سه شنبه 4 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از وضعيت بازدشت شد‌گان و پرونده سايت‌های اينترنتی، مجموعه فعالان حقوق بشر

در هفته‌ی گذشته و در آخرين روز سال ۱۳۸۷ خبری منتشر شد که در آن از انهدام بزرگ‌ترين شبکه‌ی فساد اينترنتی در کشور خبر می‌داد. خبری که در آن از بازداشت مديران و اعضای چند سايت به نام "آويزون"، "ايکس پرشيا" و "بيا کليپ" خبر می‌داد و آنان را مرتبط با گروه‌های بی‌گانه معرفی می‌کرد که در راستای انجام پروژه‌هايی هم‌چون انقلاب مخملی از کشورهايی چون آمريکا بودجه‌ی مالی دريافت می‌کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين خبر و اين نوع پرونده‌سازی که در گذشته نيز شاهد آن بوده‌ايم، از نمونه پروژه‌های تعريف شده در مراکز و نهادهای امنيتی است که در ادامه‌ی روند سرکوب و فشار به وبلاگ‌نويسان و در کل اينترنت در جمهوری اسلامی دنبال می‌شود.

طبق تحقيقاتی که مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ايران انجام داده و بر اساس گزارش‌های دريافتی اين پرونده يک سناريوی تعريف شده است که وصل کردن افراد بازداشت شده به بی‌گانه‌گان و اتهام‌های مطرح شده در آن نگرانی‌ها را در خصوص وضعيت بازداشت‌شده‌گان با نگرانی‌های جدی همراه ساخته است.

تولا قربانی ۲۱ ساله که در گزارش های مذکور با نام مخفف ت ـ ق و با نام مستعار طلا (icy-ice) از اعضاء يکی ار سايتهای مورد اشاره خبرگزاری معرفی شده است، يکی از افرادی است که قربانی اين سناريو شده است. وی در نيمه‌ی دوم اسفند ماه بازداشت شده و به سلول‌های انفرادی زندان اوين منتقل شده است. بازجويی‌های به عمل آمده از تولا قربانی طی ۱۰ روز پايان سال صورت گرفته است و به سرعت پايان بازجويی نيز اعلام شده و نام‌برده به بندعمومی زندان اوين منتقل شده است. چنين شبکه‌‌ی گسترده با اين اتهامات سنگين و با اين فعاليت‌های بسيار زياد که در گزارش خبرگزاری فارس آمد،، احتياج به ماه‌ها تحقيق دارد، اما در رابطه با يکی از متهمان بازداشتی (قربانی) تنها ۱۰ روز به بازجويی و تحقيقات پرداخته شده است و اين امر نشان دهنده‌ی سناريويی است که سازمان‌ها و ارگان‌های امنيتی به ويژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که خود را کاشف اين شبکه‌ی فساد می‌داند،تعريف کرده‌اند

منابع مطلع عنوان می دارند، تولا قربانی هيچ دخالتی در مطالب منتشر شده و محتوای سايت‌هايی که ذکر آن‌ها رفته نداشته و اتهام‌هايی هم‌چون ارتباط با گروه‌های خارج از کشور و دريافت کمک مالی از آنان بر پايه مستندات شکل نگرفته است. بر اساس گزارش‌های دريافتی تمامی افراد بازداشت شده تحت فشارهای وارد آمده در بازجويی‌‌ها مجبور به اعتراف‌های سنگين بر عليه خود و قبول اعتراف‌های تلويزيونی شده‌اند.هم‌اکنون برای تولا قربانی وثيقه‌ی ۵۰۰ ميليون تومان صادر شده، وی قادر به پرداخت اين وثيقه‌ی بسيار سنگين نيست. ديگر بازداشت شده‌گانی که برای آن‌ها وثيقه صادر شده است، شاهد چنين وثيقه‌ی سنگينی هستند.

به همين منظور و در ادامه‌ی روند اين سناريو سايتی به نام گرداب با آدرس اينترنتی (http://gerdab.ir) از چند روز قبل کار خود را آغاز کرده است. شيوه‌ی کار اين گروه مسبوق به سابقه بوده و نمونه‌ی آن را در سال ۱۳۸۳ هم‌زمان با دست‌گيری وبلاگ‌نويسان ديده شده است. در سال ۱۳۸۳ نيروهای امنيتی با به دست آوردن رمزهای ورود از متهمان پرونده اقدام به در اختيار گرفتن سايت آنان می‌کردند و در قالب "گروه هکری حديد" سايت‌های آنان را به يک سايت مرجع انتقال می‌دادند، که مربوط به فعاليت‌های گروهی به نام "دفتر اينترنت" بود. اين گروه زير نظر دادستان "قاضی مرتضوی" شروع به فعاليت کرده بود. نحوه‌ی خبررسانی و نوع عملی که اين گروه انجام می‌دهد، شائبه‌ی فعاليت مجدد اين گروه را در قالبی جديد و در سايتی جديد به نام گرداب می‌دهد.هم‌اکنون با زدن آدرس سايت‌هايی که در اين سناريو اعلام شده است، به صورت خودکار به سايت گرداب منتقل می‌شود. افرادی که در سال ۱۳۸۳ در "دفتر اينترنت" بوده‌اند، کسانی بودند که در سپاه پاسداران عضويت داشته‌اند.

مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ايران با ابراز نگرانی شديد از وضعيت بازداشت‌ شده‌گان و اعمال نقض حقوق‌بشری که در پرونده‌ی افراد بازداشتی صورت گرفته است، توجه جدی تمامی مدافعان حقوق‌بشر را به اين سناريو جلب کرده است و خواهان ايستاده‌گی در مقابل اين سناريو که در جهت تخريب فعالين سياسی و مدنی نوشته شده، از آنان می‌خواهد با توجه به فشار سال گذشته بر روی وبلاگ‌نويسان و تصويب "لوايح جرائم اينترنتی" که در آن برای کاربران اينترنت و وبلاگ‌نويسان حکم‌های سنگينی در نظر گرفته شده اين مساله را با جديت بيش‌تری پی‌گيری کنند.





















Copyright: gooya.com 2016