چهارشنبه 23 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هيلاری کلينتون: سيستم دفاع موشکی به رفتار ايران بستگی دارد، بی بی سی

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، می گويد که تصميم نهايی در مورد استقرار يک سيستم دفاع موشکی در اروپای شرقی و مرکزی تا حدودی به تمايل ايران به مهار بلندپروازی های اتمی اش بستگی خواهد داشت.


خانم کلينتون پس از ملاقاتی با کارل شوارزنبرگ، وزير خارجه چک، در واشنگتن گفت: "اين يکی از آن مسائلی است که در واقع به تصميماتی که دولت ايران می گيرد بستگی خواهد داشت."

او افزود: "اگر بتوانيم شاهد تغييری در رفتار دولت ايران در ارتباط با آنچه به عقيده ما تلاش برای دستيابی به سلاح های اتمی است باشيم، در آن صورت موضع خود را مورد بازبينی قرار خواهيم داد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير خارجه آمريکا اظهار داشت که در سال های اخير چشم انداز دستيابی ايران به موشک های بالستيک با توانايی بالقوه برای هدف قرار دادن اروپای شرقی و مرکزی، عامل اصلی تلاش های آمريکا برای گسترش سيستم دفاع موشکی به اروپا بوده است.

طرح های آمريکا برای نصب چنين سيستمی در اروپا باعث خشم مسکو شده است. روسيه اين سيستم را تهديدی برای خود می داند و با استقرار آن در اقمار سابق شوروی مخالف است.

آمريکا برای مهار برنامه اتمی ايران با روسيه و ساير قدرت های عمده همکاری می کند اما مسکو از جمله به دليل کشمکش با واشنگتن بر سر مسائلی چون سيستم دفاع موشکی از همکاری با غرب برای اعمال تدابير تنبيهی شديدتر عليه ايران خودداری کرده است.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، گفته است که تصميم نهايی در مورد استقرار سيستم دفاع موشکی به مسائلی چون مقرون به صرفه بودن و عملی بودن چنين سيستمی از نظر فنی بستگی خواهد داشت.

خانم کلينتون هفته گذشته گفت که دولت اوباما مايل است همکاری نزديک تری با روسيه برای رسيدگی به بلندپروازی های اتمی ايران داشته باشد.

ايران برخلاف اتهامات غرب می گويد برنامه اتمی اش برای توليد سلاح اتمی نيست و آن را فقط برای کاربردهای غيرنظامی همچون توليد الکتريسيته می خواهد.

خانم کلينتون پس از ديدار با وزير خارجه چک گفت سوالات درباره سيستم دفاع موشکی عمدتا فنی است اما اين موضع دولت اوباما را تکرار کرد که ايران فرصت آن را دارد که "مشت خود را باز کند" و برنامه اتمی اش را محدود کند.

وی گفت: "اگر ايران به اين مسير ادامه دهد، مسلما يکی از گزينه ها برای کشورهای آزاد، مانند جمهوری چک، و ساير کشورهای اروپايی و آمريکا، اين است که از خود دفاع کنند."

"ما مجبوريم واقع بين باشيم. شعار ما اين است که بايد به بهترين حالت اميدوار باشيم اما برای بدترين حالت برنامه ريزی کنيم."

ايران در گذشته ادعاهای آمريکا داير بر اينکه اين سيستم برای مقابله با تهديدهای فزاينده موشکی ايران لازم است را "مضحک" خوانده است.

با اين حال آزمايش های موشکی ايران يا پرتاب موشک هايی از سوی اين کشور به فضا، از جمله در هفته گذشته، نگرانی های غرب در مورد توانايی موشکی اين کشور را تشديد کرده است.

يک مقام بلندپايه پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، روز سه شنبه گفت که استقرار ماهواره ای از سوی ايران در فضا در هفته گذشته، هرچند نشانه يک توانايی "ابتدايی" در زمينه پرتاب های فضايی بود اما اين کشور را در مسير دستيابی به موشک های دوربرد قرار می دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ژنرال جيمز کارترايت، معاون ستاد مشترک ارتش آمريکا، گفت که پرتاب ماهواره "اميد" مايه نگرانی است زيرا فناوری مورد استفاده در آن با "توانايی موشک های نوع بالستيک قاره پيما" می خواند.

با اين حال وی خواستار احتياط شد: "اين خود به خود روی نمی دهد. ظرف يک يا دو روز اتفاق نمی افتد. و کاری که آنها (ايرانی ها) تاکنون کرده اند در بهترين حال ابتدايی است، در مدار خيلی پايين، و نيازمند انرژی حداقل برای رسيدن به آن بالا."

وی به خبرنگاران گفت: "اين يک موشک دوربرد نيست اما در مسير آن قرار دارد، بنابراين بايد نگرانش باشيم."

مقام های ايرانی نگرانی های غرب در مورد آزمايش هفته پيش را رد کرده اند.





















Copyright: gooya.com 2016