شنبه 14 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامه تحصن دانشجويان در فرودگاه مهرآباد در روز پنجم، ايسنا

پيوستن دانشجويان و طلاب بروجردی به متحصنين، حضور عماد افروغ و سخنرانی شيروانی در جمع متحصنين و...

پنجمين روز تحصن دانشجويان مقابل ترمينال شماره يک فرودگاه مهرآباد در اعتراض به فجايع رژيم صهيونيستی در غزه و هم‌چنين اعلام آمادگی برای پيوستن به مردم غزه هم‌چنان ادامه دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) در اين تحصن که به دعوت جنبش عدالت‌خواه دانشجويی و با حضور دانشجويان دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود، صبح امروز(شنبه) ميثم شيروانی کارشناس مسائل خاورميانه و جهان اسلام به بيان مطالبی در رابطه با تاريخچه‌ مقاومت در فلسطين پرداخت.

وی با بيان اين‌که اولين جنبش در فلسطين که از انقلاب اسلامی الهام گرفته است، جنبش جهاد اسلامی فلسطين به رهبری فتحی شقاقی بود، گفت: فتحی شقاقی اين موضوع را کشف کرد که تنها راه نجات فلسطين، جهاد مسلحانه است.

شيروانی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس گفت: بعد از انقلاب اسلامی تا سال ۶۱ کشورهای مختلف منطقه و عربی منتظر بودند که سرنوشت جنگ مشخص شود. تا قبل از عمليات بيت‌المقدس سرنوشت انقلاب و جنگ برای دول عربی مبهم بود اما بعد از فتح خرمشهر و عمليات بيت‌المقدس همه به اين نتيجه رسيدند که جبهه‌ی انقلاب در سطح منطقه و دنيا در حال شکل‌گيری است.

وی اضافه کرد: در اين بين پس از اين عمليات، اسراييل در سال ۶۱ به لبنان حمله کرد و تا منطقه‌ی بيروت را اشغال نمود. پس از اين جريان گروهی از ايران و به رهبری حاج احمد متوسليان به لبنان حرکت کرد که در آن زمان به دليل شرايط سوريه، چند ماه از ورود اين نيروها به لبنان جلوگيری شد ولی با اين وجود در آن زمان انقلاب معنوی در شرق لبنان ايجاد شد که پس از آن اولين عمليات استشهادی توسط احمد قصير در شهر سور به وقوع پيوست که طی آن حدود ۳۰۰ افسر و سرباز اسراييلی نابود شدند.

شيروانی ادامه داد: در آن زمان جنبش حزب‌الله به نام جنبش مقاومت لبنان بيانيه‌هايی را صادر می کرد ولی جنبش حزب‌الله در سال ۶۵ به صورت رسمی اعلام وجود کرد و بعد از موجوديت جنبش حزب‌الله اولين انتفاضه فلسطين به رهبری جهاد اسلامی به وقوع پيوست و پس از آن نيز جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام موجوديت نمود. اين جنبش نيز به اين نتيجه رسيد که تنها راه مقاومت، حرکت مسلحانه است.

کارشناس مسائل خاورميانه و جهان اسلام خاطرنشان کرد: پس از اين وقايع، اسراييل به اين نتيجه رسيد که برای به حاشيه راندن جنبش مقاومت بايد جنبش ناسيوناليست يعنی جنبش فتح و به سرکردگی ياسر عرفات را روی کار آورد. آنها در اين راه تا حدودی موفق شدند؛ به گونه‌ای که جنبش فتح را به نمايندگی از جنبش فلسطين پای ميز مذاکره کشانده و خواستند به مردم دنيا و مردم فلسطين نشان دهند که مقاومت فلسطين، اسراييل را به رسميت شناخته است.

وی افزود: در اين بين بعد از پيروزی انقلاب اسلامی، دول عربی شروع به ايجاد جايگزين‌هايی برای اصل حرکت امام (ره) و خنثی کردن اين حرکت پرداختند که در اين بين می‌توان اسلام آمريکايی که مصداق آن علمای وهابيون است را نام برد. آنها می‌خواستند اين علما را در برابر روحانيت شيعه و اسلامی که امام (ره) به تمام دنيا معرفی نشان دهند. بر اين اساس در کنار سلفی‌گری سنتی، سلفی‌گری جهادی را عليه حرکت‌های اسلامی ايجاد کردند و جنبش قلابی به نام جنبش جهادی القاعده را ايجاد نمودند.

شيروانی ادامه داد: در ظاهر حرکت سلفی‌گری جهادی در مقابل سلفی‌گری سنتی بود ولی در اصل اين دو حرکت دو لبه‌ی قيچی بودند که هدف آنها مقابله با حرکت جهادی اصيل مسلحانه که از ايران آغاز شد بود.

وی با اشاره به شکل‌گيری القاعده گفت: رهبران القاعده در دهه‌ی ۸۰ و در پی اشغال افغانستان شکل گرفتند. در واقع هدف اصلی القاعده خنثی کردن جريان اصيل جهادی اسلامی و هم‌چنين متوقف کردن ايده‌ی بسيج جهانی که امام (ره) مطرح نمودند بود. بر اين اساس آنها شعارهای امام را کپی کرده و نسخه‌ی قلابی را تحويل اين رهبران دادند.

شيروانی به توضيح فعاليت‌های بن لادن و استادان وی پرداخت و گفت: پس از خروج نيروهای شوروی از افغانستان، سرويس‌های اطلاعاتی آمريکا، جريانی را به نام القاعده با رهبری بن لادن ايجاد کردند. سوال اساسی امروز در اين‌جاست که القاعده در مساله‌ی غزه کجاست. اصلی‌ترين دليل برای قلابی بودن حرکت القاعده، اين مساله و عدم حضور آنها در بحث غزه می‌باشد.

به گزارش ايسنا، امروز در اين تحصن، عماد افروغ نماينده‌ی سابق مجلس شورای اسلامی نيز حضور داشت.

هم‌چنين دانشجويان پس از بيان سخنان شيروانی به رژه نظامی در فرودگاه مهرآباد پرداختند. آنها رژه خود را با سر دادن شعار «الله اکبر» و «هيهات من الذله» شروع کرده و در طول رژه نظامی، سوره والعصر و هم‌چنين دعای کميل را در قالب رژه می‌خواندند. اين دانشجويان هم‌چنين در طول رژه شعارهايی همچون «حيدر حيدر»، «يا ليتنا کنا معک»، «فرياد يا محمدا، غزه شده کرببلا»، «مهدی بيا، مهدی بيا»، «دولت ما حزب‌الله، ملت ما حزب‌الله، دانشجو حزب‌الله» و هم‌چنين «حزب فقط حزب علی، رهبر فقط سيد علی» را سر می‌دادند.

پس از رژه نظامی نيز اين دانشجويان به اقامه‌ی نماز ظهر و عصر پرداختند.

برخی از دانشجويان متحصن در فرودگاه کفن‌پوش بوده و سربندهای «يا فاطمه الزهرا»، «لبيک يا خامنه‌ای» را به سر داشتند.

هم‌چنين امروز دانشجويان و طلابی نيز از شهر بروجرد به جمع متحصنين اضافه شدند.

هم‌چنين بر روی ديوارهای فرودگاه، پلاکاردهای «مرگ بر اسراييل»، «رهسپاريم با ولايت تا شهادت»، هم‌چنين تمثالی از مسجد بيت‌المقدس، سخنانی از حاج احمد متوسليان و شهيد چمران و هم‌چنين تصاويری از امام (ره) و مقام معظم رهبری وجود داشت.

در اطراف محل تحصن نيز پرچم‌های «يا حسين»، «يا ابالفضل»، «يا محمد» و پرچم حزب‌الله و پرچم ايران و پرچم فلسطين نيز وجود داشت.

بر روی کفن‌های دانشجويان و طلاب نيز مطالبی همچون «لبيک يا خامنه‌ای، لبيک يا حسين است»، «يا حسين»، «غزه کربلاست»، «مرگ بر اسراييل» نيز وجود داشت.

اين تحصن همچنان ادامه دارد.





















Copyright: gooya.com 2016