دوشنبه 9 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر نفت ایران: هند نیاید با پاکستان قرارداد امضا می کنیم، بی بی سی

غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران اعلام کرده که اگر هند به خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان موسوم به خط لوله صلح نپیوندد، این کشور قرارداد صادرات گاز را با پاکستان امضا خواهد کرد.

این سخنان در آستانه دور جدید گفتگوهای ایران و پاکستان در تهران مطرح شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قرار است روز سه شنبه دهم دی ماه (۳۰ دسامبر) هیاتی از پاکستان برای ادامه مذاکره در زمینه صادرات گاز ایران به پاکستان وارد تهران شود.

ایران مدتها پیش اعلام کرده بود که قرارداد نهایی خط لوله صلح امضا خواهد شد اما به دلیل اختلاف نظرهای دو کشور هند و پاکستان امضای این قرارداد به تاخیر افتاده است.

اختلافات دو کشور هند و پاکستان بر سر حق ترانزیت گاز صادراتی ایران که از داخل خاک پاکستان می گذرد، باعث شده تا مذاکرات به نتیجه نرسد. هند حاضر به پذیرش درخواست پاکستان برای میزان ترانزیت گاز صادراتی ایران نیست و در زمینه محلی که گاز را از ایران دریافت کند با پاکستان اختلاف دارد.

علاوه بر این، این دو کشور بر سر قیمت گاز صادراتی با ایران اختلاف نظر دارند و قرار است در نشست آینده هیات پاکستانی با مقامات ایرانی در این زمینه مذاکره شود.

در ماههای اخیر مذاکرات خط لوله صلح، بدون حضور هند دنبال شده است و هیات های ایران و پاکستان چند بار در تهران و اسلام آباد با هم دیدار کرده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، وزیر نفت ایران گفته است که اگر هند برای ادامه مذاکرات قرارداد صادرات گاز حاضر نشود، قرارداد دوجانبه با پاکستان امضا خواهیم کرد.

در حال حاضر هند برخلاف سالهای گذشته اشتیاقی برای حضور در خط لوله صلح نشان نمی دهد گر چه خارج شدن از این پروژه را رسما تائید نمی کند.

مشکلات قدیمی
مذاکرات در باره خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان از یک دهه پیش آغاز شده اما به دلایل اختلافات پاکستان و هند به قرارداد منجر نشده است.

تنش های سیاسی دو کشور هند و پاکستان و مخالفت امریکا با این پروژه به عنوان مهمترین دلایل کندی مذاکرات بوده که مانع توافق نهایی بین سه کشور شده است.

در چند سال گذشته سه کشور نشست هایی در این زمینه برگزار کرده اند و به توافقاتی نیز رسیده اند اما در ماههای اخیر هند از مذاکرات سه جانبه کنار کشیده است و ایران و پاکستان با برگزاری نشست هایی در تهران و اسلام آباد برای عملی کردن این طرح، مذاکرات را دنبال می کنند.

برخی تحلیلگران می گویند هند نگران خطر قطع جریان گاز این خط لوله در موارد بروز تنش با پاکستان است و به همین دلیل با احتیاط در جهت عملی شدن این پروژه هفت میلیارد دلاری گام برمی دارد.

گزارشهایی در زمینه تلاش پاکستان برای گرفتن سهم هند در خط لوله صلح مطرح شده است اما وزیر نفت ایران می گوید: "سهم گاز هند محفوظ خواهد ماند و اگر پاکستان به گاز بیشتری نیاز داشته باشد، این موضوع را بررسی می کنیم."

ایران امیدوار است هند و پاکستان با هم به توافق برسند و قرارداد نهایی ساخت خط لوله بین سه کشور امضا شود. مقامات ایران بارها اعلام کرده اند که در صورت عدم توافق سه جانبه، قرارداد دوجانبه بین ایران و پاکستان امضا خواهد شد.

طول خط لوله ایران به هند ۲۷۰۰ کیلومتر است و قرار است گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند. پیش بینی شده است که در صورت توافق نهایی ۱۱۰۰ کیلومتر از این خط لوله در ایران، ۱۰۰۰ کیلومتر در پاکستان و ۶۰۰ کیلومتر در هند احداث شود.

با تکمیل طرح انتقال گاز ایران روزانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز به هند و پاکستان صادر می شود که ۹۰ میلیون متر مکعب آن برای هند و ۶۰ میلیون متر مکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است.

هزینه اجرای این پروژه در برآورد ها اولیه چهار و نیم میلیارد دلار اعلام شده بود اما اکنون کارشناسان هزینه طرح را بیشتر از هفت میلیارد دلار برآورد می کنند.





















Copyright: gooya.com 2016