شنبه 19 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه کانون مدافعان حقوق بشر در خصوص مصداق‌های نقض حقوق بشر در زمستان

محدوديت ها، ازهم گسيختگی همبستگی ملی را رقم می‌زند


«کانون مدافعان حقوق بشر» در پی روند رو به رشد دستگيری‌ها و ايجاد محدوديت برای اقشار مختلف جامعه در روزهای گذشته، بيانيه‌ای مطبوعاتی منتشر کرد. کانون مدافعان حقوق بشر در بيانيه خود با اشاره به برخی مصداق‌های نقض حقوق بشر در روزهای آغازين زمستان ۱۳۸۷ از مسئولان ذی‌ربط خواسته است تا با اتخاذ تدبيری، از اقدام های غيرقانونی جريان تندرو جلوگيری به عمل آورند، چرا که به اعتقاد اين کانون اعمال فشار و ايجاد محدوديت نه فقط هيچ سودی را عايد دولتمردان نمی نمايد بلکه زمينه ايجاد بدبينی در افکار عمومی داخلی و در سطح جهان نسبت به مسئولان دولتی را فراهم کرده و افزون بر آن موجبات از هم گسيختگی همبستگی ملی و کاهش حمايت‌های مردمی و کاهش مشارکت مردم در تعيين سرنوشت خويش را رقم خواهد زد. متن کامل بيانيه کانون مدافعان حقوق بشر به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نام خدا
هم ميهنان گرامی
در زمستان سال جاری همچون پاييز، با موجی از دستگيری‌ها و ايجاد محدوديت های گوناگون برای اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجويان، فعالان زنان و فعالان حوزه های مختلف سياسی و اجتماعی روبرو شديم.
برای نمونه به پاره ای از مصداق‌های نقض آشکار حقوق بشر که از روزهای آغازين زمستان شاهد آن بوده ايم به اختصار اشاره می‌شود.
۱- در تاريخ دوم دی ماه آقای محسن حکيمی عضو کانون نويسندگان بازداشت شده و به سلول انفرادی منتقل شده است و حسب اعلام خانواده ايشان تا اين لحظه از ملاقات با وکيل و خانواده محروم بوده است.
۲- اعمال فشار و ايجاد تضييقات برای برخی از فعالان دانشجويی همدان از جمله صدور حکم ۵/۶ سال حبس برای آقای محمد صيادی.
۳- محروميت موقت از تحصيل برای حداقل هفت نفر از دانشجويان زاهدان و جلوگيری از ورود آنان به دانشگاه و خوابگاه به نحوی که از استيفاء حداقل حقوق شهروندی آنان جلوگيری به‌عمل آمده، آنچنانکه برای مدتی سرگردان و بی‌پناه در خيابان‌ها آواره شده‌اند.
۴- بازداشت و صدور حکم زندان برای عده‌ای از دانشجويان تبريز که حسب اطلاع حداقل ۵ تن از دانشجويان دانشگاه تبريز مواجه با محکوميت به سه سال حبس شدند.
۵- بازداشت خانم ها نفيسه آزاد و عاليه اقدم دوست در تاريخ ۱۱ و ۱۲ بهمن ماه سال جاری با اين توضيح که نامبردگان از فعالان کمپين يک ميليون امضاء هستند. حسب اطلاع خانم نفيسه آزاد پس از چند روز بازداشت آزاد شده‌ است.
۶- لغو برنامه گراميداشت فعالان حقوق بشر که قرار بود توسط نهضت آزادی ايران برگزار شود، با اين توضيح که مأموران امنيتی دو بار از برگزاری مراسم مذکور جلوگيری به عمل آوردند.
۷- جلوگيری از برگزاری مراسم سالگرد مرحوم مهندس بازرگان در تاريخ‌های سوم و هفدهم بهمن ماه سال جاری. اين در حالی بود که ممانعت از برگزاری مراسم مهندس بازرگان در روز هفدهم بهمن ماه با توهين و ضرب و شتم افرادی که برای شرکت در مراسم مراجعه کرده بودند و همچنين بازداشت برخی از شرکت کنندگان از جمله چهار دانشجوی امير کبير به نام‌های حسين ترکاشوند دبير انجمن اسلامی، مجيد توکلی، کوروش دانشيار و اسماعيل سلمانپور به همراه ۴ تن ديگر به نام های حيدری، علی اصغر شفيعيان، پاکرخ و خانجانی، همراه شد.
۸- اعلام غيرقانونی بودن فعاليت دفتر تحکيم وحدت توسط وزارت علوم، در حالی‌که اين وزارتخانه چنين اختياری را بر اساس قانون نداشته است.
۹- بازداشت سعيد رضوی فقيه از اعضای سابق دفتر تحکيم وحدت که اکنون در فرانسه مشغول به تحصيل است، پس از ورود به ايران و حسب اعلام وکيل ايشان، صدور حکم چهار سال زندان برای وی به صورت غيابی.
۱۰- لغو امتياز هفته نامه کردی- فارسی"روژهه لات" و توقيف موقت روزنامه کارگزاران توسط هیأت نظارت بر مطبوعات.
کانون مدافعان حقوق بشر با محکوم کردن اقدام‌های غيرقانونی فوق‌الذکر به مسئولان عالی‌رتبه حکومت هشدار می‌دهد که گسترش موارد نقض حقوق بشر و بويژه اعمال فشار و ايجاد محدوديت برای فعالان دانشجويی، زنان و ساير حوزه های سياسی و اجتماعی نه فقط هيچ سودی را عايد دولتمردان نمی نمايد بلکه زمينه ايجاد بدبينی در افکار عمومی داخلی و در سطح جهان نسبت به مسئولان دولتی را فراهم کرده و افزون بر آن موجبات ازهم گسيختگی همبستگی ملی و کاهش حمايت‌های مردمی و کاهش مشارکت مردم در تعيين سرنوشت خويش را رقم خواهد زد.
اميد است مسئلان ذی‌ربط تدبيری انديشيده و از اقدام‌های غير قانونی جريان تندرو به نحو شايسته جلوگيری به عمل آورند.

کانون مدافعان حقوق بشر
۱۹/۱۱/ ۱۳۸۷





















Copyright: gooya.com 2016