سه شنبه 24 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: قطعا نمی آيم، مير حسين چه گفت؟ گزارش ويژه "مهر" از ديدار يکشنبه

سيدمحمد خاتمی و ميرحسين موسوی در دو جلسه اخير خود در خصوص کانديداتوری گفتگو داشته اند و در نهايت يکشنبه گذشته ضمن صرف نهار ، خاتمی با اعلام عدم کانديداتوری از ميرحسين خواسته است تا به پشتوانه حمايت وی و اطرافيانش حضور قطعی خود را سريعتر اعلام نمايد.
يک منبع آگاه از نتايج جلسه يکشنبه اخير سيد محمد خاتمی و مير حسين موسوی به خبرنگار مهر گفت: در جلسه دوشنبه هفته پيش خاتمی و ميرحسين موسوی ، مباحث مربوط به انتخابات رياست جمهوری دهم مطرح شد که در اين جلسه خاتمی ضمن اشاره به نيامدن خود و ذکر دلايلی در اين باب ، بار ديگر از مهندس موسوی خواسته است که او رسما کانديداتوری در انتخابات رياست جمهوری دهم را اعلام کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين جلسه همچنين موضوعات مربوط به انتخابات رياست جمهوری از جمله گروه های احتمالی حامی خاتمی و ميرحسين و نيروهای موثر طرفين که می توانند در انتخابات و پس از برگزاری آن عهده دار مسئوليت هايی شوند نيز ، مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به اينکه خاتمی و موسوی هر دو يکديگر را کانديداهای مطلوب و مورد تائيد می دانستند، ادامه اين مباحث به جلسه ديگری موکول شد که يکشنبه در دفتر ميرحسين موسوی برگزار گرديده است.

در اين جلسه ، سيد محمد خاتمی با تشريح دلايلی اعلام کرده به طور قطعی کانديدای انتخابات رياست جمهوری دهم نخواهد شد . وی تاکيد کرده همانطور که قبلا اعلام کرده بود؛ ميرحسين موسوی را که فردی معتدل، کارآمد و توانمند می داند و معتقد است موانع کمتری برای پيشبرد امور بر سر راه خواهد داشت، به عنوان کانديدای مورد نظر خود در انتخابات خرداد ماه ۸۸ معرفی و از وی اعلام حمايت خواهد کرد.

بر اين اساس ، مير حسين موسوی نيز ضمن تشکر از خاتمی تاکيد کرده که موضوع کانديداتوری اش هنوز به بررسی شرايط متعددی بستگی دارد و نبايد بدون تحليل منطقی از موقعيت و يا بر مبنای احساسات عمل کرد.

منبع آگاه ياد شده در خصوص شرايط مورد نظر مير حسين موسوی و ابهامات موجود به خبرنگار سياسی مهر گفت: عدم شناخت کافی از ضريب انسجام نيروهايی که در اطراف خاتمی قرار دارند در برابر مهندس موسوی ، نبود اطلاعات صحيح از گرايش نهايی گروههای دوم خردادی در برخورد با نامزدی مير حسين ، نگرانی از تکرار تندروی های عده ای در دوران اصلاحات و اين واقعيت که اين نيروها کنترل پذير نيستند ؛ و همچنين عدم ارزيابی دقيق از پايگاه اجتماعی اصلاح طلبان از يکسو و نيز خود مير حسين موسوی از سوی ديگر ، سوالاتی هستند که معادله حضور يا عدم حضور وی را حل خواهند کرد.

به گفته وی ، همچنين اگر چه از هم گسستگی گروههای اصلاح طلب و اعلام حضور قطعی کانديداهای ديگری چون کروبی و... به عنوان ديگر ملاحظات اساسی مير حسين ياد شده است ، اما وی تاکيد کرده که تنها در صورتی رسما به ميدان رقابت خواهد آمد که به اجماع قطعی و عملی گروههای اصلاح طلب معتقد به نظام و همچنين حمايت بخش هايی از اصولگرايان از خويش برسد. مير حسين در اين جلسه همچنين مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور را مهمترين چالش پيش روی خود در صورت حضور در انتخابات رياست جمهوری دهم و پيروزی در آن برشمرده است .

در اين زمينه خاتمی يادآور شده که عارف به ميدان نخواهد آمد و کروبی نيز در صورت نيامدن وی (خاتمی) ، مخالفتی با کناره گيری به نفع مير حسين موسوی ندارد. در عين حال اصرار خاتمی برای اعلام سريعتر کانديداتوری مير حسين موسوی با اشاره به وضعيت پراکنده اصلاح طلبان در حال حاضر و ضرورت انسجام بخشيدن به اين طيف سياسی بيان شده است. در برابر، وی نيز عدم يک پيمايش اجتماعی جامع از ميزان مشارکت مردم و گرايش آنها با کانديداهای مختلف را از مهمترين نقاط ابهام برای تصميم گيری عنوان نموده است.

جلسه يکشنبه خاتمی و ميرحسين موسوی در دفتر وی برگزار شد و تا نماز و ناهار به طول انجاميد.

در عين حال دوشنبه شب برخی رسانه ها از قول سيد محمد خاتمی خبر دادند که توافق نهايی خاتمی و مير حسين موسوی حضور قطعی يکی از آنها در انتخابات آينده بوده است.





















Copyright: gooya.com 2016