سه شنبه 13 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات جمشيدی در باره دانشجويان دستگير شده، احکام جديد برای دو فعال زن، احکام سنگسار، وضعيت رکسانا صابری، عشا مومنی و حسين درخشان، ايسنا

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضائيه، در آخرين نشست خبری خود در سال جاری، در مواجهه با پرسش ديگری مبنی بر بازداشت برخی از دانشجويان دانشگاه اميرکبير تصريح کرد: شهدای ما ميثاق ملی هستند و به همه‌ی آحاد جامعه تعلق دارند. اگر امروز شاهد استقلال، آزادی و سربلندی کشور هستيم به دليل رشادت‌های شهدای ما است و نکته‌ی مهم اين است که شهدا فقط به مسلمانان و شيعيان اختصاص ندارند. ما شهدای ارامنه، زرتشتی و کليمی نيز داريم. فکر نمی‌کنم دانشجويان به اين ميثاق ملی توجه نداشته باشند.

وی افزود: البته گاهی ممکن است ابراز بحث‌های سياسی صورت گيرد که توصيه می‌کنم به آن‌چه که در محدوده‌ی ميثاق ملی است توجه شود و اين مسائل را با مسائل سياسی قاطی نکنند. البته مباحث سياسی دانشجويان در جای خود برای ما محترم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمشيدی درباره‌ی اين پرونده اعلام کرد: مجموع بازداشت‌شدگان ‌١٣ نفر بوده که به‌جز يک نفر همگی آزاد شده‌اند و يک نفر باقی‌مانده نيز قرار صادره برای وی وثيقه يا کفالت است که اميدواريم وی نيز به زودی آزاد شود.

سخنگوی قوه‌ی قضاييه يادآور شد: اما دستگيری چهار نفر ديگر مربوط به روزهای قبل آن است که اتهاماتشان اخلال و بی‌نظمی و درگيری با ماموران عنوان شده و اکنون در بازداشت به سر می‌برند.

وی آخرين اخبار درباره‌ی پرونده‌ی بازداشت در مقابل محل برگزاری مراسم مهندس بازرگان را چنين گفت: هفت نفر در اين پرونده بازداشت شدند که اتهاماتشان اخلال در نظم عمومی، درگيری با پليس و نيروی انتظامی بود که دو نفر از آنها آزاد شدند و پنج نفر ديگر در بازداشت به سر می‌برند.

خبرنگاری درباره‌ی وضعيت شبنم مددزاده از سخنگوی قوه‌ی قضاييه سوال کرد که وی پاسخ داد: اتهام وی همکاری با گروهک منافقين است و فعلا در بازداشت به سر می‌برد و تحقيقات هم‌چنان از وی ادامه دارد.

جمشيدی، پرسش خبرنگاری درباره‌ی بازداشت برخی از خبرنگاران ورزشی را چنين پاسخ داد: در اين پرونده شکايت تعدادی از بازيکنان تيم فوتبال و تيم‌های ورزشی وجود دارد که اين پرونده در حال بررسی است و شاکی‌ها بيان کرده‌اند که اين افراد اقدام به اخاذی و دلالی کرده‌اند و اين پرونده با شکايت شاکی خصوصی تشکيل شده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی وضعيت رکسانا صابری اظهار کرد: وی اکنون با قرار صادره از دادسرای انقلاب در بازداشت به سر می‌برد و اکنون در زندان اوين است و اطلاع دقيقی از عنوان اتهامی وی ندارم.

سخنگوی قوه‌ی قضاييه در مواجهه با پرسش ديگری مبنی بر اعلام شکايت يکی از شهروندان از نيروی انتظامی درباره‌ی طرح افزايش امنيت اجتماعی در ديوان عدالت اداری، پاسخ داد: يکی از شهروندان از نيروی انتظامی شکايتی را در اين‌که نيروی انتظامی صالح به انجام طرح مذکور نيست ارايه کردند که ديوان عدالت اداری به صورت ماهوی وارد نشد و فقط به صورت شکلی رسيدگی کرد و بيان کرد که شکايت در صلاحيت رسيدگی در ديوان عدالت اداری نيست.

خبرنگاری از سخنگوی قوه قضاييه در مورد اعدام يک درويش در شهر اروميه سوال کرد که وی در اين مورد اظهار بی‌اطلاعی کرد.

خبرنگار ديگری از سخنگوی قوه قضاييه در مورد رد پيشنهاد عفو رييس قوه قضاييه در مورد اشرف کلهر سوال کرد که وی پاسخ داد: وی محکوم به سنگسار است و هنوز تقاضای عفو وی رد نشده است و در کميسيون عفو در حال بررسی است.

جمشيدی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تبديل حکم رجم عبدالله فريور به اعدام گفت: در مواردی که در کميسيون عفو سلب حيات تشخيص داده شود، تبديل مجازات صورت می‌گيرد؛ اين مورد تبديل است که کميسيون می‌تواند آن را انجام دهد.

خبرنگاری درباره رای ديوان عدالت اداری مبنی بر توقف بازسازی قبور شهدا سوال کرد که سخنگوی قوه قضاييه از مشاهده‌ی چنين رايی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سخنگوی قوه قضاييه در مورد وضعيت حسين درخشان که سوال يکی از خبرنگاران حاضر در جلسه بود، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که اکنون اطلاعات دقيقی در اين مورد ندارد.

خبرنگار ديگری با بيان اينکه مدتی قبل قوه قضاييه درباره دستگيری تعدادی از جاسوسان اسراييلی خبری را منتشر کرده بود، از جمشيدی خواست تا در اين مورد اطلاعات بيشتری ارائه دهد.

جمشيدی در پاسخ خاطرنشان کرد: چون در اين مورد دادستان تهران اطلاع رسانی کرده بود، هر وقت نياز باشد اطلاع رسانی در اين مورد را انجام می‌دهند.

خبرنگاری از جمشيدی در مورد اعدام ‌١١ نفر در کرمانشاه سوال کرد و گفت که آيا شما خبر را تاييد می‌کنيد که جمشيدی پاسخ داد: ‌١١ نفر اعدامی در کرمانشاه نداشتيم.

خبرنگار ديگری به ممنوع‌الخروج بودن عشا مومنی اشاره کرد و از سخنگوی قوه قضاييه سوال کرد که اين ممنوع‌الخروج بودن تا کی ادامه دارد که جمشيدی پاسخ داد: در اين مورد اميدواريم پرونده زودتر به جمع‌بندی برسد و ممنوع‌الخروج بودن رفع شود نظر قضات رسيدگی کننده اين است که زياد طول نمی‌کشد.

جمشيدی در پاسخ به سوال پايانی اين نشست در مورد اجرای حکم حبس ‌١٤ نفر از فعالان زن خاطرنشان کرد: در مورد دو نفر حکم اجرا شد که يکی چهار ماه حبس و ‌١٥ ضربه شلاق بود و ديگری ‌٩ ماه حبس و ‌٧٠ ضربه شلاق که حکم شلاق اجرا شد و حبس آنها معلق است؛ اتهام آنها در پرونده، اخلال در نظم عمومی عنوان شده است.





















Copyright: gooya.com 2016