پنجشنبه 17 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنرانی های مهرداد درويش پور در برلين و هانور، جمعه ۱۳ و شنبه ۱۴ فوريه

نقش زنان در انقلاب ايران از آغاز تا به امروز

زمينه های پيدايش و ويژه گی های کمپين يک ميليون امضا در ايران
آيا زنان طبقه متوسط شهری تحصيل کرده، سکولار و متجدد جامعه‌ی ايران با همان انگيزه ها‌ و ارزشهای سنت‌گرايانه زنان اسلامگرا در انقلاب ۵۷ شرکت کردند؟ آيا از آنجا که در جريان انقلاب بسياری از زنان با پا گذاشتن از خانه به اجتماع با نوعی بيداری سياسی روبرو شدند بايد از تاثير مثبت انقلاب بر زنان سخن گفت؟ يا آن که انقلاب اسلامی با تبديل زن ستيزی به ايدئولوژی رسمی جامعه منجر به عقب راندن زنان در بسياری از زمينه‌ها شد؟ آيا در گذشته ميتوانستيم از جنبش مستقل زنان سخن بگويم؟ يا آن که تنها بعد از انقلاب اسلامی است که شاهد شکل گيری نوعی خودآگاهی جنسيتی و جنبش مستقل زنان در ايران هستيم‌؟ موقعيت کنونی جنبش زنان ايرانی چگونه است و با چه چالش هايی روبرو است؟ روند جهانی شدن چه تاثيری در زنان ايران دارد؟ آيا ميتوان برغم اين اين واقعيت که چالش های عميق زنورانه در طول تاريخ ايران توسط زنان سکولار متاثر از فرهنگ غرب صورت گرفته است، ادعا نمود که زنان بايد تنها از فرهنگ بومی خود تغذيه کنند؟ آيا ميتوان از هم سرنوشتی کل زنان ايران بدون روشن ساختن نقش و جايگاه گروه های گوناگون آن سخن گفت؟ چه رابطه ای بين فمينست های سکولار و مسلمانانی که خود را فمينيست ميدانند، وجود دارد؟ بررسی تجربه کمپين يک ميليون امضا چه رهيافت هايی در مبارزه زنان برای برابری پيش رو می نهد؟ اين کنفرانس به موضوعات فوق می پردازد.

فريبا داوودی مهاجر روزنامه نگار و از فعالان کمپين يک ميليون امضاء برای تغيير است که بجرم اقدام عليه امنيت ملی از طريق سازماندهی تظاهرات ۲۲ خرداد به چهارسال زندان محکوم شده است. وی در سال ۲۰۰۷ برنده جايزه حقوق بشر هلمن همت (ديده بان حقوق بشر) و جايزه حقوق بشر اول در آمريکا شد. او هم اکنون ساکن آمريکا است.

دکتر مهرداد درويش پور، استاد جامعه شناسی در دانشگاه در سوئد است. او تاليفات متعددی در زمينه زنان، خانواده و مهاجرت دارد. وی همچنين از حاميان فعال کمپين يک ميليون امضا در ايران است. درويش پور در صحنه سياست نيز از دير باز در دفاع از حقوق بشر و جنبش جمهوری خواهی، دمکراسی و لائيسيته در ايران حضوری موثر و فعال دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آدينه ۱۳ فوريه، ساعت ۱۹
مکان: خانه ادبيات برلين
آدرس:
Literaturhaus Berlin
Fasanenstr. 23
10719 Berlin
برگزارکننده: انجمن فرهنگی دهخدا
www.dehkhoda.net
contact@dehkhoda.net

شنبه ۱۴ فوريه هانور، ساعت ۱۷
مکان:
Zur Bettfedernfabrik 1
30451 Hannover
کارگاه ايرانيان هانور
برگزارکننده: جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائيک ايران- هانور





















Copyright: gooya.com 2016