مهر

همايش يکروزه "منشور حقوق بشر اسلامی؛ راهکارها و چالشها" از سوی مرکز مطالعات فرهنگی بين‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار و طی آن آيت‌الله تسخيری تأکيد کرد: اعلاميه اسلامی حقوق بشر بر اعلاميه‌ جهانی ارجحيت دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، آيت الله محمد علی تسخيری دبيرکل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی در همايش "منشور حقوق بشر اسلامی، راهکارها و چالشها" با موضوع "اعلاميه حقوق بشر در اسلام، پيش‌ زمينه‌های تاريخی و چالشهای عملی آن" صحبت کرد و اظهار داشت: پيشرفتهای اساسی در رابطه با حقوق بشر در داخل کشور اميدوار کننده است .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تأکيد بر توجه خاص اسلام به حقوق بشر، گفت: در پاسخ به اين سوال که با وجود اديان و فرهنگهای مختلف چگونه می‌توان منشوری برای بشريت تهيه کرد؟ بايد گفت که اسلام پاسخ اين سوال را به خوبی داده و گفته است هرچه بشر اختلاف دارد داشته باشد اما يک مسئله مشتر ميان همه‌ بشر مطرح است که آن فطرت انسان است.

تسخيری با يادآوری اينکه فطرت جنبه‌ مشترک همه‌ انسانها است، افزود: کسی که به فطرت ايمان ندارد نمی‌تواند انسانيت انسان را درک و مفاهيم اخلاقی را به شکل مناسبی تصور کند .

دبيرکل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی گفت: اسلام دين فطرت است و هدف انبيا آن است که بيايند و انسان را با گنجهای درونی خود آشنا کنند. معتقدم بزرگترين هدف انبيا برگرداندن انسان به ذات خويش است و بزرگترين انحراف بشر آن است که از ذات خود بيگانه شود.

وی تصريح کرد: اعتقاد دارم اعلاميه اسلامی حقوق بشر بر اعلاميه‌ جهانی حقوق بشر ارجحيت دارد.

تسخيری در توضيح اين مطلب گفت: اعلاميه‌ اسلامی اين حقيقت را می‌پذيرد که بين مسئله حقوقی و مسئله فلسفی ارتباط کاملی وجود دارد. ما براساس نوع بينش به جهان می‌توانيم نوع بينش حقوقی را تنظيم کنيم.

دبيرکل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی يادآور شد: اسلام از روز اول اعلام کرد که دين فطرت و دين حقوق بشر است و هر حقی که فطرت انسان آن را بپذيرد اسلام هم آن را می‌پذيرد.

در اين همايش همچنين دکتر ملکی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به توجه ويژه تعاليم اسلامی در ارتباط با حقوق بشر و حفظ حريم انسانی اشاره و تأکيد کرد: برگزاری اين گونه نشستها ضمن ارائه راهکارهای مشخص و مناسب ، زمينه های حضور مناسب تر و مؤثرتر نظام در عرصه های علمی و بين المللی را فراهم می آورد.

ملکی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده توسط نهادهای مرتبط افزود: با حرکت خوبی که از سوی سازمان کنفرانس اسلامی آغاز شده و همچنين با توجه به مصوبات آن به نظر می‌رسد می‌توانيم نقش و جايگاه بيشتری را در اين بحث داشته باشيم و اينگونه نشست‌ا می‌توانند زمينه های لازم به منظور دستيابی به يک سناريوی مشترک برای ورود به اين عرصه ها را فراهم آورد.

با توجه به اهميت تدوين منشور حقوق بشر اسلامی و اقدامات جاری سازمان کنفرانس اسلامی و لزوم مشارکت مؤثر نهادهای علمی و فرهنگی کشور در اين موضوع، اين همايش با مشارکت علمی استادان و پژوهشگران با حضور آيت الله محمد علی تسخيری دبيرکل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی در ساختمان شهيد رحيمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می شود.

منشور حقوق بشر اسلامی: ارزيابی گذشته و چشم انداز آينده، منشور يا اعلاميه اسلامی حقوق بشر، استراتژی کشورهای اسلامی در گفتمان حقوق بشر، ميثاق حقوق کودک، تشکيل ديوان حقوق بشر اسلامی؛ بررسی ضرورتهای عينی و امکان عملی، بررسی قابليتهای مدل ترتيبات منطقه ای حقوق بشر؛ ارزيابی موضوع و ارائه راهکارهايی برای سازمان کنفرانس اسلامی از جمله موضوعاتی اين همايش بودند.

اعلاميه حقوق بشر در اسلام؛ پيش زمينه های تاريخی و چالشهای عملی، حقوق بشر اسلامی؛ چيستی، بنيانها و پيش فرضها، زمينه ها و آثار تأسيس کميسيون مستقل حقوق بشر در سازمان کنفرانس اسلامی و اعلاميه قاهره: نارساييها و چالشها نيز ديگر مباحث پيش بينی شده اين همايش بودند.





















Copyright: gooya.com 2016