دوشنبه 2 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه‌ای درباره‌ يک بيمار روانی که قربانی دروغ‌پردازی خبرگزاری فارس شده است، موج سبز آزادی

کسانی که در روزهای بعد از انتخابات خبرها را پيگيری می‌کردند، به خاطر دارند که خبرگزاری فارس با انتشار عکسی از يک مرد ميانسال که اسلحه اسباب‌بازی در دستش بود، معترضان به انتخابات را به براندازی مسلحانه! متهم کرد. هرچند همان زمان هم برخی وبلاگ‌ها نوشتند اين فرد که در محله فاطمی بارها ديده شده، مجنون است و سلامت روانی ندارد. اما همچنان فارس و کيهانيان بر ادعای خود اصرار کردند، تا آنجا که اين فرد شناسايی و دستگير شد و به گفته‌ی وکيلش در حالی که برای نگهداری وی از قرص‌های آرامبخش قوی استفاده می‌شود، دو ماه است در زندان رها شده و کسی به وضعيت دردناک او توجهی به اين ندارد. آنچه می‌خوانيد، نامه‌ی وکيل اوست که می‌گويد اين نامه را تنها به قصد کمک به فردی که در بند است و دچار مشکل روانی، به دادستان که از نظر قانونی مسئوليت تعيين قيم و حفظ منافع افراد مجنون بی‌سرپرست را دارد، نوشته و نسخه‌‌ای از آن را نيز برای انتشار در اختيار «موج سبز آزادی» قرار داده است. همانطور که اين وکيل پايه يک دادگستری از ما خواسته، نام او را فعلا محفوظ نگه می‌داريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم

حضور محترم دادستان کل

احترما اينجانب، وکيل پايه يک دادگستری، از طريق يکی از موکلانم که به تازگی از بند ۷ زندان اوين آزاد شده است، مطلع گرديدم فردی به نام محمود خسرو شاهی، حدودا ۵۰ ساله، که ظاهرا و طبق اظهارات موکل، مبتلا به اختلال مشاعر است، در همان بند مستقر بوده است.
ايشان در جريان درگيری‌های دوران بعد از انتخابات، در حالی که با يک اسلحه پلاستيکی در بين جمعيت بوده، بازداشت شده است و تاکنون بعد از گذشت ۶۰ روز هنوز کسی حتی برای ملاقات وی نيز نيامده و به نظر می رسد در زندان رها شده است.

صرف نظر از عدم مسئوليت کيفری مجانين، و لزوم نگهداری مجانين خطرناک در مراکز درمانی ويژه، و آثار سوء نگهداری اين افراد در زندان، با توجه به رها شدن اين فرد در زندان و عدم پيگيری خانواده‌ی ايشان که شائبه‌ی عدم وجود ولی خاص را تقويت می‌کند، لزوم تعيين قيم برای ايشان و تعيين وکيل جهت پيگيری و آزادی و يا ارجاع به مراکز درمانی در صورت لزوم، امری ضروری به نظر می‌رسد.

خصوصا آنکه ماده ۱۲۱۸ قانون مدنی، لزوم نصب قيم را برای مجانينی که ولی خاص ندارند، نيز مورد اشاره قرار داده است و طبق ماده ۱۲۲۲ همان قانون، در هر موردی که دادستان به نحوی از انحاء به وجود شخصی که مطابق ماده ۱۲۱۸ بايد برای او نصب قيم شود، مسبوق گردد، موظف به مراجعه به دادگاه و معرفی قيم می‌باشد.

با اين توضيحات، و ضمن تاکيد بر عدم مسئوليت کيفری مجانين، بدينوسيله وضعيت ايشان را به استحضار می‌رساند و اعلام می‌دارم موکلم، به همراه ۳ نفر ديگر از همبندانش، آمادگی ادای شهادت در اين خصوص را نيز دارند.

توضيح آنکه ايشان هم‌اکنون در اندرزگاه ۷ اوين است و طبق اظهارات موکلم، ظاهرا مجنون است و در مدت ۲ ماه حتی يک ملاقاتی نداشته است و به علت اينکه مشکل روانی دارد، برای آرام نگه داشتن وی از قرص‌های آرام‌بخش قوی استفاده می شود.

عجيب است که دادستان که خود مسئول حفظ منافع افراد محجور و بی‌سرپرست است، چگونه دستور بازداشت اين فرد را داده است!خصوصا آنکه مجانين از مسئوليت کيفری نيز مبرا هستند. به هر جهت، امکان دارد علت چنين برخوردی، عدم اطلاع باشد. باشد که با اطلاع‌رسانی، اين بهانه نيز زايل شده و ان‌شاءالله اين مجنون هرچه زودتر در مسير درمان قرار گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016