پنجشنبه 5 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رفسنجانی: زيبنده ما نيست که حضور مردم در انتخابات به زير ۵۰ درصد برسد، ايلنا

ـ دخالت در رأی مردم به استبداد می‌‏انجامد
ـ نبايد در تصميم‌‏گيری‌‏های اقتصادی عجله شود


تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس مجلس خبرگان رهبری با تأکيد بر سلامت انتخابات نسبت به دستکاری در آرای مردم هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ايلنا، آيت‌‏الله اکبر هاشمی رفسنجانی که در جمع اعضای شورای مرکزی خدمتگزاران سازندگی و نيز اعضای سازمان اسلامی دانشجويان دانشگاه آزاد منطقه ۹ سخن می‌‏گفت، با اشاره به برگزاری انتخابات در ادوار مختلف گفت: جمهوری اسلامی نقطه اصلی‌‏اش بعد از ايمان به خداوند اتکا به مردم است، زيرا از اسلام آموختيم که مردم بايد قانع شوند و انتخاب کنند و من دينی را سراغ ندارم که با سلطه و زور شمشير بر مردم مسلط شده باشد.
وی با تاکيد بر اينکه مردم بايد با اطمينان وارد ميدان شوند، اظهار داشت: اگر مردم وارد ميدان نمی‌‏شدند، انبياء هم نمی‌‏توانستند در کارهايشان موفق شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه تصريح کرد: اگر بخواهيم جامعه اسلامی داشته باشيم، ناگزيريم مردم را به راهی که انتخاب کرديم دعوت کنيم و آنها نيز بايد در صحنه باشند و رأی بدهند.
وی خاطر نشان کرد: پديده انتخابات اگرچه به شکل موجود آن وارداتی است، اما ريشه آن اسلامی است؛ مانند دعوت پيامبران از مردم برای نظر دادن در خصوص مسائل حکومتی.
هاشمی رفسنجانی به رحلت پيغمبر اسلام اشاره کرد و گفت: ‌‏بعد از رحلت پيامبر نيز زمانی‌‏که مردم به حضرت علی (ع) رجوع نمی‌‏کنند، ايشان نيز بدون هيچ درگيری به کارهای ديگر مشغول می‌‏شوند و اين نشان‌‏دهنده اين است که حضرت علی (ع) به رأی و نظر مردم اهميت می‌‏داد.
رئيس مجلس خبرگان رهبری‌ با تأکيد بر اينکه با تلاش‌‏ها و خون‌‏دل خوردن‌‏های فراوان انقلاب تثبيت شد، اظهار داشت: همين‌‏که مردم به صورت ميليونی تمام خيابان‌‏ها را پر کرده‌‏اند و طرفداری خود را از امام (ره) اعلام داشتند، اين يک نوع انتخابات بود ولی امام (ره) به اين اکتفا نکردند و بعد از انقلاب شورای موقت انقلاب را تشکيل دادند و بعد از آن گفتند بايد از طريق رأی مردم دولت تشکيل شود.
وی اساس نظام را مبتنی بر رأی مردم دانست و رأی مردم را سليقه ابتکاری امام قلمداد نکرد و گفت: اين رأی مردم همان چيزی است که اسلام خواسته و هيچ‌‏کس اين را از خودش بدعت‌‏گذاری نکرده است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه يادآور شد: مردم بايد همان‌‏چيز را که می‌‏خواهند اعلام کنند و نبايد ابزار فريب‌‏کاری در اختيار افراد قرار گيرد و البته شخص کانديدا نيز نبايد فريب‌‏کاری کند.
وی تأکيد کرد: اگر بخواهيم اسلامی عمل کنيم، در اولين گام بايد به خواست مردم احترام بگذاريم.
هاشمی‌‏ رفسنجانی با بيان اينکه امام (ره) از ابتدا متوسل به نظر مردم شده‌‏اند تا اصل نظام را بپذيرند، به رفراندوم صورت گرفته در اوايل انقلاب اشاره کرد و گفت:‌ عده‌‏ای در زمان برگزاری رفراندوم آن را تحريم کردند و حتی بر در و ديوار شهرها بر عليه آن تبليغات می‌‏کردند ولی اين رفراندوم با حضور قاطع مردم برگزار شد و آن رأی بالا اتفاق افتاد.
وی تصريح کرد:‌ هيچ انقلابی را سراغ نداريم که به سرعت ايران قانون اساسی‌‏اش را بنويسد و البته اين خواست امام بود که در آن زمان مطرح می‌‏کنند که بايد حرکت کشور را قانون اساسی مشخص کند.
هاشمی ‌‏رفسنجانی با اشاره به بحث شوراها اين ايده را بر اساس تأکيد آيت‌‏الله طالقانی دانستند و گفتند: مقوله شوراها در قانون اساسی به صورت خوبی مطرح شد زيرا نمی‌‏خواستيم فقط به رأی انتخابات اکتفا کنيم؛ شوراها جلوی کارهای سليقه‌‏ای را می‌‏گيرند.
وی به اصل مشورت اشاره کرد و گفت: با مشورت، اعتماد، همکاری و همدلی پديد می‌‏آيد، البته مشورت بايد واقعی باشد.
رئيس مجلس خبرگان رهبری با تاکيد بر اينکه نبايد انتخابات را صرفاً يک فرصت سياسی قلمداد کرد، گفت: بايد مردم نظر خود را بگويند و نظام هم بايد همه چيز را فراهم کند‌ تا انتخابات واقعی باشد و کوتاهی در اين ميدان، بدون مجازات الهی نخواهد ماند.
وی تاکيد کرد:‌ اگر مردم کوتاهی کنند، خيلی زود نتيجه اين کوتاهی خود را می‌‏بينند که همان منتهی شدن به استبداد است.
هاشمی رفسنجانی با تأکيد دوباره بر سلامت انتخابات خطاب به ناظران و مسؤولان برگزارکننده انتخابات گفت: اگر ناظران و مسؤولان برگزاری انتخابات رأی مردم را ضايع کنند و اعلام قيموميت کنند و نگذارند آنچه که مردم می‌‏خواهند اعلام شود، اين کار خيانت است و مستوجب عذاب الهی است.
وی افزود: حتی اگر بر اساس مصلحت برخی بگويند اين فرد نبايد انتخاب شود، اشتباه است و منتهی به استبداد می‌‏شود و اين اتفاق شومی خواهد بود.
هاشمی‌‏رفسنجانی در ادامه خاطر نشان کرد: وظيفه همه است که واقعاً‌‏ انتخابات را جدی بگيرند و سالم عمل کنند و اگر رقيب بی‌‏تقوايی می‌‏کند،‌ آنها بی‌‏تقوايی نکنند و بايد انتخابات خوبی برگزار شود و اگر انتخابات سالمی برگزار شود، مطمئناً‌ نمره خوبی از سوی ناظرين بين‌‏المللی خواهد گرفت.
وی با تأکيد بر اينکه مردم، نامزدها و مسؤولان بايد طبق قانون عمل کنند، اظهار داشت: اگر قانون هم اشکالاتی داشته باشد بايد طبق قانون عمل کرد و زيبنده ما نيست که حضور مردم در انتخابات به زير ۵۰ درصد برسد.
وی تأکيد کرد: به هر اندازه که وفاداری به سلامت انتخابات کم شود، به همان اندازه از اسلام فاصله گرفته‌‏ايم.
رئيس مجلس خبرگان رهبری در بخش ديگری از سخنان خود به بحران مالی ايجاد شده در جهان اشاره کرد و گفت:‌ يک جريان عجيب پيش آمده است.
وی با بيان اينکه کشور ما با ديگر کشورها فاصله دارد، اظهار داشت: برخی اوايل می‌‏گفتند اين بحران در کشور ما تأثيری ندارد، زيرا ديوار حفاظتی دور ما است ولی بعداً‌ معلوم شد چنين صحبتی درست نيست.
هاشمی‌‏رفسنجانی افزود: عمده زندگی ما از طريق نفت اداره می‌‏شود و اگر نفت آسيب ببيند،‌ دچار مشکلات زيادی خواهيم شد و اثرات زيادی بر ديگر مسائل کشور دارد.
وی بحران مالی ايجاد شده در جهان را برای کشورهای صنعتی درآمدزا دانست و گفت: در اين بحران مالی ما که جزو کشورهای صادرکننده نفت هستيم، ضرر می‌‏کنيم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به ذخيره‌‏سازی برخی کشورها از نفت برای استفاده از آن برای روزهای مبادا گفت: برخی کشورها مانند کويت عاقلانه عمل می‌‏کنند و ذخيره از نفت دارند. ما هم می‌‏توانيم ذخيره را داشته باشيم و اگر آن ذخيره‌‏ها بود می‌‏توانستيم با استفاده از آن منابع بر مشکلات پيش آمده غلبه کنيم.
وی تصريح کرد:‌ در حال حاضر برای دولت مشکل است که بودجه‌‏ای که دلش می‌‏خواهد را از مجلس بگذراند.
هاشمی‌‏رفسنجانی با اشاره به سقوط ارزش سهام در بورس‌‏های جهان گفت: دنيا در حالت بحران مالی به سر می‌‏برد و ما هم بايد در اين دوره سعی کنيم از اين دوران به خوبی عبور کنيم و البته اين کار شدنی است و نياز به همدلی، کمک و مشورت گرفتن از صاحبنظران است.
وی با تأکيد بر اينکه نبايد در تصميم‌‏گيری‌‏های اقتصادی عجله شود،‌‏ به سند‌‏ چشم‌‏انداز بيست ساله و اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و تصميم آن را به چهار سال قبل مرتبط دانست و گفت: با اجرايی شدن سند چشم‌‏انداز بيست ساله می‌‏توانستيم وضعيت فعلی را مديريت کنيم.





















Copyright: gooya.com 2016