دوشنبه 30 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدير کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات: برادران علايی جزو "شبکه براندازی نرم" بودند، فارس

خبرگزاری فارس: مديرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، درباره پرونده ناکام مانده براندازی نرم عليه ايران گفت:اطلاعات غلط يک سرويس به سرويس ديگر آغاز يک مبارزه و جنگ اطلاعاتی است؛ در همين ماجرا يک نبرد کامل بين سرويس اطلاعاتی ايران و آمريکا عملی شد که اينها نيز جزو مستندات اين پرونده است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، مدير کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات امروز در نشستی با خبرنگاران با اشاره به ابعادی از پرونده ۴ عضو دستگير شده شبکه براندازی نرم که خبر آن از سوی سخنگوی قوه قضائيه اعلام شد، گفت: براندازی نرم موضوعی خطرناک است که سيستم اطلاعاتی ايران قصد دارد مراقبت‌های خود را در اين زمينه افزايش دهد تا مردم بيشتر درباره آن هوشيار باشند.
وی با بيان اينکه نبايد اجازه داد که سرويس‌های اطلاعاتی از فضای باز ايران سوءاستفاده کرده و افراد خوب را هدف مطامع خود قرار دهند، افزود: کشورها در گذشته برای پيشبرد اهداف خود از روش‌های مسلحانه و سخت استفاده می‌کردند، اما از دهه گذشته تئوری براندازی نرم طراحی شد و برخی کشورهای بزرگ در پوشش عناوين غيرمجرمانه و يا مواردی که قانون مدونی در آن وجود ندارد، در قالب امور خيريه و فعاليت‌های مطالعاتی به دنبال تامين اهداف خود هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين مقام ارشد اطلاعاتی با بيان اينکه اين براندازی عليه کشور ما نيز برنامه‌ريزی شده و در مقاطعی به اجرا درآمده که البته در نطفه خفه شده است، گفت: آمريکا می‌خواهد با نفوذ در لايه‌های اجتماعی ايران از وجود افرادی مختلف به نفع خود بهره‌برداری کند؛ چرا که آمريکا در افغانستان و عراق هزينه‌های زيادی متحمل شده و نگرانی‌های بين‌المللی عليه اقداماتش افزايش يافت و به همين جهت روش‌های جايگزين ديگری را در دستور کار قرار داده که يکی از اين روش‌ها، استفاده از ابزارهای اطلاعاتی و جريان‌سازی در داخل ايران است که اين طراحی را جامعه اطلاعاتی آمريکا در اختيار دارد و از وزارت خارجه خود نيز در اين زمينه استفاده می‌کند؛ مواردی مانند؛ ديپلماسی عمومی، مبادلات فرهنگی- علمی، روابط مردم با مردم، انتقال تجربيات پزشکی و مديريت بحران از جمله اين عناوين است.
مدير کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات اظهار داشت: آمريکا با استفاده از عوامل خود در امارات، باکو، ترکيه، کويت و برخی کشورهای ديگر به دنبال تئوری براندازی نرم است و در اين راه از NGO ها، مراکز خيريه و امکانات وزارت خارجه آمريکا استفاده می‌کنند.
وی با بيان اينکه آمريکا می‌خواهد اقداماتی شبيه به «ريگا-دبی» را در مورد ايران اجرا کند، ‌افزود: اين طرح در سال ۱۳۵۹ از سوی آمريکا و از طريق دبی عليه شوروی به کار گرفته شد و اکنون آمريکايی‌ها مجددا اين اقدام را در دبی فعال کرده و می‌خواهند در لايه‌های اجتماعی، نخبگان و متخصصين کشورمان نفوذ کنند و با آنها ارتباط بگيرند.
اين مسئول اطلاعاتی ايران با اشاره به پرونده شبکه براندازی نرم که تعدادی از عوامل آن دستگير شده‌اند، گفت: در اين پرونده تعدادی از هموطنان ما به دام توطئه اطلاعاتی دشمن افتادند که قوه قضائيه با ۴ نفر از آنها برخورد کرد؛ البته تعداد آنها ده‌ها نفر است که سيستم اطلاعاتی با برخی از آنها برخورد کرده و بعضی از آنها چون سوءنيتشان اثبات نشد و يا اينکه از نخبگان و متخصصان کشور بودند و فقط فريب خورده‌ بودند، برخورد با آنها ادامه پيدا نکرد.
وی تصريح کرد: ۴ نفر از عوامل اين شبکه که با آنها برخورد شده، از سرشبکه‌ها و عوامل اصلی بودند که عامدانه با عناصر اطلاعاتی آمريکا در منطقه همکاری داشته و خواسته‌های آنان را مو به مو اجرا می‌کردند و غير از تخلفات امنيتی، دارای مشکلات مالی، اخلاقی و حتی سوءاستفاده از ابزارهايی که در اختيارشان بود، نيز هستند.
وی ايجاد بحران‌های اجتماعی، راه‌اندازی تظاهرات خيابانی‌ و دخالت ‌در مسائل قوميتی را از جمله مواردی دانست که گروه مذکور به دنبال آن بوده است و تصريح کرد: به عنوان مثال در استان آذربايجان آنها توانستند تعدادی از افراد را به دام خودشان بياندازند و با خود همراه کنند و بامطرح کردن تعصبات قومی، سعی در تحريک آنها داشتند و به دنبال آن بودند که آنها نافرمانی مدنی و مبارزات بدون خشونت را دنبال کنند که با هوشياری سربازان گمنام امام زمان اين مساله توسط وزارت اطلاعات مديريت شد.
مدير کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با بيان اينکه آمريکايی‌ها انجام اقدامات پنهان را همچنان دنبال می‌کنند، اظهار داشت: در مورد پرونده اخير آنها به جامعه وافرادی مراجعه کرده بودند که دور از انتظار بود وما فکر می‌کرديم که آن افراد هوشيار تر باشند؛ افرادی مانند طراح لباس، نخبگان علمی، پزشکان، اساتيد دانشگاه، روحانيون، ورزشکاران، هنرمندان و چندگروه اجتماعی ديگر.
وی ادامه داد: سرشبکه‌های اصلی اين گروه در داخل ايران مستقر شده بودند که از اتباع خومان نيز بودند. آنها از اين گروه‌ها دعوت می‌کردند که سفر سه‌هفته‌ای تا يک ماهه به آمريکا داشته باشند و بعد از مصاحبه اوليه رواديد آمريکا را در امارات برای آنها صادر کرده و در گروه‌های ۱۰-۱۵ نفره به آمريکا اعزام می‌شدند و در آمريکا با نشست‌های علمی و گردش‌های علمی در ايالات مختلف متناسب با جايگاه خودشان مواجه می‌شدند؛ در اين سفر آمريکايی‌ها تلاش می‌کردند بر روی اين افراد تاثيرگذاری فکری داشته و آمريکا را تنها منجی ايران نشان دهند تا پس از بازگشت به ايران، به مسئولان فشار بياورند و بين مردم و مسئولان شکاف ايجاد کنند.
وی تصريح کرد: در اين دوره يک ماهه، از اين افراد در مورد اوضاع ايران نيز تحليل می‌خواستند و از اين طريق به جمع‌آوری اطلاعات نيز می پرداختند؛ خصوصا از همين گروه‌ها که به آمريکا مسافرت کردند در خصوص مسائلی از جمله موضوع ميکروبی، پدافندغيرعامل و وضعيت مراکز زيربنايی، اطلاعات خواستند و اين افراد نيز هر چه می‌دانستند ارائه دادند.
مدير کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات گفت: آمريکا در پوشش کار علمی در حال شبکه‌سازی در ايران بود و می‌خواست تجربيات انقلاب رنگين را از طريق ارتباط عمومی با نخبگان و افراد موثر دنبال کند که در همين پرونده آمريکا از موسسات خيريه و مراکز غيردولتی نيز استفاده کرده و حدود ۳۲ ميليون دلار از همان مبلغ ۷۵ ميليون دلار را در همين پروژه هزينه کرد که البته ما بقيه محل‌های خرج شدن اين مبلغ را می‌دانيم.
وی با بيان اينکه تجربيات موسسه سوروس در اين پرونده کاملا ديده می‌شود، افزود: مراکز خيريه آمريکايی مانند آی‌رکس و وودرو ويلسون از ديگر مراکز آمريکايی هستند که در اين پروژه با آمريکايی‌ها همکاری می‌کردند.
وی تصريح کرد: افرادی از جمله ويليام برنز، گلی عامری، رامين عسگر و تعدادی از عناصر وابسته به سرويس اطلاعاتی آمريکا در منطقه دراين پروژه نقش مستقيم داشتند و علاوه بر هدايت سفرها، از افراد حاضر در سفر يک ماهه به آمريکا می‌خواستند که افراد ديگر را نيز به اين شبکه وصل کنند و اينکار به شکل هرم وارونه دنبال می‌شد.
مدير کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد: اين پروژه در همان موارد اوليه توسط گزارشاتی از افرادی که در سفر به آمريکا حضور داشتند به ما اطلاع داده شد و مورد توجه سيستم ضداطلاعاتی کشور قرار گرفت و توانستيم در مواردی افراد خود را به اين شبکه نفوذ داده و حتی در مواردی انحراف اطلاعاتی ايجاد کنيم و با تشخيص اهداف CIA، عناصر اطلاعاتی آنها راشناسايی و مسير را کاملا تشخيص داديم و گاهی نيز مزاحمت‌هايی را برايشان ايجاد کرديم و در دايره صبر و حوصله،‌ در مقطعی اجازه داديم کارهای خود را ادامه دهند اما اين از باب اتمام حجت بود.
وی با هشدار نسبت به فرهيختگان، نخبگان و دانشمندان کشور اظهارداشت: نخبگان کشورمان فريب هر نشست و يا موسسه اطلاعاتی را نخورند و در عين حال که مجاز هستند در مبادلات بين‌المللی شرکت کنند و نقش اصلی خود را به عنوان يک ايرانی انجام دهند، اما بايد متوجه ترفندهای اطلاعاتی دشمن نيز باشند.
وی تصريح کرد: آمريکايی‌ها در اين پرونده لطمات زيادی خوردند و در واکنش به اقدام وزارت اطلاعات در اين زمينه، در اين چند روز اظهارنظرهای عجيبی نيز هم داشتند که اظهارات گلی عامری از جمله آنهاست.
مدير کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات گفت: دست آمريکايی‌ها دراين پروژه برای ما رو شد و پروژه آنها به شدت ضربه خورد و به همين جهت آنها به دنبال راه‌های جديد نيز خواهند بود. اما لازم است به هيات حاکمه جديد آمريکا اين نکته را گوشزد کنيم که راه دولت قبلی آمريکا را تکرار نکنيم؛ به صلاح مراکز سياسی و مطالعاتی آمريکا نيست که مراکز امنيتی و اطلاعاتی آمريکا از پوشش آنها برای اقدامات پنهان خود استفاده کنند. چراکه استفاده از مراکز ارزشی، خيريه و بين‌المللی برای کارهای اطلاعاتی، باعث بدبينی فزاينده نسبت به اين مراکز می شود که پاک کردن اين بدبينی بسيار دشوار خواهد بود.
وی ادامه داد: دولت جديد آمريکا بايد مراقب باشد که شکست اطلاعاتی خود در عراق را در مورد ايران نيز تکرار نکند.
وی خاطرنشان کرد:اين پروژه نشان داد، پروژه براندازی نرم که از سوی سوروس، آی‌رکس، وودرو ويلسون و آی‌پک دنبال می‌شود، کاربردی ندارد و سرگردانی نيروهای اطلاعاتی آمريکا در دوبی، باکو و استانبول برای اجرای چنين طرحی باعث سرگردانی بيشتر سرويس اطلاعاتی آمريکا می‌شود.
مدير کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات اظهار داشت: اين شبکه در اقدامات پنهانی خود می خواست اعتراضات اجتماعی و صنفی را گسترش دهد، تظاهرات خاص را سازمان دهی کند و دريافت دستور العمل از شبکه های ماهواری را مدون سازد که همه اينها با شکست مواجه شد.
وی افزود: نخبگان جامعه بايد مراقب و هوشيار باشند که در مراودت‌ و سفر‌ها خصوصا در قالب مبادلات علمی مانند اکس چنچ مراقبت داشته باشند چرا که اگر چه آغاز اين کار علمی و و مبادله فرهنگی است اما در فرايند زمان، شامل اقدامات ضد امنيتی نيز می شود که سيستم اطلاعاتی امريکا از آن به نفع خود استفاده می کند، همان گونه که در اين پروژه نيز چنين استفاده ای کرد؛ افرادی که با چنين مواردی برخورد می کنند می تواند موضوع را به مراکز حراستی و امنيتی و يا ۱۱۳ اطلاع دهند.
مدير کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در پاسخ به سوال يکی از خبرنگاران در مورد تعداد افراد جذب شده به اين شبکه و کشوری که مسئوليت آن را بر عهده داشت گفت: در اين پروژه فقط آمريکا دست داشت و دهها نفر نيز مشغول فعاليت بودند.
وی در پاسخ به سوال ديگری در مورد محل فعاليت افراد جذب شده به اين شبکه افزود: اين افراد به صورت متمرکز در چند استان و حتی در شهرهای کوچک فعاليت داشتند. خبرنگاری اين سوال را مطرح کرد که آيا دستگيری اعضای اين شبکه فقط بر اساس اعترافات بوده و يا اسنادی نيز در اختيار داريد که اين مقام اطلاعاتی کشورمان ادامه داد: يکی از مهم‌ترين مستندات قضايی، اعتراف است که صدا وسيما نيز به زودی مقداری از اعترافات اعضای اين شبکه را پخش می‌کند امادر مورد اين پرونده ما مستندات کافی نيز داريم که هم قاضی پرونده آن را پذيرفت و وکلای متهمان نيز نتوانستند دفاع درستی در مقابل اين مستندات داشته باشند، علاوه بر اينکه دستگيرشدگان تخلفات ديگری نيز داشته‌اند.
مدير کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در پاسخ به سوال ديگر خبرنگاران توضيحاتی را در باره جنگ سرويس‌های امنيتی با يکديگر ارائه داد و گفت: اطلاعات غلط يک سرويس به سرويس ديگر آغاز يک مبارزه و جنگ اطلاعاتی است؛ در همين پرونده در چند مرحله آمريکايی‌ها متوجه شدند که اطلاعات ايران وارد موضوع شده و متقابلا ما هم متوجه شديم که برخی از اقدامات آنها نيز برای فريب ما انجام شده است؛ در همين ماجرا يک نبرد کامل بين سرويس اطلاعاتی ايران و آمريکا عملی شد که اينها نيز جزو همان مستندات است.
وی در پاسخ به سوال ديگری در مورد نوع اطلاعات داده شده توسط افراد در اين پروژه به آمريکا، گفت: خيلی از اطلاعاتی که دادند شايد عمومی بود اما با تحليل بود و مورد استفاده آمريکا قرار می‌گرفت و به همين جهت به افراد تذکرات لازم را داديم و در مورد اطلاعات ارائه شده نيز ارزيابی کاملی داريم.
خبرنگاری اسامی ۴ فرد دستگير شده را از اين مقام اطلاعاتی کشورمان جويا شد که وی پاسخ داد: دو نفر از اين افراد دو دکتر به نام‌های آرش و کاميار علايی هستند.
وی در پاسخ به سوال ديگری در باره شبکه‌های آموزش اطلاعاتی در کشورهای همسايه، وجود شبکه‌های آموزشی در اطراف کشورمان را تاييد کرد و گفت: گاهی مراکز آموزش را در آمريکا قرار می‌دهند و حتی ازخبرنگاران نيز استفاده می‌کنند.
خبرنگاری اين سوال را مطرح کرد که در پروژه براندازی اخير آيا دولت مورد هدف بوده يا نظام که مدير کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات پاسخ داد: در اين موضوع کل نظام مورد هدف بوده است و فرآيند کارهای اطلاعاتی ما نشان می‌دهد که فرآيند اقدامات پنهان دشمن همواره همه ارکان نظام را نشانه گرفته است.
وی در پاسخ به اين سوال که آيا افراد همکاری ‌کننده با اين پروژه از گروه سياسی خاصی بودند گفت: آنها گرايشی به گروه سياسی نداشتند و حتی برخی از آنها افرادی سياسی نبودند؛ در همين پروژه دشمن تعدادی از قضات را نيز تحت پوشش گرفته بود.





















Copyright: gooya.com 2016