یکشنبه 11 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کیهان وفارس در دام دوم خرداد، الف

سایت الف متعلق به احمد توکلی نوشت:

اخیرا در فضای سیاسی کشور اخبار و تحولاتی رخ می‌‌دهد که یادآور ماه‌های منتهی به 1376.3.2 و سال‌های مشهور به دوران دوم خرداد است.

فضاسازی و ایجاد شایعه حمله به آقای خاتمی در جریان راهپیمایی 22 بهمن، ایراد سخنان تند ضددینی، ضد مقدسات دینی و ضد مبانی جمهوری اسلامی از سوی چهره‌های نشان‌دار و تندروی دوم خردادی، تحریک فضای سیاسی کشور و به ویژه گروه‌ها و چهره‌های سیاسی به موضع‌گیری علیه دیگران، ایجاد التهاب و دوقطبی کردن فضای سیاسی از جمله علایم و نشانه‌های دورانی است که به دوم خرداد 76 منتهی شد و کم و بیش تا 8 سال بعد از آن ادامه یافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قرینه‌های روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد این‌گونه شایعه آفرینی‌ها و سخنرانی‌های تند و تحریک‌کننده با نزدیک شدن به انتخابات آتی ریاست جمهوری ارتباط دارد.

از طیف تندروی جریان دوم خرداد که برای بازگشت به قدرت و تصاحب مجدد پست‌های نان و آبدار دولتی این روزها به شدت به تکاپو افتاده‌اند، طراحی و اجرای سناریوهای التهاب آفرین و ایراد سخنان تحریک آمیز دور از انتظار نیست. آنها در طول 8 سال تصدی قوه مجریه نشان دادند که استاد جنگ روانی‌اند و برای قدرت، از هرکاری حتی توهین به مقدسات ابایی ندارند.

اما از دوستان اصولگرا عجیب است که چرا در دام نقشه التهاب آفرینان افتاده‌اند و نادانسته در سناریوی جوسازی، جنگ روانی، و نهایتا دوقطبی کردن انتخابات نقش‌آفرینی می‌کنند؟

بزرگ‌ کردن سخنان شیطنت آمیز و فتنه جویانه تندروها و تحریک چهره‌های سیاسی به موضع‌گیری علیه آن، دقیقا سناریویی است که به شهرت و توفیق جریان دوم خرداد انجامید.

علاوه بر این، انتشار سخنان انحرافی عده‌ای فتنه‌جو آن هم با عناوین غلو شده‌ای مانند توهین به مراجع، مقدسات یا حتی پیامبر اکرم (ص) با چه توجیهی صورت می‌گیرد؟ آیا این کار کمک به ترویج اباطیل و قبح زدایی از اموری شنیع (نظیر هتک حرمت پیامبر اسلام و مراجع) نیست؟

آن دسته از رسانه‌های اصولگرا (به ویژه روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس) که در دام سناریوی افراطیون فتنه‌گر دوم خرداد افتاده‌ و آتش بیار معرکه آنها شده‌اند، اگر می‌خواهند مراجع خاص نظیر شورای نگهبان از سخنان موهن فتنه جویان مطلع شوند که البته راهش اعلام علنی و انتشار با آب و تاب سخنرانی‌های انحرافی نیست و اگر می‌خواهند به قصد بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی، افکار عمومی از نیات و عقاید دوم خردادی ‌های تندرو مطلع شوند که تجربه نشان داده این گونه تبلیغات نتیجه عکس می‌هد و به مظلوم‌نمایی و تزویر منحرفین کمک می‌کند.

انتشار سخنان فتنه‌جویانه طیف افراطی دوم خرداد از سوی برخی رسانه‌های اصولگرا هم از نظر اخلاقی و هم از نظر سیاسی غیرقابل توجیه است. وانگهی مگر قرار نیست سیاست ما عین دیانت ما باشد؟ در نگاه دینی ما، اقدام غیراخلاقی به قصد کسب منافع سیاسی مردود است. از افراطیون دوم خرداد که در این زمینه انتظاری نیست. آنها از مدت‌ها پیش علنا به لیبرال دموکراسی گرایش پیدا کرده و ماکیاول را به پیشوایی سیاسی خود برگزیده‌اند، اما دوستان اصولگرا چرا؟!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016