شنبه 12 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پايان کار نزديک است، وقت آن است که تابوی ارسال اسلحه به فلسطين و ساير نهضت ها شکسته شود، حسين شريعتمداری، کيهان

۱-در سال ۱۳۷۷-۱۹۹۸ ميلادی- به زندان محکوم شد. جرم او خواندن يک قطعه شعر با محتوای اسلامی در نشست نيمه مخفی «حزب رفاه» بود. محکوميت او که ۴ سال قبل از آن تاريخ -۱۹۹۴- شهردار استانبول بود با اعتراض و تعجب فراوان روبرو شد. مقامات قضايی استانبول اعلام کردند رجب طيب اردوغان با خواندن اين شعر اصول سکولاريسم را زيرپا گذاشته ضمن آن که در اين شعر به آتاتورک-بنيانگذار ترکيه لائيک- نيز اهانت شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ۱۴ مارس ۲۰۰۳- ۲۴اسفندماه۱۳۸۱- طيب اردوغان به نخست وزيری ترکيه انتخاب شد، «جيمز ولسلی» رئيس وقت سازمان اطلاعات و امنيت آمريکا CIA با ابراز نگرانی از انتخاب اردوغان هشدار داد که «۱۰ سال بعد از برکناری نجم الدين اربکان اسلامگرا، نبايد ترکيه لائيک بار ديگر به اسلامگرايان رو کند.»! جيمز ولسلی رويکرد مردم ترکيه به اسلامگرايان را نشانه تحول بزرگی در منطقه دانسته بود که با انقلاب اسلامی در ايران کليد خورده است. هم او يک روز بعد از انتخاب طيب اردوغان-۱۵ مارس ۲۰۰۳- و ۵ روز قبل از حمله نظامی آمريکا به عراق-۲۰مارس ۲۰۰۳- طی سخنانی که روزنامه انگليسی گاردين بدون ذکر نام به آن پرداخته بود، نسبت به موفقيت آمريکا در حمله به عراق ابراز ترديد کرده و گفته بود «اگر منظور بوش از حمله به عراق دموکراتيزه کردن اين کشور است بايد توجه داشت ابتدايی ترين اصول دموکراسی مراجعه به رأی مردم است و خاورميانه بعد از انقلاب خمينی]ره[ دستخوش تحول بزرگی شده است و چنانچه در انتخابات به رأی مردم مراجعه شود، مردم خمينی های ديگری را برمی گزينند».
۲- روز پنج شنبه-۱۰ بهمن ماه ۲۹.۱۳۸۷ژانويه ۲۰۰۹- رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در اجلاس اقتصاد جهانی که با حضور سران کشورها در داووس سوئيس برپا شده و شيمون پرز رئيس جمهور رژيم صهيونيستی نيز در آن حضور داشت، با شجاعتی تحسين برانگيز که از ايمان قلبی و تعهد اسلامی او ريشه می گرفت، قتل عام و نسل کشی اسرائيل در غزه را به شدت محکوم کرده و شيمون پرز را قاتل کودکان مظلوم ناميد. اردوغان که در پاسخ به وراجی احمقانه رئيس جمهور رژيم صهيونيستی در دفاع از جنايات اين رژيم در جنگ ۲۲ روزه سخن می گفت و ديويد ايگناشيس، مجری ميزگرد سعی در آرام کردن وی داشت خطاب به شيمون پرز گفت؛ «شما جنايتکاران دروغگو هستيد و از کودک کشی لذت می بريد». رجب طيب اردوغان در پی اين حمله جسورانه و تحسين برانگيز که ۱۰ دقيقه به طول انجاميد و بعد از قطع ميکروفون از سوی برگزارکنندگان اجلاس، با صدای بلند ادامه يافت، اجلاس داووس را به نشانه اعتراض ترک کرد و بامداد جمعه در حالی وارد فرودگاه استانبول شد که خيل عظيم مردم کشورش برای قدردانی از او به فرودگاه آمده و با شعارهای «قهرمان! خوش آمدی»، «تو باعث افتخار ما هستی»، «اسلام به تو می بالد» و... مورد استقبال پرشور آنان قرار گرفت.
طيب اردوغان در جريان جنگ ۲۲ روزه نيز غزه را به کربلا تشبيه کرده و گفته بود؛ «جنايات اسرائيل در غزه، يادآور ماجرای غم انگيز کربلاست».
۳-امام راحل ما(ره) که تاکنون تمامی پيش بينی های او به حقيقت پيوسته است، فروردين ماه سال ۱۳۶۶ در سالروز بعثت رسول خدا(ص) طی سخنانی فرموده بود؛ «تحول در همه چيز واقع شده مگر در قصرهای اين قدرتمندان. دنيا عوض شده است، اينها باز خيال می کنند که دنيای صدسال، صدوپنجاه سال پيش است. اينها باز نفهميده اند يا خودشان را به نفهمی می زنند. آفريقا عوض شده است، اروپا عوض شده است و همه آسيا عوض شده است، همه عوض شده اند الا اين سردمداران... اينها سردرگم هستند، نمی فهمند چه می کنند، نشناخته اند مردم را، نشناخته اند دنيا را، افکارتان را عوض کنيد، حالا نمی شود يک کلمه شما بگوئيد و همه بگويند چشم! نمی گويند ديگر... خيال نکنيد که همه مردم بايد دست بسته در مقابل شما هيچ حرفی نزنند» (صحيفه امام(ره) جلد ۲۰ ص ۲۴۱).
بعد از جنگ ۳۳ روزه لبنان و شکست سنگين ارتش اسرائيل از حزب الله، «زئيف شف» ژنرال بازنشسته ارتش صهيونيستی که از او با عنوان برجسته ترين تحليل گر اسرائيلی ياد می کنند، گفته بود اين جنگ تصور شکست ناپذيری اسرائيل را فرو ريخته و بيم آن می رود پيش بينی بن گوريون- اولين نخست وزير رژيم صهيونيستی که مانند ساير صهيونيست ها به آدم کشی دزدانه و ناجوانمردانه معروف بود- در پيش باشد. توضيح آن که بن گوريون بعد از جنگ رمضان-يوم کيپور، ژوئن ۱۹۶۷- و پس از پيروزی ۶ روزه بر سه کشور عربی، گفته بود «اسرائيل می تواند در ۱۰۰ جنگ ديگر هم پيروز شود و بازهم مشکلاتی داشته باشد، اما چنانچه فقط در يک نبرد شکست بخورد، مرگ آن نزديک خواهد بود». بن گوريون از آينده پيش روی باخبر نبود. او در اوايل دهه ۷۰ ميلادی به جهنم رفت و پيروزی انقلاب اسلامی را که «موشه دايان» از آن با عنوان زلزله ای بزرگ ياد کرده و لرزه بر رژيم صهيونيستی را طبيعی ترين نتيجه اين زلزله دانسته بود، نديد. آغاز انتفاضه فلسطين را، شکل گيری حزب الله لبنان را، شکست سنگين اسرائيل در جنگ ۳۳ روزه و جنگ ۲۲ روزه را، فرياد مرگ بر اسرائيل در تظاهرات مردم خشمگين دولت های هم پيمان با رژيم صهيونيستی را، خروش شجاعانه رجب طيب اردوغان در اجلاس داووس را نيز شاهد نبود و ... او نبود تا ببيند دنيا عوض شده است. بن گوريون به جزئيات فرمولی که از آن نتيجه گرفته بود اولين شکست اسرائيل، آغاز فروپاشی آن است، اشاره ای نکرده بود-و يا در رسانه ها خبری از آن نيست- اما، امام راحل ما(ره) در ادامه همان سخنرانی که به آن اشاره شد، از اين به اصطلاح «راز»! پرده برداشت. از نگاه حضرت امام(ره)، قدرت های زورگو با نشرو تبليغات ملت های مظلوم را می ترسانند و درباره قدرت خود بزرگنمايی می کنند، «ملت های مظلوم دنيا در برابر ظالم ها بايستند و نترسند. گمان نکنند که اينها هرچه گفتند عمل می کنند. اينها می خواهند با همان تبليغات کار را انجام بدهند و از اين تبليغات هيچوقت نترسيد»... امروز آن هيمنه پوشالی فرو ريخته است و مردم، مخصوصاً مسلمانان به وضوح دريافته اند به قول امام راحل(ره) «ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد». اين نکته ابتدا در جريان انقلاب اسلامی، سپس در جنگ تحميلی و طی چند سال اخير در جنگ ۳۳ روزه لبنان و ۲۲روزه غزه کارآمدی خود را نشان داد و به طور همزمان از پوشالی بودن آمريکا و متحدانش پرده برداشت.
۴-همه شواهد و قرائن موجود حکايت از آن دارند که دنيا آبستن حادثه عظيمی است و خبری در راه است که بر صدر اخبار خواهد نشست. استقبال پرشور و گسترده مردم ترکيه و ساير ملت های مسلمان و غيرمسلمان از اقدام شجاعانه اردوغان، خروش يکپارچه جهانيان در تحسين و حمايت از «منتظر الزيدی»، خبرنگار عراقی که لنگه کفش به سوی جرج بوش پرتاب کرده بود. برانگيختگی بی سابقه- و نه کم سابقه- ملت ها در سراسر دنيا در اعلام انزجار از جنايات وحشيانه اسرائيل در غزه، موج پردامنه و فراگير جهانی در تحسين حزب الله بعد از پيروزی در جنگ ۳۳ روزه و تحقير توأم با ابراز نفرت از رژيم صهيونيستی و... ترديدی باقی نمی گذارد که انزجار عمومی مردم دنيا از آمريکا و متحدانش به اوج خود رسيده است و اکنون وقت آن است که «تابو»ی ارسال اسلحه و مهمات مدرن و تکنولوژيک برای مردم فلسطين و ساير نهضت های مقاومت در برابر قدرت های استکباری شکسته شود. به يقين همه کسانی که اندک بهره ای از انسانيت برده باشند، نابودی رژيم صهيونيستی را خدمت بزرگی به بشريت می دانند و پاکسازی دنيای انسان ها از اين جرثومه های فساد و تباهی را که قتل کمترين مجازات آنهاست، نه فقط ضروری، بلکه آرزويی مقدس تلقی می کنند، و آن روز، به يقين دور نيست.

حسين شريعتمداری





















Copyright: gooya.com 2016