جمعه 18 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سيداحمد خاتمی در نماز جمعه: شعار تغيير اوباما دروغ است، ايسنا

* سياه‌نمايی و خدمات انقلاب را نديدن، بی‌انصافی است


آيت‌الله سيداحمد خاتمی گفت: اوباما با شعار تغيير سر کار آمده ، افکار عمومی آمريکا را فريب داده و با فريب رای زيادی به دست آورده است، اما موضع‌گيری‌هايش در اين مدت نشان داده شعار تغيير دروغ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های دوم نماز جمعه اين هفته افزود: اوباما غلط های بوش را تکرار می‌کند و می‌گويد متعهد به امنيت اسرائيل هستيم، در رابطه با ايران اسلامی هم تحريم‌هايش ادامه دارد؛ اما بداند دنيا ديگر فريب اين ژست‌های مصلحانه را نمی‌خورد، مردم فهيم ايران هم تحت تاثير اين ژست‌های دروغين صلح‌گرايانه قرار نخواهند گرفت، اگر راست می‌گوييد تغيير واقعی به وجود آوريد و از اين خوی استکباری دست بر داريد. شما در اين جهان کشوری مثل کشورهای ديگر هستيد و تا وقتی که مغرور و متکبر هستيد و خود را آقای جهان می‌دانيد قطعا شعار تغييرتان دروغ است.

وی در بخش ديگر سخنانش با اشاره به سالروز بيعت همافران ارتش با امام خمينی(ره) اظهار کرد: ملت بزرگ ما هيچ گاه اين خاطره شيرين را از ياد نمی‌برد؛ همايشی که کمر طاغوت را شکست و آن‌ها را در بهت بی‌مانندی فرو برد و اين افتخار برای ارتش جمهوری اسلامی برای هميشه ثبت شد.

خاتمی گفت: ان‌شاءالله خدا نيروهای نظامی ما را در مقابله با دشمنان محفوظ و مويد بدارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه با بيان اين که در سی‌امين سالگرد انقلاب بزرگ اسلامی هستيم، افزود: بر ما فرض است که ياد و خاطره امام راحل عظيم‌الشان، سکاندار اين کشتی، شهيدان و ايثارگران را زنده بداريم. خداوند با پيروزی انقلاب اسلامی، ملت بزرگ ما را غرق در نعمت‌های خود کرد.

سيداحمد خاتمی حاکميت دين را از نعمات نشات‌گرفته از انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: استعمارگران ، انگليس و آمريکا پهلوی را برای دين‌زدايی آورده بودند. آن‌ها رژيمی کاملا سکولار و تلاش داشتند سفره دين را از کشور جمع کنند، اما به فضل خدا با پيروزی انقلاب بزرگی که شما مردم به وجود آورديد، دين به صحنه آمد.

وی قانون اساسی را از ديگر نعمات انقلاب دانست و اظهار کرد: اين قانون قانونی است که حداقل ۵۰ فقيه، در ۹۰ روز طلبگی روی کلمه کلمه آن کار کردند. هم‌چنين مجريان ديندار و متدين در طول اين ۳۰ سال فراوان داشتيم؛ چهره‌هايی که دلداده دين بودند و اين نعمت خداست. تز کمونيسم و ليبراليسم در هم شکست و بحمدالله خيزش و بيداری اسلامی، دشمنان و مستکبران را ديوانه کرد. حضور آنها در منطقه برای رويارويی با اين خيزش بود، اما به فضل خدا نتوانسته‌اند، نمی‌توانند و نخواهند توانست.

عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبری تاکيد کرد: نعمت ولايت و رهبری صالح از ديگر آثار انقلاب است. ۵۷ سالی بر اين کشور گذشت که سران کشور از شاه و زيرمجموعه‌ها کانون ابتذال، فساد و تباهی بودند. تنها چيزی که مطلقا برای اينها مطرح نبود، مردم و خدمت به مردم بود. آن‌ها فقط عياشی و هرزه‌گی می‌فهميدند. آمدند، زدند، کشتند ، غارت کردند، کشور را به تباهی کشيدند و رفتند و ملت به آن‌ها سيلی زد.

وی اضافه کرد: مردم قدرت را به ولی فقيه عادل دادند؛ بزرگ‌مردی که فقط خير و مصالح مردم را می‌بيند و بس. ولی فقيه ديروز ما جان جانان ، قهرمان قهرمانان، آيت‌الله العظمی امام خمينی و رهبر بزرگوار کنونی که سايه‌اش بر سر امت اسلام مستدام باد، بزرگ‌مردی که مسير امام را با افتخار دنبال می‌کند، بحمدالله ما در طول اين ۳۰ سال سربلنديم که کشور عزيزمان در عرصه‌های مختلف سياسی، علمی و فرهنگی بسيار خوش درخشيده است.

سيداحمد خاتمی تصريح کرد: همين فناوری اخيری که دانشمندان ارزشمند ما به نمايش درآوردند و چشم دنيا را خيره کردند پرتاب ماهواره اميد به فضا در دنيا غوغا و آنها را مات و مبهوت کرده است. ۵۰ سال بيشتر از فناوری فضايی نمی‌گذرد، اولين ماهواره فضايی را شوروی به فضا فرستاد، تا حالا تنها معدود کشورهايی هستند که فناوری ساخت ماهواره و فرستادن آن به فضا را دارند. روسيه ، آمريکا ، فرانسه ، ژاپن ، چين و شما مردم عزيز اين افتخار را داريد که در اين باشگاه قرار گرفته‌ايد.

وی اضافه کرد: در شرايطی که ۳۰ سال ما را محاصره کرده بودند و نگذاشتند ملت عزيز ما از فناوری‌ها استفاده کند، به فضل خدا با هدايت‌ها و تدبير مقام معظم رهبری اين چنين هر روز شاهد نوآوری هستيم، اما آمريکا به شدت عصبانی است.

وی هم‌چنين گفت: در به بار نشستن اين فناوری‌ها تلاش همه دولت‌های بعد از انقلاب به ويژه دولت مردمی و خدمتگزار جناب دکتر احمدی‌نژاد مشهود است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه گفت: سومين نعمتی که بايد هزاران بار خدا را شاکر باشيم، نعمت استقلال است. من به فراتر از رژيم سياه پهلوی نمی‌روم. از زمانی که آنها سر کار آمدند تا زمانی که شما ملت بيرونشان کرديد، يک روز اين کشور مستقل نبوده، يا انگليسی‌ها در اين کشور همه کاره بودند يا آمريکايی‌ها، اکثريت قريب به اتفاق مسوولان عالی رتبه ايران در تاريخ حکومت دقيقا وابسته بودند، وابسته به آمريکا ، انگليس و سرويس‌های جاسوسی ، بيگانه‌ها در اين کشور همه‌کاره بودند و شما مردم و صاحبخانه‌ها هيچ‌کاره. در آن زمان انتخابات معنا نداشت.

عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: من در اين تريبون مقدس خجالت می‌کشم اهانت‌هايی را که شاه به مردم می‌کرد بيان کنم ، او می‌گفت مردم چه کاره‌اند. مردم را آدم حساب نمی‌کردند. ساواک به نخست‌وزير ليست می‌داد و او به شاه و نهايتا هر کس را که شاه می‌خواست نماينده بود. چه مردم رای دهند چه نه. اما به برکت اين انقلاب شما مردم و صاحب‌خانه ها همه‌کاره شديد و تمام سرنوشت کشور را شما رقم می‌زنيد.

وی ادامه داد: همه مسوولان را شما با واسطه يا بی‌واسطه انتخاب می‌کنيد. رهبری را با واسطه‌ی خبرگان انتخابات می‌کنيد. رييس‌جمهور و نمايندگان مجلس و اعضای شوراهای شهر و روستا را مستقيم انتخاب می‌کنيد. در طول اين ۳۰ سال حدود ۳۰ بار مردم پای صندوق‌های رای رفته‌اند و ان‌شاءالله در خرداد سال آينده هم باز پای صندوق‌های رای برويد و در دهمين دوره رياست‌جمهوری، رييس‌جمهور خود را انتخاب می‌کنيد؛ اين بالاترين نعمت است.

سيداحمد خاتمی يادآور شد: نعمت آزادی را کسانی درک می‌کنند که حکومت سياه و جهنمی خفقان و استبداد را ديده باشند. اگر کوچک‌ترين انتقادی به شاه می‌شد، زندان ، تبعيد ، شکنجه و اعدام را در پی داشت؛ حتی اگر اسم شاه را بی‌القاب می‌بردند به جرم اهانت به زندان می‌افتادند. چنان سايه خفقانی بود که پسر از پدر و پدر از پسر می‌ترسيد؛ اما به برکت اين انقلاب بزرگ اسلامی مردم آزادی را به معنای واقعی و حقيقی و سازنده و نه ابتذال و براندازی يافتند و اين‌ها بخشی از نعمت‌های خداست.

عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبری تاکيد کرد: کسانی سياه‌نمايی نکنند ، اداره کشور کار آسانی نيست ، همه کشورها کم و بيش مشکل دارند. ببينيد آمريکا و اروپا چه خبر است و چه بحران عظيمی گريبان‌گير آنهاست. اين مشکلات را بزرگ کردن، سياه‌نمايی کردن و خدمات انقلاب را نديدن، جدا بی‌انصافی است. اميدواريم خدا ما را قدردان نعمت‌هايش قرار دهد.

وی هم‌چنين با اشاره به حوادث غزه اظهار کرد: از سال ۱۹۴۸ که اسرائيل از سوی سازمان ملل به رسميت شناخته شد تا کنون چند بار اعراب خيز برداشتند که با اسرائيل دست و پنجه نرم کنند، اما نتوانستند او را مفتضح کنند و اسرائيل مقتدرتر شد. اما به فضل خدا طی اين دو سال شکست‌های عمده‌ای در عرصه نظامی و سياسی متحمل شد. اوج افتضاح در عرصه نظامی برای اسرائيل بود که خود را چهارمين ارتش دنيا به حساب می‌آورد. اسرائيل از حزب‌الله لبنان و مردم بی‌سلاحی که حداکثر سلاحشان موشک دوربرد با ۴۵ کيلومتر برد بود باخت و به هيچ يک از اهدافش هم نرسيد.

وی با اشاره به شکست سياسی صهيونيست‌ها خاطرنشان کرد: در طول ۶۱ سال موجوديت اين رژيم جعلی و اشغال‌گر، اين رسوايی که اسرائيل در دنيا پيدا کرده بی‌سابقه است. اين رسوايی تا ابد هم از آن‌ها پاک نمی‌شود. در طول ۲۲ روز ، ۴۱۸ کودک ، ۱۱۱ زن ، ۱۲۳ پيرمرد و پيرزن کشته شده‌اند. اين جنگ هزار و ۲۵۰ کشته، بيش از ۵ هزار مجروح و انهدام چهار هزار خانه را به جای گذاشت، آنها به ۲۰ هزار خانه آسيب جدی رساندند، بيمارستان‌ها ، مدارس و امدادرسانان را زدند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه يادآور شد: اگر دنيا می‌خواهد جلادی و سفاکی را يکجا ببيند آن رژيم اسرائيل است. در ۲۲۲ شهر جهان تظاهرات عليه اسرائيلی‌ها صورت گرفت ، ۶۹ کشور جهان اسرائيل را محکوم کردند ، در لندن که اجتماعات بيش از ۱۰ هزار نفری سابقه ندارد ، صدهزار نفر عليه رژيمی که ننگ حمايت از اسرائيلی‌ها را دارد، جمع شدند و مرگ بر اسرائيل گفتند. اين يعنی رسوايی بين‌المللی و ننگ.

سيداحمد خاتمی اضافه کرد: دنيا بداند اين رژيم خطری عظيم برای صلح و امنيت جهانی است. اگر می‌خواهند بار ديگر مبتلا به اين حيوان وحشی نشوند بايد فکری به حالش کنند. دنيای آزاديخواه ، سران رژيم اسرائيل را به عنوان جنايتکار جنگی به محاکمه بکشند، مجازاتشان کنند و تا فرار نکرده‌اند سايت‌های جهانی و شبکه‌های تلويزيونی آزادی‌خواه چهره‌های اين‌ها را به مردم نشان دهند و بگويند آدم کش‌ها و طفل‌کش‌ها اين‌ها هستند؛ اين‌هايی که بيمارستان‌ها را زدند.

وی تصريح کرد: هنوز هم اسرائيلی‌ها توطئه می‌کنند، توطئه‌شان اين است که نمی‌خواهند بگذارند غزه بازسازی شود. گذرگاه‌ها را همچنان بسته نگه داشته‌اند، به ويژه گذرگاه رفح. بعد هم می‌گويند کمک‌های بين‌المللی بايد به دولت خودگردان داده شود. کدام دولت خودگردان! دولت خودگردانی که اولا غيرقانونی است و مدتش به پايان رسيده، ثانيا در طول اين ۲۲ روز شريک جنايات اسرائيل بوده است.

امام جمعه‌ موقت تهران در خطبه اول هم گفت:۳۰ سال پيش خداوند نعمتی بزرگ به نام انقلاب اسلامی و نظام دينی به مردم عزيز ما عنايت کرد. معتقدم مردم ما مردم سپاسگزاری بودند و اين نعمت را شکر کردند.

به گزارش خبرنگار ايسنا آيت‌الله سيداحمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران افزود: آن‌ها در همه صحنه‌هايی که انقلاب حضورشان را لازم داشت، با تمام توان آمدند. در راهپيمايی‌ها و انتخابات‌های متعدد و مهمتر از همه صحنه دفاع مقدس. آفرين بر مردم! اين مردم مستحقند که نعمت‌شان ۳۰ سال در کوران توطئه‌ها جان سالم به در ببرد.

وی خطاب به نسل سوم انقلاب، گفت: اگر اين انقلاب، اسلامی نبود، عنايات خدا نبود، با حجم توطئه‌های دشمن عليه آن، انقلاب از پا افتاده بود. اما امروز در ۳۰ سالگی انقلاب اسلامی شجره‌ طيبه تنومندی است که هيچ تندبادی نمی‌تواند به آن آسيب بزند. يک ماه از انقلاب نگذشته بود که جنگ قوميت‌ها را راه انداختند، گروهک‌ها را بر جان انقلاب انداختند، ترورهای کور انجام دادند، نفوذی‌ها را به جاهای حساس کشور فرستادند و در هجوم دشمن بعثی به کشور اسلامی هم توطئه‌ها را خنثی کردند.

وی تصريح کرد: از اين پس هم همين است؛ ان‌شاءالله مردم در سی‌امين سالگرد پيروزی انقلاب با حضور در راهپيمايی ۲۲ بهمن باز شکر خدا را به جای می‌آورند. اين راهپيمايی بيعت مجدد با انقلاب، امام عظيم‌الشان و شهيدان است. مطمئنم ۲۲ بهمن ما يک راهپيمايی ده‌ها ميليونی خواهيم داشت و از حالا رسانه‌های استکباری آماده‌اند که اين راهپيمايی عظيم را تحقير کنند. ولی واقعيت‌ها فراموش‌شدنی نيست که اين مردم انقلاب اسلامی‌شان را از صميم قلب دوست دارند. اميدواريم که اين انقلاب به انقلاب حجت‌ابن‌الحسن متصل شود.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: از جمله اصول کافی اخلاق اسلامی انس با خداوند است که بسياری مضامين کتاب‌های اخلاقی زيرمجموعه اين عنوان کلی است. شکر ذات مقدس ربوبی نيز از جلوه‌های انس باخداست.

وی افزود: کسی که عاشق خداست، وقتی خدا نعمتی به او عنايت می‌کند، پيشانی شکر در برابر ذات مقدس ربوبی می‌سايد و حداقل با زبان آن شکر می‌گويد. ما غرق نعمت‌های خدا هستيم و هرچه داريم از خدا داريم. آن‌قدر خدا به بندگانش نعمت مادی و معنوی داده که بندگانش توان شکر آن‌ها را ندارند. اگر خدا هم نگفته بود، شکر کنيم عقل می‌گويد سپاسگذار باش؛ چراکه شکر منعم از بديهيات عقلی است.

وی ادامه داد: حقيقت شکر سه رکن اساسی دارد؛ رکن اول اين است که انسان حقيقتا نعمت‌ها را از خدا ببيند. حتی اگر بنده‌ای به او خدمت کرده از او سپاسگذاری کند اما بنده را همه‌کاره نداند، بلکه خدا را همه‌کاره بداند. اين اولين گام شکر نعمت است. دومين گام شکر نعمت شکرزبانی است. همان که پيامبر و ائمه هرگاه نعمتی بر آن‌ها می‌رسيد الحمدالله و شکر خدا می‌گفتند. سومين بعد شکر نعمت که مهمترين است، شکر عملی است. هستی ما آن‌به‌آن مديون خداوند است و حالا که اين نعمت‌ها را داريم بايد سپاسگزار آن باشيم و در مقابل با همان نعمت‌های خدا معصيت نکنيم؛ بلکه آن را در خدمت بندگی به کار بگيريم.





















Copyright: gooya.com 2016