دوشنبه 28 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: ورود به عرصه انتخابات‏، فداکاری است، بايد منتظر تورم بيشتری باشيم، ايلنا

نيازمند اخلاق، معنويت و عدالت هستيم

تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس‌جمهور سابق کشورمان اظهار داشت: بايد سعی کنيم فراتر از نگاه‌‏های حزبی و جناحی به ايران، انقلاب، ارزش‌‏ها، حرمت ملت و اعتلای جايگاه ايران بينديشيم و سعی‌‏کنيم مشکلات را حل کنيم.

به گزارش "ايلنا" , به نقل از روابط عمومی دفتر سيد محمد خاتمی ، وی در آستانه اربعين حسينی در جمع اقشار مختلف مردم استان اردبيل به تبيين برخی برنامه‌ها و مواضع خود در انتخابات سال آينده ‌‏پرداخت.
رئيس بنياد باران در ابتدای اين ديدار گفت: در آستانه اربعين حسينی که مردم استان اردبيل بسيار به آن بزرگوار عشق می‌‏ ورزند و ايمان، ايستادگی و سرافرازی را از او آموخته‌اند و همواره با بزرگداشت ياد و نام آن بزرگوار و برگزاری مراسم بسيار شکوهمند ياد و نام اباعبدالله الحسين(ع) را بزرگ می‌‏دارند و دلبستگی خودشان را به او نشان داده‌اند, از خدا می‌خواهيم که ما را پيرو راستين آن امام همام قرار دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خاتمی افزود: خداوند ما را با عظمت اين خاندان و به‌‏خصوص با حضرت اباعبدالله (ع) بيشتر آشنا کند و بتوانيم راه و روش آنها را حفظ کرده و تداوم ببخشيم.
رئيس دولت اصلاحات از ملت به عنوان پديده‌ای جديد که مبنای حکومت است‏, ياد کرد و افزود: در صد و‌‏پنجاه سال گذشته در ايران نيز "ملت"، بروز و ظهور داشته و منشا تحولات شده است.
وی‌‏تصريح‌‏کرد: پيوندی که عنوان مليت با تشيع پيدا می‌‏کند و تشيع را از يک مکتب و جريان در اقليت در تاريخ به صورت نيرويی محرّک در می‌‏آورد و تشيع مبنا و پايه نظام اجتماعی می‌‏شود و اين وقتی است که به نحوی با اردبيل به عنوان خاستگاه يک جريان اجتماعی پيوند دارد.
خاتمی در ادامه گفت:من در مقام اين نيستم که درباره ماهيت سلطنت صفوی که مانند همه حکومت‌‏های ديگر استبدادی است, صحبت کنم بلکه منظورم اين است که به هرحال در جريان حوادث پانصد سال اخير پيوند ملّيت ايرانی با تشيع امری انکارناپذير است.
رئيس دولت اصلاحات ادامه داد:خوشبختانه ملت ايران از بيش از ۱۰۰ سال پيش مسيری را انتخاب کرده است تا بر سرنوشت خود حاکم باشد و اتفاقا از آموزه‌های دينی، شيعی و بهره‌گيری از انديشه‌های بلند پيشوايان روشن‌انديش و متدينين در اين مسير استفاده کرده ‌است و در اين زمينه ملت ايران با استمداد از آموزه‌های شيعی و علوی توانست پيشتاز کشورهای منطقه در جهت آزادی،استقلال و پيشرفت باشد.
رئيس بنياد باران با اشاره به مطرح شدن جمهوری اسلامی در انقلاب بزرگ اسلامی با پيشوايی مرجع عالی‌‏قدر و روشن‌انديش و بزرگوار، حضرت امام خمينی(ره)، اظهار داشت:جمهوری اسلامی يعنی حاکميت مردم بر سرنوشت خودشان و مساله مهم و دارای اهميت انقلاب اينجاست که در انقلاب ، دين به گونه‌ای مطرح و عرضه شد که هم انگيزه در جامعه ايجاد کند و هم پشتوانه آزادی و عدالت باشد.
وی افزود: يکی از مشکلات در دنيای غرب اين است که تاريخ و دين را در مقابل آزادی و انديشه قرار دادند.
وی در ادامه گفت: از سوی ديگر يکی از افتخارات اسلام اين است که منادی آزادی و آزادگی، به خصوص در آموزه‌های‌‏تشيع بوده است و بسياری از اموری که امروز جزو افتخارت بشر نام برده می‌شود، يعنی اينکه حکومت در مقابل مردم مسوول است را ما از سال‌‏ها قبل در اسلام پيامبر(ص) و بخصوص در اسلام علوی می‌بينيم.
رئيس موسسه بين‌المللی گفتگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها يادآور شد: هيچ حاکمی در طول تاريخ مثل امير المومنين مردم را دعوت نکرده به اينکه بينديشند،‌‏آزاد باشند و در مقابل قدرت ابراز وجود کنند.
خاتمی‌‏تصريح کرد: انديشه علوی اين است که به خواست مردم، حکومت روی کار آيد و نيز حاکمان‌‏ مسوول هستند تا در مقابل مظلوميت مظلوم و ستم ظالم آرام نگيرند.
وی همچنين اظهار داشت: دنيای غرب به خاطر دوری از معنويت‏,مشکلات بزرگی را برای تمدن خود ايجاد کرده است اما نمی‌توان دستاوردهای مثبت آن را نيز ناديده گرفت.
رئيس‌‏جمهور سابق‌‏کشورمان در بخش ديگری از سخنانش گفت: الگوی حضرت امام(ره) در انقلاب اسلامی، الگوی جمهوری است، الگويی که مردم در آن محور هستند و آن را به نام دين مطرح می‌کنند.
وی افزود: آنچه ما می‌خواستيم و می‌خواهيم، اين است که اول, مردم آزاد و حاکم بر سرنوشت خود باشند و دوم اينکه کشور ما که مهد انقلاب، آزادی و استقلال است و به قيمت خون برترين شهيدان و هزاران نفر جانباز و آزاده و اين همه داغ دل‌های خانواده‌‏های آنها به دست آمده است, به الگويی تبدبل شود که همه مزايای جوامع پيشرفته را داشته باشد و معايب آنها را نداشته باشد.
خاتمی تاکيد کرد: مردم با اين همه سرمايه معنوی و مادی نمی‌‏خواهند کشوری عقب افتاده داشته باشند.ما می‌خواهيم جامعه پيشرفته، آباد و آزاد داشته باشيم و مردم در اين حکومت احساس امنيت کنند، عدالت بر جامعه حکم‌فرما باشد و از ظرفيت‌‏های کشور برای پيشبرد کشور استفاده شود.
رئيس دولت اصلاحات يادآور شد: البته دو چيز در‌‏دنيا نيست که بايد در ايران حاکم باشد که يکی اخلاق محمدی و ديگری عدالت علوی است.
وی يادآور شد: عدالت علوی بسيار وسيع تر از آن است که در يک قرن گذشته مطرح شده است و بيشتر روی مسايل اقتصادی توجه شده است و از توجه به ساير ابعاد تا حدی غفلت شده است.
خاتمی افزود: در اسلام حق مال مردم است و مردم خود بايد بخواهند و امروز با دو نظريه روبرو هستيم، يکی اينکه حق بايد به مردم برسد که در اين صورت مردم مصرف کننده هستند و آن وقت می‌‏توان ديکتاتوری را توجيه‌‏کرد که در بسياری از اين کشورها اين‌گونه بوده و هست که به نام عدالت، آزادی را از مردم گرفتند و حق را رساندن نان و سرپناه به مردم می‌دانند؛ ولی ديديم که رژيم‌‏های مدّعی، آزادی را از مردم گرفتند ؛ بی‌‏آنکه عدالت را به او بدهند.
وی در توضيح نظريه دوم گفت: نظريه ديگر می‌گويد مردم بايد به حق خود برسند، يعنی حکومت فقط بايد زمينه را ايجاد کند که مردم به حق خود برسند، مردم که صدقه‌بگير نيستند. امکانات متعلق به مردم است و اگر می‌خواهيم حق به آنها برسد بايد همه زمينه‌‏های دستيابی مردم به امکانات را دولت فراهم آورد؛توليد را رونق بخشد و اشتغال را تامين کرد.
رئيس جمهور سابق کشورمان همچنين اظهار داشت: اگر حکومت، دست در جيب ملت‌‏کند ولو با حسن نيت, بصورت يکبار مصرف پولی را در اختيار مردم قرار دهد، ممکن است وضع به صورتی در آيد که اگر قبل از آن ما بيکار و فقير داشتيم، بعد از مدتی بيکار و فقير بدهکار داشته باشيم، در حالی که بايد برای کشور با توجه به ظرفيت‌‏ها و زمينه‌هايی که وجود دارد ايجاد شغل, امنيت و تامين زندگی کرد.
خاتمی يکی از مهمترين اولويت‌‏های امروز را رسيدگی به وضعيت اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: خوشبختانه برای اين امر سند چشم انداز بيست ساله که از افتخارات همه ما است را در دست داريم که نقشه راه به سوی آينده بهتر است.
وی افزود: در زمان طرح و تصويب اين سند ايران به درجه‌‏ای از امکانات رسيد که آماده يک جهش بزرگ بود، علت آن هم اين است که هم از نظر معنوی و هم از نظر مادی و هم از نظر موقعيت، جغرافيای سياسی و راهبردی ايران در موقعيت ممتازی است و با تدبير بايستی از اين امکانات و موقعيت‌‏ها استفاده کرد.
رئيس جمهور سابق کشورمان با بيان اينکه، سرمايه نفت را بايد دارايی حساب کرد نه درآمد، اظهار داشت: دارايی يعنی سرمايه‌ای که زيرزمين است و بايد به سرمايه تبديل پذير روی زمين تبديل شود.
رئيس بنياد باران ادامه داد: اگر ملاک ما اين است که حق متعلق به مردم است و مردم بايد به حق برسند، يعنی حکومت فقط زمينه‌‏ساز رسيدن مردم به حق خودشان است و ما منتی بر مردم نداريم که مثلاً انتخابات برگزار می‌کنيم؛ حکومت نوکر مردم است و بايد انتخابات را به گونه‌ای برگزار‌‏کند که مردم آزادانه و مختارانه و با حضور چهره‌ها و سليقه‌های مختلف بتوانند انتخاب اصلح را انجام دهند.
خاتمی تاکيد کرد: بايد بر اساس اسلام, تشيع و نياز خواست‌‏های تاريخی جامعه الگوئی بسازيم که تمام مزايای دنيا امروز را داشته باشد ولی معايب آن را نداشته باشد و علاوه بر آبادی، آزادی و پيشرفت کشور نيازمند اخلاق ؛معنويت و عدالت است.
رئيس دولت اصلاحات يادآور شد: امروز خيلی از کسانی که دم از اسلام می‌زنند, رنگ جبهه را نديده‌اند و حتی يک سيلی برای انقلاب نخورده اند وکسانی را متهم می‌کنند که نسبت به ارزش‌‏های دينی کم‌توجه هستند که عشق خود را به اسلام و امام نشان داده‌اند و در انقلاب و دفاع مقدس فداکاری کرده‌اند.
وی در پاسخ اين اتهامات گفت: خير؛ اتفاقا ما هستيم که از ارزش‌‏های دينی دفاع می‌‏کنيم، ما دلمان می‌خواهد همه جوانان پايبند به موازين دينی باشند و يکی از راه‌‏های آن اين است که جوانان احساس کنند در نظامی که با عنوان دين عجين است؛ هم حرمت دارند، هم زندگی‌‏شان تامين می‌شود, هم امنيت شغلی و قضايی دارند و هم اميد به آينده و اين بهترين راه است.
رئيس بنياد باران تصريح کرد: معتقديم کشور متعلق به همه است، اقوام و مذاهب مختلفی که در کشور وجود دارند، بايد از حق و احترام يکسان برخوردار باشند، همانطور که در قانون اساسی اين موضوع آمده است.
وی افزود:يک سنی، يک شيعه، يک مسيحی و يک مسلمان همين که پذيرفتند در متن اين انقلاب و جامعه و در چارچوب اين قانون اساسی باشند، از حقوق انسانی و اساسی برخوردار هستند و بايد از او دفاع کنيم.
خاتمی با بيان اينکه ،همه ما موظف هستيم در صحنه و عرصه باشيم، اظهار داشت: بايد سعی کنيم فراتر از نگاه‌‏های حزبی و جناحی به ايران، انقلاب، ارزش‌‏ها، حرمت ملت و اعتلای جايگاه ايران بينديشيم و سعی کنيم مشکلات را حل کنيم.
رئيس دولت اصلاحات در ادامه گفت: ما در سال آينده با آن روش‌ها و برنامه‌هايی که بوده و هست با مشکلات بزرگتری روبرو خواهيم بود که يک شبه قابل حل نيست، بنده همين الان عرض می‌کنم با وضعيت فعلی بايد انتظار تورمی بيش از امسال داشته باشيم.
وی با اشاره به اينکه،مشکلات وجود دارد ولی می‌توان اين روند را اصلاح کرد، اظهار داشت:معتقدم مملکت را بهتر از اين می‌توان اداره کرد و بايد هم اداره کرد ولی بايد به مردم گفت آينده سختی پيش رو داريم و همه بايد کمک کنند تا بتوان در دراز مدّت به نتايج مطلوب‌‏تر رسيد.
سيد محمد خاتمی خاطر نشان‌‏کرد: هر کس می‌‏خواهد بيايد، بايد بداند که با يک نوع فداکاری دارد به صحنه می‌آيد و ما هم هيچ چيز نداريم که فدا کنيم، جز يک ذره آبرو و تجربه که آن هم نثار قدم ملت بزرگ ايران باد.





















Copyright: gooya.com 2016