پنجشنبه 24 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس‌جمهوری فرانسه: تا انتخابات ايران مذاکره‌ای بين تهران و واشنگتن صورت‌ نمی‌‌گيرد، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس‌جمهوری فرانسه گفت که انتظار ندارد مذاکره‌ای ميان تهران و واشنگتن تا قبل از انتخابات رياست‌جمهوری ايران برگزار شود.

به گزاش "ايلنا" به نقل از رويتر، «نيکلا سارکوزی» از «باراک اوباما»، رئيس‌جمهوری آمريکا، خواست در صورت گفت‌وگوی مستقيم با ايران درباره برنامه اتمی اين کشور قاطع باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس‌جمهور فرانسه که برای سفری رسمی در کويت به سر می‌برد در کنفرانسی خبری گفت: «عميقا اميدوارم که باراک اوباما، رئيس‌جمهوری جديد آمريکا، اين گفت‌وگوها را البته در يک فضای قاطع آغاز کند.»
وی افزود که او انتظار ندارد هر گونه مذاکره‌ای ميان اين دو کشور تا قبل از انتخابات رياست‌جمهوری ايران در ماه ژوئن (خردادماه) برگزار شود.
سارکوزی اظهار داشت: «فکر می‌کنم که عاقلانه است تا برگزاری اين انتخابات صبر کرد برای اينکه مذاکرات وارد فاز جديدی شود.»
فرانسه و بريتانيا از جمله کشورهای اروپايی هستند که در قبال برنامه هسته‌ای تهران مواضع سرسختانه‌تری را اتخاذ کرده و خواستار دست کشيدن ايران از برنامه غنی‌سازی اورانيوم هستند.
موضوع گفت‌وگوهای احتمالی ميان ايران و آمريکا در هفته‌های اخير در رسانه‌های خبری رونق بيشتری پيدا کرده است و رهبران دو کشور پيام‌های دوستانه‌تری خطاب به يکديگر ارسال می‌کنند.
باراک اوباما روز دوشنبه در نخستين کنفرانس خبری خود گفت که دولت او به دنبال موقعيتی برای گفت‌وگوی مستقيم با ايران است.
وی پيشتر در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی «العربيه» اعلام کرد، اگر کشورهايی نظير ايران مشت گره کرده خود را باز کنند دست دوستی آمريکا به سوی آنها دراز خواهد شد.
مقام‌های ايران در مناسبت‌های مختلف به اين سخنان واکنش نشان داده و «محمود احمدی نژاد»، رئيس‌جمهوری ايران، در مراسم روز۲۲ بهمن اعلام کرد که ايران آماده مذاکره با آمريکا به شرط احترام متقابل است.
«منوچهر متکی»، وزيرخارجه ايران، نيز روز چهارشنبه در جريان سفر به عراق گفت: « به شعاری که اوباما در طول انتخابات مطرح کرد، با ديدی مثبت می‌نگريم. جهان واقعا تغيير کرده است. اگر دولت آمريکا درصدد تداوم تغييرات باشد، اين امر خبری خوش خواهد بود.»
وی افزود: «معتقديم که اين تغييرات فرصت‌های خوبی را در روابط ميان دولت آمريکا و کشورهای جهان ايجاد می‌کند.»
در ادامه واکنش‌ها به مسئله گفت‌وگوی احتمالی ميان تهران و واشنگتن، «حسن قشقاوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران از آمريکا خواست برای بهبود رابطه ميان دو کشور اتهام‌های خود را متوقف کند.
آمريکا در سال‌های اخير ايران را متهم کرده که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی است و در روند صلح خاورميانه اخلال ايجاد کرده و از گروه‌های تروريستی و شبه‌نظامی در عراق، لبنان و سرزمين‌های فلسطينی حمايت می‌کند.»
قشقاوی همچنين اين خواست باراک اوباما که «ايران مشت خود را باز کند» رد کرد و گفت: «هرگز مشتی گره نکرده‌ايم. اين بوش بود که مشت خود را به سوی ملت‌های خاورميانه نشانه رفته بود.»





















Copyright: gooya.com 2016